واضح آرشیو وب فارسی:اتاق نیوز: به گزارش اتاق خبر، حسن رونده کارگردان نمایش «جنت آباد» در خصوص ویژگی های این نمایش گفت: این نمایش به شرایط آغازین جنگ می پردازد. موضوع کار در خصوص شهر خرمشهر و مقاومتی است که مردم در آن برهه از تاریخ در شهر خرمشهر از خودشان نشان می دهند. به طور کل فضا، فضای مقاومت است. رونده در مورد طراحی صحنه این نمایش اظهار داشت: فضا در این کار به طور کامل استرلیزه است. «جنت آباد» برای اولین بار بر اساس نگاهی به رمان «دا» نوشته سید زهرا حسینی کار شده است. در این نمایش اتفاقاتی در غسالخانه رخ می دهد و از زاویه همین غسالخانه به جنگ نگاه شده است. وی تأکید کرد: تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. غسالخانه موجود در کار، زنانه است. به همین دلیل شاهد اتفاق خاصی هستیم، برای اینکه بتوانیم فضا را داراماتیک و شرایط غسالخانه را برای مردم تلطیف نماییم. به طوری که در طراحی صحنه عملی در غسالخانه را پیش روی چشم تماشاچی انجام نمی دهیم. بلکه شستشو، کفن و... در بخش انتهایی صحنه که به حالت اتاق است، به وقوع می پیوندند. رونده ادامه داد: بخش دوم مربوط به سنگ مرده شورخانه است. این بار سنگ را جلوی چشم تماشاگر آورده و وسایلی مانند: قیچی، کفن، پارچه، لباس های متوفی و ... در رابطه با شهیدانی که از بین مردم عادی بوده اند، به نمایش درآمده است. این شهیدان از بین قربانیان و مردم عادی هستند که به طرق مختلف در جنگ فوت شده و شهید محسوب می شوند. رونده اظهار داشت: بخش دیگر موسیقی کار است. با به کار گیری موسیقی خطه جنوب داستان را تلطیف کرده ایم. کار به لحاظ شیوه اجرایی وارد فضای اکسپرسیون می شود. وی بیان کرد: در جنوب کشور آیین حنابندانی برای متوفی و جوان ناکام وجود دارد. در نمایش «جنت آباد» در غسالخانه بعد از مراسم غسل، آیین حنابندان اجرا می شود. فضایی تلخ در اوج تراژیک را مشاهده می کنیم. مانند تعزیه امام حسین (ع) در روز عاشورا که بخشی از آن مربوط به عروسی حضرت قاسم (ع) است. بنابراین ما در اوج تراژدی به شادی می پردازیم. حسن رونده عنوان کرد: ما مقداری مورد کم لطفی حوزه حمایت های مادی سازمان ها، نهاد ها و ارگان ها بودیم. با وجود تمام تبلیغات و پتانسیلی که در حوزه تئاتر مقاومت وجود دارد، آنگونه که باید این بخش به شکل عام فعالیت ندارد و ممکن است به طور اخص به یک کار بپردازیم. وی بیان کرد: تاکنون از تئاتر با موضوع مسائل دینی حمایت های مالی صورت گرفته است. اما این نمونه های موردی دردی را دوا نمی کند. ما باید شرایطی را به وجود آوریم که از حوزه تئاتر به صورت عام و مقاومت به همان شکلی که شعار می دهیم، حمایت کنیم. مقاومت بحثی جدی در همه حوزه ها اعم از اجتماعی، فرهنگی، مقاومتی و... است که به صورت عام در همه حوزه های زندگی بشری جایگاه خود را دارد، و بخشی که به صورت هجمه ای وارد یک جامعه شده و ما اسم آن را دفاع می گذاریم. این دفاع به فرهنگ و جامعه تحمیل می شود. ما چگونه می توانیم خود را در مقابل این موضوع مسلح کنیم تا کمترین صدمه را داشته باشیم. وی تصریح کرد: بر این اساس متولیان مانند بنیاد روایت فتح، بنیاد حفظ ارزش های دفاع مقدس، انجمن انقلاب اسلامی و تئاتر دفاع مقدس که دغدغه دارند باید وارد عمل شوند. این مسئله برای آن ها حیاتی است. زیرا باید آن را به نسل آینده انتقال دهند. اگر چه هم اکنون نیز دفاع لازم را داریم و باید از مرز های فرهنگی، هوایی و.. دفاع کنیم. رونده خاطرنشان کرد: ما برای انتقال این فرهنگ هزینه های زیادی مانند شهیدان و جوانانی که سرمایه اصلی مملکت هستند را داده ایم. اما متأسفانه از این فرهنگ دفاع نمی شود. از همه مهمتر آسیب شناسی و کارشناسی این اتفاق است. وی در پایان بیان کرد: دعوت می کنم مردم به تماشای این نمایش بیایند. تماشاچیان «جنت آباد» فضای آدم های آن زمان را که از آسیب های جنگ لطمه دیده اند را مشاهده می کنند. عوامل نمایش «جنت آباد» عبارتند از: کارگردان: حسن رونده/ نویسنده: محسن سراجی/ بازیگران: فاطمه سرلک/ فرزانه سکوتی/ فاطمه (حدیث) سرلک/ و یاسین اینار. منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
جمعه ، ۴دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اتاق نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]