واضح آرشیو وب فارسی:میزان: خبرگزاری میزان-عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نگرانی غربی ها از چند سانتریفیوژ ما نیست بلکه آنها از تفکری نگرانی دارند که هر روز غنی سازی و تکثیر می شود.به گزارش گروه سیاسی میزان ،سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش گذر از علوم انسانی غربی به علوم انسانی اسلامی صبح امروز سه شنبه در دانشگاه تهران برگزار شد یکی از مهمترین دغدغه کسانی که در عرصه علوم فعالیت دارند را مفید و نافع بودن این علم دانست و اظهار داشت: ما در بسیاری از آموزه های دینی خود این موضوعات را داریم و از خداوند می خواهیم که به ما علم نافع عرضه کند. جلیلی ادامه داد: در سطح غیر فردی و نظام ها کشورها و دولت ها نیز همین دغدغه را دارند که برای علم آموزی و ترویج پیشرفت چه رشته ای مفید است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این سوال مطرح است که علوم سیاسی که امروز ما فرا می گیریم چقدر برای ما مفید است؛ سیاست، اندیشه و فکر از یکدیگر جدا ناپذیر هستند و ساحت سیاست، ساحت فکر و اندیشه است. وی با تاکید بر اینکه نمی توان مدعی سیاست و حرف داشتن باشیم اما بگوییم که ما به حوزه اندیشه کاری نداریم خاطرنشان کرد: این مسئله قابل تفکیک نیست و لازم و ملزوم یکدیگر است. جلیلی ادامه داد برخی می گویند ساحت سیاست خارجی باید از اندیشه دور باشد و ما باید از سیاست خارجی ایدئولوژی زدایی کنیم که من این موضوع را درک نمی کنم و همه نیز می بینند که چنین ادعایی درست نیست که از عرصه سیاست ایدئولوژی زدایی شود. نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی با بیان اینکه نمی توان بدون مشخص کردن اندیشه خود و بی مقدمه وارد سیاست شد افزود: اندیشه چارچوب مشخصی دارد و مبتنی بر بخشنامه نیست و به طور مثال اندیشه ای که می گوید انسان گرگ انسان است با اندیشه دیگری که چنین نگاهی به انسان ندارد، متفاوت است. وی با بیان اینکه اندیشه ای که حقیقت را دست یافتنی می داند با اندیشه ای که کمال هستی را در رسیدن به حقیقت درک کرده است کاملا متفاوت است تصریح کرد: در طول تاریخ دعوای انبیا و مخالفانشان هم این بوده که چه کسی رب باشد و هدایت کند لذا می بینیم که بسیاری از مستکبران امروز دنیا نیز می گویند که ما باید مناسبات را تعیین کنیم. جلیلی مهمترین موضوع علم سیاست را بحث دولت دانست و ادامه داد: یک نگاه در این زمینه با توصیفی که از هستی و معرفت ارائه می دهد با این امتداد که حکم را فقط از آن خدا می داند نه چیزی جدای از آن وجود دارد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: جاهلیت مدرن بر این مبناست که شما حکم و طاعت را در جایی قرار بدهید که خودش ضعیف و محتاج باشد و علم لازم را نیز نداشته باشد. جلیلی با اشاره به ساحت اندیشه علمی امتداد این اندیشه را مربوط به سیاست، دولت و جامعه عنوان کرد و گفت: وقتی چنین امتدادی صورت می گیرد مدعی هم می شود بنابراین اگر کسی این مبانی را بپذیرد اقتضائات و امتدادش نیز همین است. چرا که اندیشه دینی یک اندیشه مدعی و فعال است. نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی تاکید کرد: امروز این اندیشه دینی که اندیشه ای فعال و مدعی است برای نیک فرجامی انسان، دنیا، آخرت و همه ابعاد انسان حرف برای گفتن دارد بنابراین این یک اندیشه سیاسی جدید تعریف می شود. وی با بیان اینکه در اینجا علوم سیاسی اسلام به عنوان علمی مفید و نافع مطرح می شود یادآور شد: در این مبنا یک پارادایم و بنیان جدید شکل می گیرد که نگاهش به انسان و دنیا متفاوت است و مناسبات جدیدی را تعریف می کند و در عین حال فرمول های جدیدی را مانند حسب ناالله را وارد محاسبات می کند. جلیلی با بیان اینکه این مناسبات جدید نه تنها در سیاست بین الملل که در پیشرفت و سایر موضوعات نیز نگاه جدیدی را وارد می کند خاطرنشان کرد: طبیعی است که یک اندیشه غربی نمی تواند به این اقتضائات برسد و علوم سیاسی اسلامی در امنیت نیز مناسبات جدیدی را وارد می کند و برای امنیت پایدار با مناسبات جدید فرمول می دهد و آن را در ایمان دنبال می کند نه در سلاح هسته ای و نظریه های دیگر. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه اندیشه دینی نه تنها وجود دارد بلکه مدعی نیز هست خاطرنشان کرد: باید این حرف ها در همین سمینارها و همایش ها آغاز شود و اندیشه های دیگر را به چالش بکشاند. وی ادامه داد: برخی می گویند که سیاست و سیاست ورزی حاصل مدرنیته و آزادی است اما سوال ما این است که نسبت این اندیشه با لیبرال دموکراسی و مدرنیته چیست لذا کسانی که در این عرصه مدعی لیبرال دموکراسی هستند باید نسبت خود را به آنچه که در جهان می گذرد روشن کنند. جلیلی در همین زمینه به رفتار رژیم صهیونیستی و برخی دولت های غربی در ساحت لیبرال دموکراسی ادعایی آن ها اشاره کرد و افزود: آنهایی که رژیم صهیونیستی را نمونه ای از مدل لیبرال دموکراسی در منطقه می دانند و دولت های غربی که مدعی لیبرال دموکراسی هستند در نگاه این اندیشه چگونه تعریف می شوند؟ آیا این را می پذیرند و یا رد می کنند و اصلا آیا چنین مولودی را قبول دارند یا خیر؟ نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی با بیان اینکه یک اندیشه ارمغان مدرنیته برای ملت ها را آزادی می داند به استراتژی امنیت آمریکا اشاره کرد و گفت: اوباما به عنوان رئیس جمهور مدل لیبرال دموکراسی سندی رسمی درباره استراتژی امنیت آمریکا منتشر کرد و گفت که آمریکا در قرن آینده باید رهبر جهان باقی بماند. لذا من از کسانی که مدعی علوم سیاسی هستند می پرسند اوباما بر چه مبنا و منطقی برای خود این حق را قائل می شود که بگوید آمریکا یک قرن دیگر هم رهبر جهان باشد. وی یادآور شد: اوباما حتی به صراحت می گوید که اگر ما در این مسیر دچار چالش شویم این حق را داریم که از سلاح هسته ای و گزینه نظامی استفاده کنیم؛ جان لاک به عنوان کسی که پدر آزادی شناخته می شود یکی از سهامداران عمده برده داری در آمریکا بوده است. جلیلی با اشاره به بخشی از تفکرات جان لاک خاطرنشان کرد: او می گویند که نوعی از رعیت وجود دارد که در وضع بردگی قرار می گیرد و نمی تواند عضو جامعه مدنی شود، این برای کسانی که می گویند شهروند درجه یک و دو نداریم قابل توجه است؛ او کار ویژه دولت را حفاظت از دارایی مالکان عنوان می کند بنابراین این اندیشه مانند یک بهمن شکل می گیرد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه افراد مدعی علوم سیاسی باید نسبت خود را با علوم سیاسی غربی، مدرنیته و لیبرال دموکراسی مشخص کنند گفت: من در تهران با هیچ مقامی ملاقات نمی کردم مگر اینکه می گفت تصویر من از تهران عوض شد و آنچه که فکر می کردیم نبود. وی با بیان اینکه در توصیف علوم انسانی ما شاهد توصیف های غلط، خطا و ناقص هستیم افزود: در واقع این اندیشه نه تنها در تجویز دچار خطای جدی است و در توصیف هم دچار خطا و پوشاندن و کفر است و سعی دارد چیزهای زشت را با بزک زیبا نشان دهد. جلیلی در همین زمینه به ارائه تصویر غربی ها از تروریست و سایر موضوعات اشاره کرد و خطاب به مدعیان علوم سیاسی گفت: اگر آن ها این موارد را قبول ندارند باید بگویند آیا نخواستند این وضع را عوض کنند یا نتوانستند، اگر نتوانستند پس این علم مفید نیست و اگر نخواستند این همان اندیشه ای است که مستکبران دنبال می کنند و نمی خواهند به نفع ملت ها باشد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: غربی ها از آنی می ترسند ک اندیشه ای حرف دارد و مدعی و فعال است، آن ها نگران تکثیر این اندیشه هستند که دیگر فقط در ایران نمی ماند و مردم سالاری هایی که سر در قدرت دارند را به چالش می کشاند ازاین رو نگرانی آن ها چند سانتریفیوژ نیست بلکه نگرانی غرب از تفکری است که هرروز غنی سازی می شود و افق این اندیشه نیز یک نگاه تمدنی است. وی در پایان خاطرنشان کرد: علوم سیاسی اسلامی می تواند برای انقلاب اسلامی و سطح جهان نافع و نافذ باشد و نوید تمدنی جدید را برای جهان می دهد. انتهای پیام/
چهارشنبه ، ۲۵آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: میزان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]