تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831447038




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درمان ناباروری قانون جامع می خواهد


واضح آرشیو وب فارسی:شفا آنلاین: شفا آنلاین>سلامت>سلامت جنسی>در درمان های ناباروری بخصوص در روش های پیشرفته شانس موفقیت از 30 تا حداکثر 50 درصد است و همین امر برای پزشکان چالش هایی ایجاد می کند.به گزارش شفا آنلاین ،زن جوان دل پردردی داشت. چند ماهی بود که دنبال راهی می گشت تا بتواند پولی تهیه کند و کرایه عقب افتاده این یک اتاق کوچک در حاشیه شهر را بپردازد. صاحبخانه تهدید کرده بود اگر این ماه کرایه عقب افتاده را ندهد همان چند تکه اسباب و اثاثیه اش را همراه شوهر بیمار و بچه هایش به کوچه می اندازد. شوهرش دو سال بود که به خاطر پرت شدن از داربست هنگام بنایی علیل شده بود. دو بچه کوچک داشت و شوهری بیمار و یک دنیا خرج و مخارج اما چند روزی بود که موضوعی خاص بدجوری فکرش را درگیر کرده بود زیرا زن میانسالی که در همسایگی شان زندگی می کرد پیشنهاد عجیبی داده بود.  او که کارگر خدماتی یک مرکز درمان ناباروری بود به زن جوان گفته بود بعضی زن و شوهرها که نمی توانند بچه دار شوند دنبال یک زن سالم و با وجدان می گردند که جنین آنها را در شکم خودش پرورش دهد و پس از تولد بچه را تحویل آنها دهد.  او همه توضیحات لازم را به «سیما» داد و گفته بود که پول خوبی گیرش می آید. سیما اول با این کار بشدت مخالفت کرد و کلی هم سؤال در ذهنش ردیف شد اما وقتی به پولی که از این کار نصیبش می شد، فکر کرد بالاخره تصمیم خود را گرفت و به سراغ زن همسایه رفت و گفت اگر شوهرم رضایت دهد من حرفی ندارم. زن همسایه هم با خوشحالی گفت: رضایت احمد آقا با من، خیالت راحت باشد. وقتی به شوهرت بگویم با این کار هم ثواب دنیا و آخرت را می برید و هم از این وضعیت مالی نجات پیدا می کنید حتماً قبول می کند. بدین ترتیب پس از اعلام رضایت احمد آقا یک روز صبح دو زن به مرکز ناباروری رفته و پس از فراهم شدن مقدمات لازم سیما به یک زوج جوان معرفی شد. حدود یک ماه هم طول کشید تا آزمایش های لازم روی زن جوان انجام شد. وقتی هم سلامتش تأیید شد قراردادی بین طرفین منعقد و او مبلغی دریافت کرد. زمانی که سیما جنین زوج جوان را در شکم پرورش می داد حس عجیبی داشت.  می دانست نباید با این بچه ارتباط عاطفی برقرار کند. یکی از شروط قراردادشان این بود که نباید بچه را ببیند و به محض تولد هم باید او را تحویل پدر و مادرش بدهد اما دلش آرام نمی شد بخصوص وقتی فهمید طفل پسر است حس عجیبی به او دست داد چرا که همیشه دوست داشت یک پسر داشته باشد. هر روز که جنین بزرگ تر می شد علاقه اش به او شدت می گرفت تا اینکه بالاخره روز موعود فرا رسید و سیما به بیمارستان رفت و نوزاد را به دنیا آورد. طبق قرارداد او هیچ وقت پسر کوچولو را ندید اما هنوز هم آرزویش این است که بتواند فرزندش را حتی برای یک بار هم که شده ببیند! یکی از روش های درمان ناباروری رحم جایگزین یا اجاره ای نام دارد. این روش در کنار سایر روش های کمک به درمان ناباروری همانند آی وی اف، اهدای تخمک، اسپرم و اهدای جنین از مواردی است که در کشور ما مورد استفاده قرار می گیرد اما از آنجا که غیر از قانون اهدای جنین قانون مدون و مصوبی برای سایر روش ها نداریم اختلاف نظرها و بحث های مختلفی در میان جامعه پزشکی، حقوقی، فقهی و میان خانواده ها در این باره وجود دارد. دکتر محمدرضا نوروزی مشاور وزیر بهداشت و متخصص درمان ناباروری در این باره می گوید: متأسفانه ناباروری بیماری شایعی در ایران است. ضمن اینکه هیچ کدام از درمان های ناباروری نیز قطعی و صد در صد نیست و همین امر چالش هایی را برای مردم و پزشکان به دنبال دارد. به گفته این اورولوژیست پزشکان به دنبال این هستند درمان هایی که برای بیمار انجام می دهند بسرعت جواب دهد و در عین حال هم کم عارضه، ثابت و پایدار باشد و البته هزینه کمی هم برای بیمار داشته باشد. دکتر نوروزی می افزاید: در درمان های ناباروری بخصوص در روش های پیشرفته شانس موفقیت از 30 تا حداکثر 50 درصد است و همین امر برای پزشکان چالش هایی ایجاد می کند. چرا که از هر سه بیمار ممکن است یک نفر درمان موفقی داشته باشد اما دو نفر دیگر جواب نمی گیرند و طبیعی است که پزشک هم از این نتیجه متأثر خواهد شد. متخصص درمان ناباروری در ادامه گفت: البته در مورد بیماران نیز چالش هایی وجود دارد چرا که هدف بیمار صاحب فرزند شدن است اما گاهی مواقع به رغم اینکه مسیرهای درمان بخوبی طی می شود و بارداری رخ می دهد اما بنا به دلایلی بارداری با سقط جنین همراه می شود و در نهایت بچه ای به دنیا نمی آید. پس بیمار به هدف غایی نرسیده است. بنابراین تصور بر این است که در درمان های ناباروری حمایت روحی از بیمار و آگاه کردن بیمار از میزان موفقیت درمان بسیار اهمیت دارد. چرا که در درمان های پیشرفته ناباروری گاه بیمار ناچار می شود که در حدود 5 تا 6 میلیون تومان برای درمان هزینه کند و اگر نتیجه مثبت نگیرد به طور قطع احساس نارضایتی و ناامیدی می کند و مشکلات روحی و روانی بسیاری برای بیمار بخصوص خانم ها ایجاد می کند. به گفته دکتر نوروزی گذشته از چالش های مالی و روحی، موضوع دیگری که اغلب این خانواده ها با آن روبه رو هستند چالش های فرهنگی است. یعنی بیشتر زوج های نابارور تمایلی ندارند که دیگران از ناباروری آنها مطلع باشند و این را بد می دانند. پس فراهم شدن شرایط روحی و روانی و حتی اجتماعی و مکانی برای درمان بیماران بسیار مهم است. رئیس مرکز تحقیقات سرطان های کلیه و مجاری ادرار دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره میزان موفقیت روش های درمان ناباروری نیز گفت: هر کدام از روش های درمان از روش های ساده مثل آموزش و توصیه گرفته تا روش های پیشرفته مثل آی وی اف و تشخیص ژنتیکی سلامت هر کدام هزینه هایی برای بیمار می طلبد و موفقیت خاص خودش را دارد ولی در مجموع روش های درمان ناباروری از 10 درصد تا 50 درصد بسته به اینکه زن درگیر باشد یا همسرش، می تواند موفقیت آمیز باشد. نایب رئیس اسبق شورایعالی نظام پزشکی کشور هزینه های درمان در روش های مختلف را متفاوت دانسته و اظهار داشت: هزینه درمان ممکن است فقط یک ویزیت 40 هزار تومانی برای آموزش بیمار باشد یا امکان دارد برای روش های اهدای جنین و درمان های پیشرفته برای هر دوره 7 تا 8 میلیون تومان هزینه کند. دکتر صادق شریعتی نسب عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان و وکیل پایه یک دادگستری نیز در این باره می گوید: در حال حاضر غیر از قانون اهدای جنین به زوج های نابارور که در سال 82 به تصویب رسیده هیچ قانون دیگری در مورد اهدای تخمک و اسپرم و رحم جایگزین نداریم. با وجود اینکه قانون مدونی درباره این روش های درمان ناباروری در کشور وجود ندارد اما این روش ها در مراکز مختلف ناباروری در حال انجام است. در واقع براساس یک اصل حقوقی که می گوید اصل بر جواز است این روش ها انجام می شود.  چرا که طبق این اصل بستن هر نوع قراردادی آزاد است مگر آنکه مانعی داشته باشد. بنابراین نبود قانون در این حوزه دلیلی بر انجام نگرفتن این کار نیست اما نبود قانون فقط باعث شده هر مرکزی به شکل سلیقه ای کار کند. یعنی در برخی مراکز اهدای جنین و تخمک و اسپرم انجام می شود و در برخی مراکز فقط یک یا دو نوع از این روش ها را به مردم خدمت رسانی می کنند. دکتر شریعتی نسب درباره نحوه تنظیم قرارداد بین متقاضی و اهداکننده یا صاحب رحم اجاره ای نیز می گوید: در حال حاضر هر مرکزی یک فرم قرارداد مخصوص به خود دارد یعنی فرم مشترکی در همه مراکز وجود ندارد. از طرفی به طور معمول طرفین قرارداد به شکل مستقیم خودشان قرارداد را نمی نویسند بلکه با نظارت و وساطت مراکز درمان ناباروری این اتفاق می افتد و با دو طرف، قرارداد می بندند. در این قرارداد به طور معمول تعهداتی که طرفین باید رعایت کنند ذکر می شود که بخش مهم قرارداد مربوط به این تعهدات است. به عنوان مثال خانمی که قرار است جنین را در رحم خود نگه دارد باید تعهد بدهد که هر ماه نزد پزشک معالج برود. مراقب بهداشت و سلامتی اش باشد و برخی کارها را انجام ندهد تا سلامت جنین به خطر نیفتد. هنگام زایمان نیز بموقع به بیمارستان مراجعه کند و پس از تولد نوزاد آن را تحویل پدر و مادرش بدهد و مسائلی از این قبیل. زوج متقاضی فرزند نیز باید به تعهدات خود همانند پرداخت هزینه های دوران بارداری، زایمان و بیمارستان و سایر هزینه هایی را که با یکدیگر توافق کرده اند بپردازند. فرداد قلعه دار حقوقدان نیز در این باره می گوید: به طور معمول قرارداد رحم اجاره ای یا تجاری است یا غیرتجاری در نوع اول نیز زوج نابارور متعهد می شوند در قبال خدمات صاحب رحم مبلغی را با توافق خودش به او پرداخت کنند اما در نوع دوم زن صاحب رحم فقط به خاطر انگیزه های انسانی و با رضایت قلبی و کمک به زوج نابارور بدون دریافت پول این کار را می پذیرد.  طبق ماده 185 قانون مدنی که می گوید عقد لازم آن است که هیچ یک از طرفین حق فسخ آن را نداشته باشد مگر در موارد معین شده، قرارداد رحم جایگزین در گروه عقدهای لازم قرار می گیرد. یعنی هیچ یک از طرفین قرارداد حق فسخ را ندارند مگر با توافق دو طرف. البته در مورد رحم جایگزین، طرفین تا قبل از قرار گرفتن جنین در رحم حق فسخ دارند و بعد از آن حتی با توافق دو طرف هم قراردادامکان باطل شدن ندارد. به گفته این وکیل دادگستری برخی از حقوقدانان با اعتقاد به اینکه بدن انسان نمی تواند موضوع هیچ قرارداد الزام آوری قرار گیرد با آن مخالف هستند اما برخی دیگر نیز آن را با استناد به ماده 10 که می گوید: «قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد کرده اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است.» این نوع قرارداد را نیز معتبر می دانند. دکتر رضا سامانی مدیر گروه اخلاق پزشکی پژوهشگاه رویان هم با بیان اینکه در حال تدوین پیش نویسی برای قانون جامع باروری های پزشکی در کشور هستیم، گفت: متأسفانه غیر از قانون اهدای جنین که در سال 82 تصویب شد درباره باروری های غیرمتعارف قانونی نداریم و جای خالی آن هم بشدت احساس می شود هم برای خانواده ها و هم برای پزشکان. به همین خاطر مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی با جمع آوری حقوقدانان، پزشکان و فقها و دانشمندان شروع به تدوین پیش نویسی کرده که البته هنوز کامل نشده است اما در صورت تکمیل و طرح در مجلس و تصویب به عنوان قانون جامع بسیار ارزشمند و کاربردی خواهد بود. به گفته این حقوقدان در حال حاضر برخی خانواده ها به دلیل نبود قانون و روشن نبودن وضعیت فقهی و حقوقی برخی روش های درمان ناباروری از این کار اجتناب می کنند در حالی که اگر ابهام های حقوقی، فقهی روشن شود زوج های نابارور بیشتری متقاضی استفاده از این روش های نوین درمانی خواهند بود. به گفته دکتر سامانی یکی از موضوع های قابل بحث در این روش ها بحث هزینه هاست. به عنوان مثال وقتی قانون اهدای جنین تصویب شد در قانون به صراحت آمد که برای اهدای جنین نباید پولی دریافت کرد اما در سایر روش ها غیر از هزینه های رایج پزشکی گاهی پول هایی بین طرفین رد و بدل می شود که هیچ قانون و حتی عرفی بر آن حاکم نیست. در حال حاضر برای رحم جایگزین مبلغی حدود 15 تا 18 میلیون تومان دریافت می شود که گاه بیشتر هم می شود. اما اگر قانون مصوبی وجود داشته باشد بحث هزینه ها نیز قانونمند خواهد شد. این در حالی است که دکتر شریعتی نسب هزینه رحم جایگزین را در مقایسه با سایر روش های درمان ناباروری همانند آی وی اف یا اهدای تخمک و اسپرم به دلیل آنکه طول دوره درمان در رحم جایگزین بیشتر است بالاتر دانسته و می گوید: اما نمی توان به طور قطعی در این باره نظر داد چرا که در درجه نخست موضوع به توافق طرفین بستگی دارد و از سوی دیگر هم ممکن است در مقایسه با روش آی وی اف که چند دوره درمان دارد حتی هزینه اش کمتر باشد چرا که برخی زوج ها در روش آی وی اف ممکن است نیازمند بیش از یک دوره درمان باشند که هزینه اش هم بیشتر خواهد شد. دکتر شریعتی نسب درباره بحث فقهی و شرعی رحم جایگزین و اینکه طفل به دنیا آمده نسبت به صاحب رحم و صاحب تخمک چه وضعیتی پیدا می کند نیز گفت: از جنبه فقهی سؤال می شود که مادر اصلی این نوزاد کیست؟ آیا مادر کسی است که وضع حمل می کند یا مادر طفل کسی است که صاحب تخمک بوده یا هر دو یا هیچ کدام؟ خوشبختانه در فقه ما همه این نظریه ها موجود است اما نظری که غالب است و در واقع 90 درصد فقها بر آن نگاه مشترک دارند و نظر مشهور نامیده می شود این است که صاحب تخمک مادر است و زنی که وضع حمل کرده را مادر نمی دانند و در نهایت او را مانند مادر رضاعی می دانند که به بچه محرم است و تابع همان شرایط خواهد بود.  از همین رو مشکل این روش کمتر از بقیه روش های درمان کمک ناباروری است. حتی از اهدای جنین و تخمک و اسپرم نیز بحث فقهی، شرعی کمتری دارد. به عنوان مثال در بحث اهدای اسپرم ما بیشترین مشکل را داریم چون بسیاری از فقها معتقدند اهدای اسپرم نامشروع است و در ایران شاید یک یا دو مرکز فقط این کار را انجام دهند. دکتر احسان شمسی کوشکی متخصص اخلاق پزشکی نیز معتقد است: با آنکه قانون اهدای جنین در کشور وجود دارد اما همین قانون نیز درباره تکلیف حقوقی و قانونی چنین فرزندی از جمله ارث، نفقه، محرمیت و ازدواج به روشنی صحبت نکرده است. وی می گوید: وقتی جنینی اهدا می شود یا حتی تخمک و اسپرم اهدا می شود ما با دو مادر یا دو پدر روبه رو هستیم که یک پدر و مادر ژنتیکی است و یک پدر و مادر اجتماعی و اینها با هم تفاوت دارند. آیا طفل باید هر دو پدر و مادر را بشناسد؟  آیا هویت پدر و مادر اهداکننده باید در جایی ثبت شود؟ طبق ماده 1158، 1159 و 1160 قانون مدنی مادر کسی است که طی واقعه زایمان نوزادی را به دنیا می آورد. خب اگر چنین است در مورد بحث رحم اجاره ای باید زنی را که طفل از او متولد شده به عنوان مادر واقعی تلقی کنیم. حال آنکه بسیاری از فقها صاحب تخمک را مادر اصلی می دانند. به گفته این متخصص اخلاق پزشکی، در بحث روش های درمان ناباروری بشدت نیازمند قانون و روشن شدن ابهام ها هستیم.ایران


شنبه ، ۵دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شفا آنلاین]
[مشاهده در: www.shafaonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن