تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816181767




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زنجان برای مقابله با بحران‌ها آماده می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: زنجان برای مقابله با بحران‌ها آماده می‌شود استان‌ها > زنجان - به گزارش روزنامه همشهری زنجان تقویت آمادگی مردم برای واکنش موثر در تمام سطوح مدیریتی از مزایای عضویت در کمیته شهرهای تاب‌آور جهان است

مدتی است خبرهایی مبنی بر اینکه زنجان به عضویت کمپین شهرهای تاب‌آور جهان در‌آمده سوال‌های بسیاری را در اذهان شهروندان ایجاد کرده است اینکه این امر چه تأثیری بر وضعیت شهر خواهد داشت و از همه مهم‌تر ارتقاء استانداردهای شهری و توسعه اصولی آن که امری مهم و مفید است به چه شکلی پیش خواهد رفت.
شهر زنجان با حدود 500 هزار نفر جمعیت باید به خوبی در مسیر پیشرفت گام بردارد. در این میان با توجه به اینکه خدمات شهرداري‌ها مسیری برای بهبود وضعیت شهرها است باید دید چگونه شهر زنجان با ورود به این کمپین در بحران‌ها واکنش نشان خواهد داد. واکنش و مدیریتی که بر پایه استاندارهای جهانی بر وضعیت شهر موثر باشد.
معاون خدمات شهری شهرداری با بیان اینکه برخی از شهرهای جهان عضو کمپین شهرهای تاب‌آور جهان شده‌اند، می‌گوید: مشهد اولین شهری است که در کشور به عضویت کمپین شهرهای تاب آور جهان در دفتر خطرپذیری سازمان ملل متحد درآمد. حدود یک سالی است که شهر زنجان نیز تلاش‌های خود را به سمتی هدایت کرده تا بتواند با عضویت در این کمپین شرایط مناسبی را برای شهر و شهروندان در بحران‌ها ایجاد کند.
غلامحسن احمدی با اشاره به اینکه حوادث طبیعی همیشه در کمین انسان‌ها بوده‌اند، می‌افزاید: کلمه تاب‌آور در این گروه به شهرهای گفته می‌شود که در مواقع بروز حوادث واکنش بهتری را از خودشان نشان داده و خطرپذیری کمی داشته باشند. به عبارتی شرایط در شهر به گونه‌ای فراهم می‌شود که افراد نحوه بر خورد با مشکلات را فراگرفته و هنگام بروز حادثه‌ای از آگاهی مناسبی برخوردارند.
هدف کمپین شهرهای تاب‌آور جهان
وی ایمن‌سازی زیرساخت‌های شهری را امری مهم می‌داند و ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه حدود یک ماهی است عضو کمپین شهرهای تاب‌آور جهان شده‌ایم تلاش‌ها را به سمتی سوق خواهیم داد که عملا در شهر اتفاقات خوبی رخ دهد برای مثال افراد باید متوجه باشند که ساخت منازل به اصولی‌ترین شکل ممکن در هنگام بلایای طبیعی خسارت‌های جانی و مالی را به حداقل می‌رساند و در نتیجه بهتر است اصول ساخت و سازها را رعایت کنند.
احمدی با اشاره به اینکه جلوگیری از وقوع هرج و مرج در زمان بروز بلایای طبیعی یکی از هدف‌های کمپین شهرهای تاب‌آور است، عنوان می‌کند: این موضوع بدین معنا است که افراد با ارزش‌گذاری بر نکات کلیدی عنوان شده و مسئولان نیز با برنامه‌ریزی برای روزهای سخت و دشوار که در هر زمان امکان رخداد آنها وجود دارد عملکرد مناسبی را برای در بروز حوادث داشته باشند. مواردی همچون چگونگی اسکان آسیب‌دیدگان، ارائه آموزش‌های لازم به افراد و همچنین شناسایی نقاط حادثه خیز و اقدام برای بهبود ساخت و سازهای این نواحی در اولویت امور قرار می‌گیرند.
ایجاد نگرشی نو در مردم
معاون خدمات شهری شهرداری زنجانی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم تا با ایجاد نگاهی نو در مردم بحث آمادگی در بحران‌ها را از اهمیت ویژه‌ای برخوردار کنیم، توضیح می‌دهد: مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که سهل گرفتن بلایای طبیعی امر نادرستی است چرا که این اتفاقات در هر نقطه از دنیا می‌تواند رخ دهد پس نباید با بی اعتنایی از روی آموزش‌های موثر و مفید و همچنین رعایت قواعد و قوانین ساخت و ساز بگذریم.
احمدی با اشاره به اینکه آنچه برایمان مهم است بحث فرهنگ‌سازی است، توضیح می‌دهد: شهرداری در ابتدا آموزش‌ها را برای نیروهای خود آغاز کرده است و بدین ترتیب این آموزش‌ها از طریق رسانه‌ها و نصب پیام‌هایی بر روی بنرها در سطح شهر و اقدامات عملیاتی در ساخت و سازها نمود می‌یابد. در این میان همه دستگاه‌ها به نوبه خود می‌توانند شرایط خوبی برای کاهش آسیب‌ها در بلایای طبیعی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه هرگز نباید اجازه دهیم فکرهای غلط ما را در مقابل حوادث آسیب پذیر کند، اظهار می‌کند: برای مثال بارها و بارها این موضوع به گوشمان رسیده است که در حاشیه رودخانه‌ها ساخت و سازی نباید انجام شود با این حال بازهم شاهد این ساخت و سازها هستیم در واقع اگر مردم توجه داشته باشند که رعایت اصول آنها را چه به لحاظ مالی و جانی در رخداد حوادث ایمن می‌کند یا اگر هنگام آتش‌سوزی آگاهی کافی داشته باشند نه تنها بسیاری از حوادث ناگوار پس از آن رخ نخواهد داد، با فراغ بال آموزش‌ها را دریافت کرده و به کار می‌گیرند.
چرایی عضویت در کمپین شهرهای تاب‌آور
دبير ستاد مديريت شهرداري زنجان درباره تاب‌آوری در حوادث و بحران‌ها می‌گوید: عضويت شهر زنجان در اين كمپين اقدامی است برای تاب‌آوري در برابر بحران‌ها و حوادث برای ایجاد ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و مهارتی مدیریت بحران در حوزه پیشگیری و کاهش خطرپذیری.
جواد اسدي علاوه بر موارد ذکر شده ترسیم راهبردها و طرح‌های اصولی را از هدف‌های کمپین شهرهای تاب‌آور می‌داند و می‌افزاید: تلاش‌ها به سمتی خواهد بود که بر اساس روش‌ها و استاندارد‌های رایج، نیازهای مدیریت بحران در سطح ملی، منطقه‌ای و محلي را پاسخ دهد.
وی با بیان اینکه حوادثی چون زلزله، سیل، طوفان در شهرهای بزرگ و همچنین بالارفتن آسیب‌پذیری انسان‌ها در برابر حوادث در برخی از کشورها خسارت‌های بسیاری را به دنبال داشته است، بیان می‌کند: هدف برنامه جهانی شهرهای تاب آور که زیر نظر دبیرخانه سازمان ملل برنامه‌ریزی شده کاهش خطرات و آثار منفی اتفاقات ناشی از حوادث و بلایای طبیعی است. در این میان شهر زنجان نیز با عضویت در این کمپین اقدامات موثری را برای آمادگی هرچه بیشتر در مواجهه با خطرات در پیش خواهد گرفت.
اسدی اظهار می‌کند: همکاری‌های منطقه‌ای در راستای مدیریت بحران‌ها رشد مناسبی نداشته است چراکه سازمان و چارچوب‌های منطقه‌ای قوی برای ایجاد تعاملات در این زمینه فراهم نبوده است. این درحالی است که خطر پذیری کشورها در بلایای طبیعی و رخدادهای مخرب انسان‌ساز بالا است.
وی عضویت زنجان در کمپین جهانی شهرهای تاب آور را بعد از كلانشهرهايی چون مشهد، تبريز، تهران، شيراز، اصفهان عنوان کرده و اضافه می‌کند: هم‌اکنون یکی از مهمترین برنامه‌های شهرداري زنجان كاهش خطرپذيري بلايا از طریق طراحي شهري و راهبردهاي دستيابي به توسعه پايدار است. به عبارتی با ايجاد ظرفيت‌هاي نهادي، شناسايي، ارزيابي و نظارت بر خطرپذيري با توجه به حفظ سلامت محیط زیست و دیگر موارد فعالیت‌های مفیدی انجام خواهد شد.
سرمایه‌گذاری مطمئن
دبير ستاد مديريت شهرداري زنجان نهادینه کردن استفاده از دانش و نوآوري و آموزش شهروندي فرهنگ ايمني و تاب آوري را بخش دیگری از اقدامات شهرداری برشمرده و توضیح می‌دهد: تقویت آمادگي مردم براي واكنش موثر در تمام سطوح مديريتي امری ضروری بوده که شهرداری در اجرای آن کمر همت خواهد بست. چرا که كاهش خطر پذيري بلايا نوعی سرمايه‌گذاري است.

کلید واژه ها: استان زنجان - زنجان - مدیریت بحران -




سه شنبه 1 دی 1394 - 15:22:46





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن