واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: اگر انتظار می رفت، چند ده میلیون ایرانی بلیت این فیلم را خریداری کند و با این دورنما اقدام به اکران فیلم «محمد» شده است، دورنمای دقیقی نبوده و اکران در کشورهای اسلامی نیز با توجه به برخی واکنش های مشابه به اکران فیلم «الرساله» در دهه های پیشین کاملاً قابل پیش بینی بود و اگر تهیه کننده و کارگردان این فیلم به دنبال بازگشت سرمایه بودند، باید این بدیهیات را مدنظر قرار می دادندنقد تازه مجید مجیدی درباره مظلوم و محجور واقع شدن فیلم «محمد» در اکران ایران، با شگفتی همراه شده است، چرا که این فیلم سینمایی امکان اکرانی بی سابقه را در تاریخ سینمای ایران به دست آورد و در نهایت توانست در صدر فیلم های پرفروش سال قرار گیرد و با این حساب مشخص نیست انتظار می رفت در اکران عمومی این فیلم در ایران چه اتفاق شگرف دیگری رخ دهد؟ به گزارش «تابناک»؛ پس از عدم راه یافتن فیلم «محمد» (ص) به جمع نامزدهای جوایز اسکار 2016، مجید مجیدی کارگردان این اثر برجسته اندکی سکوت کرد و در نهایت در همایش یاران صلوات نقدهایی در این باره مطرح کرد که طرح همان ادبیات نیز انتظار می رفت. مجیدی درباه ماجرای لغو اکران فیلم در ترکیه گفت: «اکران فیلم در این کشور یک سری مشکلات حقوقی داشت که تا دو روز آینده این مسأله حل می شود و در همین ماه ربیع در ترکیه اکران می شود، البته برنامه های زیادی برای اکران در سایر کشورها داریم، ولی راه ها را می بندند. آن ها عنوان می کنند که برای این کار باید اداره سانسور و همچنین علمای کشورهایشان اجازه دهند، به طوری که با اعلام فتوا در کشور هند با 300 میلیون مسلمان راه اکران فیلم را بستند!» کارگردان فیلم محمد رسول الله (ص) با اعتراض به تلاش های کشور عربستان سعودی و کشورهای غربی برای عدم اکران فیلمش در دنیا گفت: «جای تعجب دارد چرا از فیلمی که دوران کودکی پیامبر را نشان می دهد هراس دارند، عربستان سعودی و کشورهای اسلامی راه را می بندند و دنیای غرب هم همینطور و از آن عجیب تر آنکه در کشور ما این فیلم در مراحل ساخت و تولید و اکران آن مظلوم و محجور واقع شده است. » بدون تردید سرمایه گذاری برای تولید فیلم «محمد» (ص) آنچنان وسیع و بی سابقه بوده که شاید تا دهه های آینده نیز تکرار نشود و بنابراین طرح این موضوع که این فیلم در مراحل ساخت و تولید مظلوم و محجور واقع شده، جزو گفته هایی است که انتظار طرحش نمی رفت. ساخت مکه و یثرب در ابعاد یک در یک که تقریباً در سینمای کنونی جهان بی سابقه است و عمدتاً با تکیه بر پرده سبز و انیمیشن صورت می پذیرد و همچنین میزان سرمایه گذاری بالادستی در تولید این فیلم در سینمای ایران بی نظیر بوده است. در اکران نیز فیلم «محمد» (ص) با کمک های ویژه و بی سابقه ای نظیر تجهیز 100 سالن سینما برای اکران این فیلم مورد توجه ویژه قرار گرفت تا در دورانی که پراقبال ترین فیلم ها با کمتر از سی سالن اکران می شوند، اکران این فیلم در اتفاقی جالب با دو سرگروه سینمایی آغاز شود و شمار سالن های نمایش دهنده فیلم محمد از 100 سالن عبور کرده باشد و در ادامه این فیلم صاحب سومین سرگروه نیز شود و اتفاقی تاریخی رقم بخورد. مطابق با آماری در هفتمین روز اکران فیلم «محمد» (ص) اعلام شد، این اثر سینمایی در 41 سالن تهران و 85 سالن شهرستان به نمایش در می آمد که این سالن ها در اوج اکران فیلم محمد از 150 سالن نیز عبور کرد و بنابراین تقریباً بخش عمده سالن های سینمای ایران به این فیلم اختصاص پیدا کرده بود و اساساً ظرفیت وجود نداشت که در زمان اکران در اختیار فیلم سینمایی قرار نگرفته باشد. طول مدت اکران این فیلم فاخر نیز قابل توجه بود، به گونه ای که صاحبان برخی فیلم ها نظیر «شیفت شب» به تهیه کنندگی و کارگردانی نیکی کریمی برای استمرار اکران آخرین ساخته مجیدی، حاضر به پذیرش تعویق اکران فیلم شان شدند تا یکپارچگی اکران این فیلم حفظ شود و در نهایت فیلم «محمد» (ص) با فروشی بیش از سیزده میلیارد و هفتصد میلیون تومان در صدر آثار پرفروش سال هزار و سیصد و نود و چهار سینمای ایران قرار بگیرد. با این حال اگر انتظار می رفت، چند ده میلیون ایرانی بلیت این فیلم را خریداری کند و با این دورنما اقدام به اکران فیلم «محمد» شده است، دورنمای دقیقی نبوده و اکران در کشورهای اسلامی نیز با توجه به برخی واکنش های مشابه به اکران فیلم «الرساله» در دهه های پیشین کاملاً قابل پیش بینی بود و اگر تهیه کننده و کارگردان این فیلم به دنبال بازگشت سرمایه بودند، باید این بدیهیات را مدنظر قرار می دادند تا در نهایت از مظلوم و محجور واقع شدن این فیلم در ایران سخن به میان نیاید.
سه شنبه ، ۸دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هدانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]