واضح آرشیو وب فارسی:قدس آنلاین: قدس آنلاین: همه ما علاقه مندیم که در صورت داشتن عیبی آن عیب از چشم دیگران پنهان بماند و برای آن راه های مختلف را امتحان می کنیم در حالی که راهی است که چشم های مردم را مقابل عیوب انسان نابینا می کند.به گزارش قدس آنلاین، علم آموزی و کسب دانش در اسلام ارزش دانسته شده و نسبت به آن توصیه و سفارش فراوانی می شود و نیز برکات و آثار مثبت پُرشماری برایش برشمرده شده است. آنچنان که خداوند متعال در آیه 11 سوره مبارکه مجادله می فرماید: «... خدا آنهایى را که ایمان آورده اند و کسانى را که دانش داده شده اند، درجه ها بالا مى برد و خدا به آنچه مى کنید آگاه است». پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: « اگر روزى بر من بیاید که در آن روز بر دانش خود چیزى نیفزایم که به خداوند متعال نزدیکم گرداند، طلوع خورشید آن روز بر من مبارک مباد.» امیرمومنان امام علی (ع) نیز در این باره فرموده اند: «هر که با دانش خود به جنگ نادانیش برود، به بالاترین خوشبختى دست یافته است.» همچنین از رسول خدا (ص) است که: «گناه عالم یکى است و گناه نادان دو تا. عالم فقط براى ارتکاب گناه عذاب مى شود، اما نادان هم براى ارتکاب گناه و هم براى نیاموختن علم عذاب مى گردد.» مولای متقیان (ع) فرموده اند: «کسى که دانش، جامه خود را بر قامت او بپوشاند، عیبش از چشم مردم پنهان ماند.» و امیرمومنان امام علی (ع) فرموده اند: «برترى مردم بر یکدیگر به دانش ها و خردها است، نه به ثروت ها و تبارها.» ایشان همچنین می فرمایند: «دانش، جمالى است که پوشیده نمى ماند و خویشاوندى است که پیوند خویشى نمى بُرد.» و نیز از آن حضرت (ع) است که: «هر که با دانش خلوت کند، از هیچ خلوتى احساس تنهایى نکند.» علاوه بر این، امام علی (ع) فرمودند: «اى کمیل! دانش بهتر از دارایى است؛ زیرا دانش از تو نگهبانى مى کند اما از دارایى تو باید نگهبانى کنى، دارایى با خرج کردن کم مى شود، اما دانش با انفاق زیاد مى گردد. و دست پرورده مال و ثروت با از بین رفتن آن از بین مى رود (احترام و موقعیت اجتماعى خود را از دست مى دهد).» جالب آنکه روایات به آثار سوء دوری از دانش نیز اشاره کرده و عواقبی را که در اثر این دوری حاصل می شود را برشمرده اند. امام باقر (ع) می فرمایند: «دلى که در آن چیزى از دانش نباشد، مانند خانه ویرانه اى است که آباد کننده اى ندارد.» پیامبر خدا (ص) نیز در این باره فرموده اند: «خداى بزرگ خواهان پستى هیچ بنده اى نشد مگر این که او را از علم و ادب محروم ساخت.» ایشان همچنین می فرمایند: «باارزشترین مردم کسانى هستند که از دانش بیشترى برخوردارند و کم ارزشترین مردم کسانى هستند که از دانش کمترى بهره مندند.» منابع: کنزالعمال غررالحکم کافی میزان الحکمه انتهای خبر/
چهارشنبه ، ۲۵آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قدس آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]