تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن در گرفتارى صبور است، و منافق در گرفتارى بى تاب.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826903095




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزار ش شفقنا ازهمایش آخوند خراسانی؛پیام آیت الله جوادی آملی /سید حسن خمینی :مردانه زندگی کردن همه اش این شش متر عمامه نیست/ کاملان :پیامبر در زمان ما مظلومیت مضاعفی پیدا کرده است


واضح آرشیو وب فارسی:شفقنا: شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- همایش نکوداشت مرحوم آخوند خراسانی روز پنج شنبه با حضورعلما،استادان حوزه ودانشگاه ورییس مجلس شورای اسلامی در تالار قربان نیا دانشگاه مفید برگزار شد. به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، در این همایش که با رونمایی چند مجموعه کتاب و مقاله همراه بود، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، پیام آیت الله العظمی جوادی آملی را قرائت کرد. در بخشی از این پیام آمده است: حمد سرمدی خدای صمدی را سزاست که تعلیم کتاب و حکمت را برنامه رسولان خود قرار داد؛ تحیت ابدی پیامبران الهی به ویژه حضرت ختمی نبوت را رواست که مجریان راستین دستورهای آسمانی اند.درود بیکران، درَه طه و اسوه یاسین خصوصا حضرت ختمی امامت حضرت مهدی موجود موعود را بجاست که وارثان رهاورد انبیای علیهم السلام و رهبران معصوم این جامعه انسانی هستند. به این ذوات قدسی تولی داریم و از مخالفان آنها تبرَی می نمائیم. در بخش دیگر این پیام آمده است: تذکره معاصر استوانه های علمی و دینی که زمینه نشر آثار حیات بخش آنها خواهد بود، احیای سیره و سنت رجالی که نه به سراغ لهو و لغو رفته و نه لغو و یاوه سراغ آنها می رفت هم مصداق «عن اللغو المعرضون» بودند و هم مشمول «لا تلهیهم تجاره ولا بیع عن ذکر الله» عمری ولایتمدارانه در جوار امیر موحدان قادر و قادم و امام مومنان سالف و حانف حضرت علی بن ابیطالب(ع) ترسیم کننده دایره یدور مع الحق با آموختن ره توشه قران و عترت و آمیختن علم صائب و عمل صالح و اندوختن ذخیره معاد به سر بردند، سهم تعیین کننده ای در تقویت نهاد حوزه و تربیت نهان عالمان متعهد و ترغیب رهپویان علوم وحیانی خواهد داشت. در ادامه امده است: نمونه ای از این اساتید که واسطه العقد سلسله نوابغ بوده و انبوهی از ابتکارات علمی خویش را بر میراث به جای مانده از سلف صالح افزوده اند و مجموع سابق و لاحق و طریق و طریف را معجونی اعجاب انگیز ساخته و مورَث افتخارآفرین عصر و مثل و نسل آینده شده اند حضرت شیخ محمدکاظم فرزند مولاحسین هروی خراسانی معروف به آخوند خراسانی می باشد. رضوان الله تعالی علیه و علی جمیع العلماء الربانیین. در بخشی از این پیام آمده است: مقدم علمای بزرگوار و دانشمندان فرهیخته و طلاب و دانشجویان ارجمند را گرامی داشته و از برگزارکنندگان محترم این نکوداشت وزین سپاسگزاری می شود هرچند احصاء رهاورد این نابغه قرن اخیر نه در مقام می گنجد و نه در مقاله لکن پیام همایش از آن منظر که همانند سوره های کوتاه در برابر سوره های بلند بلندپروازان اصحاب بیان و صحابه بنان است معذورانه به تبیین برخی نکات اصولی این فهم کم بدیل می پردازد و از ورود در سایر مسائل این فرزانه صرفنظر می شود. این پیام می افزاید: یکم. در دیباچه علوم به برخی عناصر محوری آن به نام رئوس ثمانیه اشاره می شود. جریان تمایز دانشها از یکدیگر می تواند یکی از آنها باشد؛ در تمایز علوم آرائی ارائه شده است که رای شاخص حضرت آخوند خراسانی رضوان الله تعالی علیه این است:«ان تمایزالعلوم انما هو باختلاف الاغراض الداعیه الی التدوین، الی الموضوعات و الی المحمولات». در ادامه آمده است: این رای نادر مصون از نقد صائب نبوده است لکن نادره ای را در بر دارد که تمام اشکالات وارد را که شاهد بازاری حوزه های دارج است، پرده نشین می کند و آنها نیز پرده داری را وظیفه خود می دانند اما راز ورود آن نقدهای صائب علمی برای آن است که اگر چیزی معدوم بود نه در حدَ خود تمیَز دارد و نه از موجودهای بیرون تمایز.و اگر چیزی موجود بود، تمیَز آن در محدوده خویش و تمایز آن با موجودها یا به تمام ذات یا به بعض ذات یا به ضمیمه ذات و یا به عین چیز دیگری است که مایه تشارک آنها با یکدیگر است و اگر وجود چیزی حقیقی نبود و اعتباری بود، تمایز آن از موجودهای اعتباری دیگر، می تواند شبیه تمایز موجودهای حقیقی از یکدیگر باشد؛ علم اصول همانند علوم دیگر مجموع مسائلی است که هرکدام از موضوع و محمول و نسبت اعتباری ویژه دو طرف قضیه سامان یافته اند و چون وجود حقیقی عصاره وحدت حقیقی است، چیزی که کثیر بالفعل است و از وحدت حقیقی برخوردار نیست سهمی از وجود حقیقی ندارد و چیزی که موجود حقیقی نیست، فاقد تمیَیز نفسی و تمایز نسبی است و چون برای کثرت مسائل یاد شده، وحدت اعتباری است و وحدت در هر کسوتی که باشد، همزاد هستی است، برای علم مصطلح که عبارت از مسائل کثیر است، وجود اعتباری است و هستی اعتباری تابع وجود حقیقی است و تمیَز و تمایز هستی حقیقی که متبوع موجود اعتباری است، همان است که بیان شد و هرگز تمایز یک شیء از شیء دیگر به غرض از آن که نه حوزه جنس و فصل و نه در قلمرو ماده و صورت و نه در محدوده موضوع و عرض حضور دارد بلکه کاملا خارج از صحنه آن بوده و به اراده انسان هدفمند وابسته است، نخواهد بود. گذشته از آنکه چنین بینشی نگاه ابزاری به دانش است نه نگاه معرفت شناسانه و علم مدار و تحقیق و پژوهش محور؛ اما رمز آن نادره همزاد که برابر حکم ازلی تمام نقدهای گلرخ را پرده نشین می کند و فتوای لزوم احتجاب و مستوری را صادر می کند این است؛ از حضرت ختمی نبوت صلوات الله و سلام علیه رسیده است «العلم علمان؛ علم الادیان و علم الابدان» چنانکه از امیرمومنان حضرت علی(ع) رسیده است «العلوم اربعه الفقه للابیان و طب للابدان والنحو بالسان واللزوم للمعرفه ازمان». در این تقسیم، علم طب از علوم بدن و علم فقه از علوم دین شمرده شده است و این نگاه عالمانه و معرفت شناسانه به فن دانش است و اما از آن منظر که علم وسیله کمال است اگر طبیبی هدف فراگیری فن طب را در درمان بینوایان و ازکارافتادگان عادی و نیز شفابخشودن مجروحان دفاع مقدس ۸ سال و مراقبت ویژه از معلولان جهادی و قطع نخاعی های حمایت از نظام اسلامی و استقرار در اتاق عمل جراحی ترکش خورده ها و شیمیایی شده ها و بالاخره مصدومان حمله های هوایی، دریایی و زمینی دشمن مهاجم بداند و به آن عمل نماید، علم دینی فرا گرفت و اگر فقیهی معاذالله هوای ریاست و فرورفتگی در چاه جاه را بر فضای معطر میدان جهاد رجحان بخشد و بر مدار تنها شعار به جای مانده از عصر ابرهه بگردد و بگوید«انا رب الابل و لهذا البیت ربه» و هیچ انگیزه دفاعی بر اندیشه فقهی خود نیفزاید، علم بدنی یاد گرفت. نتیجه چند فن طبَی که غرض دینی آن را دانش دینی نمود، شنواشدن و صدای ملکوتی را شنیدن است که: گر بشکافند هنوز پاک شهیدان عشق آید از آن خفتگان زمزمه دوست دوست, آید از آن کشتگان زمزمه یاحسین بنابراین ممکن است یک علم با همه مجموع مسائلی که دارد نسبت به یک عالم ویژه که هدف الهی دارد، علم دینی باشد و همان علم با همه مسائلی که دارد نسبت به دانشمندی که علم بدنی باشد؛ حضرت آیت الله آخوند خراسانی که هدف از علم دراسه فقه و اصول را علم الوراثه رهبران الهی می دانست و در مبارزه با استعمار و استبداد و استعباد قلم زد و قدم برداشت و اقدام نمود و حکومت عقلی قرآن و عدل اهل بیتی(ع) را تنها راه تمدنی می دانست که در متن تدین نهادینه شده است می توانست همه علوم را در پرتو حکومت یاد شده دینی ارائه نماید. در بخش دیگری از پیام آمده است: دوم تفسیر علم ابدان و علم ادیان همانند تفسیر سایر متون دینی از منظر مفسَران فرهیخته قرون و اعصار متنوع شد؛ برخی آن را به تنوع غرض تفسیر کردند و برخی آنچه به دانش دنیا بر می گردد، بدنی دانسته و آنچه به دانش آخرت رجوع می کند، دینی دانسته، برخی آنچه در دنیا حاصل می شود علم بدنی و آنچه در اخرت جمع می شود علم دینی گفته اند. تفسیرهای دیگری مطرح شده و می شود که مجال طرح همه آنها نیست؛ برخی مفسران قرن هفتم چنین می گویند که هر علمی در تحصیل و علم در دنیا حاصل شود، آن علم علم ابدان است و علمی که بعد از مرگ حاصل شود علم ادیان است. نور چراغ و آتش را دیدن علم ابدان است، سوختن در آتش یا در نور چراغ علم ادیان البته مقصود از مرگ میتواند اعم از موت طبیعی و ارادی باشد چنانکه با موت ارادی برای برخی از اوحدی اهل ایمان، علمی حاصل نشود که چنان دانش شهودی برای برخی از محرومان از ایمان بعد از موت طبیعی هم حاصل نمی شود. سیدحسن خمینی: استقامت بر رای ویژگی ممتاز آیت الله آخوند خراسانی است حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی نیز در این همایش، طی سخنانی اظهار داشت: در مورد شخصیت مرحوم آخوند خراسانی از جهات مختلفی می توان صحبت کرد؛ شاید اولین بعد که به ذهن خطور می کند بحث تحقیقات ایشان در حوزه علم اصول است کهسالهاست محور همه مباحثی است که در اصول مطرح شده است. او افزود: حاشیه ایشان بر مکاسب که بسیاری از معاصرین آن را بر سایر موارد ترجیح داده اند بعد دیگری است که گرچه در حوزه ها مغفول نمانده اما به اندازه مبانی اصولی آخوند خراسانی مطرح نیست. یادگار امام خمینی(ره) ابراز داشت: مهمترین بعد شخصیت مرحوم آخوند که ایشان را به شخصیت فراتر از مباحث علمی ارتقا داده حضور ایشان در بحث مشروطه است که پیرامون آن سخنها گفته و کتابها نوشته شده است. او عنوان کرد: بسیاری سلطنت رضاشاه را از آثار حرکت مشروطه دانسته و بسیاری از متدینین به آن در همان زمان به دیده تردید نگاه کردند اما یادمان باشد از مشروطه تا کشف حجاب کمتر از ۳۰ سال فاصله است و بسیاری در همان دوران نسبت به این قضیه، معترضانه نگاه کردند. سیدحسن خمینی ادامه داد: بحث مشروطه و نقش مرحوم آخوند و مازندرانی و مخالفتهای موجود و قصه های طولانی پیرامون مشروطه حوزه بحث من نیست اما اینکه از آن درس بگیریم یک واجب است. او تصریح کرد: در میان مراجع شیعه و متدینین، برخی استقامت بر رای در مقابل موجهای مخالف درونی را در بالاترین سطوح و برخی کمتر از آن برخوردار بودند و این در وجود آخوند جزو شاخصهاست. یادگار امام خمینی افزود: مرحوم آخوند در دوره خود با دشنام کمی مواجه نشده است، به او نسبت بهایی و بابی دادند و بدترین تهمتها را به ایشان زدند؛ این استقامت ایشان روی رای در برابر دشنام به ظاهر متدینین او را از اقرانش متمایز می کند. او با بیان اینکه در آن روزگار، بهائیت و بابیت حادثه کمی نبود بلکه جزو تهمتهای رایج آن زمان بود و در داستان بابیه و بهائیه ایران به مرز فروپاشی درونی رفت؛ نصف زنجان از بین رفت و لذا فجایع سنگینی در آن زمان اتفاق افتاده است. سیدحسن خمینی با بیان اینکه این مساله که چگونه بابیه از دل شیخیه بیرون آمد، داستانها دارد، افزود: وجه امتیاز آخوند این است که مقابل این موجها ایستاده است. فکر نکنید سخن گفتن پیرامون این مسائل راحت بوده است؛ ما این مسائل را درک می کنیم. او بیان داشت: درسی که از مرحوم آخوند می توان گرفت این است که اینگونه نیست که سخن درست گفتن و راه درست رفتن بی هزینه باشد. مگر امام خمینی در اغاز نهضت کم از این مشکل، مبرا بوده است؟ تا آخر این مانند تیغ در گلوی امام مانده است که خون دلی که خوردم از هیچ کسی نخوردم و در ساعات آخر عمر وقتی می خواهند شکوه کنند، آب کشیدن ظرف حاج آقا مصطفی را می گوید و می فرماید وقتی مبارزه را آغاز کردیم خونها در حوزه ریخت. تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) با بیان اینکه نزاع درونی حوزه نجف کم نزاعی نبوده که از دل آن فهمی مانند مرحوم آخوند بیرون آید، به نقل داستانی از شاگردان مرحوم آخوند پرداخت و افزود: شاگرد آخوند خاطره بزرگی از کرامتهای ایشان تعریف می کند که گفت در حضور آخوند نشسته بودیم، شاگرد فاضل آخوند که ۱۵ سال پای درس ایشان بود، آخوند را ترک و از صبح تا شب لعن می کرد و دشنام می داد. وضع او بد بود. از شهر وی پولی را خدمت آخوند آوردند و در حضور شاگردان گفتند اینها مبلغی آوردند. مرحوم آخوند گفت تا ایشان هست که نیازی به آوردن آن نزد ما نیست. فردا آن شاگرد فاضل نزد آخوند آمد که معذرت خواهی کند، مرحوم آخوند به او فرمود اگر برای خدا دشنام می دادی برو به کار خود ادامه بده، چرا جا می زنی. او ابراز داشت: مرحوم آخوند این درس را می دهد که اگر می خواهید مردانه زندگی کنید باید هزینه دهید؛ روزی پلو دارد و روزی هم فحش دارد، همه اش این شش متر عمامه نیست. یادگار امام خمینی به خاطراتی از امام خمینی(ره) منقول از شیخ حسن صانعی پرداخت و گفت: شیخ حسن صانعی نقل می کند: اوایل نهضت، روزی خواستم نزد امام بروم اطلاعیه ای پشت درب منزل امام زده بودند که یک صفحه دشنام غیرتکراری به سند متصل به امضای جمعی از طلاب و روحانیون حوزه علمیه به امام دادند. من داخل خانه رفتم دیدم امام لب حوض نشسته و وضو می گیرند؛ نگاه کردند و آن اطلاعیه را دست من دیدند نگذاشتند صحبت کنم، گفتند صبح که من برای قدم زدن رفتم، این اطلاعیه را دیدم اما برنداشتم؛ آدم زنده فحش می خواهد و تا فحش نخوریم این نهضت پیش نمی رود. او ادامه داد: مرحوم آخوند در نجف کاری بزرگ کرد نه از این جهت که ایران را از استبداد نجات داد و مقابل همه مشکلات ایستاد بلکه از این جهت که مقابل منیت درونی خود ایستاد و این شخصیت آن بزرگوار را متمایز می کند و لفظ آخوند که به معنای آقا خداوند است شایسته این شخصیت است. سیدحسن خمینی تاکید کرد: انسان نباید به غیرخدا توجه کند بلکه خدا محبت می دهد و دلهای مردم را به سمت آنها می کشد. آیت الله استادی: حوزه ها برای تاثیرگذاربودن در جامعه باید به تهذیب و اخلاق اهمیت دهند در ادامه، آیت الله رضا استادی هم طی سخنانی با بیان اینکه تاکنون ۲۰۰ شرح در مورد کفایه نوشته شده است؛ اظهار داشت: تفاوت آراء ایشان با گذشتگان و نیز اخلاف ایشان بیان شده است اما اخلاق بعد اصلی شخصیت ایشان است که امروز همه به این بعد نیاز داریم. او جامعه امروز و روحانیت را نیازمند شناخت بعد اخلاقی مرحوم آخوند خراسانی دانست و گفت: مرحوم آخوند تا پایان عمر مرحوم سیدعلی شوشتری از تربیت معنوی او بهره می گرفت و در مجلس درس اخلاق او شرکت می کرد و به شوشتری سخت ارادت می ورزید. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه سیداحمد کربلایی مرحوم آخوند را توحید خالص نامیده بود؛ ابراز داشت: بستگان ایشان نیز نقل کرده اند:« مرحوم آخوند برای مصارف شخصی خوداز وجوهات استفاده نمی کرد، نسبت به دیگران بسیار کریم بود ولیکن نسبت به خود و فرزندان سخت گیر بود و گرچه برای فرزندان خود خانه نمی خرید اما برای طلاب خانه می خرید؛ بارها می فرمود اختلاف رای من و علمایی که با مشروطیت مخالفت می کنند اختلاف دو فقیه در حکم شرعی است و نمی توان آن را مجوز تعارض و خصومت کرد». او تواضع را دیگر ویژگی مرحوم آخوند برشمرد و ادامه داد: در طول تاریخ حوزه های علمیه درسی به عظمت درس مرحوم آخوند چه از حیث جمعیت و چه از حیث کیفیت نبوده است. استادی به نقل یکی از شاگردان مرحوم آخوند اشاره کرد و گفت: مرحوم آخوند می فرمود:« وقتی استادم را در خیابان می دیدم کنار کوچه می ایستادم و نسبت به ایشان خضوع می کردم تا ایشان عبور کنند». او احترام به استاد را الگوی اخلاقی از آخوند خراسانی دانست و ادامه داد: مرحوم آخوند تا زمانیکه مرحوم میرزا زنده بود بر منبر نرفت و پس از مرگ ایشان، ساعتها بر مزار ایشان می نشست. این استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: امروز اگر به آخوند مساله ای نسبت داده می شود باید مستند باشد الآن استناد فتوا به ایشان باید ثابت باشد. او به سخنانی از مرحوم آخوند اشاره و ابراز کرد: مرحوم آخوند می فرمود:«چه بسا می شود که شخصی اعتقاد می کند در عمل مخلص است ولی درواقع چنین نیست بلکه از روی شرک خفی یا توجیه نفس و ریاست و شاید از این جهت است که جمعی از اجله صلحا والسابقین ما عبادات تمام عمر را چندبار تکرار می کردند تا شاید مرتبه ای از اخلاص محقق شود که قبلا محقق نشده است؛ این چه غفلتی است که ما را گرفته و در فکر تدبیر امور و تملق از غیر و به ویژه در تحصیل رزق و عزت هستیم حال آنکه رزاق و عزت دهنده، حق است. گاهی خیال توبه می نمائیم اما به تسویف و امروز و فردا کردن، زندگی را می گذرانیم.» استادی تاکید کرد: مرحوم آخوند خیلی عظیم بوده است یعنی از سال ۴۰ تا ۸۰ تمام مراجع تقلید از شاگردان ایشان بودند اما عظمت این سیره و اخلاق از آن مهمتر است یعنی این مسائل است که به مردم دین می دهد و حوزه ها با این مسائل پابرجا هستند. او افزود: اگر می خواهیم حوزه ها در جامعه امروز موثر باشند باید به تهذیب و اخلاق اهمیت دهند. ما وقتی در جامعه ای قرار می گیریم مردم با ما حشر و نشر دارند. اینکه صرفا به معمم بودن دلخوش باشم فایده ندارد بلکه باید خودمان اصلاح شویم. این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مهاجرت آخوند خراسانی به ایران گفت: امروز همه ما درگیر این مساله هستیم که اگر به ما بگویند فلان جا به شما نیاز است، می گوئیم پس درس را چه کنیم؟ اما مرحوم آخوند خراسانی از نجف به ایران مهاجرت کرد. او در پایان خاطرنشان کرد: مسائل اخلاقی مورد ابتلای امروز ماست و باید این نمونه ها گفته شود. معادیخواه: آغاز نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی ریشه در فاطمیه دارد حجت الاسلام والمسلمین معادیخواه هم در همایش نکوداشت مرحوم آخوند ملامحمدکاظم خراسانی در دانشگاه مفید اظهار داشت: در روزنامه تایمز لندن مطلبی از مرحوم آخوند منتشر شده است که این مساله سبب شد تا دقت بیشتری کنیم. او افزود: در این سه سالی که امیرکبیر درگیر با دستگاه سلطنت و در تقابل با سیاست انگلستان بود نه تنها از امیرکبیر بلکه از ایران در این روزنامه یاد نشده است اما بعد از مدتی بحث دارالفنون را مطرح می کنند ولی باز سخنی از امیرکبیر به میان نمی آورند. این استاد حوزه عنوان کرد: ۱۶ روز بعداز افتتاح دارالفنون، امیرکبیر را به قتل می رسانند و این بابی را باز می کند که زبان سکوت روزنامه تایمز بشکند. او با اشاره به تجلیل این روزنامه لندنی از میرزاصالح مازندرانی گفت: تجلیلی که از میرزاصالح می شود اصلا قابل مقایسه با امیرکبیر نیست. غلط مشهور در تاریخ ما این است که میرزاصالح را پایه گذار روزنامه در ایران معرفی کردند در حالیکه پایه گذار روزنامه در ایران، امیرکبیر است. اگر کسی وقایع اتفاقیه را دقیق نگاه کند، مشاهده خواهد کرد که این اولین روزنامه است به ویژه ۴۵ شماره ای که در روزگار امیرکبیر منتشر شده است. معادیخواه اظهار داشت: امیرکبیر برخی مقامات را ملزم به خرید روزنامه کرده و با این سیاست توانسته است انتشار آن را تداوم ببخشد و حتی بعد از مرگ امیرکبیر هم تداوم یافته است. او بیان کرد: روزنامه تایمز لندن اتهامات فراوانی به آخوند خراسانی زده است که بسیار ناجوانمردانه است. این روزنامه اگر می توانستند آخوند را حذف کنند، این کار را می کردند. این استاد حوزه به مجموعه های رونمایی شده در این همایش اشاره کرد و گفت: این مجموعه خدمتی به تاریخ ایران و درواقع روایت دیگری از تاریخ ایران است. او ادامه داد: شناخت آخوند از نظر سیاسی در گرو شناخت مشروطه است؛ ما به لحاظ تاریخ چه در حوزه و چه دانشگاه مطلوب نیست و این نیازمند نگاه جامع به این مساله است. معادیخواه عنوان داشت: مشکل نهضت مشروطه این است که در تاریخ نگاری، قلم دست سینه چاکهای مشروطه است یعنی نویسندگان طرفداران دوآتیشه مشروطه بودند و آنچه انجام شده، مشروطه سرایی است. او تصریح کرد: تاریخ انقلاب با زبانها و نگاههای مختلف نگاشته شده و حتی صدای مخالفین گاهی بلندتر بوده است اما تاریخ مشروطه با یک قلم نوشته شده است و لذا بخشهایی در این مجموعه است که کاملا با آنچه گفته شده است، متفاوت است و روایت دیگری از نهضت مشروطه است. استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: آغاز نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی ریشه در فاطمیه دارد. امیدوارم این مجموعه به نگاه دیگری به تاریخ و بازخوانی دیگر نهضت مشروطه کمک کند. یک پژوهشگر حوزه دین: فرهنگ تقریب در کشور وجود ندارد رضا بابایی در همایش نکوداشت مرحوم آخوند خراسانی در دانشگاه مفید به ارائه مقاله خود پرداخت و اظهار داشت: مساله تقریب و همگرایی میان مذاهب در دوره ما ضرورت ان آشکار شده است اگر در زمان مرحوم آخوند هم افزایی ادیان فضیلت بود در عصر ما ضرورت است لذا صراحتی در باب تقریب در آثار مرحوم آخوند ندیدم. او افزود: در عصر کنونی درباره تقریب اجماع است و نزاع مهمی نیست. سخن در مصادیق تقریب است که یک سر آن حفظ اقلیتها است. این پژوهشگر با اشاره به نظر مرحوم شیخ فضل الله در قضیه فریدون زرتشتی گفت: قصاص در اینجا نباید انجام شود اما نامه ای به آخوند می دهند و آنجا مرحوم اخوند بر روی حقوق شهروند تاکید می کند. او خاطرنشان کرد: آنچه که بسیار مهم است مساله فرهنگ تقریب است؛ سرمایه های تقریبی ما فوق العاده قوی است نصوص و همدلی در روایات در زمینه تقریب فراوان است. فقط آخوند خراسانی و شاگردان نامدار ایشان سرمایه های بزرگ تقریب در عصر ما هستند. بابایی یادآور شد: اگر کسی ضد تقریب باشد دستش از طرفدار تقریب خالی تر است. منابع و متون و نصوص و پشتوانه علمی تقریب بسیار حیرت آور است اما مشکل حل نشده فرهنگ تقریب است. او ادامه داد: بیشترین پرونده ها و شکایات در تهران مربوط به مساله آپارتمان نشینی است و این اختلافات، زندگی را تلخ کرده است چنانچه فرهنگ آپارتمان نشینی نداریم، فرهنگ رقابت هم نداریم والا هیچ رقیبی حاضر به حذف رقیب خود نمی شود اما متاسفانه رحم نداریم. این پژوهشگر حوزوی ابراز داشت: تقریب فرهنگ است و متاسفانه در کشورما مساله تقریب، مساله علمی و اعتقادی نیست بلکه مساله فرهنگی است که در جامعه ما وجود ندارد و دلیل ان هم تمرکز درک و فهم ما روی مسائل دیگری است. او بیان کرد: اگر کسی در میان ما فرصت و همت کند ادبیات تقریب را در صدسال گذشته جمع آوری کند، مجموعه عظیمی فراهم می شود اما کارآیی لازم را نخواهد داشت چون مشکل ما در عرصه تقریب این است که نمی دانیم این انشقاق و اختلاف بین مذاهب چقدر انرژی و سرمایه های ما را هدر می دهد. بابایی فیلم محمد رسول الله را مورد انتقاد قرار داد و افزود: می توانستیم در این فیلم نکات تقریبی تری را نشان دهیم نه اینکه مساله ای که هیچ ریشه تاریخی را ندارد، بیان کنیم. او گفت: ما به آنچه می گوئیم پایبند نیستیم یعنی به لوازم تقریم ملتزم نیستیم و از لوازم تقریب، استفاده ابزاری می کنیم. در نامه آخوند به بازاریان تهران در مورد فریدون زرتشتی به لوازم تقریب اشاره می کند که اینگونه مواجهه با شهروند ضد احکام عالیه اسلام است. کاملان: چهره اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آخوند خراسانی مغفول مانده است حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق کاملان نیز ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) اظهار داشت: امروز مظلومانه به نام پیامبر رحمت(ص) کودک و بزرگ و پیر و جوان کشته شده و با تیغ کینه سربریده می شوند درحالیکه در پرچم های خود نام او را حک می کنند به همین جهت، پیامبر اسلام در زمان ما مظلومیت مضاعفی پیدا کرده است. او با بیان اینکه چهره اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آخوند خراسانی مغفول مانده است؛ گفت: زمانی که دارالفنون تاسیس شده و بسیاری علما آن را تحریم می کنند اما مرحوم آخوند آموزش توام با پرورش را می پذیرد یعنی عبور از مکتبخانه ها به سیستم کلاسیک آموزشی را می پذیرد و حتی قوه قضائیه را قبول می کند و معتقد به نظام قضایی متحدالشکل بود. دبیر علمی این همایش با اشاره به اینکه علوم انسانی در ایران همچنان مورد حرف است؛ افزود: آن زمان مرحوم آخوند این اصول را پذیرفته و در برابر موج حمله به خود پشتیبانی می کند. او بر ضرورت تبیین و گزارش نقش روحانیت در مشروطه برای فهم نقش مرحوم آخوند خراسانی در مشروطه تاکید کرد و گفت: ۵۴ تن از روحانیت در جریان مشروطه به شهادت می رسند. کاملان با بیان اینکه این همایش سه سال پیش باید برگزار می شد؛ افزود: امروز به همت دفتر فرهنگی مفاخرخراسان، هفت جلد کتاب رونمایی می شود که سعی شده به یک سلسله شبهات در مورد نقش مرحوم آخوند در مشروطیت پاسخ داده شود و این نکته را ثابت می کند که ایشان در فقه و اصول مبدع نیست بلکه در عالم سیاست و فرهنگ و کشورداری هم ابداعاتی دارد. او بیان داشت: در این مجموعه، دو جلد مقالات مستند است که به مسائل سیاسی فرهنگی و اجتماعی آن زمان پرداخته و یک جلد هم حیات الاسلام اثر آیت الله نجفی قوچانی شاگرد ایشان منتشر شده است که گزارش عالمانه از جریان مشروطه و نقش مرحوم آخوند خراسانی است. دبیر این همایش ابراز امیدواری کرد: با توجه به شخصیت اخلاقی و اجتماعی و فردی مرحوم آخوند همایشهایی برگزار شود چون حوزه علمیه و جامعه امروز تشنه این مباحث است. در این مراسم حجج اسلام شهرستانی، سیدحسن خمینی، جوادی آملی، سیدجواد گلپایگانی، محمدباقر گلپایگانی، علوی بروجردی، جعفریان، مسجدجامعی و لاریجانی حضور داشتند. همچنین مجموعه کتاب و مقالات این همایش با حضور احمد مسجدجامعی، حجج اسلام شهرستانی و سیدحسن خمینی و علی لاریجانی رونمایی شد. www.fa.shafaqna.com


جمعه ، ۴دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شفقنا]
[مشاهده در: www.fa.shafaqna.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن