تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820856177




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفتگوی ۱۸:۳۰/ شرایط برای کاهش نرخ ارز مهیاست


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: گفتگوی ۱۸:۳۰/ شرایط برای کاهش نرخ ارز مهیاست


کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند با آغاز تعطیلات ژانویه و اجرای برجام نرخ ارز روند نزولی داشته باشد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سلطان نژاد، مدیربورس کالا در ابتدای برنامه در پاسخ به این پرسش که به رغم اعلام رئیس سازمان بورس در مرداد که گفته بود یک ماهه می توان بورس ارز را راه اندازی کرد، چرا تاکنون این اتفاق نیافتاده است، گفت: نظر رییس سازمان بورس برمی گردد به این نکته که تمامی زیرساخت ها و مسایل قانونی و همچنین تجربه بازار مشتقه ارزی روی کالای دیگری مثل سکه طلا وجود دارد. ما برای راه اندازی چنین بازاری مشکلی نداریم، اما آنچه که مد نظر است راه اندازی این بازار با توجه به متغیرهای مهمی باید صورت بگیرد. به عنوان مثال باید با ملاحظه بانک مرکزی انجام شود و اگر آنان دغدغه ای در این زمینه دارند مرتفع بکنیم. چیزی تحت عنوان بورس ارز نداریم، بلکه از امکانات بازار بورس ایران استفاده بکنیم، یک بازار مشتقه ارزی ایجاد کنیم. بازاری که دغدغه فعالان اقتصادی یعنی نوسانات ارزی را برطرف کند. می بینیم که در ماده 20 قانون معروف به خروج، یکی از الزامات رکود، تاسیس بازاری بوده است که بتوان از رکود خارج شد.  



سلطانی نژاد در پاسخ به این سئوال که چه زیرساخت هایی برای این کار لازم است، گفت: زیرساخت فنی لازم است. در بستر فناوری اطلاعات باید سیستم های پردازنده قوی وجود داشته باشد. از سال ها قبل یعنی تقریبا 7 سال پیش که بر اساس قراردادهای آتی سکه تعریف کردیم و سابقه را داریم. از سویی دیگر بستر های قانونی نیز نیاز داریم. بحث الزامات فقهی و شرعی نیز لازم است که در کمیته فقهی بورس مورد توجه قرار گرفته است. ضمن اینکه ما برای راه اندازی این بازار به تجربه نیز نیاز داریم که این تجربه در بازار سرمایه وجود دارد.
  دکتر کریمی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی نیز با حضور در این برنامه در پاسخ به نظر بانک مرکزی در خصوص راه اندازی بازار مشتقه ارز گفت: آن چیزی که در شورای عالی بورس طراحی شد، پوشش نوسانات نرخ ارز بوده است و نه راه اندازی بورس ارز. بانک مرکزی نیز با این موضوع موافق است. یکی از ابزارهایی که متدوال است ابزارهای مشتقه هست شامل معاملات فوروارد، فیوچرز ارز، آپشن یا اختیار خرید و فروش و سواپ ارزی که شامل معاملات آتی است. بر اساس آمار بانک تسویه بین الملل، روزانه 5/3 تریلیون دلار بازار ارز خارجی است که 3 تریلیون دلار آن شامل معاملات مشتقه و 2/3 تریلیون مربوط به سواپ ارزی است و تنها 5 درصد به صورت فیوچرز ارزی است.  


وی ادامه داد: بانک مرکزی الزاماتی برای بکارگیری این ابزارها ارائه کرده و قرار است در بورس کالا این پیشنهادها را مطرح کند. این الزامات شامل این است که آزادسازی مالی کنیم و نیروهای انسانی و ابزارهای مدیریتی لازم را داشته باشیم. ما باید معاملات نقد را تعمیق کنیم، و بعد از آن وارد بورس ارز شویم چون اگر این کار را نکنیم، نرخ سوم ایجاد می شود. باید روابط کارگزاری کاملا برقرار شود.
 


دکتر رنجبر فلاح کارشناس اقتصادی نیز در خصوص دلایل نوسان قیمت ارز در بازار گفت: ما شاهد نوسان در بازار ارز نبودیم بلکه شاهد رشد تدریجی در بازار ارز بودیم و اگر درآمدهای ارزی را بررسی کنیم، علتش را در می یابیم. شرایط اقتصادی کشور و تحریم هایی که بر آن وضع شده، هنوز ارزهای کشور را آزاد نکرده است و در کنار آن شوکی در بازار نفت ایجاد شده که همه را  دچار بحران کرده است. از طرف دیگر شرایط رکود اقتصادی و صادرات غیرنفتی ما هم نتوانسته مشکلات را برطرف کند. انتظار می رفت که نرخ ارز در اقتصاد کشور افزایش پیدا کند. مهم این است که روند افزایش چگونه است، آیا کمک می کند به خروج از رکود، آیا می تواند وارادت کشور را کاهش بدهد. مادامی که یک رشد تدریجی و تحت کنترل بانک مرکزی را داشته باشیم، نباید نگران افزایش این نرخ بود. برخی از اقتصاددانان توصیه می کنند، برای اینکه ما صادرات بیشتری داشته باشیم، این افزایش نرخ ارز کمک می کند، به رشد اقتصادی کشور.

دکتر کریمی در خصوص مهمترین دلایل رشد نرخ ارز نیز گفت: ما کمترین نرخ را در تیر1394 داشتیم که به 3200 تومان نیز رسید. اوج آن نیز در همین نقطه است. عواملی که باید ارز را عرضه می کردند، سبب شدند با یک شکاف تقاضا مواجه شویم. همین باعث شد با یک نرخ متفاوت و نوسان مواجه شویم. هر چه به پایان سال نزدیک می شویم، تقاضای ارز بیشتر خواهد شد. ما پیش بینی می کنیم، با برطرف شدن تحریم ها، جریان های ورودی ارز، سرمایه گذاری های خارجی، آزاد شدن پول های بلوکه شده در کشور کمک خواهد کرد به افزایش قدرت بانک مرکزی و ترکیب تجاری کشور نیز تغییر کرده است. در یک زمان وابستگی کشور به ارز 85 درصد بوده است. جریان ورودی ارز به بازار از سوی صادر کنندگان غیرنفتی بوده است. از هفته آینده که تعطیلات ژانویه آغاز می شود، و اجرای برجام آغاز خواهد شد، ما پیش بینی می کنیم که نرخ ارز شاهد روند نزولی باشد.

رنجبر فلاح در خصوص اینکه بازار مشتقه ارزی چه کمکی می کند، گفت: بازارهای مالی آنقدر بزرگ شده اند که خود بازار کل نوسانات را مدیریت می کند. در کشور ما بخش عمده ای از ارز توسط سیستم بانک مرکزی عرضه می شوند. کشورهای مشابه ما وجود دارند، همه این کشورها این تجربه را که بانک مرکزی ارز را نرخ سازی کرده است، دارند. اما به این سمت پیش رفته اند که نرخ را به دست بازار بسپارند. مهم جهت گیری های ما و تقویت بازارهای مالی است. فلاح در خصوص امکان تک نرخی شدن ارز نیز گفت: من تک نرخی شدن نرخ ارز را به صلاح این بازار و کشور نمی دانم. صادرکنندگان در حال حاضر یکی از عرضه کنندگان مهم ارز در کشور هستند و وابستگی بازار ارز به بانک مرکزی کاسته شده است. اگر صادرات غیرنفتی را حدود 40 میلیارد دلار در نظر بگیریم در حالی که در گذشته همین رقم دو سه میلیارد بوده است می بینیم که سهم صادرکنندگان و بخش خصوصی بالا رفته است. بانک مرکزی نباید به عنوان تنها تعیین کننده نرخ باشد، بلکه باید بازار نرخ را مشخص کند. ولی آیا الان شرایط اقتصادی کشور ما آمادگی دارد برای این کار؟ من فکر می کنم دو نرخی بودن ارز و تا زمانی که ارز یک نرخی نشده است و ثبات در بازار دیده نشود، یک پیش نیازهایی در بازار وجود دارد.


دانلود

لینک را کپی کنید


چهار شنبه ۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن