تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از توبه بنده اش بیش از عقیمی که صاحب فرزند شود و گم کرده ای که گمشده اش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803290873




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سنی وهابی و شیعه انگلیسی؛ دو توطئه دشمنان در برابر وحدت مسلمانان/ تشریح نقش امام در وحدت امت


واضح آرشیو وب فارسی:ناب نیوز: تقویت پیروان سنی وهابی و تکفیری و شیعیان انگلیسی دو توطئه دشمنان در برابر وحدت جامعه مسلمانان است به همین دلیل هر کس با این جریان ها همراه شود بالطبع در مسیر دشمن قرار دارد.به گزارش ناب نیوز به نقل از خبرگزاری رسا، استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور به استان باب الرضا(ع)، گنجینه فرهنگ ها و معرفت ها معروف و مشهور شده است؛ باب الرضا(ع) بابت این که استان همجوار و ورودی مشهد مقدس بوده و گنجینه فرهنگ ها نیز از این نظر که دیار خراسان شمالی منزل و موطن پیروان مذاهب مختلف و اقوام گوناگون کرد، ترک، تات، فارس و ترکمن است. در این استان ۹۲۰ هزار نفری قومیت های کرد(کرمانج)، فارس(تات)، ترک، ترکمن، کرد و اقلیت های بلوچ، عرب و لر با مذاهب شیعه و سنی در کنار یک دیگر با صفا و صمیمیت زندگی کرده و به همین دلیل هم رهبر معظم انقلاب در مهرماه سال ۹۱ در سفر به این دیار، وفاق مذهب و قومیت آن را گنجینه ای از معرفت ها توصیف کردند. در حالی که حدود ۱۰ درصد از جمعیت این استان ترکمن های سنی مذهب هستند، به گواه تاریخ و اسناد در این سرزمین وحدت کامل و کم نظیر شیعه و سنی حکمفرما است؛ به گونه ای که تاکنون حتی یک مورد نزاع و اختلاف بین مردم بر پایه مذهب در این استان گزارش نشده است. روشن است که این میزان وحدت و انسجام بین اقوام و مذاهب خراسان شمالی و در گستره ای وسیع تر در ایران اسلامی، بدخواهان و دشمنانی نیز در خارج از این مرز پرگهر دارد که تلاش می کنند با استفاده از ابزارها و موقعیت های مختلف، بذر تفرقه و اختلاف را در این سرزمین پاشیده و از این طریق به اهداف و مطامع شوم خود برسند. هر چند دشمنان وحدت این ملک و میهن، تاکنون هر چه تلاش کرده اند به در بسته خورده اند، ولی این موضوع نافی اصل مهم لزوم هوشیاری و بصیرت مردم ایران اسلامی در برابر نقشه ها، توطئه ها و اهداف شوم آنها نیست. از این رو در آستانه فرا رسیدن هفته وحدت به سراغ علمای شاخص شیعه و اهل سنت استان خراسان شمالی رفتیم و اهمیت و ضرورت وحدت و نیز عوامل و موانع تحقق این مهم را از زبان آنها جویا شدیم. آنچه در پی می آید حاصل گفت و گوی صمیمی ما با حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد است که در مدت امامت جمعه مرکز این استان، با رفتار و گفتار خویش تلاش زیادی برای تقویت بیش از پیش وحدت و انسجام اقوام و مذاهب مختلف در این منطقه کرده است. رسا ـ لطفا بفرمایید وحدت در دین مبین اسلام چه جایگاهی دارد؟ اجازه بدهید سخن را با کلامی از حضرت محمد(ص) آغاز کنیم؛ آن حضرت می فرماید: «الجَماعَهُ رَحمَهٌ و الفُرقَهُ عَذابٌ؛ وحدت مایه رحمت و تفرقه موجب عذاب است.» این حدیث پیامبر گرامی اسلام(ص) به روشنی می گوید هر جا امت اسلام جمعیت، وحدت، همدلی و همبستگی داشته باشند، رحمت خداوند نیز شامل حال آن ها می شود؛ اما در مقابل اگر تفرقه، اختلاف، نزاع و تشتت داشته باشند، عذاب الهی بر آن ها نازل می شود. ما باید این موضوع را به عنوان اصل و اساس کار دانسته و اگر به دنبال رحمت الهی هستیم، بر محور وحدت حرکت کنیم؛ یعنی اختلاف ها و نزاع ها را کنار گذاشته و دل های خود را به نور و صفای الهی مصفا کنیم تا مشمول رحمت الهی شویم. رسا ـ به موضوع وحدت امت اسلام در آیات قرآن چگونه پرداخته شده است؟ بر اساس آموزه های قرآنی، وحدت جامعه بهشتی و اختلاف، جامعه جهنمی ترسیم می کند؛ زیرا وقتی قرآن در مورد اهل بهشت سخن به میان می آورد، می گوید: «إِخْوَانًا عَلَى سُرُرٍ مُّتَقَابِلِینَ؛ مؤمنان در بهشت بر روی تخت هایی روبروی هم نشسته و خوشحال هستند» اما وقتی اهل جهنم را توصیف می کند می گوید: «کُلَّما دَخَلَتْ اُمَّهٌ لَعَنَتْ اُخْتَها؛ هر گروهى که وارد آتش شعله ور دوزخ مى شود، گروه پیش از خود را که هم مسلک آن ها است، لعنت مى کند.» در حقیقت وحدت جامعه بهشتی و تفرقه و اختلاف جامعه جهنمی ایجاد می کند؛ از این رو همه باید تلاش کنیم برای ساختن جامعه ای بهشتی، صفا و صمیمیت را در بین خود نهادینه کرده و همدلی و همزبانی را گسترش دهیم؛ چرا که هر جا اختلاف و تفرقه بیاید، کینه ها، حسدها و عداوت ها نیز به دنبال آن پدید می آیند. خداوند در آیه ۵۹ سوره نساء می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُوْلِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ…» و از مردم می خواهد تا از خدا و رسول و اولی الامر خویش فرمان برند و اگر در امری اختلاف داشتند به خدا و پیامبر رجوع کنند؛ چرا که اگر گرفتار اختلاف و نزاع شوند، توان و انرژی های آن ها هدر می رود. رسا ـ تحلیل شما در مورد ضرورت و اهمیت وحدت در اوضاع فعلی چیست؟ در هر برهه ای از تاریخ که امت اسلامی از این اصل مهم فاصله گرفته، دچار عذاب الهی شده است. البته ممکن است عذاب الهی به دست انسان های روی زمین ایجاد شود. همان گونه که اکنون نیز مستکبران و مستعمران بر امتی که وحدت ندارند مسلط می شوند که این خود عذابی بزرگ است. وقتی نیروی جمعی مسلمانان از بین رفته و متفرق شوند، صولت، متانت، هیبت و ابهت جامعه اسلامی از بین رفته و انرژی متراکم امت اسلام به انرژی هایی متفرق تبدیل می شوند. به همین دلیل است که قرآن، پیامبر، روایات، احادیث و سیره و مکتب ائمه اطهار(ع) همه مسلمانان را به وحدت و انسجام دعوت می کنند. از ابتدای اسلام تاکنون وحدت جامعه اسلام گوهر گران بهایی بوده که اهمیت آن بر کسی پوشیده نبوده است. ما در انقلاب اسلامی خود این مهم را تجربه کردیم که هر گاه نیروهای داخلی وحدت داشته باشند، پیشرفت کرده و جلوتر می رویم. ولی هر وقت دچار اختلاف و منیت ها شدیم و آرمان ها را ندیدیم، دشمن بر ما چیره شده است. کسی که منیت دارد وجود او مین گذاری شده و هر لحظه امکان انفجار دارد. وقتی امتی منیت داشته و از عبودیت فاصله گرفته باشد، بستر مناسبی برای فعالیت دشمن فراهم کرده است. امروز هم دشمنان سعی می کنند منیت ها را در بین امت اسلام پررنگ کرده و عبودیت ها را کمرنگ کنند. کار استکبار جهانی این است که امت اسلام را به جان هم بیاندازد. شیعه و سنی، عرب و عجم، ترک و کرد و این گونه مسائل را پررنگ می کند تا به اهداف شوم خود برسد. این ها همه از نمودهای منیت در بین امت اسلام است. دشمنان تلاش دارند نمودهای منیت را در جامعه بزرگ تر کنند؛ ولی ما باید در مقابله با آن ها نشانه ها و جلوه های عبودیت را پررنگ تر کنیم. هر جا عبودیت پررنگ تر شود، وحدت بیشتر می شود و هر جا منیت به میدان آمد اختلاف و درگیری و نزاع افزایش می یابد. رسا ـ عوامل وحدت کدام هستند و چه کنیم تا به آن برسیم؟ چند موضوع عامل وحدت در بین مردم و جوامع مختلف هستند. نخست، هدف مشترک است؛ وقتی همه می خواهند به هدف مشترکی برسند، به طور طبیعی با یک دیگر وحدت خواهند داشت، همانند اعضای یک گروه کوه نوردی که هدف آن ها رسیدن دسته جمعی به قله کوه بوده و همه آن ها برای رسیدن به این هدف، متحد و منسجم با هم صعود می کنند. گاهی تبار مشترک عامل وحدت است؛ قوم، قبیله، زبان و محل زندگی مشترک می تواند عامل وحدت باشد و گاهی منافع مشترک عامل وحدت است. همان گونه که وقتی عده ای از بازرگانان در کنار هم اقدام به تأسیس یک شرکت می کنند و قصد دارند به منفعت دنیایی برسند، با هم دیگر اتحاد دارند. در واقع اینجا رمز اتحاد منفعت است؛ چرا که اگر با هم فعالیت کنند، منفعت بیشتری می برند. ولی برخی مواقع، مکتب و آرمان مشترک عامل وحدت می شود که این عامل از سایر عوامل وحدت آفرین مهم تر و فراگیرتر است. وقتی عده ای مکتبی را قبول داشته باشند، این مکتب وحدت آفرین می شود؛ همانند مکتب اسلام که به خودی خود وحدت آفرین است. البته امکان دارد در فروع و برخی از مسائل اعتقادی اختلافات جزئی، تفاوت برداشت ها و استدلال های مختلف وجود داشته باشد، ولی چون همه اصول اساسی و اصلی را قبول دارند، می توانند در کنار هم به قله وحدت برسند. بر این اساس مهم ترین محور وحدت در جامعه اسلامی مکتب و آرمان دینی است. در واقع جوهره همه ادیان الهی و افشره سخن همه انبیاء نیز بندگی خداوند و دوری از طاغوت بوده است. همان گونه که خداوند در قرآن می فرماید: «وَ لَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّهٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ…» که وحدت نیز به همین معنا است. اگر امت اسلام به دو اصل بندگی خداوند و دوری از طاغوت توجه داشته باشند، به وحدت می رسند؛ چرا که بندگی و عبودیت عامل وحدت بوده و منیت از بین برنده آن است. رساـ رابطه طاغوت با وحدت چیست؟ یا به بیان دیگر طاغوت ها چگونه وحدت امت اسلام را به خطر می اندازند؟ بر اساس آموزه های اسلامی در مسیر حرکت بر محور الهی باید طاغوت ها را کنار زده تا به وحدت برسیم. طاغوت های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی که مانع از وحدت جامعه اسلام می شوند. قرآن در مورد این سه طاغوت سه مثال مناسب دارد؛ فرعون طاغوت سیاسی، قارون طاغوت اقتصادی و بلعم باعورا طاغوت فرهنگی. تا زمانی که این سه طاغوت در جامعه دینی ما قدرت داشته باشند وحدت امکان پذیر نیست. اکنون نیز آنچه که وحدت امت اسلام را بر هم می زند طاغوت های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستند؛ در حالی که وحدت در سایه عبودیت شکل می گیرد، ولی عبودیتی که بتواند طاغوت ها را از جامعه و حاکمیت دینی کنار بزند. رسا ـ آیا ما تاکنون توانسته ایم به این مهم دست یابیم؟ ملت مسلمان ایران با انقلاب و استقرار نظام اسلامی در این سرزمین به این آیه نزدیک شدند. پیش از انقلاب در این کشور طاغوت ها فراوان بود، ولی مردم با شعار «نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی» اعلام کردند که در نظام اسلامی بندگی خدا را برگزیده و با هیچ طاغوتی کنار نمی آیند. بعد از انقلاب نیز با مقاومت و ایستادگی در برابر تهدیدها و تحریم ها، طاغوت اقتصادی را شکست داده و در برابر طاغوت فرهنگی و تهاجم نرم دشمنان هم جانانه ایستادگی کردند. مسلمانان با برخورداری از آیین و مکتب اسلام می توانند به جامعه ای متحد، متمدن، مقاوم، همدل و همزبان دست یابند و در این میان تفاوتی نمی کند کسانی که وحدت را تشکیل می دهند شیعه باشند یا سنی؛ چرا که همه ما در اصل و اساس مشترک بوده و امت اسلام محسوب می شویم. رسا ـ اما همیشه شرایط این اندازه مساعد نیست؛ اکنون در درون جوامع اسلامی صداهای مختلفی شنیده می شوند که هیچ سنخیتی با وحدت امت اسلام ندارند. درست است. ولی توجه داشته باشید که رهبر معظم انقلاب در سفر به کردستان فرمایشات مهمی در زمینه وحدت داشتند. ایشان فرمودند: «آن کسى که نداى تفرقه بین شیعه و سنى را سر می دهد و به بهانه مذهب، می خواهد وحدت ملى را به هم بزند، چه شیعه باشد و چه سنى، مزدور دشمن است؛ چه بداند، چه نداند.» این فتوای ولی فقیه و مرجعیت دینی در اوج قدرت و حاکمیت اسلامی است. بر این اساس نباید اجازه دهیم صدای اختلاف و تفرقه از حلقومی بیرون بیاید؛ چرا که آن صدا، صدای دشمن است حال می خواهد سنی وهابی و آمریکایی باشد یا شیعه انگلیسی. وهابیت جز اهل سنت نیست. آن ها افرادی هستند که می خواهند خود را به اهل سنت وصل کنند؛ در حالی که از چارچوب دین خارج شده اند، بسیاری از اقداماتی را که وهابیت انجام می دهد دین مبین اسلام قبول ندارد؛ نظیر خشونت افسارگسیخته، غارت گری، کشت و کشتار و تکفیر. به همین دلیل ما با وهابیت بحث وحدت نداریم و تاکنون نیز هیچ کدام از علمای بزرگ اسلام نگفته اند که باید با وهابیت طرح دوستی و مودت داشته باشیم. رسا ـ نقش امام و رهبر در تحقق وحدت جامعه مسلمانان چیست؟ ما امام داریم؛ امام می گوید می خواهیم امت بسازیم. ولی در این میان نقش امام چیست؟ اگر همه مسلمانان را میلیون ها قطعه کوچک فلزی بدانیم، امام آن مغناطیس قوی است که می تواند جاذبه ایجاد کرده و این فلزات متفرق را به یک دیگر وصل کند. در واقع امام مغناطیس دل های مسلمانان است که منجر به وحدت آن ها می شود. اگر امت اسلام به دنبال امام باشند، امام محور و ولایت محور باشند، بدون شک اختلاف ها کمتر شده و وحدت پررنگ تر می شود. از اینجا نتیجه می گیریم یکی از عوامل مهم وحدت در درون جامعه اسلامی پس از آن که مکتب را پذیرفتیم، امامی است که در این مکتب هدایت گری کند. وقتی عده ای دین و مکتب اسلام را پذیرفته و بر اساس رهبری دینی، جامعه خود را نظم دادند. یقیناً وحدت مطلوب حاصل شده و دشمن نیز نمی تواند در این جامعه ای که امام و امت دارد رخنه و نفوذ کند. جامعه آرمانی مورد نظر اسلام، جامعه ای است که هم امام و هم امت دارد. امام آگاه و امت با بصیرت عامل وحدت در جامعه دینی می شوند که به فضل الهی این وحدت امروز در جامعه اسلامی ما حاصل شده است. رسا ـ نقش محبت اهل بیت(ع) در وحدت جامعه اسلام به ویژه در ایران چیست؟ محبت ائمه اطهار(ع) جان مایه و اساس وحدت بوده و به همین دلیل نیز ما با وهابیتی که محبت اهل بیت(ع) را ندارد، سخن از وحدت نمی گوییم. گواه این حرف نیز آن است که تا وهابیت در شبه جزیره عربستان به حکومت رسیدند، نخستین اقدام آن ها تخریب قبور ائمه اطهار و اهل بیت(ع) بود. وهابیت در واقع وارثان خوارج زمان امام علی(ع) هستند که از دین و امامت خارج شده و محبت اهل بیت(ع) را در دل های خویش ندارند. ما وقتی از وحدت سخن به میان می آوریم، منظور و مراد ما وحدت در بین آن دسته از مسلمان هایی است که در اساس با هم مشترک هستیم؛ وهابیون و نواصب اساس را قبول نداشته و محبت اهل بیت(ع) را ندارند، به همین دلیل هم با این گونه افراد از وحدت سخن نمی گوییم. رسا ـ اما بسیاری گمان می کنند محبت اهل بیت(ع) تنها به شیعیان اختصاص دارد. محبت ائمه اطهار(ع) تنها مختص به شیعیان نیست، بلکه اهل سنت نیز این محبت را دارند. ما در این رابطه چند مدل پیرو اهل سنت داریم؛ برخی همانند شیعیان صد درصد اهل بیت(ع) را از ابتدا تا انتها قبول دارند، حتی حضرت مهدی موعود(عج) را؛ منتها با یک اختلاف جزئی که ما شیعیان می گوییم حضرت مهدی(عج) امام زنده و موجود است. ولی آن ها می گویند: «مهدی موعود موجود نیست اما بعداً موجود خواهد شد.» این اختلاف با همه سنی ها نیست، بلکه برخی از فرق اهل سنت به تولد حضرت مهدی(عج) در آینده اعتقاد دارند. ولی در هر صورت همه به این که امام زمان(عج) باید ظهور کرده و محور وحدت و مایه نجات امت اسلام شود و همه را علیه استکبار بسیج کند اعتقاد دارند.


پنجشنبه ، ۳دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ناب نیوز]
[مشاهده در: www.nabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن