واضح آرشیو وب فارسی:داهی: استاد برجسته حوزه و دانشگاه گفت: با این همه خودمحوری و مصرف گرایی تمدن اسلامی که هیچ تمدن خالی را هم نمی توان ایجاد کرد.داهی: رحیم پورازغدی، استاد حوزه و دانشگاه در نشست هم اندیشی مسئولان قانون های خط امام دانشگاه های سراسر کشور که امروز در سالن اجتماعات نهاد رهبری در دانشگاه ها برگزار شد ضمن تاکید بر اینکه ایمان در درجه اول علم است تصریح کرد: آیا می شود که به چیزی که هیچ اطلاعاتی نداشته باشید ایمان داشت تا چیزی را ندانیم نمی توان به آن ایمان داشته باشیم. وی با بیان اینکه رهبران پروتستان بیشترین واکنش را نسبت به عقل گرفتند خاطرنشان ساخت: ایمان در غرب این گونه تعریف شده است که ایمان قربانی کردن عقل است اما در اسلام خود ایمان از تولید باید توضیحی داشته باشد یا بنیادا یا توانا عقلانی است مدرنیته در غرب با حرف کانت که می گوید عقل در مسائل غیر حسی تعطیل است. این فعال فرهنگی با تاکید بر اینکه در حقیقت ها نباید تعارض وجود داشته باشد تصریح کرد: حقیقت یا برهان تجربه و شهود می رسد تناقض در آن ها محال است اصل دانشگاهی شدن دانشگاه ها همین است اگر در حوزه و دانشگاه تعارضی بین دین ایمانی و دین عقلی باشد نه آن حوزه اسلامی است نه آن دانشگاه عنوان اسلامی دارد. رحیم پورازغدی تاکید کرد: حقانیت یعنی هیچ گزاره غیرحقی در متن اسلام نیست اگر چنین است محال می باشد به عقل و حقیقتی برسید و در آن تعارض باشد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر تعریف دینی بودن علم و علمی بودن دین گفت: هرچه که مشروع است لزوما منصوص نیست حقیقت غیر دینی معنی ندارد مشروع بودن و منصوص بودن دو سطح دین است منابع شریعت عقل و نقل است نمی توان حقیقت سکولار باشد که در حقیقت دین تعارض داشته باشد. وی در مورد تعریف حقانیت و جامعیت گفت: حقانیت یعنی هیچ گزاره ای نص در عقل نیست و گزاره خلاف عقلی در نقل نیست گزاره باطل هم در دین نیست اما لزوما همه گزاره ها در دین نمی باشد جامعیت هم یعنی همه حق هایی که بشر باید دارا باشد در اسلام است هیچ گزاره باطلی در اسلام شیعی نیست و هیچ گزاره حقی که به سعادت انسان مربوط نباشد در منابع اسلامی شیعی نمی باشد این دو مبنای تفکر دینی ما است تمام حق ها و حقیقت ها با هم آشنا و دوست هستند ما می گوییم چون حق است ایمان آورده ایم ولی در دنیا طبقه بندی ها به ظواهر است. رحیم پورازغدی با بیان اینکه حکمت مدرک حوزه و دانشگاه نیست افزود: اگر کسی بگوید با رشته های علمی آشناییم و مدرک هم داشته باشد امکان ندارد معارضه واقعی غیر رفعی بین آنچه که به آن ایمان دارد و به آن تخصص دارد باشد فرمول هایی در قرآن است که برای تصرف جهان می باشد کسی که چیزی را نمی داند و آن را انکار می کند احمق است هر چه که به سعادت ما مربوط است به خصوص در سعادت دنیا و آخرت در دنیا گفته شده است. وی افزود: اگر کسی معتقد باشد در مکتبش گزاره های باطل است ایمانش مورد قبول نیست باید برای فرد روشن شود در مکتب او تناقض وجود ندارد دین نباید به همه حقایق بپردازد اما تمام حقایقی که مربوط به سعادت بشر است در دین می باشد. این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه قائل به جبر نیستیم تصریح کرد: جبرگرایی و عدم جبر قابل جمع است وقتی می گوییم جامعیت هر چه مربوط به سعادت دینی بودن است لزوما به معنای استخراج از نص خاص نیست بلکه هر نوع عقل ورزی و تجربه ورزی که به هدف بیانجامد مشمول شریعت دینی است. رحیم پورازغدی با تاکید بر اینکه روش رسیدن به جامعه عالی فقط آیات و روایات نیست خاطرنشان ساخت: روش رسیدن به جامعه عالی فقط بر آیات و روایات نیست بلکه عقل ورزی و تجربه ورزی غیرسکولار و دینی است یعنی در قرآن نیاز نیست آیاتی در مورد مهندسی و علوم چون شیمی بیاموزیم در جامعه سکولار به همه ارزش ها قائل نیستند بلکه بیشتر به جامعه دنیوی علاقه دارند. این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بهشت و جهنم با دنیا تعارض مکانیسمی ندارد گفت: در تفکر اسلامی می گوید انسان ها حقوقی دارند و اگر برای حقوق مادی و معنوی آن ها تلاش نشود نمی توان به رشد رسید. وی خاطرنشان ساخت: دانشگاه اسلامی دانشگاهی است که به درد تمدن اسلامی بخورد انسان را باید موجودی ابدی با ظرفیت خلیفه اللهی دانست و نخواهد از هر راهی مشکلات را حل کند در نظام غیرالهی می گویند مشکل را حل کن به هر روشی که می خواهی که این بر مبنای خود خواهی است اما در اسلام می گوید باید به حقوق یکدیگر احترام گذاشت حتی اگر می توانی شخصی را فریب دهی این کار را انجام نده این شامل حجت نقلی و حجت عقلی است برخی فکر می کنند باید متشرع غربی باشند نباید توهم کرد چند شاخصه مدنی اسلامی در غرب شاخصه کل دین است. رحیم پورازغدی با تاکید بر اینکه دانشگاهی اسلامی است که برای کل بشر و جامعه احساس مسئولیت داشته باشد افزود: با این همه خودمحوری و مصرف گرایی تمدن اسلامی که هیچ تمدن خالی را هم نمی توان ایجاد کرد نخبگان وقتی فاسد شدند جامعه را به پرتگاه می برند. این استاد دانشگاه در پایان با بیان سخنان امام راحل تصریح کرد: امام می فرمودند اگر استاد دانشگاه و دانشجویان متعهد بودند و برای مردم غصه خوردند آن وقت دانشگاه بالا ترین نهاد برای به قله رسیدن کشور است. دانشگاه دو راه دارد راه جهنم یا راه سعادت ما می خواهیم همه کسانی که از دانشگاه ها خارج می شوند شریف باشند اگر هدفتان خدا نباشد علم توحید هم به دردتان نمی خورد. منبع: دانشجو
چهارشنبه ، ۲دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: داهی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]