تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820670589




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ابتکار: 15 سال دیگر هوا را پاک می‌کنیم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ابتکار: 15 سال دیگر هوا را پاک می‌کنیم
روز گذشته «همايش سال جهاني خاك» به ميزباني سازمان محيط‌زيست در پارك پرديسان برگزار شد.
نویسنده : علی خدایی بیجاری 


روز گذشته «همايش سال جهاني خاك» به ميزباني سازمان محيط‌زيست در پارك پرديسان برگزار شد. اين در حالي است كه سال 2015 را به عنوان سال جهاني خاك انتخاب و نامگذاري كرده‌اند و اين مناسبت مقارن با بيداد آلودگي هوا دراكثر كلانشهرهای ایران به ويژه تهران است كه به رغم تعطيلي سه روزه مدارس، از شدت آلودگي نه تنها كاسته نشد بلكه ميزان آلودگي بنا به ادعاي برخي از معاونان ابتكار، افزايش بيشتري داشته است. اما نكته عجيب موضع و عملكرد منفي سازمان محيط‌زيست در خصوص معضل آلودگي هواست و در مقابل شور زايد‌الوصفي است كه رئيس سازمان يادشده براي برگزاري مناسبت‌هاي جهاني مانند روز جهاني خاك از خود نشان مي‌دهد!
عملكرد منفي رئيس سازمان محيط‌زيست در قصه دنباله دار آلودگي هوا و رفتار مدهوشانه و اهتمام جدي وي در بزرگداشت‌هايي كه عنوان «بين‌المللي» و «جهاني» را در پي خود يدك مي‌كشند، پارادوكس عجيبي است كه ياد‌آور يكي از نكات انتقادي كاركنان سازمان محيط‌زيست به عملكرد شخص دكتر ابتكاراست، چراكه آنان معتقدند رئيس سازمان محيط‌زيست بودجه اين سازمان را صرف شركت درهمايش‌هاي جهاني و برگزاري مناسبت‌هاي بين‌المللي مي‌كند، با اين هدف كه كماكان عنوان «بانوي محيط‌زيست» را از آن خود كند.
 
باز دولت قبلي بهانه نامرادي‌ها شد
با اين حال نمي‌توان گفت كه شخص دكتر ابتكار هيچ موضعي در خصوص آلودگي هوا اتخاذ نكرده است، چراكه وي مقابله با پديده گرد وغبار و آلودگي هوا را برنامه‌اي ۱۰ تا ۱۵ ساله دانسته و گفته است كه آلودگي هوا ناشي از خاك و فرسايش بادي است و كانون‌هاي داخلي و بين‌المللي دارد و بخشي ديگر از آلودگي هوا ناشي از سوخت‌هاي فسيلي و گردوغبار است كه براي اين منظور نيز برنامه داريم.
ابتكار مانند بسياري از دولتمردان دولت يازدهم توپ را به زمين دولت‌هاي گذشته انداخته و گفته است كه اگر مي‌بينيم امسال در خصوص آلودگي هوا مشكلاتي داريم به خاطر اين است كه مقابله با آن برنامه‌اي 10 تا 15 ساله بوده كه خوب اجرا نشده است. برخي از اين برنامه‌ها در دولت هفتم و هشتم شروع شد. اما با توقف هشت ساله اين برنامه، در دولت‌هاي نهم و دهم شاهد تأخير در پيشرفت آن بوده‌ايم.
اين مدعاي ابتكارحكايت غريقي است كه براي نجات خود به هرآنچه كه در اطراف اوست چنگ مي‌اندازد! غافل از آن كه ممكن است مردم و رسانه‌ها به عنوان داوران واقعي كه از هر جناح و حزبي به دورند، اين سؤال را مطرح كنند كه با اين فرض محال كه مدعاي توقف هشت ساله شما صحيح باشد، حالا كه دوسال و اندي است كه سركار سكان اين كشتي بحران زده را در دست گرفته ايد، چه عايداتي نصيب محيط‌زيست اين كشور كرده ايد؟‌ آن هم درحالي كه رئيس سازمان محيط‌زيست و دولتمردان همسوي وي، چپ و راست عنوان عاريتي و دورازذهن «دولت محيط‌زيست» را به دولت فعلي اطلاق مي‌كنند و بر آنند كه با حلوا حلوا گفتن كام خشك و دهان تلخ مردم را شيرين كنند!
 
يك بام و دو هواي خانم ابتكار و معاونانش!
اوضاع و احوالي كه شرح مختصري از آن، پيش‌تر آمد در حالي است كه به رغم تعطيلي سه روزه مدارس تهران و شهرهاي آلوده، برخلاف رويه گذشته، هيچ تاثيري در كاهش غلظت آلاينده‌ها نداشت و چهارمين روز، يعني روز گذشته كه روز فعاليت مدارس و مراكز آموزشي اعلام شد، دست بر قضا آلوده‌ترين روز هفته بود. دليل اين مدعا را مي‌توان در اظهارات معاون نظارت و پايش محيط‌زيست استان تهران پيدا كرد، چراكه محمد رستگاري صبح روز گذشته اظهار كرده بود غلظت آلاينده‌هاي جوّي در پايتخت نسبت به ديروز(سه‌شنبه) افزايش داشته و شرايط همچنان در وضعيت ناسالم براي گروه‌هاي حساس است. براساس اظهارات رستگاري ميزان غلظت آلاينده‌ها امروز(چهارشنبه) روي عدد 136 قرار دارد. در حالي كه اين ميزان در روزسه شنبه روي عدد 124 قرار داشته است!
رياست اين سازمان در نطق پرحاشيه خود، باز در وعده‌اي عجيب رفع آلودگي هوا را به سر خرمن(!) حواله داده و اظهار كرده بود كه رفع آلودگي‌ها را مشروط به تلاشي 15ساله می‌داند.
همچنين روز گذشته ليلا نظري، سخنگوي شركت كنترل كيفيت هواي شهر تهران، اعلام كرده بود كه با توجه به حاكميت شرايط پايدار در هواي تهران، آلودگي هوا تا پايان هفته ادامه داشته باشد.
 
بيماري در انتظار شهروندان
با اين حال آلودگي هوا در پس زمينه سياست‌هاي  ناكارآمد مسئولان همچنان قرباني مي گيرد. به گونه‌اي كه طبق آمارهای رسمي شمار قربانيان فوت شده از آلودگي هوا در پايتخت، با افزايشي 20درصدي، از 150نفر در  روز به 180نفر رسيده‌اند! اما اين پايان ماجرا نيست . چرا كه بسياري از پزشكان از بحران‌هاي نفس‌گير ديگري خبر مي‌دهند كه مواجهه با اين بحران‌ها زندگي مردم را به مخاطره خواهد انداخت.
در اين رابطه ليلا نظري؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران روز گذشته هشدار داده بود كه به دلیل آلودگی هوا بیماری‌های ریوی در پایتخت بیشتر خواهد شد. چرا كه تماس با آلاینده‌ها  علائم بیماری‌هاي تنفسي را تشدید مي كند. لذا باید توجه داشت که آلاینده‌ها فقط منجر به تشدید بیماری‌های ریوی یا ایجاد آن در کوتاه‌مدت نمی‌شود بلکه به دلیل وجود ذرات سرطان‌زای موجود در اين مواد خطرناك، بدخیمی ریه، سرطان و افزایش پرده دور ریه در درازمدت ایجاد مي‌شود.


منبع : روزنامه جوان















تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن