واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مدیرکل ارشاد استان اصفهان:
شاخصههای حقوق بشر را باید از ادیان گرفت
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: برای مانایی و دوام حقوق بشر، شاخصهها را باید از ادیان گرفت و به فکر انسان محدود نبود.
به گزارش خبرگزاری از اصفهان، حجتالاسلام حبیب رضا ارزانی پیش از ظهر امروز در همایش «اسلام، حقوق بشر، معنویت و عدالت» گفت: اصفهان سزاوار نشستهای این چنینی در راستای گفتوگو ادیان و حقوق بشر است، چرا که 114 سال قبل در اصفهان سقاخانهای وجود داشته که از ادیان مختلف به بحث و تبادل نظر میپرداختند. وی افزود: در ابتدا، همانطور که شهید مطهری از افرادی چون ژانژاک روسو و مونتسکیو تقدیر میکند که به مسئله حقوق بشر پرداخته و برای انسان حق قائل شدهاند؛ من هم ارزش قائل میشوم برای تلاشهایی که در غرب به ویژه از قرن 17 به بعد در زمینه حقوق بشر انجام گرفته است. مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان منظور از حق در حقوق بشر را حق اعتباری خواند و ادامه داد: وقتی حقی ثابت میشود در مقابل تکلیف به وجود میآید؛ مانند حقی که پدر در قبال فرزندش دارد و در مقابل تکالیفی که برعهده اوست. وی با اشاره به لزوم پرداخت به مقوله حقوق بشر تصریح کرد: انسان موجودی اجتماعمحور است و طبیعی است که جامعه نیاز به قوانین دارد؛ سئوالی که مطرح میشود این است که منبع اخذ قوانین و تعیین حقوق کجاست. ارزانی توضیح داد: از نگاه غرب، تعدادی از خردمندان، فلاسفه و اندیشمندان حق و تکلیف را تعیین میکنند؛ البته بعضی حقوق انسان را ایفا کرده و تاحدی موفق بودند و برای مثال بردهداری که تا قبل از قرن بیستم در بعضی کشورها وجود داشت به واسطه همین ایفای حقوق انسانی از بین رفت؛ اما آیا تمام جنبههای حقوق انسان در نظر گرفته شد. وی انسان را موجودی عینی دانست، نه ذهنی و تاکید کرد: از طرف دیگر وجود انسان مستقل نبوده و وابسته به معبود واجبالوجود است؛ پس در تمام شئون زندگی و حیات محدود به فیضی است که از طرف خداوند در اختیارش قرار گرفته است. مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تفکر اندیشمندان برجستهای چون داروین، فروید، مارکس و ... را ناتوان در نشان دادن تصویر درست از انسان عنوان کرد و افزود: یکی از گذارههایی که در اعلامیه حقوق بشر آمده تساوی حقوق است که برگرفته از نظر مارکس بود، اما این تفکر سالها بعد منجر به فروپاشی شوروی شد و جواب نداد. وی اظهار داشت: حتی اگر اعلامیه حقوق بشر را بپذیریم، آیا میتوان این نقد را وارد دانست که در زمان نوشتن این اعلامیه حدود 50 کشور حضور داشته و رای دادند، مابقی کشورهایی که مستعمره بوده و بعدها استقلال یافتند و فرهنگی متفاوت از اندیشمندان غربی دارند حق دارند بعضی موارد این اعلامیه را کم یا زیاد کنند. حجت الاسلام ارزانی تاکید کرد: اگر ما قرآن را نقد ناپذیر میدانیم به این جهت است که آن را از طرف خدا میدانم اما اعلامیه که تعدادی -هر چند متفکر و فراوان- نوشتهاند قطعا جای نقد توسط دیگر خردمندان را دارد. وی تصریح کرد: برای مانایی و دوام حقوق بشر، شاخصهها را باید از ادیان گرفت و به فکر انسان محدود نبود. مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در پایان نگاه علامه جعفری به حقوق بشر را خاطرنشان کرد و بیان داشت: وقتی فرشته عدالت را میخواهند ترسیم کنند، ترازویی در دستی و شمشیری در دست دیگر نشان میدهند و برای نشان دادن صلح پرندهای با شاخهای زیتون را به تصویر میکشند؛ اما تعبیر اسلام و قرآن -در سوره حدید- این است که سه چیز در کنار هم جامعه را به امنیت میرساند یکی کتاب قانون یکی ترازوی عدالت و دیگر سلاح آهنی است. به گزارش فارس، همایش اسلام، حقوق بشر، معنویت و عدالت که صبح امروز و همزمان با شصت و هفتمین سالگرد اعلامیه حقوق بشر با حضور مسئولین، پژوهشگران و دانشجویان آغاز شده بود، ظهر امروز با قرائت بیانیه و تقدیر از مقالات برتر ارسال شده به این همایش پایان یافت. انتهای خبر/63064/صا40
http://fna.ir/KF73BX
94/09/24 - 13:35
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]