تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سجده شكر برهرمسلمانى واجب است،با آن نمازت را كامل و پروردگارت را خشنود مى سازى و فرش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805368548




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظریف، میهمان شماره یک پاکستان


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: ظریف، میهمان شماره یک پاکستان
پاکستان در سال جاری میلادی که واپسین روزهای آن در حال سپری شدن است، شاهد تحولات فراوانی بود و در بازار داغ سفرهای مقام های عالی رتبه خارجی به این کشور، وزیر امور خارجه ایران با سه بار سفر به اسلام آباد در سال 2015، رتبه نخست را به خود اختصاص داد؛نکته مهمی که از افزایش تحرک در روابط تهران-اسلام آباد در دوره دولت تدبیر و امید حکایت دارد.
به گزارش نامه نیوز،سه بار سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به اسلام آباد، سفر رئیس جمهوری چین به پاکستان، آغاز مذاکرات صلح افغانستان به میزبانی اسلام آباد، ادامه افت و خیر در روابط اسلام آباد با دهلی نو و کابل، ادامه ترور شیعیان، پاسخ منفی پاکستان به درخواست عربستان برای مشارکت در حمله به یمن و پیوستن اسلام آباد به ائتلاف به اصطلاح مبارزه با تروریسم به رهبری عربستان، از جمله مهم ترین تحولات پاکستان در سالی است که واپیسین روزهای آن در حال سپری شدن است.

 مهم ترین رویدادها و تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پاکستان از آغاز تا پایان سال 2015 به شرح زیر است.

** ژانویه 2015
- حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مناطق مختلف پاکستان به ویژه مناطق قبایلی در شمال غرب این کشور به بهانه مبارزه با تروریسم که از سال 2004 آغاز شده است، در سال 2015 میلادی و برای دوازدهمین سال پیاپی ادامه یافت.
- عملیات بزرگ ضدتروریستی ارتش پاکستان موسوم به "ضرب عضب" در مناطق قبایلی در شمال غرب این کشور که از بهار سال گذشته آغاز شده است، ادامه یافت و این عملیات باوجود نزدیک شدن به پایان سال 2015، همچنان ادامه دارد.
- تنش های چندین ساله در روابط هند و پاکستان، در سال جاری میلادی نیز ادامه یافت و امسال، یکی از پرتنش ترین سال های روابط دو کشور به ویژه در زمینه ناآرامی های مرزی بود.
- در ژانویه سال 2015، انفجار بمب در یکی از محله های شیعه نشین منطقه "اوراکزی" واقع در شمال غرب پاکستان، دست کم پنج کشته برجای گذاشت.
- حمله انتحاری یک تروریست به حسینیه "ابن رضوی" شیعیان در شهر "راولپندی" در مجاورت پایتخت پاکستان، منجر به کشته شدن دست کم هشت نفر و مجروح شدن حدود 15 نفر دیگر شد.
- انفجار تروریستی در حسینیه "کربلا" واقع در شهر "شکارپور" در ایالت سند، دست کم 60 کشته و بیش از 50 مجروح برجا گذاشت. گروهک جندا... مسوولیت این اقدام تروریستی را به عهده گرفت.
- سفر دو روزه نواز شریف به بحرین، نخستین مقصد سفرهای خارجی نخست وزیر پاکستان در سال 2015 بود.
- "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا برای انجام دور جدید مذاکرات راهبردی با پاکستان، به اسلام آباد سفر کرد.
- فرمانده ارتش پاکستان برای انجام سفری سه روزه به انگلیس، اسلام آباد را به مقصد لندن ترک کرد ضمن اینکه نخست وزیر پاکستان هم برای دیدار با جمعی از مقامات عربستان سعودی، سفری دو روزه به ریاض انجام داد.
- مردم پاکستان سبت به اقدامات نشریه فرانسوی "شارلی ابدو" در توهین به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) ابراز انزجار کردند.
- ریاض حسین پیرزاده یکی از وزیران کابینه دولت پاکستان در اظهاراتی تند و صریح و البته جنجال برانگیز علیه عربستان سعودی، حکومت این کشور را عامل بی ثباتی و بسیاری از مشکلات جهان اسلام از جمله پاکستان دانست.
- "محمد نواز شریف" نخست وزیر پاکستان برای شرکت در مراسم تشییع و خاکسپاری "عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه سابق عربستان، به این کشور سفر کرد.
- ژنرال "راحیل شریف" فرمانده ارتش پاکستان برای انجام گفت و گوهایی با محور همکاری های امنیتی و دفاعی و موضوع های منطقه ای با مقامات عالی سیاسی و نظامی چین، به این کشور سفر کرد.
- وزارت امور خارجه پاکستان در واکنش به قرارداد هسته ای آمریکا و هند که در جریان سفر اخیر "باراک اوباما" به هند نهایی شد، اعلام کرد که این قرارداد آثار مخرب زیادی از جمله بی ثباتی برای منطقه جنوب آسیا به همراه خواهد داشت.
- وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان گفت: عملیات احداث خط لوله گاز ایران-پاکستان (قسمت مربوط به داخل خاک پاکستان) تا پایان سال 2016 یا اوایل سال 2017 میلادی تکمیل خواهد شد. اما با نزدیک شدن به سال 2016، هنوز هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

** فوریه 2015
- سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی اعلام کرد طرح خط لوله گاز ایران - پاکستان (بخشی که مربوط به داخل خاک پاکستان است) حداکثر یک سال و نیم تا دو سال دیگر تکمیل خواهد شد.
- در واکنش به اقدام هند مبنی آزمایش یک فروند موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای، پاکستان یک فروند موشک رادارگریز را از نوع "کروز" و با قابلیت حمل کلاهک هسته ای با موفقیت آزمایش کرد.
- برای نخستین بار از زمان سقوط رژیم طالبان در افغانستان، اولین گروه از اعضای ارتش افغانستان برای گذراندن دوره های آموزش نظامی در دانشکده های نظامی ارتش پاکستان، وارد این کشور همسایه شدند.
- حمله تروریستی طالبان پاکستان علیه نماز گزاران شعیه در مسجد امام علی(ع) شهر پیشاور که در هنگام برگزاری نماز جمعه رخ داد، دستکم 20 کشته و بیش از 50 مجروح برجای گذاشت.
- وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان در گفت وگو با ایرنا از توافق نهایی میان اسلام آباد و یک شرکت صاحب نام چینی فعال در زمینه احداث خطوط لوله نفت و گاز برای احداث خط لوله گاز ایران-پاکستان (در خاک پاکستان و از بندر گوآدر تا نوابشاه) خبر داد.
- در جریان سفر علامه راجا ناصر عباس جعفری به لبنان/ سید "حسن نصرالله" دبیر کل حزب الله لبنان با تاکید بر تقویت وحدت میان جامعه مسلمانان در پاکستان و یکپارچگی علیه تروریسم، به مردم این کشور توصیه کرد که برای نابودی تروریسم و از بین بردن معضل افراط گرایی، در کنار ارتش پاکستان حضور داشته باشند.
- "احمد داود اُغلو" نخست وزیر دولت جدید ترکیه به پاکستان سفر کرد.
- نیروهای دریایی پاکستان و ترکیه اقدام به برگزاری رزمایش مشترک در آب های آزاد نزدیک سواحل پاکستان کردند.
- حمله تروریستی به امام بارگاه (حسینیه) حضرت سکینه (س) در شهر راولپندی در نزدیکی پایتخت پاکستان، دست کم سه کشته و تعدادی مجروح برجای گذاشت.
- پاکستان اعلام کرد براساس درخواست ارتش عراق و توانمندی های ارتش پاکستان در زمینه ارائه آموزش های نیروی هوایی و خلبانی، تعدادی از خلبانان ارتش عراق را آموزش خواهد داد.
- نیر حسین بخاری رییس وقت مجلس سنای پاکستان به دمشق و بغداد سفر کرد و با با همتایان عراقی و سوری و همچنین فواد معصوم و بشار اسد روسای جمهوری این دو کشور دیدار کرد.
- آمریکا به دلیل نگرانی از مسایل و تهدیدات امنیتی مجبور شد کنسولگری های خود را شهرهای لاهور و پیشاور پاکستان، تا اطلاع ثانوی تعطیل کند.
- رییس سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان (آی-اس-آی) برای دیدار با مقامات عالی سازمان های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا از جمله سازمان سیا و شورای امنیت ملی این کشور، وارد واشنگتن شد.

** مارس 2015
- انتشار اخبار مربوط به دستگیری عبدالستار ریگی رهبر گروهک تروریستی موسوم به جندالله که از سوی خبرگزاری رویترز و برخی رسانه های پاکستانی منتشر شد.
- محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان برای پنجمین بار از آغاز نخست وزیری خود (طی کمتر از دو سال اخیر) و بنا به دعوت رسمی ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه جدید عربستان سعودی، در صدر هیات عالی رتبه سیاسی-اقتصادی عازم ریاض شد.
- ارتش پاکستان یک فروند موشک بالستیک زمین به زمین به نام (شاهین 3) را با قابلیت حمل کلاهک هسته ای و با برد دو هزار و 750 کیلومتر، با موفقیت آزمایش کرد.
- ارتش پاکستان نخستین هواپیمای بدون سرنشین جنگی با عنوان بُراق ساخت متخصصین داخلی این کشور را با موفقیت به پرواز درآورد.
- حمله تروریستی به دو کلیسای شهر لاهور پاکستان، 15 کشته و حدود 50 مجروح برجای گذاشت.
- نیروی دریایی ارتش پاکستان اعلام کرد که سازمان ملل با درخواست این کشور برای گسترش دامنه قلمرو دریایی آن موافقت کرده است.
- درخواست سعودی ها از پاکستان برای پیوستن به ائتلاف ضدیمن با مخالفت اسلام آباد مواجه شد.
- سفر هیات عالی رتبه پاکستان به ریاض/ یک هیات عالی رتبه پاکستان متشکل از خواجه آصف وزیر دفاع و سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر این کشور در امور خارجی و امنیت ملی برای رایزنی با مقامات عالی عربستان سعودی در خصوص یمن، عازم ریاض شد.

** آوریل 2015
- محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان برای رایزنی با مقامات عالی ترکیه در خصوص اوضاع جاری در یمن، عازم آنکارا شد.
- پاکستان از تفاهم میان ایران و گروه 1+5 برای رسیدن به توافق هسته ای جامع استقبال کرد.
- سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به اسلام آباد در بحبوحه اوضاع یمن
- بعد از سفر ظریف به اسلام آباد، پارلمان پاکستان با تصویب قطعنامه ای، اعلام کرد که پاکستان باید موضع بیطرف در قبال این بحران اتخاذ کند.
- ارتش پاکستان یک فروند موشک بالستیک زمین به زمین به نام "غوری" را با قابلیت حمل کلاهک هسته ای و متعارف و با برد یک هزار و سیصد کیلومتر، با موفقیت آزمایش کرد.
- هشتمین نشست مشترک امنیتی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان با حضور "حسین ذولفقاری" معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران، در محل وزارت کشور پاکستان در اسلام آباد برگزار شد.
- سفر رییس جمهوری چین به اسلام آباد
- سفر خرم دستگیر خان وزیر بازرگانی پاکستان به تهران / ایران و پاکستان در هفتمین نشست کمیته مشترک تجاری توافق کردند تا حجم مبادلات تجاری دوجانبه را به پنج میلیارد دلار افزایش دهند.
- بارش شدید باران و تگرگ و وزش توفان در مناطق وسیعی از شمال و شمال غرب پاکستان موجب جاری شدن سیل ویرانگر در این مناطق شدوتعداد زیادی کشته شدند.
- حمله تروریستی به اتوبوس حامل زائران شیعه در جنوبی غربی پاکستان که به سمت مرز ایران در حرکت بود، موجب شهادت دستکم دو نفر و مجروح شدن یک نفر دیگر از آنان شد.

** ماه می 2015
- بالگرد حامل سفرای چند کشور در شمال پاکستان سقوط کرد و سفرای فیلیپین و نروژ و مالزی در این حادثه جان باختند.
- محمد نواز شریف نخست وزیر و ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان بطور مشترک در راس عالی رتبه ترین هیات نظامی-سیاسی این کشور عازم کابل شدند.
- حمله تروریستی گروهی از افراد مسلح به یک دستگاه اتوبوس حامل شیعیان در کراچی، موجب کشته شدن دست کم 45 نفر و مجروح شدن تعدادی از آنان شد.
- محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان با هدف گفت و گو با مقامات عالی ترکمنستان درباره موضوعات دوجانبه، مسایل منطقه ای و همکاری های دو کشور در زمینه انرژی، به عشق آباد سفر کرد.
- گروهی از تروریست ها بعد از ربودن مسافران دو دستگاه اتوبوس در منطقه مستونگ ایالت بلوچستان پاکستان، آنان را به رگبار بستند و دست کم 20 نفر از آنها را کشتند.
- وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه ای، حمله تروریستی به مسجد امام حسین (ع) در شهر دمام عربستان را که منجر به کشته شدن دست کم چهار نفر شد، به شدت محکوم کرد.
- سومین دور مذاکرات راهبردی پاکستان و آمریکا/ اعزاز احمد چودری قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان در راس یک هیات دیپلماتیک و با هدف شرکت در سومین دور مذاکرات راهبردی با آمریکا، عازم واشنگتن شد.

** ژوئن 2015
- نخستین دور مذاکرات صلح میان طالبان افغانستان و دولت کابل به میزبانی اسلام آباد انجام شد.
- پاکستان پیمان ان پی تی را امضا نمی کند / قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان که برای انجام سومین دور مذاکرات راهبردی با آمریکا به واشنگتن سفر کرد بود اعلام کرد که کشورش معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) را امضا نخواهد کرد زیرا آن را تبعیض آمیز می داند.
- پلیس ایالت بلوچستان پاکستان اعلام کرد که بر اثر حمله مسلحانه افراد ناشناس به گروهی از شیعیان متعلق به جامعه هزاره در شهر کویته، دست کم پنج نفر از شیعیان کشته شدند.
- عملیات ارتش پاکستان علیه تروریست ها در مناطق قبایلی شمال غرب این کشور موسوم به عملیات "ضرب عضب"، یک ساله شد.
- سفر سه روز ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان به روسیه / صفحه جدیدی در روابط نظامی و نیروهای مسلح پاکستان و روسیه به عنوان دو کشور دارای فناوری و سلاح هسته ای.
- سفر سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی و امنیت ملی به عربستان برای شرکت در نشست جده با عنوان یمن.
- سفر 10 روزه ممنون حسین رییس جمهوری پاکستان به عربستان برای انجام زیارت عمره و در کنار آن دیدار با مقامات سعودی نیز انجام شد.
- موج شدید گرما و قطعی طولانی برق در شهر کراچی پاکستان واقع در جنوب این کشور، بیش از یک هزار نفر قربانی گرفت.

** ژوئیه 2015
- بر اثر سقوط چند واگن یک قطار مسافربری به داخل رودخانه در شرق پاکستان، دست کم 12 نفر از مسافران آن جان باختند و دهها نفر دیگر نیز مجروح شدند.
- دیدار نواز شریف و پوتین در اوفا/ نخست وزیر پاکستان در دیدار با رییس جمهوری روسیه در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد که اسلام آباد اهمیت ویژه ای برای روابط با مسکو قائل بوده وعلاقه مند به گسترش این مناسبات است.
- سفر نواز شریف به ریاض / محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان برای انجام سفر یک هفته ای عازم عربستان شد تا تعداد سفرهای رسمی و غیررسمی او به این کشور عربی طی دو سال اخیر، به حدود 10 سفر برسد.
- سرتاج عزیر مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی و امنیت ملی ضمن استقبال از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 گفت که این توافق به پیشرفت طرح خط لوله گاز ایران-پاکستان کمک خواهد کرد.
- قرارداد بی سابقه دفاعی میان پاکستان و چین / پاکستان قراردادی به ارزش چندین میلیارد دلار با چین برای خرید هشت فروند زیردریایی نهایی کرده است که گفته می شود این بزرگترین معامله دفاعی چین با یک کشور محسوب می شود.
- قاتل شیعیان پاکستان کشته شد / "ملک اسحاق" رهبر گروه تکفیری - تروریستی "لشگر جهنگوی" پاکستان و معروف به "قاتل شیعیان پاکستان"، به همراه دو پسرش و 11 نفر دیگر در جریان یک درگیری مسلحانه در جنوب غرب ایالت پنجاب کشته شدند.
- خبر مرگ ملاعمر سرکرده طالبان افغانستان منتشر شد.

** ماه اوت 2015
- سفر اردوغان به اسلام آباد / رییس جمهوری ترکیه جمعه در سفری کوتاه اما مهم به پاکستان، خواستار حمایت دیپلماتیک اسلام آباد از آنکارا برای رهایی از گرداب خودساخته در سوریه و مقابله با تهدید داعش شد.
- عمر لطیف یک عضو ارشد گروه تروریستی القاعده در منطقه مرزی چاغی ایالت بلوچستان توسط نیروهای امنیتی پاکستان کشته شد.
- 12 نظامی پاکستان در سانحه سقوط بالگرد در اطراف شهر مانسهره در ایالت خیبرپختونخوا کشته شدند.
- سفر نواز شریف به بلاروس / نخست وزیر پاکستان برای سفر رسمی سه روزه و با هدف گسترش همکاری ها با بلاروس، عازم مینسک پایتخت این کشور شد.
- گفت وگوی تلفنی نواز شریف و اشرف غنی / پاکستان و افغانستان بر ضرورت از سرگیری مذاکرات صلح با طالبان تاکید کردند.
- محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، بعد از امضای توافق برجام با گروه 1+5، به پاکستان سفر کرد تا نسبت به مثبت بودن این توافق و دستاوردهای آتی آن، به پاکستان اطمینان بدهد.
- سفر هیات عالی رتبه افغانستان متشکل از "صلاح الدین ربانی" وزیر خارجه، "رحمت الله نبیل" رییس دستگاه امنیت ملی، "معصوم استانکزی" سرپرست وزارت دفاع و "محمد حنیف اتمر" مشاور امنیت ملی دولت افغانستان به اسلام آباد و دیدار با نخست وزیر پاکستان.
- پاکستان از بازگشایی سفارتخانه های ایران و انگلیس استقبال کرد.
- برگزاری نخستین نشست تجاری ایران و پاکستان در شرایط بعد از "برجام"/ سفر هیات کارشناسی ایران به اسلام آباد متشکل از سیدمجتبی موسویان مدیرکل آسیا اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی و صادق ضیایی بیگدلی مدیر کل دفتر نمایندگی تجاری سازمان توسعه تجارت.
- یک اندیشکده آمریکایی اعلام کرد که پاکستان با سرعت زیادی درحال افزایش توان خود در زمینه تسلیحات هسته ای است می تواند ظرف مدت پنج تا 10 سال آینده، بعد از آمریکا و روسیه، به سومین قدرت هسته ای جهان تبدیل شود.
** سپتامبر 2015
- پاکستان بار دیگر خواهان توقف حملات پهپادهای جاسوسی آمریکا شد.
- سفر هیات پارلمانی ایران به ریاستر کاظم جلالی رییس مرکزپژوهش های مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی به اسلام آباد/شرکت در سی و چهارمین اجلاس کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی.
- حمله تروریستی طالبان به پایگاه نیروی هوایی در شهر پیشاور/13 مهاجم بدست نیروهای امنیتی کشته شدند/این حمله منجر به جان باختن 29 نظامی و غیرنظامی پاکستانی نیز شد.
- عزم پاکستان برای توسعه روابط با روسیه و تمایل دو کشور جهت گسترش مناسبات دفاعی و نظامی/پاکستان برای خریداری جنگنده های سوخو 35 با روسیه وارد مذاکره شد.
- وزیر نفت پاکستان در گفت وگو با ایرنا - "آی.پی" تا پایان 2017 تکمیل می شود/ خواستار همکاری گسترده تر با ایران در دوران پساتحریم هستیم.
- فاجعه غم انگیز منا / بیش یکصد زائر پاکستانی در این فاجعه کشته شدند.

** اکتبر 2015
- لغو میزبانی پاکستان از برگزاری اجلاس سازمان همکاری اسلامی به دلایل امنیتی / میزبانی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در زمینه علوم و فناوری موسوم به اجلاس کامستک (Comstech) در پاکستان بنا به دلایل امنیتی لغو شد.
- یادگار علامه اقبال دیده از جهان فرو بست. جاوید اقبال فرزند ارشد محمد اقبال لاهوری معروف به علامه اقبال فیلسوف و شاعر شیرین سخن و پارسی گوی معاصر پاکستان، بر اثر کهولت سن در شهر لاهور درگذشت.
- سفر آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به اسلام آباد و لاهور / شرکت در همایش های ویژه با حضور علمای و روحانیون برجسته پاکستانی/ دیدار با مولانا عبدالغفور حیدری نائب رییس مجلس سنای این کشور.
- فرا رسیدن ماه محرم در پاکستان و اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در مناطق مختلف این کشور. دولت و نیروهای امنیتی پاکستان تاکید کردند که از هیچ اقدامی برای حفاظت از آیین های مذهبی ماه محرم و مراکز عزاداری دریغ نخواهند کرد.
- دولت های پاکستان و روسیه در اسلام آباد قراردادی برای احداث خط لوله گاز به طول یکهزار و صد کلیومتر از کراچی تا لاهور امضا کردند.
- انفجار بمب در یک دستگاه اتوبوس در نزدیکی شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان، دست کم 11 کشته از جمله چند کودک و دهها مجروج بر جا گذاشت.
- حملات انتحاری علیه عزادارای حسینی در ایالات بلوچستان و سند /36 نفر از جمله چند کودک و زن به شهادت رسیدند / لشگر جهنگوی مسوولیت این حملات را به عهده گرفت.
- زمین لرزه 7.5 ریشتری پاکستان- بیش از 250 نفر کشته و هزاران نفر مصدوم شدند.
- علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد سفر کرد و با عالی ترین مقامات این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

** نوامبر 2015
- ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان در اوج تحولات خاورمیانه، برای انجام دیداری دو روزه از عربستان و گفت و گو با مقامات عالی نظامی و سلطنتی این کشور، عازم ریاض شد.
- دولت پاکستان حملات تروریستی داعش در بیروت و پاریس را محکوم کرد.
- نیروی دریایی ارتش پاکستان یک فروند موشک هدایت شونده ضدناو خود را در دریای عرب با موفقیت آزمایش کرد.
- سفر پنج روزه ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان به آمریکا و دیدار با مقامات ارشد پنتاگون و دولت و فرماندهان ارتش آمریکا.
- دیدار خداحافظی علیرضا حقیقیان سفیر وقت ایران در پاکستان با رییس جمهوری این کشور انجام شد.

- نواز شریف در حاشیه اجلاس جهانی آب و هوا در پاریس، ضمن انجام دیدار غیررسمی با نارندرا مودی همتای هندی خود، با رییس جمهوری افغانستان نیز دیدار کرد.

** دسامبر 2015
- سومین سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به پاکستان در سال 2015 انجام شد. ظریف این بار برای شرکت در کنفرانس قلب آسیا با محوریت حل مسایل افغانستان، به اسلام آباد سفر کرد.
- انفجار در شهر شیعه نشین پاراچنار در شمال غرب پاکستان 25 کشته برجای گذاشت / گروه غیرقانونی و تکفیری لشگر جهنگوی مسوولیت این اقدام تروریستی را به عهده گرفت.
- پنجمین نشست وزیران امور خارجه قلب اسیا به میزبانی اسلام آباد برگزار شد.
- تعدادی از عوامل حمله تروریستی مدرسه پیشاور اعدام شدند.
- دیوید هیل سفیر جدید آمریکا استوار نامه اش را به رییس جمهوری پاکستان تقدیم کرد.
- ارتش پاکستان با صدور بیانیه ای، از پرتاب موفقیت آمیز موشک بالستیک خود به نام "شاهین 3"با حداکثر برد دو هزار و 750 کیلومتر خبرداد.
- آغاز فصل جدید در تعاملات اسلام آباد و دهلی نو/خانم سوشما سواراج وزیرامور خارجه هند برای شرکت در کنفرانس قلب آسیا به اسلام آباد سفر کرد و محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان دیدار کرد.
- اشرف غنی در اسلام آباد با نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان دیدار کرد.
- پاکستان، بار دیگر موشک بالستیک دیگری را با بُرد 900 کلیومتر "با قابلیت حمل کلاهک های جنگ مختلف" از جمله کلاهک هسته ای، با موفقیت پرتاب کرد.
- نخستین سالگرد حمله مرگبار طالبان به مدرسه پیشاور.
- به رغم مخالفت های شدید بسیاری از سیاستمداران و افکار عمومی پاکستان، اسلام آباد رسما پذیرفت که عضوی از ائتلاف جدید به اصطلاح ضدتروریستی به رهبری عربستان است.




منبع: ایرنا


۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن