تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر مردم به هنگامى كه بلاها بر آنان فرود مى آمد و نعمت ها از دستشان مى رفت، با نيت هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803869471




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از بیرجند تا بورکینافاسو، همه به دنبال وحدت اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: به مناسبت هفته وحدت، ایسنا میزبان دانشجویان خارجی و ایرانی دانشگاه مذاهب اسلامی بود و این دانشجویان به ارائه دیدگاه های خود درباره وحدت اسلامی پرداختند. به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، احمدی - دانشجوی دکترای رشته فقه و مبانی حقوق دانشگاه مذاهب اسلامی و اهل بیرجند است- که با عنوان «مولوی محمد سعید» شناخته می شود، در ابتدا با اشاره به وضعیت بحث وحدت اسلامی در جامعه امروز، گفت: موضوع وحدت واقعیت این است که به آن جایگاه خود نرسیده است، هم در جهان اسلام و هم در کشور خودمان به آن جایگاهی که مطلوب است، نرسیده ایم. وی با بیان این که «مسلمانان به عنوان مسلمان و کسانی که در مقابل حکم خداوند تسلیم هستند و به دنبال رضایت الهی» افزود: اصل رضایت الهی در کلام خداوند و کلام الهی ما را به وحدت و پرهیز از تفرقه دستور می دهد. علی رغم اینکه باید تمسک به قرآن داشته باشیم و به این سمت و سو برویم، حرکتمان خوب و جاندار نبوده است. دانشجویان خارجی و ایرانی در ایسنا مولوی محمد سعید در پاسخ به این سوال که چرا به نتیجه خوبی نرسیده ایم و حرکت مناسب نداشته ایم؟ گفت: اگر بخواهیم خیلی ریشه ای بررسی کنیم، این است که آیه قرآن می فرماید: «إِنَّما یریدُ الشَّیطانُ أَنْ یوقِعَ بَینَکمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ». یعنی اصل به آن برمی گردد که منشاء و مرضی الهی در این است که اتحاد، اتفاق و انسجام باشد. شیطان هم به گفته خداوند دشمن برجسته ما است و نمی خواهد خواست خداوند انجام شود. شیطان این کار را با ذریه و حزبی که دارد انجام می دهد. این اصل و ریشه عدم اتحاد است. وی تاکید کرد: برخی کفار و برخی مسلمانان ساده لوح از حزب شیطان هستند. ممکن است این کفار و مسلمانان ناخواسته و ناآگاهانه موافق با خواسته شیطان حرکت کنند. این دانشجوی دکترای دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان این که «ما مسلمانان وقتی شناختمان از اسلام عمیق نیست، به شیطان کمک کرده ایم» خاطرنشان کرد: نگاه سطحی و خواهش های نفسانی ما و در نتیجه ضعف ایمان باعث این عدم اتحاد شده است. بالاخره هر دستور دینی، جایی از آن سختی دارد، بهشت و نعمت های الهی مجانی نیست و یک جایی را باید سختی کشید. اگر به دنبال خواهش های نفس باشیم، فقط راحتی خود را در نظر می گیریم. خلاصه آنکه ضعف ایمان مسلمانان در درجه اول و پیروی از هوای نفس باعث شده مسلمانان تابعیت شیطان را در این زمینه، یعنی عدم اتحاد بپذیرند. عوامل کفار و آنها هم که در حزب شیطان هستند، تاثیرگذار بوده است. به گزارش ایسنا، «فوفانو»، دانشجوی ساحل عاجی دانشگاه مذاهب اسلامی در رشته فقه و حقوق معتقد است: وحدت اسلامی در ایران نسبت به قبل پیشرفت کرده است، چراکه در ایران شیعیان و سنی ها با هم کار می کنند و در یک کلاس درس می خوانند. وی با اشاره به این که «در قرآن تاکید شده است که امت اسلام، امت واحده است» افزود: ما مسلمانیم و باید از تعصب دینی پرهیز کنیم. به جای اینکه بگوییم کسی شیعه یا سنی است، بگوییم او مسلمان است. همه مسلمانیم و یکسانیم. علمای ما، امام خمینی و حتی امام خامنه ای به دنبال وحدت اسلامی بودند و هستند و زیاد کار کردند و ما جوانان امروزی باید به دنبال حرف آنها باشیم و کار کنیم. وی تاکید کرد: قرآن می فرماید: « إِنَّا جَعَلْناکُمْ خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی وَ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا» باید همدیگر را بشناسیم و هم زیستی باشد. اگر آگاهی نسبت به یکدیگر نداشته باشیم، وحدت اسلامی نخواهیم داشت. به گزارش ایسنا، در ادامه این میزگرد «سلیمان بادو» اهل بورکینافاسو و دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه مذاهب اسلامی، با اشاره به وضعیت وحدت در جهان اسلام، اظهار کرد: به نظرم درست است که در مورد وحدت حرف می زنیم اما به آن نرسیده ایم و ان شاءالله با تلاش خواهیم رسید. وی درباره این که چرا به وحدت نمی رسیم؟ گفت: به نظر من نکته ای وجود دارد؛ ای نکه ما همدیگر را نمی شناسیم. یعنی اکثر علمای شیعه، علمای اهل تسنن را نشناخته اند و بالعکس. فکر می کنند اهل تسنن دشمنان اهل بیت(ع) هستند و اهل تسنن هم فکر می کنند که شیعه دشمنان صحابه هستند ولی مسائل این طور نیست. بادو تاکید کرد: به نظر من اگر گروهی باشند که به مردم بفهمانند که اینگونه نیست، ان شاءالله ما به وحدت خواهیم رسید. گروه هایی که در بین شیعه و اهل تسنن تندرو هستند به نظر من مسلمان نیستند. اما اصل به نظر من همان است که معرفت وجود ندارد. اگر بتوانیم معرفت به یکدیگر پیدا کنیم، به وحدت خواهیم رسید. «صدیق ساناگو» اهل ساحل عاج، دانشجوی رشته فقه و حقوق امامی دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: مسلمانان می توانند به وحدت برسند، اگر کشورهای اسلامی برتری سیاسی یا لیدرشیپ را کنار بگذارند. اگر هر کشور مسلمان، چه شیعه و چه سنی به دنبال برتری سیاسی خود باشد، نمی توان به وحدت رسید. وی با بیان این که «در جهان اسلام ندیده ام که کشوری به جز ایران درباره وحدت حرف بزند» تاکید کرد: در ایران شیعیان در جلسه سنی ها حرف می زنند و سنی ها هم در جلسه شیعیان. من از ایران تشکر می کنم که بیشتر برای وحدت اسلامی کار می کند. ساناگو با اشاره به این که «گاه اطلاعات درستی میان شیعیان و سنی ها نسبت به یکدیگر وجود ندارد» افزود: اگر مذهب را به طور مستقیم و آنچه که هستند را بگوییم می توانیم به وحدت برسیم و اگر به طور زشت و ناصحیح درباره مذاهب بگوییم نمی توانیم به وحدت برسیم. این دانشجوی دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان این که «مثلاً در آفریقا اگر چه سازمانی نیست که بخواهد به دنبال کلمه وحدت باشد، اما وحدت در زندگی مردم وجود دارد» خاطرنشان کرد: جایی که من بودم، در نماز جمعه ما، امام جمعه شیعه است اما سنی ها هم پشت سر او نماز می خوانند. من هیچ وقت ندیدم سازمانی در آفریقا به دنبال وحدت اسلامی باشد، اما وحدت به طور عملی در میان مردم وجود دارد. وقتی همه مسلمانیم، پس چرا اختلاف در میان ما به وجود می آید؟ به گزارش ایسنا، در ادامه این میزگرد، «بوکاری ویدراگو» اهل بورکینافاسو و دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث ، اظهار کرد: درباره وحدت من چیز جدیدی ندارم که اضافه کنم اما می خواهم بگویم که وقتی همه مسلمان هستیم و قبله ما یکی است، پس چرا اختلاف در میان ما به وجود می آید؟ دانشجویان خارجی و ایرانی در ایسنا وی افزود: دلیل این است که ما عقیده یکدیگر را نمی شناسیم. بعضی از بیرون می خواهند میان ما اختلاف به وجود بیاورند، اما ما مسلمانان باید زیرک باشیم و مشکلات را برطرف کنیم. وی با اشاره به این که «در کشورش وحدت میان مردم وجود دارد » خاطرنشان کرد: وحدت به طور عملی، مثلا در کشور من بورکینافاسو وجود دارد و می بینید در یک مسجد همه فرق با یکدیگر نماز می خوانند یا می بینید که یکی سنی است و برادر بزرگش شیعه است و با یکدیگر زندگی می کنند چرا که مهم اسلام است و نه مذاهب و بقیه چیزها. به دنبال استراتژی حساسیت زدایی باشیم در بخش دیگری از این گفت وگو، قربانی اهل ایران و دبیر تشکل «سفیران تقریب» دانشگاه مذاهب اسلامی ، اظهار کرد: چیزی که مشهود است این است که نگاه به وحدت نسبت به قبل بهتر شده است. اینکه چه اتفاقاتی افتاده که نگاه به وحدت بهتر شده است را باید بررسی کنیم. یکی از این فعالیت ها این بوده است که مثلا در کشور ایران در گفته های رهبری، مجموعه خیلی زیادی از سخنان ایشان در یک سال اخیر درباره وحدت اسلامی - چه در داخل و چه در خارج - بوده است. وی افزود: کشورهای دیگر هم باید به این سمت بیایند تا به یک دیپلماسی وحدت برسیم. قربانی با بیان این که «چه عواملی بوده که الان باز هم وحدت مطلوب نباشد» اظهار کرد: چند عامل را می توان معرفی کرد. یکی از آن حساسیت هایی است که به وجود آمده، چه عامدا و چه غیرعمد، حساسیت هایی به وجود آمده که الان باید به دنبال یک استراتژی «حساسیت زدایی»باشیم تا وحدت اسلامی به معنای واقعی خود برسد. وی با اشاره به این که «ما باید در بحث وحدت اسلامی دشمن شناسی کنیم و ببینیم که چه می کنیم» خاطرنشان کرد: چند درصد از اهداف ما تحقق پیدا کرده و چند درصد از اهداف دشمنان. انگلستان سال های خیلی زیادی است که به دنبال دیپلماسی تفرقه بوده است و قاعدتا ما باید به تبع آن قوی تر باشیم و دیپلماسی به عنوان وحدت تعریف کنیم و کشورهای مسلمان آن را هضم کنند که منافعشان با دیپلماسی وحدت خرد نمی شود و قوت زیادی هم می یابد. آیا منافع ملی در قبال وحدت اسلامی تامین می شود؟ این دانشجوی دانشگاه مذاهب اسلامی با طرح این سوال که آیا منافع ملی در قبال وحدت اسلامی تامین می شود؟ گفت: وقتی ما فضای وحدت جهان اسلام را تعریف کنیم، قاعدتا جهان اسلام به سمت نقاط قوت بیشتری خواهد رفت و غرب و صهیونیسم سوء استفاده کمتری می تواند کنند. اگر این تصمیم در جهان اسلام صورت گیرد، حتی منافع ملی در قبال وحدت اسلامی محقق می شود. در واقع وحدت ملی جزئی از وحدت اسلامی است. وی اظهار کرد: وحدت چند محور می تواند داشته باشد، مثلا یکی بحث نخبگانی و علمایی آن است و یکی هم بحث مردمی آن. هر چقدر فضای نخبگانی ما بیشتر شود و بتوانیم فضای مناسب برای گفتمان به وجود بیاوریم، قاعدتا یکسری حساسیت ها رفع خواهد شد و می توانیم مدیریت خیلی خوبی در تعامل مسلمانان با یکدیگر داشته باشیم. آنچه که در مقابل وحدت قرار دارد، یک سوء تفاهم است قربانی با بیان این که «ما چند تعریف می توانیم از وحدت اسلامی داشته باشیم، یکی وحدت سیاسی و یکی وحدت اعتقادی و ... اما هدف وحدت اسلامی مشخص است» افزود: دشمنان اینگونه نیستند که بیایند و بگویند با وحدت مخالف هستند. الان وحدت اسلامی به درجه ای رسیده که قبلا نبوده ولی می بینیم که در قبال وحدت اسلامی الان یک جریان نفوذی و صهیونیسم می آید و آن را در تقابل با وحدت ملی قرار می دهد. وی تاکید کرد: وحدت ملی را جلوی وحدت اسلامی بزرگ می کنند و وحدت اسلامی گم می شود. این یک طرف قضیه است و ما باید از فضای رسانه ای، مجازی و نخبگانی حال حاضر استفاده کنیم و بحث گفتمان را حل کنیم و به یک گفتمان وحدت اسلامی برسیم. من احساس می کنم آنچه که در مقابل وحدت قرار دارد و باید حل شود، یک سوء تفاهم است. وقتی این سوء تفاهم حل شود بسیاری از مشکلات جهان اسلام حل می شود. در دل مردم 90 درصد قضیه همین سوء تفاهم است. وی با بیان این که «چرا رهبران سیاسی و کشورها به سمت این قضیه نیامده اند» افزود: باید نگاه فراتری داشته باشیم. مثلا می تواند نگاه قدرت طلبی آن رهبر مطرح باشد یا نگاه ملی گرایی که وجود دارد. اشکال اصلی ما عدم شناخت کافی است به گزارش ایسنا، در ادامه این میزگرد، هاشمی نیا اهل افغانستان و دانشجوی ارشد فقه و حقوق دانشگاه مذاهب اسلامی اظهار کرد: در ارتباط با کلیات بحث وحدت، باید گفت که خود وحدت نیاز ضروری برای ماست. در آموزه های دینی ما، به وحدت داشتن بسیار سفارش شده و اگر بخواهیم عقلایی بنگریم، باید اتحاد و هم فکری و همکاری وجود داشته باشد. وی با اشاره به این که «اگر اسلام را به عنوان یک سازمان یا تشکیلاتی در نظر بگیریم که به دنبال بهتر زیستن ماست، باید اتحاد داشته باشیم تا آن اسلام مطلوب را به دست آوریم» خاطرنشان کرد: اشکال اصلی ما عدم شناخت کافی درباره آموزه های اسلامی است. ما باید اول اسلام را بشناسیم و ببینیم خواسته های آن چیست تا به نتیجه مطلوب و درخواست خداوند از بنده هایش برسیم. همانطور که خداوند در قرآن گفته دین ما اسلام است: ان الدین عندالله الاسلام. نگفته فلان مذاهب و گروه ها و فرقه ها. پس باید اول آموزه های دینی خود را یاد بگیریم. دانشجویان خارجی و ایرانی در ایسنا این دانشجوی دانشگاه مذاهب اسلامی، با بیان این که «مسلمانان فعلی ممالک اسلامی همه به طوری مسلمان هستند که خانوادگی و شناسنامه ای بوده» افزود: مسلمانی عموم این طور است که تحقیق نکرده اند و چیزی بلد هستند که شنیده اند، چه از مدارس و خانواده و جامعه خودشان. وی تاکید کرد: بعضی مواقع می بینید اساتید مدارس در علوم دینی، معلم عربی و فیزیک بوده اند و به خاطر اینکه معلم نداشته اند، آمده اند علوم دینی درس داده اند. اشخاص متخصص باید تدریس کنند، اما کار را به اهل کار نمی سپارند. در همین تهران مدارسی داشته ایم که نامدار بوده اند اما وقتی تدریس می کنند، طرف رشته ای نیست که تخصص داشته باشد و اطلاعات کافی و وافی داشته باشد. سخت است مردم از اعتقادهای خانوادگی اشان دور شوند هاشمی نیا با بیان این که «در کنار این موضوع وقتی کسی چیزی را از کوچه و خیابان یاد گرفته باشد به درد او نمی خورد و به نتیجه مطلوب و خواسته های خداوند نمی رسیم» اظهار کرد: در نتیجه اعتقادی که مردم دارند، اعتقاد خانوادگی می شود و خیلی سخت است انسان ها بیایند از اعتقاد خانوادگی که دارند دور شوند. وی گفت: ما وقتی مسلمان هستیم، خدا، قبله و پیامبر (ص) و قرآن ما مشترک است، پس چرا بیاییم خداپرستی را کنار بگذاریم و مذهب پرستی را دامن بزنیم. البته باید توجه داشت که دشمن ما هم مشترک است و وقتی حمله می کند به دو جانب ما ضربه می زند، چه شیعه و چه سنی. هاشمی نیا با بیان این که «حال اگر مسلمان واقعی باشیم پس چه می شود که وحدت از بین می رود؟» خاطرنشان کرد: علت آن دخالت، زهر و سم و فرهنگ هایی هستند که برای ما صادر می شوند. این صادر کننده ها دشمنان اسلام به سرپرستی شیطان هستند که به دنبال آن هستند تا مسلمانان اتحاد نداشته باشند. وی گفت: کاری که ما در جامعه می کنیم، کار سازمانی نیست. اگر بخواهم مثالی بزنم کشور سوریه الگوی خوبی است. سوریه قبل از این مشکلات که به وجود آمد و آرامش خود را از دست داد، یک الگوی وحدت بود. چه در مساجد و چه در شهرها، کرد و عجم و عرب و از سایر کشورها، همه با محبت او را می پذیرفتند، چه برای زندگی و چه برای زوار بودن و چه برای توریست، همه با هم زندگی می کردند. یکی از دوستان سوری می گفت، اواخر آن سال های آرام می دیدیم نفاق هایی به وجود آمده، مثلا می گفتند که کردها آمده اند ماشینی را از اهالی حلب به دره انداخته اند و سرنشینان آن را کشته اند. به کردها هم می گفتند که آن ها کردها را کشته اند. علما و دانشمندان و دانشجویان و پدر و مادرها خیلی وقت ها کار نکردند این دانشجوی دانشگاه مذاهب اسلامی، با بیان این که «دشمن بین مذاهب که هیچ، بین اقوام مشکلاتی را به وجود آورده بود تا به یکدیگر نفرت پیدا کنند» اظهار کرد: حال اگر نفرت در قلب مردم به وجود بیاید، مذهب را هم کنار می گذارند. با این تفرقه انداختن زمینه سازی کردند و توانستند کشور را به آرامی و بدون اینکه کودتا کنند، کشور و نظام را تخریب کنند. در افغانستان هم همینطور بوده است. این دانشجوی افغانستانی با اشاره به جامعه ایران، گفت: می توانم ایران را هم مثال بزنم. در گذشته همه اقوام و مذاهب در کنار هم بودند اما الان می توان به مسأله جُوک اشاره کرد، جوک اقوام و مذاهب که به راحتی اقوام مختلف را مسخره می کنند و به افعال و رفتارهای خاصی مشهور می کنند و افراد در ته دل، نسبت به قوم دیگر رنجی دارند. حتی در رسانه ها دیده ام که می گویند تهرانی و شهرستانی. این مشکلات شاید به نظر ریز و ناکارآمد بیایند، اما زمینه سازی برای تخریب هستند. وی در ادامه گفت: عوام از کوچه و بازار اسلام را می شناسند. مثلا می بینید گاه سوال هایی می پرسند که علما را در بند بیندازند، مثلا می پرسند حضرت علی چند دندان داشت، یا فلان امام چند زن داشت؟ سوالات نامربوطی که درگیر ذهن یک بچه مسلمان هستند یا یکسری مسائل را در سایت ها به وجود می آورند. به گزارش ایسنا، هاشمی نیا با بیان این که «صادرات از کشوری دیگر به عنوان ایده های مذهبی و دینی زیاد است» افزود: راه حل مقابله با این موضوع، به علما، دانشمندان، دانشجویان و پدر و مادر ها که خیلی وقت ها کار نکردند، بر می گردد. دشمن خوب کار می کند، حالت دفاعی و آمادگی ما ضعیف است. ما اگر خوب کار کنیم دشمن نمی تواند ضربه ای به ما وارد کند. امام موسی صدر فراتر از مذهب کار می کرد وی گفت: هر ضربه ای، از منظر علم فیزیک، بازخوردی دارد. اگر کسی به چیزی که محکم و استوار است ضربه ای بزند، خودش می شکند. ما باید خودمان را به عنوان یک مسلمان واقعی محکم و ایستاده و متحد کنیم. آموزه های دینی را خوب یاد بگیریم و همدیگر را بشناسیم، وحدت عملی داشته باشیم، کاری که امام موسی صدر کرد، نرفت تبلیغ کند. کاری که ایشان کرد باعث شد ادیان دور او جمع شوند، کار او فراتر از تقریب مذاهب بود. به عنوان یک مسلمان نمونه در لبنان کار کردند. دانشجویان خارجی و ایرانی در ایسنا هاشمی نیا با اشاره به این که «ما باید فراتر از مذهب کار کنیم» خاطرنشان کرد: اسلام دینی برای همه است و پیامبر (ص) هم پیامبر رحمت است. مسیرهای مختلفی برای رسیدن به مقصد وجود دارد، چه شیعه باشیم چه صوفی و چه عارف و چه سنی می خواهیم به خدای واحد برسیم. ممکن است حتی آن مسیحی و یهودی هم به خدای خود برسد، ما می توانیم او را هم جذب کنیم و در کنار او هم همزیستی داشته باشیم. برای تقریب نیازی نیست فروعات و اصول مذهب را زیر پا گذاشت این دانشجوی دانشگاه مذاهب اسلامی، با بیان این که «منظور وی از تقریب، تقریب عملی است» افزود: نیازی نیست من فروعات و اصل دینم را زیرپا بگذاریم، اگر یک نفر مسلمان واقعی باشد، با آن اخلاق و رفتارش جذب می کند و در بین ادیان دیگر زندگی می کند. این همه اجلاس برگزار می شود و در رسانه ها داریم درباره وحدت حرف می زنیم اما واقعا در قالب یک نظریه باقی می ماند. وی تاکید کرد: من خجالت می کشم وقتی در کنفرانس وحدت می بینم انتهای آن اهل سنت یک جایی نماز می خواند و تشیع یک جای دیگر. به نظر من این نظریه ها به درد خودشان می خورد. این همه خرج می کنند و هیاهو به پا می کنند و این نتیجه می شود. برای من دانشجویی که می بینیم بزرگانمان این کار را می کنند، خجالت آور است. من خاطره ای از استادم نقل می کنم، آیت الله محسنی می گفت، متاسفانه وقتی علمای شیعه و سنی با یکدیگر در جلسه وحدت صحبت کنند، شیعه شیعه تر و سنی سنی تر بیرون می آید. نمی آیند نگاه های دینی شان را عوض کنند. باید شرایط را در نظر بگیریم و قدم به قدم جلو برویم به گزارش ایسنا، در ادامه این میزگرد، مولوی محمد سعید با اشاره به نقش نخبگان در برقراری وحدت و این موضوع که نخبگان واقعی چه کسانی هستند، اظهار کرد: ما باید اول تعریفی از نخبگان ارائه دهیم. به نظر من نخبه کسی نیست که در یک زمینه بگوییم سوادش بیشتر است. چون بحث ما بحث اسلامی و اعتقادی و وحدت است و معتقدیم قرآن از ما وحدت می خواهد و انگیزه آن باید الهی باشد، بنابراین نخبه واقعی آن شخصی نیست که علمش زیاد باشد که بیاییم بگوییم این نخبه ها در ظاهر حرف هایشان وحدت است اما به آن عمل نمی کنند، این نخبه نیست. وی تاکید کرد: نخبه کسی است که از خدا می ترسد و علم هم دارد. علم تنها و بدون عمل، شرط لازم است اما کافی نیست ما باید علمای متقی را بیاوریم. اتفاقا این علمای متقی به خاطر تقوایی که دارند، جامعه آن ها را می پذیرد. یک عالم متقی اهل سنت مردمش به خاطر تقوایی که دارد او را تبعیت می کنند. از طرف دیگر عالم متقی اهل شیعه می آید و وقتی این ها دور هم جمع می شود به نظر من ان شاءالله این مشکلات پیش نمی آید. چرا که هوای نفس دیگر منتفی است و الهی کار می کنند. این شخص دیگر مصداق « فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکلْبِ إِن تحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَث أَوْ تَترُکهُ یَلْهَث » یا « کَالَّذِی اسْتَهْوَتْهُ الشَّیاطینُ » نیست. بنابراین اول باید تشخیص دهیم که نخبگان چه کسانی هستند و بعد نخبگان واقعی را جمع کنیم. این نخبگان واقعی باید ملاک واقعی قرار گیرند. این مولوی اهل سنت با بیان این که «در بحث وحدت ما باید شرایط را در نظر بگیریم و همیشه قدم به قدم جلو برویم» گفت: اگر این انتظار را داشته باشیم که الان یک عالم سنی مثلا بیاید نظرات مذهب خود را، به خاطر اینکه مصلحت است کنار بگذارد و از فلان مذهب در مورد موضوعی به خاطر وحدت پیروی کند، به نظر من این نظر در اولین قدم مثل قدم برداشتن از پله اول به پله آخر است. وی خاطرنشان کرد: شاید ما در آینده به این نظر برسیم که مذاهب به گونه ای به یکدیگر نزدیکتر شوند و در فروع هم یکی شوند، من این را منکر نیستم و نمی گویم که مطلوب نیست، ممکن است مطلوب هم باشد. البته بعضی جاها مسائل فقهی هست و مطرح می کنند که خداوند هم خودش خواسته که یکسری نظریات مختلف به خاطر توسع وجود داشته باشد. سطح فرهنگ باید بالا برود مولوی محمد سعید با بیان این که «هر کس می تواند به نظر خود عمل کند» افزود: یک جاهایی پیش می آید که یک نظر شاخص قرار می گیرد و در برهه ای دیگر از زمان به نظری دیگر عمل می شود، ممکن هم است که در یک زمان بتوانیم یک نظر را مبنا قرار دهیم. همه این ها باشند، اما فعلا علاج آن است که سطح فرهنگ بالا برود، یعنی ما اینقدر متوجه شویم که مثلا وقتی من حنقی مذهبی طبق فقه خود عمل می کنم، برادر شافعی مذهب بنده اینطور برداشت کند که من نمی خواهم با او دشمنی کنم، بلکه تصور کند می خواهم تعبد و بر فقه خود عمل کنم و به نیت ثواب فلان کار را انجام می دهم. وی تاکید کرد: جدال در قرآن هم نفی شده، در حدیث هم آمده که جدال به باطل منفی است، جدالی که هدف محکوم کردن طرف مقابل باشد، این مذموم است. اما عمل کردن به مذهب خیلی خوب است. قدم اول این است که ما جا بیندازیم هر کس به مذهب خود عمل کرده، ولو اینکه جاهایی پیش بیاید که نتوان مثلا دو عمل در بین دو مذهب را با یکدیگر جمع کرده، در اینجا باید تحمل و مدارا کنیم و نه بحث. بگوییم که او ثواب می کند و تو هم ثواب می کنی. باید فرهنگ سازی کنیم، این قدم اول است و بهترین راه حل. بعدا بیاییم و بحث های عملی مطرح کنیم، اینجا دیگر عوام دخالت نکنند و علمایی که تقوا دارند بنشینند و صحبت کنند. اسلام به ما می گوید بحث و جدل نکن، انسان متقی جدال نمی کند. به گزارش ایسنا، دانشجوی دکترای دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به عکس منتشر شده از جداگانه نماز خواندن شیعیان و سنی ها در کنفرانس وحدت، اظهار کرد: در مورد بحث اینکه گفتند در آن کنفرانس وحدت هر کس جداگانه نماز خود را خواند نظر من این است که برای این موضوع اول کار علمی باید انجام داد، ممکن است سال ها طول بکشد تا مسأله حل شود، اما تا زمانی که مسأله حل نشده است این انتظار را نداشته باشیم. البته اینکه این موضوع را بزرگ می کنند، کار درستی نیست. وقتی کسی انتقادش بر این است که نمازش اینگونه درست نیست که پشت سر کسی نماز بخواند که مذهبش متفاوت است، بهتر است که اول به یک نتیجه علمی برسیم تا این موضوع حل شود و اورا مجبور نکنیم. باید قلب ها را به هم نزدیک کنیم وی افزود: مثلا در فقه شافعی و حنفی هم گاهی این مسائل پیش می آید و یک حنفی می گوید که در شرایطی پشت سر این عالم شافعی نماز درست نیست، حال ما بگوییم نه حتما باید نماز بخوانی، معنی ندارد. الان شرایطش نیست مگر اینکه بحث علمی تشکیل شود و به نتیجه برسیم. مولوی محمدسعید خاطرنشان کرد: بنابراین فرهنگ سازی لازم است، اینکه سطح تفکرات را بالا ببریم. من حنفی به مردم خود بگویم که انتظار نداشته باشند که برادر شیعه به خاطر ما از نظر خود برگردد. همینطور عالم شیعه به مردم خود تفهیم کند که این حنفی نظرش است و دلایل خود را دارد و بر نظر خود عمل می کند. فکر کنم این یکی از راه حل هایی است که امروزه به کار می آید. این در سطح فردی هم نباشد و در سطح بالاتر و حکومتی هم باشد که الحمدالله هست، اما بیشتر شود. این فرهنگ به وسیله رسانه ها عامه شود. در زمان خود پیامبر (ص) هم بوده که اصحاب با هم اختلاف داشته اند اما تبدیل به جنگ نشده یا از خود ائمه اهل بیت (ع) هم این توصیه ها را داریم. باید قلب ها را به هم نزدیک کنیم، زمانی قلب یک شیعه با یک سنی به هم نزدیک می شود که بفهمانیم این شخص قصدش نابود کردن تو نیست بلکه دارد به فقه خود عمل می کند. من مسلمانم، تمام «فوفانو»، دانشجوی ساحل عاجی در بخش دیگری از این گفت وگو با بیان این که «وقتی کسی می گوید «لا اله الا الله، محمد رسول الله » مسلمان است» خاطرنشان کرد: وقتی به ایران آمدم و الان دو سال و نیم است که هستم، مردم می پرسند مسلمانی؟ می گفتم بله، بعد می گفتند شیعه هستی یا سنی؟! حتی در تهران هم که آمدم این حرف ها را می زدند. من گفتم مسلمانم، تمام. فوفانو با اشاره به این که «اسلام، تسلیم برابر خداوند است و ما به دنبال مذهب نیستیم» اظهار کرد: من به دنبال خدا هستم. من خود پشت سر شیعه و سنی نماز می خوانم، بحث اختلافات زیاد است، حتی ما دانشجویان سرکلاس وقتی استاد حرف می زند، رای ها و فهم های ما یکسان نیست. یا بحث اختلاف در وضو داریم، اما برای من اختلاف ها مهم نیست. شما شیعه هستی الحمدالله، شما سنی هستی الحمدالله، در سال گذشته که در نمایشگاه کتاب بودم، کسی به من گفت اهل کجا هستم؟ گفتم اهل ساحل عاج، گفت مسیحی هستی؟ گفتم مسلمانم، گفت شیعه هستی یا سنی؟ گفتم جواب نمی دهم، من مسلمانم. پیامبر (ص) می فرمایند: خداوند در صورت و جسم و ظاهر ما نگاه نمی کند، فقط در دل ما می نگرد. این دعواها فقط در بین ما مسلمان ها هست به گزارش ایسنا، در ادامه «سلیمان بادو» با بیان این که «در کشورش نصف مردم مسیحی هستند و مذاهبی مختلف دارند، اما هیچ وقت با هم دعوا نمی کنند» افزود: هر کس به کلیسای خود می رود و از مذهب خود حرف می زند. این دعواها فقط در بین ما مسلمان ها هست. باید از خودمان سوال کنیم چرا این ها با وجود اختلاف مذاهب، متحد هستند ولی ما نمی توانیم متحد باشیم؟ باید فرهنگ سازی کنیم، ما می توانیم وحدت مسیحیان را الگو قرار دهیم. وحدت، گذشتن از اعتقادات نیست قربانی، دبیر تشکل سفیران تقریب دانشگاه مذاهب اسلامی نیز گفت: وحدت، گذشتن از اعتقادمان نیست. رهبری فرمودند وحدت به این معنا نیست که شیعه سنی شود و سنی شیعه. چیزی که وجود دارد این است که بتوانیم به اعتقاد یکدیگر احترام بگذاریم و نحوه تعامل را یاد بگیریم. اینکه جلسه ای تشکیل شود و حتی نماز را با هم نخوانند به نظر من بی احترامی نیست. هر چند شاید افضل قضیه این باشد که با هم بخوانند و در آینده چنین اتفاقی بیفتد. یکسری اختلاف های ما را مبلغین دینی ایجاد می کنند وی با بیان این که «عدم شناخت از مذهب های یکدیگر مسأله ای است که وجود دارد» افزود: یکی از دوستانم می گفت عالمی از اهل سنت از کشوری دیگر به ایران آمده بود و می گفت که قرآن شما با قرآن ما تفاوت دارد، اما قرآنی به او دادند و دید که اینگونه نیست. این عدم شناخت از مذاهب همدیگر را نشان می دهد. همچنین یکسری اختلاف های ما را مبلغین دینی ایجاد می کنند، بهتیرن نحوه تبلیغ مذهب به نظر شخص بنده این است که ادب را رعایت کنیم. دانشجویان خارجی و ایرانی در ایسنا قربانی با اشاره به این که «در کشور خودمان رهبر صراحتا گفته اند که باید به وحدت اسلامی برسیم» افزود: حضرت آقا گفته اند کسی که برای وحدت اسلامی ندا سر می دهد ناطق من الله است و کسی که اختلافات را مطرح می کند، چه بداند و چه نداند ناطق من الشیطان است. جریان نفوذی هم وجود دارد. یکسری می دانند و این کار را انجام می دهند، حتی در بین حوزه های ما و هیأت ما. الحمدالله هیأت های ما خیلی هاشان تغییر کرده اند. بوده که خود مدیریت هیأت نیامده و توهین به مقدستان مذهبی دیگر بکند اما یک مستمع آمده و جو را به هم ریخته است. شما می توانید بگویید آن مستمع نمی دانسته، اما شاید هم نفوذ دشمن بوده است. وی گفت: برای اینکه چه الگویی را برای رسیدن به وحدت در نظر بگیریم، می توانیم به سیره ائمه نگاه کنیم که چه تعاملی با دیگر مذاهب داشته اند، عالمان ما می توانند الگوی ما باشند. به گزارش ایسنا، در ادامه این میزگرد، هاشمی نیا ، در پاسخ به این که آیا وحدت مصلحت است یا ضرورت اظهار کرد: یک مسلمان اگر تقوا پیشه می کند همه چیز را بدست می آورد. امام موسی صدر چنین کار کردند، تقوای الهی پیشه کردند و ادیان و مذاهب را به دور خود جمع کردند. پس تقوا ضرورت دین است و وقتی تقوا باشد وحدت هم به وجود می آید. پس تقوا می شود ضرورت دین و تقوا مساوی است با وحدت، پس وحدت ضرورت دین است، این فرمولی است که باید می گفتم. اگر بخواهیم نماز وحدت بخوانیم، چه کسی باید جلو بایستد به گزارش ایسنا، در پایان این میزگرد، جعفر مهردوست، دانش آموخته دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان این که « از 84 تا 94 به عنوان خبرنگار ایسنا 10 کنفرانس وحدت را تجربه کرده است» خاطرنشان کرد: آن موقع برای من سوال بود که چرا آن همه عالم، این همه درباره وحدت حرف می زدند و سپس نمازشان را جدا می خواندند، حتی گزارشی انتقادی نوشتم اما منتشر نکردم. آن موقع درکم از وحدت این بود که باید نمازشان را با هم بخوانند اما بعدا جایی مطلبی از آقای دکتر مبلغی خواندم که می گفتند وحدت کلمه مقدسی هست و همه می توانند آن را تفسیر کنند، اما ما به دنبال تعایش اسلامی هستیم. وی افزود: آن جا ذهنم برگشت به همان مسأله و چند سوال برایم پیش آمد، اینکه اگر بخواهیم نماز وحدت بخوانیم، چه کسی باید جلو بایستد. چرا حنفی جلو بایستد و شافعی نه؟ چرا شیعه جلو بایستد، سنی نایستد؟ چه کسی می خواهد این مسأله را حل کند، این خود یک داستان است. ما آمده ایم وحدت ایجاد کنیم نه اینکه به سوالات و مسأله هایمان بیافزاییم. مهردوست اظهار کرد: چه اشکالی دارد که در یک نماز خانه، هر کسی نماز خود را بخواند، هدف نماز، عبد شدن است. من خودم وقتی به مکه می روم، این سوال برایم بوده که چرا من به عنوان یک شیعه باید تلاش کنم مهر ببرم و دور کعبه بگذارم، وقتی به من اجازه داده شده روی سنگ هم نماز بخوانم، یا اینکه از آن طرف چه اصراری وجود دارد که وقتی در صف نماز ایستاده ام یک سعودی به من می زند که دستانم را روی هم بگذارم. ما قبل از اینکه شیعه یا سنی باشیم، انسان هستیم وی با اشاره به عکس منتشر شده از جداگانه نماز خواندن اهل تسنن و تشیع در کنفرانس وحدت، اظهار کرد: در آن روز یکی از دوستان رسانه ای شیطنتی کرد و آن عکس را که هر کسی نماز خود را جداگانه می خواند، منتشر کرد. در وحدت ریزه کاری هایی وجود دارد. چه اصراری داریم که حتما نمازمان را با هم بخوانیم، نه اینکه نباشد، اما موقعی هست که مثلا در آنجا وقتی به عالم شافعی و یا حنفی بگوییم بیایید به ما اقتدا کند، می گوید برای چه؟ یا اگر آن ها بگویند که شما به ما اقتدا کنید؟ می گوییم که چرا؟ مهردوست گفت: با وجود اختلاف ها هنر این است که بتوانیم در کنار یکدیگر زندگی کنیم. ما قبل از اینکه شیعه یا سنی باشیم، انسان هستیم.


سه شنبه ، ۸دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هدانا]
[مشاهده در: www.hodana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن