تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820057710




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

2015، سال جنگ و تروریسم و توافق/ از دیپلماسی و آشتی تا ادامه جنگ و آشوب


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: 2015، سال جنگ و تروریسم و توافق/ از دیپلماسی و آشتی تا ادامه جنگ و آشوب
سال 2015 میلادی در حالی واپسین روزهای خود را سپری می کند که جهان در این سال رخدادهای تلخ و شیرین بسیاری را تجربه کرد.
به گزارش نامه نیوز، جنگ و صلح، انتخابات، دیپلماسی و مذاکره و آشتی، داعش و تروریسم در سال میلادی که رو به پایان است به گونه ای متفاوت زندگی مردم جهان را تحت تاثیر خود قرار داد.

اگر داعش بیشترین روزهای سال 2015 را به خود اختصاص داده بود و با حملات گسترده تروریستی خود در خاورمیانه و کشاندن مرز آن به اروپا و آمریکا بسیاری از معادلات سیاسی و بین المللی در جهان را معطوف خود کرد اما دیپلماسی و مذاکره و صلح یکی از مهمترین اتفاقات سال 2015 میلادی بود. چرا که ادامه مذاکرات هسته ای ایران و 6 قدرت جهانی و در نهایت دستیابی به توافق هسته ای از یک سو و از سر گیری روابط آمریکا و کوبا پس از 40 سال و بازگشایی سفارت های دو کشور را می توان نقطه عطفی در تاریخ دیپلماسی بین المللی خواند. جایی که جهان بر اساس مذاکره تصمیم می گیرد از جنگ به سوی صلح حرکت کند.

جنگ در سال 2015 به پایان نرسید و سرزمین های جدیدی نیز وارد عرصه کشمکش های جنگ قدرت های منطقه ای شدند. جنگ در سوریه برای چهارمین سال پیاپی ادامه پیدا کرد، عراق وارد عرصه جدیدی از جنگ با تروریسم شد، عربستان و ائتلاف منطقه ای این کشور به یمن حمله کردند و ترکیه وارد درگیری نظامی با کردها شد.

در ادامه این مطلب به مهمترین رخدادهای جهان در سال میلادی که رو به پایان است اشاره می کنیم.

داعش، از به آتش کشیدن پارس تا هزاران کشته و آواره در خاورمیانه

تنها چند روز ازآغاز سال نو میلادی نگذشته بود که حملات تروریستی در فرانسه خبرساز شد و دو مرد مسلح سیاه‌پوش به دفتر مجله شارلی ابدو در پاریس حمله کردند که طی این حمله 12 نفر از جمله چند کارتونیست برجسته جهان کشته شدند. حملات پاریس را می توان سرآغازی برای کشیده شدن مرز حملات ترویستی داعش به غرب و تغییر سیاست گذاری های غرب در قبال خاورمیانه دانست.

گروه تروریستی داعش چندی بعد، «معاذ الکساسبه» خلبان اردنی را زنده زنده در قفسی قرار داد و سوزاند. داعش که کساسبه را پس از سقوط هواپیمایش بازداشت کرده بودند فیلم این جنایت را منتشر کردند و به شدت جهان را تحت تاثیر این عمل وحشیانه خود قرار دادند.

داعش به حملات تروریستی خود ادامه داد و در ماه ژوئن گذشته و به فاصله تنها چند ساعت سه حمله تروریستی را در سه نقطه از جهان صورت داد، فرانسه، کویت و تونس. حملات تروریستی داعش در پاریس بار دیگر نیز تگرار شد و در حملاتی مرگبار بیش از 130 نفر کشته شدند. حملاتی که به لشکرکشی فرانسه به سوریه منجر شد.

همزمان، گروه تروریستی داعش قوانین سخت خود را در مناطق تحت اشغال خود در عراق، سوریه، لیبی و مصر به اجرا درمی اورد و هزاران نفر از مردم بیگناه خاورمیانه در درگیری های گسترده و به دست داعش کشته شدند.

جنگ یمن، باتلاقی برای عربستان

ائتلاف کشورهای عربی متشکل از عربستان، امارات متحده، قطر، کویت و بحرین با همراهی مصر، مراکش، اردن و سودان 25 مارس 2015 حمله هوایی خود را تحت عنوان « عملیات طوفان قاطع» علیه انصارالله یمن و حامیان علی عبدالله صالح و در حمایت از منصور هادی آغاز کردند. این در حالی است که همزمان تروریسم در قلب خاورمیانه جولان می داد عربستان اما هدف موشک های خود را به سمت مسلمانان و مردم بی گناه یمن شلیک می کرد..

دیپلماسی و صلح از کوبا تا تهران

روسای جمهور کوبا و آمریکا پس از 50 سال قطعی کامل روابط دیپلماتیک به یکدیگر دست دادند تا مذاکرات پشت پرده این دو کشور برای بهبود روابط به بازگشایی سفارت های دو کشور و برنامه ریزی برای سفر اوباما به هاوانا منجر شود. همزمان دیپلکاسی و مذاکره میان ایران و قدرت های غربی منجر به گشوده شدن صفحه جدیدی در روابط تهران و شرکای غربیش شد و علاوه بر امضای توافق هسته ای در تابستان 2015 صف هیئت های تجاری و اقتصاد و سیاسی برای حضور در تهران توجه رسانه های جهان را به خود اختصاص دهد.

فاجعه منا و اثبات بی تدبیری سعودی ها

مراسم حج امسال را می توان مرگبارترین آن خواند، سقوط جرثقیل بر حجاج در محوظه مسجدالتبی بیش از 100 حاجی را به کام مرگ کشاند . این در حالی است که در واپسین روزهای حج فاجعه منا بار دیگر مسلمانان و مردم جهان را مبهوت کرد. در این حادثه بیش از 2000 حاجی در منا بر اثر فشار جمعیت قربانی شدند. بیش از 400 ایرانی در این فاجعه جان خود را از دست دادند.





۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن