تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819911989




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفتگوی ۱۸:۳۰/ بررسی ماموریت جدید بان کی مون در سوریه


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: گفتگوی ۱۸:۳۰/ بررسی ماموریت جدید بان کی مون در سوریه


بان کی مون مامور است که برای دستیابی به صلح و پایداری در سوریه باید با طرف های معارض وارد گفتگو شود، اما به نظر می رسد او در مذاکره با عربستان دچار چالش جدی باشد. زیرا عربستان خود کشوری ماجراجوست و بر طبل جنگ و ناامنی در منطقه می کوبد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، روسیه اطلاعات را به فرانسه درباره نقش ترکیه در تامین مالی داعش ارائه کرد، وزارت دفاع روسیه امروز اعلام کرد، رئیس ستاد ارتش روسیه درباره نقش ترکیه در سرقت منابع طبیعی سوریه و تامین مالی داعش به فرانسه اطلاعاتی داده است. حسین رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه و حمیدرضا دهقانی رئیس اداره خاورمیانه وزارت امور خارجه آخرین تحولات سوریه را در گفتگوی 18:30 بررسی کردند. حسین رویوران با اشاره به قطعنامه 2254 گفت: قطعنامه جدید شورای امنیت درباره سوریه بر نقش مردم این کشور در تعیین سرنوشت سیاسی‌شان تاکید دارد موضوعی که نقطه مقابل رفتار سیاسی بسیاری از کشورها ازجمله غربی‌ها بود که همواره بر دخالت در امور داخلی سوریه اصرار داشتند.

او افزود: سیاست مداخله‌جویانه‌ای که ایران همواره نسبت به آن اعتراض داشت، چرا که غرب سعی می‌کرد تا راه حلی را دیکته کند و مردم سوریه را که حق تعیین سرنوشت خود را داشتند، نادیده گرفته بود، این قطعنامه به دیدگاه ایران نزدیک است، هرچند کشورمان در آن حضور نداشت. جان کری نیز پس از تصویب این قطعنامه بر این موضوع صحه گذاشت. این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه افزود: بحث دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که یک نوع اجماع جهانی بر اساس این نگاه دیده می‌شود. او تصریح کرد: پیش از این ایران پیشنهادات خود را مطرح می‌کرد اما غرب در جهت مغایر صحبت می‌کرد اما هم‌اکنون در شرایط متفاوتی قرار گرفتیم که آمریکا می‌گوید مردم سوریه باید سرنوشت خود را تعیین کنند. اولویت مبارزه با تروریسم نیز نکته بسیار مهمی است که ایران همواره اعلام کرده این اولویت باید در سوریه مد نظر قرار بگیرد. رویوران با اشاره به قطعنامه 2254 خاطرنشان کرد: در این قطعنامه همچنین بر لزوم برقراری آتش‌بس بین نیروهای دولتی سوریه و گروه‌های سوری معارض و در گام بعد بر لزوم اتحاد این دو بر ضد گروه‌های تکفیری و پاکسازی سوریه از این گروه‌ها تاکید شده است. او افزود: این قطعنامه راه را برای از بین بردن گروه‌های تکفیری و ایجاد زمینه برای حل بحران سوریه هموار می‌سازد، به نظر می‌رسد که این آتش‌بس جریان تکفیری را منزوی کرده و حامیان منطقه‌ای آن را نیز وادار به همکاری خواهد کرد. رویوران با اشاره به مورد تهدید بودن ترکیه از طرف سوریه خاطرنشان کرد: ترکیه در شرایطی سوریه را برای خود تهدید جدی می داند که در استانهای شرقیش حکومت نظامی اعلام کرده و افراد مسلح را به آسانی به خاک و خون می کشد و حتی از تروریستهای داعش در خاک سوریه حمایت می کند، به نظر می رسد که ترکیه دچار نوعی ناهنجاری رفتاری است. زیرا حداقل در 5 سال گذشته هیچگونه تهدید از سوی سوریه دریافت نکرده است. او افزود: ترکیه خود نمی داند که با این رفتارهایش تنها به شکاف قومیتها در کشورش دامن می زند، از سوی دیگر به دنبال رویارویی ناتو در مقابل روسیه است اما با این کار تنها منطقه را ملتهب می کند و امنیت ملیش را با خطر جدی روبرو می کند.

حمیدرضا دهقانی دیگر میهمان این برنامه با اشاره به نقاط مشترک ایران و روسیه در موضوع سوریه گفت: نقطه اشتراک مهم دیگر ایران و روسیه را باید حمایت از حفظ رژیم بشار اسد همراه با انجام اصلاحات سیاسی دانست، برخلاف اتحادیه عرب، ترکیه و کشورهای غربی که به شدت از گزینه «تغییر رژیم» حمایت می­ کنند، ایران و روسیه با این رویکرد به شدت مخالف بوده و در مقابل از انجام اصلاحات سیاسی مدیریت شده حمایت می­ کنند. رئیس اداره خاورمیانه وزارت امور خارجه در ادامه افزود: به نظر می رسد قطعنامه 2254 یک گام بلند رو به جلوست از سوی دیگر اجازه پوتین برای حضور نظامی در خاک سوریه قدرتهای دیگر را به تکاپو انداخت تا آنها هم اهمیت حضور ترورستها در سوریه را درک کنند. او با اشاره به ماموریت بان کی مون برای مذاکره با طرفهای معارض در سوریه خاطرنشان کرد: ماموریت بان کی مون نیز در مذاکره با طرفهای معارض قدری دشوار به نظر می رسد زیرا عربستان تلاشهای گسترده ای داشت تا به کمک کشورهای غربی وضعیت سوریه را به زمان قبل از ژنو 2 بازگرداند که این امر محقق نشد به این ترتیب بان کی مون با کشوری باید مذاکره کند که خودش بر طبل جنگ می کوبد و به نوعی باعث ناامنی ها در منطقه است.
دانلود  

لینک را کپی کنید


پنج شنبه ۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن