تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804922319




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جامعه ایرانی امروز نیازمند نهضت ملّی اهدای عضو است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: جامعه ایرانی امروز نیازمند "نهضت ملّی اهدای عضو" است
مراسم رونمایی از کتاب دو زبانه و مصور اهداء عضو در جهان عصر روز دوشنبه 7 دی‌ماه جاری با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد.


به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم رونمایی از کتاب دو زبانه و مصور اهداء عضو در جهان عصر روز دوشنبه 7 دی‌ماه جاری با حضورعلی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از پزشکان، هنرمندان، ورزشکاران و خانواده‌هایی که اهداء عضو نموده و یا عضو گرفته‌اند، در سالن همایش‌های فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.


در این مراسم دکتر صالحی سخنانی ایراد کرد که متن کامل آن رد زیر می‌آید.


 بسم ا.. الرحمن الرحیم
 
صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه             بشکست عهد صحبت اهل طریق را
                     گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود          تا اختیار کردی از آن، این فریق را
گفت آن گلیم خویش بدر می­برد ز موج     وین جهد می­کند که بگیرد غریق را
 


 با عرض سلام و درود به محضر یکایک شما عزیزان و تمامی دست­اندرکاران برگزاری این محفل معنوی، بر خود فرض می­دانم تا از حُسن ظنّ برگزارکنندگان این همایش نسبت به این خدمتگزار کوچک میهن اسلامی قدردانی نمایم. امیدوارم برگزاری محافل و مجالسی از این دست، بیش از پیش جامعۀ ایرانی را در گسترش و توسعۀ فعالیّت­های خیرخواهانه و نوع­دوستانه یاری رساند.


 در آغاز سخن، ابیاتی چند از اشعار زیبای فرمانروای ملک سخن، سعدی شیراز را برای شما عزیزان قرائت نمودم زیرا بر این گمانم که آن بزرگوار در این ابیات، به بیان تفاوت بنیادین میان گوهر و جوهر معنویت ایرانی و اسلامی و برداشت قشری از درستکاری و نیکوکاری پرداخته است.


 در حقیقت با استمداد از کلام دلنشین آن حکیم بزرگ می­توان گفت که پزشکان و هنرمندانِ حامی اهدای عضو و خیّرین و نیکوکاران فعّال در این حوزه بر خلاف آنانکه در تلاشند تا گلیم خویش از موج بدر برند، نجات افراد گرفتار در گرداب بیماری و دردمندی را وجهه همّت خویش قرار داده­اند. این فرصت خدمت­رسانی به دردمندان، در واقع نعمت و موهبتی خدادادی است که تنها نصیب برگزیدگان و مقرّبان آستان حضرت دوست می­شود و شما باید قدردان و شکرگزار این نعمت الهی باشیـد.


خوشبختانه طی چند سال اخیر جامعۀ ایرانی، شاهد تغییر نگاه بخش قابل توجّهی از عالمان، اندیشمندان، فرهیختگان و فعّالان حوزۀ فرهنگی نسبت به مقولۀ اهدای عضو بوده است. البته طی یک قرن اخیر بواسطۀ برداشت و تفسیری ظاهرگرایانه از تعالیم ادیان الهی از جمله آموزه­های شریعت اسلامی، نگاه مثبتی نسبت به این اقدام خداپسندانه و بشردوستانه وجود نداشت.


 بنا بر تفسیر و تصوّر برساختۀ جمع کثیری از قشریّون، این تن خاکی که نمایانگر هویّت شخصی فرد فرد آدمیان است، باید همچون امانتی بی­نقص بدست خاک سپرده شود تا صاحب آن به هنگام حضور در بارگاه عدل الهی مورد عتاب و خطاب خداوندی قرار نگیرد. بر پایۀ این برداشت سطحی، برخی از افراد ظاهرگرا از همراهی و همدلی با این حرکت معنوی سر باز می­زدند.


 اما با بررسی اجمالی آیات قرآن کریم درخصوص خلقت انسان و بازآفرینی او توسط ذات الهی می­توان دریافت که موضوع به گونۀ دیگری است:
و ضَرَبَ لَنا مثلاً و نَسِیَ خَلقَه، قالَ مَن یُحیِ­­العِظام وَ هِیَ رَمیمٌ 78 قُل یُحیِیهَا الّذی أنشَأها أوّلَ مَرّهٍ وَ هُوَ بِکُلِّ خَلقِ عَلیمٌ 79 (سوره مبارکۀ یس)


برای ما مثلی آورد و آفرینش خود را فراموش کرد گفت : چه کسی این استخوانها را که چنین پوسیده است زندگی می­بخشد؟ 78  بگو همان کسی که نخستین بار آن را پدید آورد و اوست که به هرگونه آفرینشی داناست.


اَیَحسَبُ­ الانسانُ ألَّن نَجمَعَ عِظامَهُ 3 بَلَی قادِرینَ عَلَی أن نُسَوِّیَ بَنانَهُ 4  (سوره مبارکۀ قیامه)
آیا انسان می­پندارد که هرگز ریزۀ استخوان­هایش را جمع نخواهیم کرد 3 چرا! آن را جمع خواهیم نمود در حالی که تواناییم که خطوط سرانگشتان انسان را یکایک بازسازی کنیم. 4


چنانچه با توجه به فلسفۀ نزول آیات و به لحاظ تفسیر باطنی کلام حق -که سیره و روش مورد تأیید خاندان عصمت و طهارت است- در معنای باطنی بیان الهی نظر افکنیم، درمی­یابیم که برخی افراد، کارِ خداوند متعال و فرمانروای بی­انبازِ جهان هستی را با کار انسان قیاس می­کردند. آنان می­پنداشتند که باید وسایل اولیّه خلقت را در اختیار  خداوند قرار داد تا دوباره در خلقت ابدان و اجسام آدمیان توفیق یابد. این تصوّرات با تعالیم ادیان ابراهیمی بویژه آیین حنیف اسلام و خاصّه آموزه­های مکتب تشیّع در تضاد و تعارض قرار دارد.


همانگونه که اشاره شد طی چند سال گذشته، شاهد تغییر زاویۀ دید بخش قابل توجّهی از اقشار مختلف مردم در این زمینه هستیم. البته این دستاورد را می­توان یکی از برکات و ثمرات اندیشه­های امام راحل (ره) در مورد ضرورت همراهی علما با تحوّلات زمانه و طرح مبحث "نقش زمان و مکان در اجتهاد" دانست. 


 ایشان در جریان نهضت عظیم اسلامی همواره بر این نکته تأکید داشتند که اگر بر آن باشیم تا بدور از اصول اجتهاد اسلامی به پیروی مقلّدانه از ساز و کارهای تعیین شده در قواعد فقهی برساختۀ پیشینیان بپردازیم، به یقین از کاروان پیشرفت بشری عقب خواهیم ماند.


 ایشان در پاسخ به یکی از شاگردان خود که نسبت به ارائۀ اجتهادی نوین از سوی آن فقیه جامع­الشرایط اعتراض کرده بودند، به تندی و با عتاب و خطاب تفکّراتِ برخی نحله ­های معتقد به تقلید محض از میراث فقهی را مورد انتقاد قرار دادند و بر این نکته پای فشردند که در سیرۀ پیامبر اکرم و اهل بیت ایشان، عقلگرایی و درک نیازهای زمانه، یک رکن اساسی است. حضرت امام خمینی (ره) در واپسین سالهای حیات و برکت خود، خواستار همراهی و همگامی علما و دانشمندان حوزه­های علمیّه و پژوهشگران علوم اسلامی با دیگر فعالان و کنشگران اجتماعی شدند تا از این رهگذر، مسیر برای عبور از چالشهای پیش روی ملّت ایران در عرصه­ های مختلف هموار شود. در ارتباط با موضوع پیوند و اهدای عضو از منظر امام خمینی (ره) شایان ذکر است که اجازه فقهی اقدام در این زمینه از سوی ایشان در اختیار جناب آقای دکتر فاضل قرار گرفت و از این طریق، زمینه لازم برای احیای این حرکت خداپسندانه فراهم آمد.


اکنون مایه مسرّت فراوان است که به یمن پیروی از اندیشه ­های آن قائد عظیم ­الشأن شاهد رواج روزافزون تفکّر خردگرایانه در کشورمان بویژه در حوزۀ اهدای عضو هستیم، اما نباید به این مقدار بسنده نمود. به عبارت دیگر می­توان گفت که جامعه ایرانی امروز نیازمند " نهضت ملّی اهدای عضو" می­باشد.


اینجانب یقین دارم که به برکت همراهی و همدلی بیش از پیش آیات عظام و متفکّران حوزوی و دانشگاهی با دیگر فرهیختگان و فعّالان حوزه فرهنگی، در آینده نزدیک شاهد گسترش کمّی و کیفی فعالیتهای این بخش خواهیم بود. بدون تردید همه ما ایرانیان از عمقِ جان به این کلام خواجه شیراز  -که نماینده اصیلِ آیین و اندیشه ایرانی است- ایمان داریم که فرمود :
بر این رواقِ زبرجد نوشته­اند به زر      که جز نکویی اهلِ کرم نخواهد ماند   


انتهای پیام/















اشتراک گذاری









مطالب مرتبط

آغاز اجرای برجام، نمادی از اتّحاد ملّی و انسجام اسلامی در سال همدلی و همزبانی
صالحی: باید از فرصت‌ همکاری با کشورهای صاحب فناوری هسته‌ای استفاده کنیم
عراقچی: دارایی های مسدود شده ایران، اواسط دی آزاد می شود
گزارش آژانس نشان داد که ايران هیچ انحرافی از مقاصد صلح آمیز نداشته است
صالحی از بیمارستان مرخص شد
چهارمین همایش ملی کاربرد فناوری هسته‌ای با حضور صالحی برگزار می‌شود
صالحی در دوران کسالت نیز از مسائل کاری دور نبوده است/ طبق گفته پزشکان وی تا 2 روز دیگر از بیمارستان مرخص خواهد شد










۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن