واضح آرشیو وب فارسی:اهوراوب: به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از ستاد خبری روابط عمومی سی وچهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، در ابتدای این کارگاه که با استقبال طراحان نور و دست اندرکاران نور از مجموعه های تئاتری از تهران و نقاط مختلف کشور، اساتید و دانشجویان این رشته همراه بود. در ادامه برنامه کارگاه های تخصصی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، کارگاه تخصصی سه روزه نور با حضور مارکو د آمیکو صبح روز سه شنبه اول دی ماه در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر تهران آغاز به کار کرد. در ابتدای این کارگاه افشین خورشید باختری مدیر بخش کارگاه های تخصصی جشنواره در سخنان کوتاهی ضمن تقدیر از استقبال حاضران از این کارگاه با اشاره به اهمیت و نقش نورپردازی و طراحی نور در تئاتر امروز جهان که از ویژگی های مهم تئاتر محسوب می شود ابراز امیدواری کرد تا برگزاری چنین کارگاه هایی به شکل مستمر بتواند در تحول کیفی و کمی حوزه طراحی و اجرای نور تئاتر کشور مفید واقع شود. وی با اشاره به سوابق علمی و تجربی ارزشمند مارکو دآمیکو مدرس این کارگاه سه روزه به شرکت کنندگان کارگاه پیشنهاد کرد تا با توجه به فرصت بوجود آمده توسط دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر که با تدبیر دبیر جشنواره سعید اسدی حاصل شده نهایت بهره را از این کارگاه کسب کنند. روز اول این کارگاه پنج ساعته که به مدت سه روز برگزار می شود به پیشنهاد دآمیکو به طرح مسائل و مباحث فنی و تئوری در حوزه نور اختصاص یافت. وی در سخنانش تعریفی از نور، انعکاس آن و بررسی رنگ ها را به صورت تئوریک ارائه داد و ضمن تقسیم بندی رنگ ها به دو دسته سرد و گرم گفت: زمانی که به رنگ ها نگاه می کنیم، ناخود آگاه احساسى از حرارت و فاصله به ما منتقل می شود. و به دلیل اینکه رنگ ها قسمت هایی را برجسته و قسمت هایی را ناخود آگاه کمرنگ می کند ضرورت شناخت چگونگی استفاده از این رنگ ها در تئاتر بسیار مهم است. وی تصریح کرد: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که باید تلاش کنیم تا در طراحی و اجرای نور از کنتراست بین دو رنگ که هیچ سنخیتی با یکدیگر ندارند استفاده کنیم. زیرا با این کنتراست ها می توانیم اجسام را برجسته کرده یا افکت های نوری را به وجود آوریم. این طراح نور و مدیر تکنیکی تئاتر در ادامه این کارگاه به بررسی تطبیقی استفاده نور در آثار برخی از هنرمندان تئاتر اشاره کرد و گفت: آدولف آپیا معمار، نورپرداز، تئوریسین و متخصص طراحی داخلی سوئیسی اولین کسی بود که درباره نورپردازی صحنه، براساس امکانات نورهای متحرک روی دکورهایی ساده، غیر قابل نمایش و رنگهای خنثی، تحقیق و پژوهش کرد و نتایج کارهایش را روی صحنه مورد استفاده قرار داد. آپیا نخستین کسی بود که لزوم دیداری کردن حال و فضای نمایشنامه، اهمیتی که در فضای ذهنی تماشاگر تکامل می یابد و تاثیر کار بازیگری که در فضای گسترده کم نور یا نور موضعی و همچنین در محیط نورپردازی شده را نیز پیش بینی کرد. استفاده فتوریست ها تئاتر از نور و صدا در صحنه خالی از بازیگر که در این جنبش یا دوره که در ایتالیا شکل گرفت محور دیگر سخنان مارکو د آمیکو بود. اشاره به تجربیات اروین پیسکاتور کارگردان شهیر آلمانی و مبدع تئاتر روایی که در یک محیط یا یک صحنه چندین صحنه مختلف را در کنار یکدیگر قرار داده و با استفاده از نور در محیط های ساخته شده یک صحنه دراماتیک را به وجود آورد. فعالیت رابرت ویلسون کارگردان آمریکایی که کلام را از مرکزیت تئاتر خارج کرد و در آثار او اغلب، متن نمایشی غایب است و اجرا حول محور بدن اجراگران در فضا شکل می گیرد نیز بخش دیگری سخنان مدرس کارگاه تخصصی نور جشنواره تئاتر فجر بود. اشاره به دیدگاه پیتر بروک در حوزه طراحی نور محور دیگر سخنان مارکو د آمیکو در این کارگاه بود. در ادامه این کارگاه صحنه هایی از یکی از آثار تئاتری که مارکو د آمیکو طراحی و مدیریت تکنیکی نور آن را بر عهده داشت به نمایش درآمد و در خلال نمایش تصاویر وی به نقش مهم زوایای نورپردازی، حذف سایه های نوری و تاکید بر لزوم کسب مهارت های الکترونیک توسط طراحان و نورپردازان اشاره کرد. در پایان روز اول کارگاه سه روزه تخصصی نور سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر پرسش و پاسخ بین شرکت کنندگان کارگاه و مارکو د امیکو برگزار شد. مارکو د آمیکو، طراح نور و مدیر تکنیکی تئاتر، متولد ۱۹۶۷ و دانش آموخته موسسه تکنیکی «ای ت س و س» در رشته ارتباطات تصویری و تکنیکی است. کارگاه تخصصی نور روز پنجشنبه سوم دی ماه به کار خود خاتمه می دهد و از همین روز کارگاه سه روزه تخصصی صدا توسط مائورو بوتافاوا با حضور طراحان و دست اندرکاران حوزه صدا فعالیت خود را آغاز می کند. لینک منبع – اهوراوب
چهارشنبه ، ۲دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اهوراوب]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]