واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: شنیده های خبرنگار «تابناک» حکایت از آن دارد که پس از انتشار نام این سه چهره چهره به عنوان اعضای هیات انتخاب بخش اصلی جشنواره (سودای سیمرغ)، تماس سینماگران با این گروه برای متقاعد کردن ایتن چهره ها به تماشای دقیق تر آثارشان و تشویق هیات انتخاب به رای مثبت برای این آثار شدت گرفته و همزمان کوشش برخی اشخاص و رسانه های وابسته و یا نزدیک به آنها برای کشف ترکیب کامل هیات های انتخاب ادامه دارد.با آغاز بررسی آثار متقاضی حضور در بخش های مختلف سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر توسط هیات های انتخاب، فشارها برای معرفی پیش از موعد این هیات ها و به خصوص هیات انتخاب بخش اصلی جشنواره شدت گرفته است؛ رویکردی که برنده اصلی اش برخی پدرخوانده های سینمای ایران هستند و برخی رسانه ها هدفمند یا ناخواسته در راستای تامین نظر این پدرخوانده گام بر می دارند. به گزارش «تابناک»؛ جشنواره فجر در آغاز دوره سی و چهارم با یک تغییر محسوس همراه شد که مقاومت های جدی را در پی داشته و آن هم موکول کردن رونمایی از ترکیب هیات انتخاب بخش های مختلف همزمان با معرفی ترکیب کامل فیلم های حاضر در جشنواره بود. در واقع در این دوره از جشنواره، در آن هنگامه هیات های انتخاب معرفی می شوند که فیلم های راه یافته به بخش های مختلف این رویداد انتخاب و اعلام شده باشند. با این حال اصرار بر انتشار زودهنگام اعضای هیات های انتخاب توسط برخی رسانه ها و کوشش مستمر برای کشف اسامی هیات انتخاب بخش اصلی جشنواره توسط برخی رسانه ها اسباب شگفتی شده و تا بدین جا برخی رسانه ها از فریدون جیرانی کارگردان سینما و سردبیر روزنامه سینما، محمد احسانی معاون پیشین سازمان سینمایی و مدیر مستعفی شبکه اول سیما و علیرضا شجاع نوری بازیگر، تهیه کننده و چهره فعال حوزه بین الملل سینمای ایران به عنوان سه عضو هیات انتخاب نام برده اند. هرچند این اسامی به صورت رسمی تایید نشده اما شنیده های خبرنگار «تابناک» حکایت از آن دارد که پس از انتشار نام این سه چهره چهره به عنوان اعضای هیات انتخاب بخش اصلی جشنواره (سودای سیمرغ)، تماس سینماگران با این گروه برای متقاعد کردن ایتن چهره ها به تماشای دقیق تر آثارشان و تشویق هیات انتخاب به رای مثبت برای این آثار شدت گرفته و همزمان کوشش برخی اشخاص و رسانه های وابسته و یا نزدیک به آنها برای کشف ترکیب کامل هیات های انتخاب ادامه دارد. در واقع با معرفی همین چند اسم، پروسه هر ساله که تماس با برخی از اعضای هیات انتخاب برای تاثیرگذاری بر انتخاب ایشان بود، آغاز شده و متاسفانه این پروسه تاثیرات ناخوشایندی خواهد شد. هزچند معمولا هیات انتخاب در سال های اخیر توانسته نگاه مستقلش را حفظ کند اما به هر حال در سینمای ایران نیز پدرخوانده هایی وجود دارند که یک تماس شان میتواند تاثیر شگرفی بر هر انتخاب کننده داشته باشد. از این منظر رویکردی که محمد حیدری دبیر جشنواره در پیش گرفته، در نادیده گرفتن نام ها، نشان ها و ارتباطات در انتخاب فیلم های راه یافته به جشنواز تاثیر عمیقی خواهد داشت و بزرگ ترین لطمه از این شیوه بی طرفانه انتخاب را پدرخوانده هایی پرداخت می کنند که عمده منافع شان در راهیابی یک گروه مشخص از آثار سینمایی به جشنواره سی و چهارم است. با این وجود همان طور که از تعبیر «پدرخوانده» مشخص است، ایستادگی پای این تصمیم و معرفی ترکیب نهایی هیات انتخاب در انتهای دوره مسئولیت این هیات با فشارهای جدی همراه خواهد بود. منطق حکم می کند رسانه هایی که واقعاً در پی شفاف سازی فضای جشنواره سی و چهارم هستند، صرفاً بر این اولویت مهم متمرکز باشند و از تمرکز بر کشف لیست هیات انتخابات پیش از مشخص شدن ترکیب نهایی فیلم های جشنواره بپرهیزند، چرا که ممکن است این تصور برای بخشی از افکارعمومی پدیدار شود که برخی رسانه ها صرفاً کارکرد ابزاری در دست «لابی من» های سینمای ایران را یافته اند که در مقاطعی همچون جشنواره فیلم فجر، این کارکرد پررنگ تر جلوه می کند. از سوی دیگر انتظار می رود مسئولان جشنواره فجر، شفافیت بیشتری نسبت به اطلاع رسانی درباره پروسه ثبت نام فیلم ها، تحویل نسخه های بازبینی و نهایی و نحوه انتخاب ها -با تکیه بر مستندات- داشته باشند تا دیوار بی اعتمادی و سوءتفاهماتی که در هر دوره وجود داشته و نخستین خشتش نیز از سوی برخی اعضای هیات انتخاب گذاشته می شده، در این دوره شکل نگیرد و اساسا زمینه های شکل گیری اش وجود نداشته باشد.
جمعه ، ۲۷آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هدانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]