تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤثّرترين وسيله جلب رحمت خدا اين است كه خيرخواه همه مردم باشى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820867659




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقدام پژوهی معلمان؛ نوآوری وخلاقیت رابه دل آموزش وپرورش می آورد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: اقدام پژوهی معلمان؛ نوآوری وخلاقیت رابه دل آموزش وپرورش می آورد مدیرکل آموزش وپرورش خراسان رضوی درجمع معلمان پژوهشگر برتراستان گفت: معتقدیم اقدام پژوهی معلمان ؛ نوآوری وخلاقیت رابه دل آموزش وپرورش می آوردو
۱۳۹۴ شنبه ۲۸ آذر ساعت 08:47

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان رضوی سیدجواد حسینی درهمایش تجلیل ازپژوهشگران برتر آموزش وپرورش استان  درجشنواره استانی تولید محتوای الکترونیکی وجشنواره فیلم رشدکه درمحل مرکز آموزش نیروی انسانی شهید کامیاب مشهد برگزار شد به بازدیدانجام شده از 8 مدرسه منطقه احمدآباد اشاره کرد وگفت: از این که دیدم برنامه های مدون ومبتنی برپژوهش  اداره کل به کف مدارس رسیده و برنامه هایی مانند هردانش آموز یک نقش ، هردانش آموز یک تشکل ،هرمدرسه یک سرود برای غلبه بربحران های افتخار و100مدرسه 100دبیرخانه درمدارس دورافتاده این منطقه درحال اجراست و حضور درجمع 240معلم پژوهنده فیروزآباد نیشابور واستفاده ازسخنان عمیق این جمع درمورد فرایندهای اموزش وپرورش ، نیروی انسانی وکیفیت بخشی لذت برده وبراین باورم که اگر ما نگاه مدیریت مداخله جویانه با متد علمی داشته باشیم با همین منابع موجود هم می توانیم به موفقیت های مناسبی دست یابیم.
مدیر کل آموزش وپرورش خراسان روی درادامه به راهبرد های ابعاد مختلف هندسه ی پژوهش اشاره کرد وگفت :بیش از226درصد رشد با تشریح وضعیت پژوهش در ایران و جهان با اشاره به این که از منظر isi ایران در سال 2015 حدود 5/1 درصد تولیدات علم در دنیا را داشتیم که بررسی روند این موضوع از سال 2000 تا 2011 نشان می دهد در این مدت شاهد رشد تولید علمی کشور بودیم ولی از این سال تا 2013 رشد علمی کشور ثابت بوده و از این تاریخ تا 2014 و پس از آن رشد تولیدات علمی را شاهد بودیم و بر همین اساس هم در این مدت از رتبه 48 جهان به رتبه 16 رسیدیم و در سطح خاورمیانه نیز رتبه نخست را در اختیار بگیریم.
وی گفت : از منظر پایگاه اسکوپوس جایگاهمان در دنیا از منظر پژوهش و علم رتبه 22 جهان به ایران تعلق می گیرد و اگرچه این رتبه تاحدودی قابل قبول است اما با توجه به درنظرگرفتن افق 1404 و سند چشم انداز توسعه کشور باید تلاش بیشتری را در این بخش به کار بندیم.
این استاد دانشگاه با تاکید بر این که پیشرفت و توسعه علمی در کشور تنها با پژوهش و رشد علمی محقق نمی شود ادامه داد : توسعه آزمایشگاه ها ، فعالیت های فناورانه ، رشد رصدخانه های علمی و پارک های علمی و فناوری و پژوهش سراها نیز در این مسیر باید موردتوجه جدی باشند چنان که در کشورهای پیشرفته شرق آسیا شاخص های زیرساختی علم و فناوری در سه محور دسترسی به فناوری ، مهارت های انسانی و زیرساخت ها در اقتصاد کلان کشور شاهد حضور این کشورها در رتبه های برتر جهانی هستیم و جایگاه ایران در این بخش ها چندان مطلوب نیست.
وی با بیان این که دولت الکترونیک ، دسترسی به فناوری نوین و اطلاعات باید از معبر آموزش و پرورش عبور کند اظهار داشت : برهمین اساس توسعه هوشمندسازی مدارس از 25 درصد به 37 درصد مدارس استان در دولت تدبیر و امید محقق شده است.
حسینی تصریح کرد : در بحث مهارت های انسانی ، بهداشت و آموزش ابتدایی ، تحصیلات تکمیلی و میزان مصرف آموزش و پرورش از GDP ( تولید ناخالص داخلی) یک کشور مطرح است و در این موضوع هم با کشورهای پیشرفته فاصله زیادی داریم که در راستای کم کردن این فاصله امسال گفتمان آموزش ابتدایی را به عنوان گفتمان هژمونیک آموزش و پرورش برگزیدیم، در زمینه تحصیلات تکمیلی هم فاصله زیادی با کشورهای پیشرفته داریم و در زمینه درصد مصرف پژوهش از تولید ناخالص داخلی هم سهم فعلی اعتبارات آموزش و پرورش از این بخش 7/1 درصد است و برهمین اساس در برنامه ششم توسعه افزایش این سهم به شش الی هفت درصد گنجانده شده است.
حسینی با بیان اینکه دولت تدبیر وامیدبرای از بین بردن ظلم های جهانی با تدبیر گام برداشته ونتایج ان مشهود است به رشد هوشمندسازی مدارس از 21 درصد به 37 درصد اشاره کرد وافزود: از نظر شاخص های انسانی رتبه 95جهان را داریم وبا توجه به اینکه پس از معدن بیشترین بهره وری در اموزش ابتدایی است به عنوان گفتمان غالب باید آموزش وپرورش و اموزش ابتدایی آنچنان که در اجلاس جهانی 2015کره جنوبی مورد تاکید کشورها بود به ان توجه شود.
ما با شعار تعلیم تربیت تمام ساحتی ،گفتمان غالب خود را آموزش ابتدایی قرار داده ایم
وی افزود: متاسفانه منابع تخصیص یافته به نظام تعلیم وتربیت  متناسب با حجم کارها وبرنامه ها نیست ویک گام موثر دراین مورد این است که منابع دولتی، مشارکتی و منابع و فرصت های درونی آموزش وپرورش رشد یابد وگام دیگراین است که دو حکم در برنامه ششم ایجاد وسهم آموزش و پرورش  در طول برنامه ششم از 11 به 20 درصد برسد وسهم آموزش وپرورش از 7/1(یک وهفت دهم درصد)فعلی به 6درصد اعتبارات افزایش یابد تا مشکلات انباشته شده دراین حوزه رفع گردد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به شاخص های محیط کلان اقتصاد و فناوری به دو موضوع مهم هزینه های تحقیق و پژوهش و همچنین همکاری بین صنعت و دانشگاه در این بخش اشاره ای داشت و خاطرنشان ساخت : از منظر این دو شاخص در حال حاضر کشوری مانند کره جنوبی که شاهد رشد خوبی در بخش تعلیم و تربیت بوده رتبه نخست تخصیص هزینه های پژوهشی را در دنیا دارد و بین سهم اعتبارات یک کشور که برای آموزش و پژوهش اختصاص می یابد و سهم آن از توسعه در جهان رابطه مستقیم وجود دارد.
وی درخصوص همکاری بین صنعت و دانشگاه هم گفت : در این بخش رتبه 16 آسیا را در اختیار داریم ، امروز متاسفانه باید اذعان کنیم دانشگاه های ما مکانیکی هستند و با جامعه در گسست هستند و باید شرایطی ایجاد شود که دانشگاه های ما در پیوست با جامعه باشند و در همین راستا هم دفتر ارتباط بین دانشگاه فردوسی و آموزش و پرورش را راه اندازی کردیم و همچنین اجرای طرح هایی مانند یکصدمدرسه ، یکصد دبیرخانه در 800 مرکز آموزشی استان در حوزه های مختلف از جمله محیط زیست ، آسیب های اجتماعی ، سلامت و ورزش و جوانان و .... را دنبال کردیم.
این مقام مسئول با تاکید بر این که باید آموزش و پرورش با جامعه پیوند بخوردوبه عنوان گفتمان غالب وهژمونیک جامعه تبدیل شود تاشکاف نظری وعملی دراین حوزه پرشود بر توسعه امر پژوهش در این حوزه تاکید کرد و گفت: اعتقاد داریم پژوهش سراها مراکز پرورش دانشمندان آینده کشور هستند و بر همین اساس مصوب شدن تخصیص یک درصد از اعتبارات دستگاه ها برای امر پژوهش در شورای عطف ، تخصیص 20 میلیارد ریال برای توسعه اقدامات پژوهش سراهای دانش آموزی و 36 میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان های کشور در زمینه فناوری ، افزایش تعداد پژوهش سراهای استان از 20 به 55 طی دوسال گذشته علیرغم محدودیت های مالی که داشتیم و کسب رتبه نخست کشور در این بخش و همچنین تصویب دایرشدن 32 پژوهشگاه تعلیم و تربیت در کشور از خبرهای خوبی ست که در این حوزه باید به آن توجه داشت.
حسینی خاطرنشان ساخت : باید اذعان کنیم به رغم رشد علمی مطلوبی که داشتیم شاهد نامتوازن بودن این رشد هستیم و در زمینه علوم انسانی ، سیاسی و اجتماعی که به شدت بر مبنای آموزه های اسلامی پایه ریزی شده و پژوهش در این بخش موردنیاز است و ما از دنیا در این حوزه عقب تر هستیم و بر همین اساس هم سیاست توسعه متوازن رشته های تحصیلی را در دستور کار قرار دادیم تا از گرایش بیش از حد دانش آموزان به رشته های درسی خاص پیشگیری کنیم.
وی گفت : در حال حاضر توجه به رشد رشته های علوم انسانی را یکی از اولویت های اصلی خود قرار دادیم و ایجاد پنج مدرسه فرهنگ ، اختصاص سه درصد دانش آموزان مدارس سمپاد، 20 درصد دانش آموزان مدارس نمونه دولتی ، 5/17 درص ظرفیت دانش آموزان مدارس شاهد به رشته علوم انسانی و برگزاری جشنواره ملاصدار با موضوع رشته های علوم انسانی از اقداماتی بوده که در این حوزه اتخاذ کردیم.
وی با بیان این که از 902 مقاله ای که از سوی پژوهشگران ایران در isi  منتشر شده تنها یک مورد آن کاربستی بوده این موضوع را یک آفت بزرگ دانست و اظهار داشت : پژوهش های خطی ، مکانیکی و غیرمسئله مدار امروز آفت پژوهش هستند و بر همین اساس در آموزش و پرورش استان اقدام پژوهی ، مدرسه پژوهی ، کلاس پژوهی و درس پژوهی را در دستور کار قرار داده و شاهد رشد 226 درصدی اقدام پژوهی در نظام تعلیم و تربیت خراسان رضوی بوده ایم.
مدیر کل آموزش وپرورش خراسان رضوی  با تاکید برتبدیل پژوهش های خطی به اقدام پژوهانه وکاربستی وعملی گفت: حق نداریم در آموزش وپرورش بدون مبنای نظری اقدام کنیم زیرا بدنه آموزش وپرورش توان آزمون وخطا نداردوآسیب های اجرای نظام 6.3.3واستخدام 160هزار شبه معلم درآن مشهوداست.
وی افزود: معلمی کارساده ای نیست ومعتقدیم اقدام پژوهی برای معلمان ؛معلم را به معلم پژوهنده وکلاس را به کلاس پژوهشی تبدیل نموده ونوآوری وخلاقیت رابه دل آموزش وپرورش می آورد.
 حسینی با بیان این نکته که مشکل پژوهش ای است که فقط در دایره ی نخبگان محصورشده است افزود:سخت براین باوریم که اگرپژوهش در آموزش وپرورش ومعلمان ودانش آموزان ارتقا یابداین حرکت در کشور ارتقا یافته وآموزش وپرورش مسیر موفقیت را طی خواهد کرد.
وی بابیان این که هم اکنون 15 جریان پژوهشی جاری است و باید کیفیت بخشیده شود افزود:شرکت 450هزار نفر درجشنواره نوجوان خوارزمی ،950هزار نفر درمسابقات فرهنگی وهنری وکسب رتبه های برتر کشوردرحوزه های مختلف ،ایجادشبکه رشد دانش ، کسب رتبه برتر 5 غرفه  در نمایشگاه هفته پژوهش وفناوری وراه اندازی اندازی 9تالارگفتگو را ازافتخارات استان وشایسته ی تقدیر خواند.
درادامه  سامانه نظام تصمیم گیری آموزش وپرورش استان توسط دکتر حسینی رونمایی شد














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن