تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به جرّاح مدائنى فرمودند: آيا به تو بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، سهي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804288425




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد چله‌نشینی کودکان سیمرغ در کانون پرورش فکری+ تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
چله‌نشینی کودکان سیمرغ در کانون پرورش فکری+ تصاویر
آیین شب یلدا در اقصی نقاط کشور با شیوه خاصی برگزار می‌شود که در این‌ بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان سیمرغ نیز با اجرای برنامه‌ای به استقبال طولانی‌ترین شب سال رفت.

خبرگزاری فارس: چله‌نشینی کودکان سیمرغ در کانون پرورش فکری+ تصاویر



به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سیمرغ، برپایی آیین‌ها و مراسم شب یلدا از قرن‌های دور در ایران مرسوم بوده و جزو آیین چند هزارساله فرهنگ ما ایرانیان است.
آیین شب یلدا در اقصی نقاط کشور با شیوه خاصی برگزار می‌شود که در این‌ بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان سیمرغ نیز با اجرای برنامه‌ای به استقبال طولانی‌ترین شب سال رفت.
در چله کودکان سیمرغ، بنگر به طلوع مهربانی، کانون بلوغ نوجوانان، آیین کمال زندگانی شعری زیبا است که در وصف شب یلدا و توسط این بچه‌ها سروده شده است.

اعضای کانون که عموماً کودکان و نوجوانان آن را تشکیل می‌دادند، بعد از اتمام مدرسه خود در کانون با حاضر شدن در کانون مشغول فراهم کردن مقدمات این برنامه شدند. در چهره تک‌تکشان موجی از شادی و خوش‌حالی نمایان بود که گویا آن‌هم به خاطر در پیش بودن این آیین بود.
بعد از پایان مقدمات، برنامه با حضور میهمانان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شروع شده است. در ابتدا این آیین با برگزاری چیستان، ضرب‌المثل و واژگان محلی شروع و به قصه‌گویی و شعرخوانی مازندرانی ختم شد.
ابراهیم باقری حمیدآبادی در این آیین، ضمن تبریک آغاز امامت و ولایت امام زمان (عج) اظهار کرد: شب یلدا و دورهم جمع شدن در این شب یک ریشه قدیمی و باستانی دارد.

وی با بیان اینکه شب یلدا از ایام پهلوی به این سمت باب شده است، تصریح کرد: واژه یلدا برگرفته از کلمه سریانی به معنای، «طولانی، زایش یا تولد» است.
باقری حمیدآبادی با اشاره به اینکه در زمان‌های گذشته بیشتر زمین‌های استان مورد استفاده کشاورزی قرار می‌گرفتند، تصریح کرد: چله و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است که توسط مردم روزگاران دور و گذشته، که کشاورزی، بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد صورت می‌گرفت.
وی افزود: در زمان قدیم که پنبه کشت می‌شد و به‌صورت سنتی پنبه را از درخت جدا می‌کردند؛ به این صورت بود که «وش» پنبه را از خود «قوزه» در خود زمین جدا می‌کردند یا با «قوزه» جدا می‌کردند و در زمان بعد پنبه را از قوزه جدا می‌کردند.
این نویسنده و پژوهشگر مازندرانی با بیان اینکه برای جدا کردن پنبه و سر گرفتن قوزه خانواده‌ها دورهم جمع می‌شدند، افزود: بعد از دورهم جمع شدن مشغول سر گرفتن پنبه می‌شدند. خانواده میزبان هم با آجیل و «شب چره»، که شامل محصولاتی چون بشت‌زیک، بهودانه یا دختردانه و دانه‌هایی چون گندم و نخود برشته، تخمه هندوانه و کدو، بادام، پسته، فندق، کشمش، انجیر و توت خشک است، از میهمانان خود پذیرایی می‌کرد.
وی ادامه داد: رفته‌رفته و به خاطر اینکه چون شب‌های زمستان بلند بود برای اینکه حوصله‌شان سر نرود از کار کردن با یکدیگر صحبت می‌کردند و خاطره و افسانه‌های کهن تعریف می‌کردند.
باقری حمیدآبادی با بیان اینکه افسانه‌ها را گاه از کتاب قدیمی تعریف می‌کردند و بداهه قصه‌ای می‌گفتند که این قصه ریشه در اندیشه‌های کهن داشت، و در طول یک‌شب ممکن بود یکتا چند حکایت و قصه تعریف کنند.
وی افزود: چون بلندترین شبی که با آن برخورد می‌کردند شب یلدا و شب سی‌ام آذر بود این شب را به‌صورت ویژه یک نکوداشتی می‌گرفتند، و کم‌کم از این باب شب یلدا به‌عنوان طولانی‌ترین شب سال اهمیت پیدا کرد به خاطر پاسداشت شب‌هایی که دورهم جمع می‌شدند.
این نویسنده و پژوهشگر مازندرانی خاطرنشان کرد: حدود چند سالی است که دور هم‌نشینی‌ها بسیار کم شده است و شب یلدا بهانه خوبی برای جمع شدن دورهم به یاد ایام گذشته است.
در ادامه این آیین ابراهیم باقری حمیدآبادی به تعریف یک افسانه مازندرانی به نام «وا مار خاله» یا «مادر باد» پرداخت.
این آیین با برگزاری بازی‌های بومی و محلی مازندرانی همچون «آغوزکا» همراه بود که مورد توجه اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و به ویژه مسئولان شهرستانی قرار گرفت پیگیری شد.
در پایان این مراسم نیز شعرخوانی محلی توسط ابراهیم باقری حمیدآبادی صورت گرفت، و از نفرات برگزیده مسابقات خوشنویسی و نقاشی با موضوع شب یلدا با اهدا جوایز تقدیر به عمل آمد.

مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان سیمرغ در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار، خبرگزاری فارس، اظهار کرد: برنامه سیمرغ در چله کانون، با همکاری و همیاری اعضای کانون پرورش فکری و با حضور مسئولان شهرستانی و مهمانان ویژه برگزار شد.
نعیمه خنکدار با بیان اینکه این محفل بیشتر به دلیل آشنایی اعضای کانون با آداب‌ و رسوم بومی و ملی این ایام به‌ویژه شب یلدا و پاسداشت فرهنگ گران‌قدر هم‌نشینی و صله‌رحم که درگذشته در بین خانواده‌های ایرانی به هر بهانه‌ای بیشتر مرسوم بوده است. وی همچنین با پراهمیت شمردن نقش قصه در رشد فعالیت نقش کودکان و نوجوانان، تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از اهداف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تلاش برای شکوفایی خلاقیت کودکان و نوجوان است ما علاوه بر فعالیت‌ها مستمر و هفتگی قصه‌گویی در این برنامه با دعوت از آقای ابراهیم باقری حمیدآبادی شاعر، نویسنده و پژوهشگر مازندرانی با قصه‌گویی و شعرخوانی و گفت‌وگوی فعال دوجانبه با حاضرین با تمرکز بر فرهنگ مازندران و آداب‌ و رسوم و اصطلاحات بومی سعی در شناخت و آگاهی افراد نسبت به این مسائل داشتیم. به گزارش فارس، شب یَلدا یا شب چلّه یکی از جشن‌های ایرانی است، در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کره‌ی شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود.
یلدا به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود.
در حدود دو سال قبل بود که جمهوری آذربایجان در پی آن بود تا یلدا که یکی از آیین‌های باستانی و ملی ایران است را به نام خود ثبت کند.
انتهای پیام/86036/و40

http://fna.ir/Y4UO8Z





94/10/01 - 10:59





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن