تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820222913




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پشت پرده سفر شتابزده اردوغان به ریاض


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: پشت پرده سفر شتابزده اردوغان به ریاض


سفر رئیس جمهور ترکیه به عربستان در پی تغییر اوضاع به نفع نظام سوریه و هم پیمانان آن صورت می گیرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سفر رئیس جمهور ترکیه به عربستان در پی تغییر اوضاع به نفع نظام سوریه و هم پیمانان آن و پس از کشته شدن زهران علوش سرکرده گروهک تروریستی «جیش الاسلام» در سوریه صورت می گیرد که هم‌پیمان ردیف اول مقامات سعودی و ترکیه به شمار می رفت و  هلاکت وی ضربه سختی به ریاض و آنکارا و توطئه‌های آنها برای سرنگونی نظام سوریه و دولت قانونی این کشور وارد کرد.
روزنامه اینترنتی رأی الیوم  که از لندن به روز می‌شود در سرمقاله خود درباره سفر رجب طیب اردوغان به عربستان سعودی که فردا سه شنبه به دعوت پادشاه این کشور انجام می شود نوشت: سفر رئیس جمهور ترکیه به ریاض که به دعوت سلمان بن عبدالعزیز انجام می شود قابل پیش‌بینی بود و غافلگیرکننده نیست زیرا با توجه به تحولات شتابان در سوریه، چنین دیداری بین رهبران دو کشور که نقش اساسی در این موضوع دارند امری ضروری به نظر می رسد.
نکته قابل توجه این است که دعوت پادشاه عربستان از رئیس جمهور ترکیه دو روز پس از کشته شدن «زهران علوش»، سرکرده گروه موسوم به «ارتش اسلام » صورت گرفت. علوش هم‌پیمان ردیف اول رهبران سعودی و ترکیه به شمار می رفت و کشته شدن وی ضربه سختی به عربستان و ترکیه و نقشه های آنها برای سرنگونی نظام سوریه وارد کرد.
رأی الیوم افزود گذشته از اینکه علوش در حمله جنگنده روسی و یا سوری کشته شد، نفس این عملیات و اجرای دقیق آن حائز اهمیت است که نشان دهنده نفوذ امنیتی نظام سوریه و سازمانهای اطلاعاتی آن در بین مخالفان مسلح است، به ویژه اینکه این عملیات چند روز پس از برگزاری کنفرانس مخالفان سوریه در ریاض انجام شد که نماینده زهران علوش نیز در
آن حضور داشت و به عنوان عضو شورای عالی نظارت بر هیئت مذاکره کننده مخالفان سوری انتخاب شده بود.
این روزنامه اینترنتی نوشت رهبران سعودی در پی کشته شدن زهران علوش- که در محافل زیادی هدف از آن شکست کنفرانس مخالفان سوری در ریاض و جلوگیری از موفقیت آن عنوان شد- دچار ناکامی و عصبانیت شده‌اند. علاوه بر این، چه بسا هدف از کشتن علوش پاسخی به بیانیه پایانی کنفرانس مخالفان سوری در ریاض و اظهارات محمد بن نایف، ولیعهد عربستان سعود باشد زیرا بن نایف کناره گیری بشار اسد را به عنوان پیش شرط آغاز مرحله انتقالی در سوریه اعلام کرده است.
به نوشته رأی الیوم ، شاید بارزترین نشانه های عصبانیت رهبران سعودی مخالفت آنها با سفر «الکساندر لاورنتیف» فرستاده ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه باشد که قرار بود برای بررسی تحولات سوریه بعد از تل آویو و قاهره از ریاض دیدن کند.
به طور قطع مسائل دیگری نیز وجود دارد که کم اهمیت تر از موضوع سوریه نیست و در دستورکار مذاکرات بین سران عربستان و ترکیه قرار خواهد گرفت. یکی از بارزترین این مسائل مسئله نزدیک شدن ناگهانی مصر و عربستان به یکدیگر و اعطای کمک هشت میلیارد دلاری عربستان به مصر به منظور سرمایه گذاری برای بهبود اوضاع اقتصادی وخیم این کشور
و رفع نیازهای قاهره در زمینه سوخت طی پنج سال آینده است. علاوه بر این، رئیس جمهور ترکیه نیز به سرمایه گذاری مشابه عربستان و افزایش سطح مبادلات تجاری بین دو کشور چشم دوخته است تا از این طریق تحریم های اقتصادی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه علیه آن وضع کرده است جبران شود، تحریم هایی که روسیه در واکنش به اقدام آنکارا در ساقط کردن جنگنده سوخوی روسیه و کشته شدن یکی از خلبانان آن کشور وضع کرد.
از طرف دیگر رئیس جمهور ترکیه نگران است که نزدیکی عربستان و مصر به دوری بین آنکارا و ریاض منجر شود و به تغییرات مثبت در خصوص موضع عربستان نسبت به اخوان المسلمین بینجامد. حزبی که قوی‌ترین مخالف نظام مصر یعنی هم پیمان راهبردی حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه است. بی گمان وی در این سفرکه به طور شتابزده برنامه ریزی شده است به  دنبال اطمینان یابی از تداوم تعهد ریاض به اتحاد سه‌گانه سعودی، ترکیه و قطر است و موضع مشترکی که می توان در برابر «سونامی» شدید روسیه در سوریه و سراسر غرب آسیا (خاورمیانه) اتخاذ کرد.
بی شک، جنگ عربستان سعودی در یمن اگر موضوع اول دستور کار این دیدار نباشد یکی از موضوع های مهم این دیدار خواهد بود. تداوم جنگ به مدت حدود ده ماه بدون تحقق اهدافش، که مهم‌ترین آن تسلیم کردن ائتلاف حوثی ها بود، سبب نگرانی عربستان سعودی شده و  نگرانی آن هر روز در حال تشدید و تبدیل شدن به یک کابوس است.
تصور نمی کنیم که عربستان سعودی از ترکیه کمک‌هایی مانند مانند اعزام نیرو یا جنگنده برای پیوستن به عملیات «طوفان قاطعیت» درخواست کند حتی اگر عربستان چنین درخواستی از ترکیه کند، آنکارا پاسخ مثبت نخواهد داد زیرا کاسه ترکیه از بحران ها و جنگ ها چه علیه کردها و چه علیه گروه های دیگر در سوریه و عراق سر آمده است. صدور بیانیه نشست فوق العاده وزیران امور خارجه اتحادیه عرب که در آن ورود نیروهای ترکیه به عراق را محکوم کرد و عربستان سعودی نیز هیچ گونه شرط و ملاحظه رسمی نداشت، برای مقامات ترکیه و مشخصا اردوغان شوکه کننده بود.
در واقع دیدار رئیس جمهور ترکیه با پادشاه عربستان در ریاض دیدار دو فرد نگران است زیرا پس از پنج سال از ارائه انواع کمک های تسلیحاتی و مالی آنها به مخالفان مسلح سوریه، اکنون مشخص شده است اوضاع به نفع دولت دمشق و متحدان آن پیش می رود. ورود نظامی ارتش ترکیه به سوریه در این خصوص نیز نقش مهمی داشت. بنابراین، این سئوال مطرح است که آیا این دیدار نگرانی دو طرف را رفع خواهد کرد و سبب به وجود آمدن شرایط راهبردی خواهد شد که اوضاع را به نفع عربستان، ترکیه و قطر در سوریه تغییر خواهد داد؟
سفر خالد العطیه وزیر امور خارجه قطر به روسیه و پافشاری سرگئی لاوروف همتای روس او بر موضع دولتش بر حمایت از رئیس جمهور بشار اسد و نیز موضوع ترور زهران علوش گویای این است که پاسخ پرسش فوق منفی است، اما شایسته است که منتظر نتایج سفر اردوغان به ریاض بود.

 


دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن