تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831099955




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرسش و پاسخ دینی


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: اشاره: به لطف خداوند حضرت استاد مظاهری در زمینه های گوناگون علوم اسلامی دست پری دارند و همین موضوع سبب مراجعات مختلف و متعددی به ایشان می شود که یکی از آنها مطرح کردن پرسشهای دینی است که برای همگان قابل استفاده است. آنچه در پی می آید، بخشی از این پرسش و پاسخهاست. چه سخنی غیبت است؟ آیا هر حرفی که در نبود دیگری زده شود، غیبت است؟ اگر عیب فرد یا افرادی در غیاب آنها به دیگران منتقل شود، غیبت است و گناه آن بسیار بزرگ می باشد؛ اما برای توبه از غیبت، حلالیّت طلبیدن از آن افراد لازم نیست، بلکه در برخی موارد منجر به مفسده دیگری می شود و جایز نیست؛ بنابراین توبه غیبت کننده، پشیمانی قلبی نسبت به گناه و عذرخواهی از خداست و چنانچه با غیبت خود، آبروی دیگران را برده است، اگر می تواند باید با تعریف و ذکر فضایل آنها، ضربه ای را که به شخصیّت آنان وارد کرده است، جبران کند. چگونه می توان قلباً درک کرد کاری را که انجام می دهیم، خیر است و رضای خدا در آن است؟ انسان باید وظیفه خود را به درستی تشخیص دهد و آن وظیفه را به خوبی انجام دهد و پس از آن لازم نیست این گونه فکرها را بکند، بلکه چون منجر به وسوسه فکری می شود، جایز نیست. تازه وارد ۱۹ سالگی شده ام؛ اما بی حال، سرشکسته، ناامید و خلاصه پوچم. در خانه کسی را ندارم که با او درد دل کنم. در انزوای مطلق قرار گرفته ام و همیشه افکار پوچی در ذهن می پرورانم. دوست خوبی ندارم. روزهایم تکراری و اراده ام کاملاً سرکوب شده است. لطفا راهنماییم کنید. اولاً: توصیه می شود در هر رشته ای که مشغول هستید، تحصیل کنید تا موفق شوید؛ اما مهمتر آن است که خوب درس بخوانید و از وقت خود به خوبی استفاده کنید. ثانیاً: شما با خدا رفاقت کنید و بدانید که اگر یک قدم به سوی او بردارید، او صد قدم به سوی شما خواهد آمد. رفاقت با خداوند هم، با ارتباط با او و انجام واجبات و مستحبات و با اجتناب از گناه حاصل می شود. اگر چنین کنید، نماز شما و عبادت شما به مکالمه و معاشقه با خداوند بدل می شود و خواهید دید که خداوند متعال بهترین دوست شماست. ثالثاً: شما باید در اجتماع باشید و با مردم زندگی کنید و از حالت انزوا که نتیجه ای جز افسردگی و خمودگی ندارد، دوری کنید. رابعاً: بدانید وسوسه فکری دارید و خطرناک است و باید با بی توجهی نسبت به افکار خود و جدّی گرفتن رشته ای که مشغول آن هستید و ارتباط جدی با خداوند متعال، به واسطه ترک معصیت، خود را شفا بدهید. دانش آموز دبیرستانی هستم و همیشه سعی می کنم خود را به خدا نزدیک کنم؛ اما شیطان وسوسه ام می کند و به تماشای فیلم و عکسهای مبتذل اینترنتی می پردازم و هرچقدر ذکر می گویم و دعا می کنم، پاسخگو نیست. فرزند عزیزم، از دغدغه شما برای اجتناب از گناه، تشکر می کنم و امیدوارم همین دغدغه و همین مراقبت، موجب موفقیّت و عاقبت به خیری شما شود. برای رهایی از وسوسه شیطان، قبل از هرچیز باید زمینه گناه را برای خود از بین ببرید و خود را در معرض فریب و وسوسه شیطان قرار ندهید؛ مثلاً در وقت غیرضروری از رایانه و اینترنت استفاده نکنید و استفاده شما در کنار اعضای خانواده باشد. همچنین همیشه و به خصوص در مواقع فریب شیطان، به یاد آورید که خدا شما را می بیند و ناظر اعمال شماست، پیامبراکرم(ص)و اهل بیت بر اعمال شما نظارت دارند، ملائکه رفتارتان را می بینند و ثبت می کنند و در قیامت علیه شما شهادت می دهند. با این فکر و با این تلقین، دست از گناه بکشید و با خودداری از گناه، خدا و اهل بیت(ع) را خوشحال کنید. از نماز اول وقت و از مداومت بر ذکر یونسیه (لا اله الا أنت سُبحانک انّی کُنتُ من الظالمین) و از توسل به اهل بیت کمک بگیرید و از خدا بخواهید دستتان را بگیرد و کمک کند و شما را در حفظ خود قرار دهد. من هم برایتان دعا می کنم؛ اما به طور کلی توجه داشته باشید که هیچ گاه نباید از رحمت خداوند ناامید شد و اگر خدای ناکرده از دست شما دررفت و شیطان شما را فریب داد، فوراً توبه کنید و به سوی خدا برگردید و با امید به رحمت او، با او رابطه عاطفی برقرار کنید تا گناهتان جبران شود. لطفاً فهرست وار بفرمایید کسی که می خواهد از گناه دوری کند، مخصوصاً در وضع فعلی، چه باید بکند؟ ۱٫ تامقدور باشد، در صحنه گناه نرود. ۲٫ توجه به این داشته باشد که صحنه گناه، آلوده است. ۳٫ اراده جدی کند گناه نکند. ۴٫ از چشم و گوش و زبان مواظبت کند. ۵٫ از نظر روحی توجه داشته باشد که همه جا محضر خداست و باید ادب حضور مراعات شود. ۶٫ با دعا و توسل، از خداوند توفیق ترک گناه را بخواهد. ۷٫ خود را به خدای متعال بسپارد. ۸٫ از رابطه با حضرت ولی عصر(عج) که واسطه فیض است، کمک بگیرد. ۹٫ با انس با قرآن، از قرآن کمک بگیرد. ۱۰٫ از نماز اول وقت کمک بگیرد. چگونه برای برطرف کردن رذایل اخلاقی برنامه ریزی روزانه کنیم؟ عمل به برنامه زیر در این زمینه مؤثّر است: ۱٫ اهمیت به واجبات، مخصوصاً نماز اول وقت با جماعت. ۲٫ اهمیت به مستحبّات، مخصوصاً انس با قرآن و نماز شب و خدمت به خلق خدا. ۳٫ اجتناب از گناه، مخصوصاً حق الناس نظیر غیبت، تهمت، شایعه و سخن چینی. ۴٫ عذر خواهی از خدا و توبه و مداومت بر ذکر یونسیه. هدف از آفرینش موجودات چیست؟ آیا کمال است یا رفع نیاز؟ خداوند متعال، انسان را آفریده است که به کمال برسد و زمینه های آن را هم خودش برای انسان فراهم کرده است. وقتی انسان به کمال برسد، به سعادت ابدی در دنیا و آخرت می رسد و تا خدا، خدایی می کند، او رو به کمال است و چون سعادتمند می شود، لذت معنوی می برد. این موضوع نظیر این است که بپرسید مدرسه رفتن بچه ها چه نتیجه ای دارد؟ در پاسخ باید گفت: به مدرسه می روند که تحصیل کنند و به عنوان یک انسان تحصیل کرده، خوشبخت شوند. منظور از تقدیرات الهی چیست ؟ آیا تقدیرات برای انسان ثابت است یا انسان می تواند با دعا آن را تغییرداده و آن را آن گونه که خود بخواهد رقم بزند؟ تقدیرات الهی آن است که خداوند متعال برای انسان تعیین کرده است و تغییر نمی کند، مگر اینکه بندگان با اختیار و اراده خود، زمینه تقدیردیگری را برای خود فراهم کنند. به عبارت دیگر تقدیر از جانب خداست، اما بندگان با اختیار، اراده و همت خود، زمینه ساز و فراهم آورنده آن تقدیر هستند. در زندگی روزمره بسیار دیده ایم که فرصتهای زندگی افراد به سبب اینکه آنها درخانواده های مختلف یا در شرایط مختلفی به دنیا آمده یا رشد نموده اند، تفاوت دارد: اشخاصی همیشه در شرایط سخت به سر می برند وافرادی از اول تاآخر عمر دررفاه وآسایش زندگی خوشی دارند. علت این تفاوتها چیست و با عدل الهی چگونه سازگار است ؟ اولاً باید توجه داشت غالب افرادی که از نظر علمی به جایی رسیده اند، از افرادی بوده اند که در وضعیت سختی زندگی می کرده اند. نازپرورد تنعم نبرد راه به دوستر عاشقی شیوة رندان بلاکش باشد. ثانیاً باید در این گونه چیزها، دنبال علل طبیعی باشیم و قطعاً علل آن با کمی فکر پیدا می شود و نباید دنبال علل الهی باشیم. اگر العیاذ بالله خدا را قبول نداشتیم، چگونه این گونه چیزها را معلول علل طبیعی می دانستیم؟ الان که خدا را قبول داریم، هم باید چنین باشد: «ابا الله ان یجری الامور الا بأسبابها» و ثالثاً راجع به مقدّرات نباید فکر کنیم و امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه می فرمایند: دریای پرتلاطمی است، وارد آن مشوید؛ ولی باید اعتقاد داشته باشیم خداوند حکیم است و آنچه هست، بر وفق حکمت است. تقاضا می شود در مورد عالم برزخ و بحث رجعت راهنمایی فرمایید. ۱ـ انسان وقتی مُرد، عالمی هست به نام برزخ در آنجا زندگی می کند تا قیامت بر پا شود و این مسلّم در اسلام است و آیات و روایات فراوانی هم بر آن دلالت دارد و من جمله این آیات، آیه ۱۰۰ سوره مؤمنون است: «و من ورائهم برزخٌ الی یوم یبعثون». ۲ـ روایات فروانی داریم که بعضی انسانها موقع ظهور امام زمان(عج) به این دنیا بر می گردند و مدتها در حکومت اهل بیت(ع) زندگی می کنند. به این رجعت گفته می شود. غیر از شیعه رجعت را قبول ندارند، ولی در مذهب تشیع امری مسلم است. ۳ـ تناسخ (یعنی برگشت روح به بدن دیگری) را هیچ کسی از علما قبول ندارد و دلیلی هم بر آن نداریم و به قول بزرگان نظیر صدرالمتألهین، برگشت فعل به قوه است و آن محال است. و به قول مفسّران نظیر علامه طباطبائی، قول خداوند متعال«و من ورائهم…»، به خوبی دلالت دارد که تناسخ باطل است. و مسلّم نزد همه بزرگان از سنی و شیعه است که تناسخ باطل است. و بیش از هزار روایت داریم که انسان وقتی مرد، یا در بهشت دنیاست تا روز قیامت و یا در جهنم دنیاست تا روز قیامت.


جمعه ، ۲۷آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن