واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در گفت وگو با مهر عنوان شد؛
«نفوذ»ادبیات جامعه راهدف گرفته است/ساخت دین داران جعلی پروژه دشمن
شناسهٔ خبر: 3008392 - پنجشنبه ۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
استانها > خراسان رضوی
مشهد- یک کارشناس فرهنگی و مشاوره خانواده در گفت و گو با مهر بیان کرد: نفوذ فرهنگی اشکال متفاوت و گوناگونی دارد و حتی ادبیات عامه و ضرب المثل ها را نیز هدف قرار داده است. حجت الاسلام سید مهدی واعظ موسوی در تبیین اشکال مختلف نفوذ و اهمیت این موضوع اظهارکرد: مقام معظم رهبری در صحبت های اخیرشان نسبت به نفوذ دشمنان ابراز نگرانی کردند و نفوذ فرهنگی را مهم تر از نفوذ سیاسی و امنیتی دانستند. وی عرصه فضای مجازی را یکی از عرصه های نفوذ فرهنگی دشمن دانست و ادامه افزود: مراکز فرهنگی و حوزه های علمیه باید به فضای مجازی ورود پیدا کنند و با محتوای زیبا در این عرصه جریان سازی کنند. حجت الاسلام واعظ موسوی با اشاره به وصیت امام نسبت به انقلاب صحبت خود را ادامه داد و اذعان داشت: عده ای که معلوم نیست تا الان کجا بوده اند با ایجاد ناامیدی نسبت به داشته های خودمان، گفتمان جدید ارائه می دهند تا راه را برای نفوذدشمن باز کنند. اشکال نفوذ متفاوت است وی با بیان اینکه دشمنان گاهی یک جریان نفوذی درست می کند و گاهی یک شخص را به عنوان فرد مذهبی یا فرهنگی در بین مسلمانان جا می زنند افزود: مقام معظم رهبری نقل می کردند که یک فردی را در بیت یکی از مراجع نفوذ دادند او به عنوان خدمت کار آن مرجع سال ها در آن جا بود و بعد ها مشخص شد که عامل انگلیس است. وی بیان کرد:گاهی یک شخص سیاسی را پرورش می دهند و در بین مجریان و دستگاه های مختلف نفوذ می دهند که قبلا هم این گونه افراد نفوذی را در دستگاه های مختلف داشته و امروز هم داریم. برای نفوذ فرهنگی حتی ضرب المثل ها را تغییر می دهند حجت الاسلام سید مهدی واعظ موسوی با بیان اینکه برای نفوذ فرهنگی، گاهی ضرب المثل ها را عوض می کنند ادامه داد: مثلا زمانی گفته می شد «دیگران کاشتند و ما خوردیم، ما بکاریم و دیگران بخورند» اما امروز این را تغییر می دهند به این که «دیگی که برای من نمی جوشد... د.» و لذا با یک ضرب المثل تفکرات بسیاری را تغییر می دهند و تصمیم دارند تا مردم را نسبت به کشور و منافع ملی بی تفاوت کنند. وی افزود: به طور مثال زمانی می گفتند که «برو کار میکن، مگو چیست کار» اما متاسفانه امروز جوان های ما می گویند کار مال تراکتور است! وی با بیان اینکه عده ای سعی دارند تا با این نگاه منفی نگرش ها را تغییر دهند افزود: باید به این جریان سازهای فرهنگی شک کنیم زیرا آنها با این ضرب المثل ساده به دنبال تغییر طرز تفکر مردم و جوانان هستند و این خود یک نوع نفوذ و جریان است. دشمن به دنبال تغییر نگرش جوان واعظ موسوی با اشاره به تحریف برخی کلمات مقدس بیان کرد: زیبا ترین واژه ای که در دین داریم، واژه ی عبودیت و عبدالله و عبد خدا بودن است اما شما مشاهده می کنید که اگر به برخی از جوانان بگوییم پولی قرض بدهد و سودش را نگیرد پاسخ خواهد داد «مگر من عبدالله هستم»! وی بیان کرد: به روشی زیرکانه و خزنده شما مشاهده می کنید بدون اینکه جوان ما از معنای این کلمه آگاه باشد قشنگ ترین واژه ای که در فرهنگ دین داریم را به تمسخر می کشد. وی با اشاره به اینکه حتی در صدا و سیما و در صنعت سینما نیز دست های پنهان بسیاری وجود دارند بیان کرد: حتی نفوذ در معماری نیز راه برای جریان سازی پیدا می کند و شما مشاهده می کنید که آنها به دنبال ترویج نماد های شیطان هستند. نفوذی های دشمن در شبکه های اجتماعی موسوی با بیان اینکه دشمن درشبکه های اجتماعی، یک حرف بی پایه را به سرعت و با استفاده از خودمان نشر می دهد بیان کرد: من یقین دارم که دشمن افرادی را دارد تا در این شبکه ها ورود کنند. وی گفت:یک متن و کلیپ صوتی یا تصویری را نشر می دهند و همان طور که قرآن در سوره نور می فرماید که یک گروهی به شکل منسجم از خودتان بودند که نقشه ای را طراحی کردند و بعد توسط مردم نشر داده شد انها نیز با دست خودمان اهدفشان را شبکه های مجلزی دنبال می کنند. وی افزود: آن افرادی که این جریان فرهنگی یا سیاسی را می سازند، ممکن است بیشتر از ۳ یا ۴ نفر هم نباشند ولی بعد توسط خود مردم منتشر می شود. این کارشناس دینی و مسائل اجتماعی بیان کرد: این شبکه های مجازی در واقع عرصه خوبی برای نفوذ فرهنگی دشمن است، گاهی در اعتقادات مردم شبهه وارد می کنند و افکار را به دست می گیرند و از طریق شبکه های مجازی یک گفتمان جدید را جا می اندازند. هر چه می شنویم نشر ندهیم وی با اشاره به روایات قرآنی تصریح کرد: روایات داریم که در نادانی انسان همین بس هر چه که می شنود بر زبان جاری کند. واعظ موسوی یادآور شد: باید به مردم یاد بدهیم که هر چه می شنوند، به زبان نیاورده و نشر ندهند و هر چه در شبکه های مجازی می بینند باور نکنند و لذا باید به نسل جوان یادآور شد که هر چه می بینند را سریعا نشر ندهند و قبول نکنند. وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید در بحث فرهنگ هزینه کنند، آن هم نه فرهنگ انفعالی، بلکه فرهنگ تهاجمی را باید مد نظر قرار دهند افزود: مدیران فرهنگی باید به نخبگان فرهنگی بها دهند تا بتوانند جلوی نفوذ فرهنگی را بگیرند. نیاز به تیم های رصد داریم کارشناس دینی و مشاور خانواده با تاکید بر این موضوع که باید مراکز فرهنگی از جمله سازمان تبلیغات، حوزه علمیه و سایر نهاد های فرهنگی و اسلامی تیم های زبده ای را برای رصد همین فعالیت ها داشته باشند بیان کرد: باید معاونت فضای مجازی تشکیل داد و کارشان فقط این باشد که از طریق راه های زیبا و با گفتمان سازی در شبکه های مجازی جریان سازی کنند. وی تاکید کرد: جواب تهاجم، تهاجم است اما تهاجم حق خیلی می تواند مفید باشد لذا به جای انفعال در این حوزه ها و صرف پاسخ دادن به شبهه های قدیمی و کهنه باید به فرموده مقام معظم رهبری حالت تهاجمی داشته باشیم. امام راحل نیز به نفوذ اشاره داشتند
واعظ موسوی با اشاره به اینکه امام راحل نیز در وصیت نامه خود به این موضوع اشاره فرمودند ادامه داد: ایشان در وصیت نامه خود نوشتند «مراقب باشید که انقلاب به دست نااهلان نیفتد» و به طور حتم دغدغه امام راحل و اشاره ایشان به همین جریان نفوذ بوده است. وی گفت: در حال حاضر عده ای پیدا می شوند، که معلوم نیست تا الان کجا بودند و از کجا پیدا شدند ولذا با حرف های جدید از فضای آشفته فرهنگی و سیاسی و اقتصادی استفاده کرده و سعی دارند تا روحیه یاس و ناامیدی در جامعه ایجاد کنند و آنوقت که از داشته ها و گفتمان خودمان ناامیدمان کردند گفتمان جدید خودشان را را ارائه می کنند. نفوذ منحصر به امروز نیست وی با بیان اینکه نفوذ تاریخی از صدر اسلام دارد بیان کرد: در کتاب علامه عسگری، ایشان نوشته اند که ۱۵۰ صحابه ساختگی برای پیغمبر درست کردند و شخصیت هایی ساختند که وجود خارجی نداشتند. وی یادآور شد: معاویه به وعاظ و خطیبان پول می داد تا آن ها قرآن را به نفع او تفسیر کنند و حتی یهودیان، احادیثی فراوانی را ساختند و وارد فرهنگ اسلامی کردند و بسیاری از آنها به ظاهر مسلمان شدند و در اقشار مختلف مسلمانان نفوذ کردند تا بتوانند به اهدافشان برسند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]