محبوبترینها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1855041143
نگاه و نقدی به فیلم سینمایی میراث ترون
واضح آرشیو وب فارسی:صاحب نیوز: یکی از مشکلاتی که همواره برای مسیحیان وجود داشته خلاف عقل بودن «تثلیث» و عدم تصور آن است. گرچه این فیلم نمی تواند مشکل تثلیث را حل کند اما اگر با دید عوامانه بنگری، نمودی ذهنی از تثلیث برای شخص خواهد ساخت…به گزارش صاحب نیوز به نقل از ندای اصفهان- محمدرضا شیخ بهایی/ با توجه به تبیین نقش رسانه در ایجاد جریان های دینی به نقد و بررسی چند فیلم با گرایشات جریانساز می پردازیم. برای اولین فیلم میراث ترون (Tron: Legacy) انتخاب شده است. این فیلم سال ۲۰۱۰ در کمپانی والت دیزنی ساخته شده است، نکته ی جالبی که در ساخت آن هست اینکه اولین کار کارگردان فیلم بوده، قبل از این، کارگردان پیام های تبلیغاتی می ساخت. این فیلم برخلاف ظاهری که دارد یک فیلم ادیانی حساب می شود و جالب توجه اینجاست که با مشکلات عقیدتی و مذهبی که در فیلم هست جزء پرتکرارترین فیلم های سینمایی صدا و سیماست که قرار است به مناسبت سال نوی مسیحی نیز مجدد بازپخش شود. نسخه ی ۳d آن نیز در جشنواره فجر به نمایش در آمده است. داستان فیلم کوین فلین، مهندس متخصص در زمینه الکترونیک است که شرکتی به نام انکام (Encom) را تاسیس کرده است. او با کمک یک سری الگوریتم ریاضی و اتصال آنها با الگوریتم های ژنتیکی و تله پورتاسیون کوانتومی (مفهوم قریب به طی الارض) راهی می یابد که خود را وارد یک شبکه دیجیتالی (که ساخته خود اوست)، بکند. این فضا شبیه به فضای ماتریس در فیلم ماتریکس است. در طول فیلم شریک کلوین ادعا می کند کلوین گفته در این فضا به علومی دست پیدا کرده که موجب تغییری بزرگ در علوم و مذهب می شود. نام این فضا گرید است. تیتراژ فیلم از جایی آغاز می شود که کوین فلین در حال داستان گفتن برای سام (پسرش) است، داستانی از خلقت موجودات داخل این فضا و وعده ی دیدن آنها به سام، نقطه تعلیقی به داستان اضافه می شود، او می گوید کارها درحال انجام بود که ناگهان اتفاقی افتاد، چیزی شبیه معجزه… بعد از آن کوین برای سرکشی به فضای دیجیتالی خود از سام جدا می شود. پس از آن سام دیگر پدرش را نمی بیند. ۲۰ سال می گذرد و سام (گارت هدلوند) بزرگ شده و وارث شرکت انکام است که رشد بسیاری کرده و دیگر یک شرکت جهانی است. اما سام علاقه ای به مدیریت و دردسر و تحصیل ندارد و همه ی اینها را کنار گذاشته و تنها زندگی می کند و با کارهای عجیب و غریب و هیجان انگیز خود را سرگرم می کند. تا اینکه سام یک پیامک مرموز از شماره تلفن پدرش (البته شماره ای که سالها است قطع شده) دریافت می کند. او برای پی بردن به راز پیامک به یکی از ساختمان های مراکز بازی های کامپیوتری قدیمی و تعطیل شدهٔ پدرش می رود. او تصادفاً متوجه وجود یک آزمایشگاه شخصی در زیرزمین ساختمان می شود. در آنجا یک سیستم کامپیوتری می یابد که هنوز پس از سالها مشغول کار است و ظاهراً ساخت پدرش بوده. او سعی می کند وارد سیستم کامپیوتر شود، که ناگهان توسط یک سیستم لیزری غول پیکر به روشِ انتقال به دوردست کوانتومی (entanglement-assisted teleportation) جسمش از نظر فیزیکی دیجیتالیزه می شود و وارد گرید می شود. سام خود را در دنیایی دیگر می یابد. او توسط برنامه های ویروس یاب یا تمیزکننده دستگیر شده و سر از یک میدان گلادیاتوری درمی آورد که در آن برنامه های نرام افزاری با هم مبارزه می کنند. در این میان هویت او بعنوان فرزند کوین در این جهان کشف می شود، و کلو، سام را مجبور به مبارزه با خود می کند، اما در طول مبارزه توسط کورا نجات می یابد و فرار می کند. سام و کورا⬆⬆ کورا سام را نزد پدرش می برد. پدرش اکنون گوشه نشین شده و راه ذکر و نیایش را در پیش گرفته. در این صحنه کوین در فضایی خاص و شبه عرفانی مشغول مراقبه است. فضایی که از اینجا به بعد تصویر می شود کاملا خصوصیاتی خدایی به او می بخشد، در ادامه متوجه می شوید که پیامکی که به دست سام رسیده به وسیله کورا ارسال شده نه به دست کوین… بسیار خوب فضا کامل شد: ⬅⬅⬅⬅ پدر، پسر، روح القدس ➡➡➡➡ حتی در طول فیلم متوجه می شوید که کوین تعلیمات خود را به کورا آموزش می دهد؛ تعلیماتی با نام متافور (به معنی استعاره). البته شاید چنین عنوانی هم بی دلیل نباشد. در ادامه بر سر سفره ای که یک خوک سرخ شده وسط آن قرار دارد و مشروبات مختلف سرو می شود سه استعاره خداوند نشسته اند و کوین شروع به شرح دوباره داستان و معجزه ای که اتفاق افتاد می کند. او می گوید برای ساخت جهان به شریکی احتیاج داشتم، برای همین کلو را ساختم، او را مانند خودم ساختم (دیدگاه کتاب مقدسی و همانندی با خدا). کلو در خلق به من کمک می کرد و زمان هایی که نبودم این جهان را اداره می کرد. تا اینکه معجزه ای رخ داد، الگوریتم های غیر متناظر، که من آنها را خلق نکردم. موجوداتی که خود به خود به وجود آمدند. مثل شعله آتش، شکل جدیدی از زندگی… شرایط آنها را بوجود آورد. من آنها را پیدا کردم، غیر قابل تصور، وحشی… و بسیار باهوش. با کد دی ان ای اونها می شد فلسفه دین و… را تغییر داد (نظریه داروین در بالاترین سطح ممکن). نام این موجودات را ایزو می گذارد. اما کلو از شیفتگی خالق به موجودات جدید آشفته می شود و طغیان می کند و همه ی نسل ایزوها را نابود می کند (جز یک نفر) و کنترل همه چیز را در اختیار می گیرد. سام از پدر خود می خواهد تا از گرید خارج شود و کلو را نابود کند اما پدرش به او می گوید اگر در زمان خروج به دست کلو بیفتد کلو می تواند به وسیله ی دیسکت او از این جهان خارج شود بنابراین نمی تواند برای خروج اقدام کند. دیسکت همان حلقه ی گرد و نورانی است که پشت هر شخص در گرید قرار دارد و هویت و اطلاعات شخص در آن است. این حلقه نقشی شبیه به میوه ی ممنوعه در سفر پیدایش دارد. به همین دلیل در پوستر فیلم دستها به سمت آن دراز شده. سام تصمیم می گیرد که از طریق پورتالی که وارد این جهان شد، به جهان حقیقی باز گشته، کلو را پاک کند، و پدر خود (که در این جهان زندانی شده) را نجات دهد. پورتال موقتاً باز است و از خارج به داخل باز می شود، بنابراین در صورت بسته شدن پورتال، راهی برای بازگشت وجود ندارد (و برای همین است که کوین در این جهان ۲۰ سال است ماندگار است، چون کسی نمی دانست او اینجاست تا پرتال را از بیرون باز کند). سام از شخصی بنام زوس درخواست کمک برای رسیدن به پورتال می کند. اما نهایتاً زوس به سام خیانت کرده و او را لو می دهد. در زمان لو دادن، زوس به وضوح بیان می کند که پسر خالق را بگیرید، اما در این بین کوین و کورا از راه رسیده و سام را نجات می دهند. در زمان حمله و فرار کوین و کورا قدرت های خارق العاده خالق مشخص تر و پر رنگ می شود، در واقع او هیچ عملی انجام نمی دهد ولی همین که می آید کورا و سام نجات پیدا می کنند، حتی در زمان خروج یک زن دستان خود را مانند بوداییان به هم می چسباند و در مقابل خالق خود بر زمین می نشیند. این صحنه نزدیک ترین حالت عبادی درفیلم است. در این بین کورا زخمی عمیق برمی دارد و از هوش می رود. در زمان فرار کلو موفق می شود دیسکت کوین را بدزدد. کوین آنها را سوار بر کشتی نجاتی کرده و بسوی پورتال جهان گرید می برد. گرید نام جهان خلق شده است. کوین سپس از روح خود در کالبد کورا دمیده و به او باز زندگانی می بخشد. این صحنه هم هر کسی را به یاد دم مسیحایی عیسی می اندازد. کوین در کد دی ان ای کورا می دمد و بخش خراب آن را با دو انگشت جدا می کند و به پرواز در می آورد، بعد از آن دست قطع شده ی کورا دوباره رشد می کند. (عکس آخر، کوین در حال دمیدن بر کدینگ کورا.) کلو با دزدیدن دیسکت کوین قصد دارد تا همه ی برنامه ها را به دنیای بالاتر ببرد و برای اجتماع آنها سخنرانی می کند که: برنامه های عزیز دیگر دنیای ما یک قفس نیست و ما می توانیم به محدوده بعدی برویم. من برعکس سازنده ی خودخواهمان که دنیای ما را فقط برای خودش می خواست دنیای اون را برای همه می خواهم (باز هم شبیه به تشبه به خدا و جاودانگی کتاب مقدس). اما کورا و سام دیسکت را از کلو می دزدند. در نهایت، پس از طی یک سلسله گریز و مبارزه، آنها به پورتال می رسند. در آخرین صحنه رویارویی، کلو سعی در تعقیب سام و کورا به جهان حقیقی را دارد، اما کوین با فدا کردن خود جلوی او را می گیرد. سام و کورا به جهان حقیقی باز گشته، و کورا نخستین طلوع خورشید زندگی خود را می بیند. بسیار خوب بیشتر مباحث ذیل گفتن داستان فیلم اشاره شد؛ اما برای تاکید بیشتر چند جمله ی دیگر اشاره می کنیم. ایده جهان های موازی و جهان های طبقاتی در حدود چند صد سالی است که در ریاضیات، فیزیک و فلسفه مطرح است. اصولا بیش از توجه به جهان های طبقاتی، به نوع موازی آن توجه می شود و نوع جهان طبقاتی را نیز وارد جهان های موازی می کنند. اما جهان طبقاتی کمی با جهان های موازی متفاوت است. ساکنان جهان های طبقاتی فاصله ای از حقیقت و مجاز و یا شرافتی از لحاظ وسعت عملکرد نسبت به هم دارند. اولین داستان هایی که راجع به جهان های سطح پایین تر نوشته شد مربوط به گروه داستان های سطحستانی ها است. «سطحستان» فضایی است که روی یک کاغذ تصور می شود، در آن مربع و دایره و… با هم زندگی می کنند اما دید آنها با ما فرق دارد، رفتار و قدرت فهم آنها با ما متفاوت است. تفکر آنها دو بعدی است اما تفکر ما سه بعدی است. این روند برای بعد بالاتر از ما نیز وجود دارد، یعنی فضای چهار یا پنج بعدی (که نسبت به فضای ما شرافت دارند). این یک مدل از نوع «جهان های طبقاتی» است. این فضا توسط ریاضیات ریمانی و اقلیدوسی به وجود آمد و به تبع در بقیه علوم تسری پیدا کرد. شبیه این مدل در فیلم «جنگ ستارگان» و «مردان سیاه پوش» قابل مشاهده است. البته درست به خاطر ندارم، چند سال پیش هم سریالی خارجی از سیما پخش می شد که در آن موجودات پنج بعدی برای نابود کردن زمین به این سیاره آمده بودند. غالب فیلم ها و سریال های فضا زمانی از چنین مدلی استفاده می کنند. دومین نوع جهان طبقاتی جهانی با درجه اختلافی در حقیقت است. شبیه به آنچه در ماتریکس به آن پرداخته می شود. ریشه ی این جهان موازی بسیار قدیمی تر از نوع پیشین است، شاید بتوان ریشه آن را به دنیای مُثُل افلاطون رساند. گرچه با توجه به پیشرفت الکترونیک و بیوالکترونیک و اضافه نمودن توجیهات پزشکی امروز خلق دنیای زیرین (با درجه پایین تر) برای بشر قابل تصورتر شده است. شبیه به این مفهوم در فیلم ماتریکس (Matrix) به صورت کاملا ملموس قابل مشاهده است. به علت پیشرفت علمِ احتمال این موضوع وجود دارد که بشر بتواند فضایی مانند فضای ماتریکس خلق کند. این موضوع حتی اگر به صورت احتمال باشد شبهه ای بدوی را در ذهن هر شخص تداعی می کند که مسئله تطابق صور ذهنی و واقع را به وجود می آورد. تصور کنید یک فضای ماتریکس وجود دارد. حالا اگر شما داخل این فضا باشید و از آن خارج شوید چگونه می توانید مطمئن باشید فضایی که اکنون در آن هستید حقیقت است؟ معادل چنین سوالی در فیلم اینسپشن (inception) مطرح می شود؛ خواب چند لایه. توجه کنید که حالت ابتدایی این سوال چنین است که من، از کجا بدانم آنچه اطراف من است حقیقت دارد؟ این شبهه ای است که در مواجهه با فیلم هایی به صورت ترون هم ایجاد می شود. اما برسیم به بخش مسیحیت. یکی از مشکلاتی که همواره برای مسیحیان وجود داشته خلاف عقل بودن «تثلیث» و عدم تصور آن است. گرچه این فیلم نمی تواند مشکل تثلیث را حل کند و حتی اگر عمیق به آن نگاه کنیم مشکل خود داستان از تثلیث کمتر نیست، اما توانسته در جلو چشم مخاطب حالتی را به تصویر بکشد که فکر کردن به اطراف آن مشکل است اما اگر با دید عوامانه بنگری، نمودی ذهنی از تثلیث برای شخص خواهد ساخت، و البته مردم هم می گویند شنیدن کی بود مانند دیدن… (حال من و شما هزار اشکال و ایراد بر تثلیث وارد کنیم…) هنر نویسنده و حمایت کنندگان او این است که توانسته اند با یک سری فرضیات علمی و خرافات، معجونی درست کنند که صدا وسیمای جمهوری اسلامی بارها و بارها آن را به خورد مردم دهد. و البته برای پایبندی مسیحیان نیز به کلیسا تلاش کنند. مساله بعدی پرداختن به نظریه «داروین» است. در این داستان به بهترین صورت ممکن این نظریه را به خورد انسانها می دهند. حتی می توان گفت از خود داروین بهتر. موجوداتی که «شرایط» آنها را بوجود آورده و حتی «خالق جهان» از دیدن آنها شگفت زده می شود. این نظریه به صورت غیر قابل تصوری از طرف غربی ها مورد حمایت قرار دارد. مبنای علوم طبیعی غرب بر مبنای این نظریه است که البته هنوز نظریه است و از نظر مسلمانان مورد نقد جدی است. البته پایبندی به نظریه داروین تبعاتی نیز دارد که در فیلم (این تایم) (intime) قابل مشاهده است. غرب به نحو غیر قابل تصوری از این نظریه حمایت می کند، نقد این نظریه را می توانید در مستند «اخراج شدگان» مشاهده کنید. یک مسئله ای در اواسط فیلم بیان می شود که چندان با داستان آفرینش سازگار نیست و آن دیالوگ های کورا است. او به سام می گوید کوین می ترسد کلو را نابود کند چون با نابود شدن کلو خود خالق یعنی کوین هم از بین می رود. تنها چیزی که به نظر من با این دیالوگ هماهنگ است دیدگاه فلسفی «نیچه» یعنی «مرگ خدا» است.
یکشنبه ، ۶دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: صاحب نیوز]
[مشاهده در: www.sahebnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]
صفحات پیشنهادی
ایسنا نوشت : دو فیلم «مادر قلب اتمی» و «ناهید» به نمایندگی از سینمای ایران در جشنواره معتبر سینمایی «پالم اسپر
خودرو هایی که در مزایده اسکاتسدیل آریزونا به حراج گذاشته شده را ببینید آکورا NSX 2017 منبع سی ان ان مانیشنبه ۵دی۱۳۹۴نگاهی به نیم فصل اول لیگ برتر + فیلم
نگاهی به نیم فصل اول لیگ برتر فیلم در فیلم زیر نگاهی به نیم فصل اول لیگ برتر را مشاهده می کنید به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان در فیلم زیر نگاهی به نیم فصل اول لیگ برتر را مشاهده می کنید لینک مستقیم دانلودانتهای پیام برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن بهبازیگر «شهرزاد» از حضور در فیلم سینمایی «آه، ای عبدالحلیم» می گوید
آه ای عبدالحلیم تازه ترین اثر سینمایی احسان عبدی پور است که در آن از بازیگران مطرح و بومی استفاده شده است مصطفی زمانی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص علت همکاری با فیلم سینمایی آه ای عبدالحلیم گفت آه ای عبدالحلیم ماننپشت صحنه فیلم سینمایی کالک ترش به روایت تصویر
فیلم کالک ترش در ژانر طنز اجتماعی با حضور بازیگران مطرح طنز ایران مهران رجبی و پرستوصالحی برای شب یلدا مهمان خانه های مردم کردستان است که به صورت سینمای خانگی در مراکز فرهنگی توزیع می شود به گزارش آفتاب دل فیلم کالک ترش در ژانر طنز اجتماعی با حضور بازیگران مطرح طنز ایران مهرااقدامات شورایعالی تهیه کنندگان جهت مبارزه با سرقت فیلم های سینمایی
اقدامات شورایعالی تهیه کنندگان جهت مبارزه با سرقت فیلم های سینماییسرقت فیلمهای ایرانی توسط شبکه های ماهواره ای فارسی زبان توسط شورایعالی تهیه کنندگان پیگیری و اعلام شکایت میشود به گزارش خبرگزاری فارس سید غلامرضا موسوی دبیر هیات رئیسه شورایعالی تهیه کنندگان سینمای ایران ضمن اعلحضور مداح اهل بیت در فیلم سینمایی «۱۷۵ غواص»
سعید چاری کارگردان ۱۷۵ غواص در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم در خصوص اخباری مبنی بر تغییر نام این فیلم در رسانه ها توضیح داد فیلم سینمایی ۱۷۵ غواص به دایو تغییر نام نداده است و دایو فیلم کوتاه داستانی دیگری با موضوع شهدای غواص و از تازه ترین محصولات باشگاه فیلم سورههدف قرار گرفتن مقر زهران علوش از نگاه جنگنده ی روسی + فیلم
جوان در این کلیپ بمباران مقر زهران علوش توسط جنگنده روسیه دیده می شود لینک دانلود فیلم برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنیدجمعه ۴دی۱۳۹۴تبلیغ دریادار سیاری از یک فیلم سینمایی+عکس
سردار سیاری در صفحه اینستاگرام خود هموطنان را به تماشای فیلم سینمایی پی۲۲ دعوت کرد به گزارش جام نیـوز امیردریادار دکترحبیب ا… سیاری فرماند محترم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در صفحه اینستاگرام خود با انتشار پوستر تبلیغاتی فیلم سینمایی پی۲۲ هموطنان را دعوت به تماشای این10 فیلم برتر سال از نگاه BBC
10 فیلم برتر سال از نگاه BBC فیلمهایی که از سوی منتقد سینمایی بیبیسی به عنوان 10 فیلم برتر سال 2015 برگزیده شدند خبرآنلاین فیلمهایی که از سوی منتقد سینمایی بیبیسی به عنوان 10 فیلم برتر سال 2015 برگزیده شدند در این فهرست فیلمهای مستند درخشان سال فیلمهای تحسینشدهی جشنونامه اعتراض فیلمسازان کوتاه خطاب به رئیس سازمان سینمایی سکوت ما منجر به فراموش شدنمان در سازمان سینمایی شده اس
نامه اعتراض فیلمسازان کوتاه خطاب به رئیس سازمان سینماییسکوت ما منجر به فراموش شدنمان در سازمان سینمایی شده استگروهی از فیلمسازان فیلم کوتاه در نامهای خطاب به رئیس سازمان سینمایی نوشتند بی گمان سکوت ما در آغاز دوره ی مدیریت جنابعالی به خاطر شرایط موجود و آشفتگی های باقی مانده از-
گوناگون
پربازدیدترینها