تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816270239




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روستای محمدیه به سبب نداشتن مدرسه ساکنانش را از دست می دهد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: روستای محمدیه به سبب نداشتن مدرسه ساکنانش را از دست می دهد استان‌ها > مرکزی - روستای محمدیه از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک از جمله این روستاهاست که با وجودی که فاصله زیادی با مرکز استان ندارد ولی از سطح آموزشی بسیار پایینی برخورداراست و در حال حاضر فقط دانش آموزان در مقطع ابتدایی می توانند در مدرسه این روستا تحصیل کنند و پس از پایان این دوره باید برای ادامه تحصیل به شهر بیایند.

ایجاد فرصت های مطلوب آموزشی برای همه افراد جامعه یکی از مهم ترین وظایف هر دولتی است و این زمینه باید به گونه ای فراهم شود تا هر فردی بتواند به فراخور علاقه و همت خود به پرورش استعداد های خدادادی خود بپردازد و نه تنها آینده خود را به سمت مسیری درست سوق دهد؛ بلکه در راستای رشد و تعالی جامعه نیز نقش اثرگذار ایفا کند.
به گزارش خبرآنلاین نهاد آموزش و پرورش در خصوص تحقق این هدف نقشی بسیار مهم و حیاتی دارد و همه جوامع نیز به این نتیجه رسیده اند چراکه این نهاد با تربیت افراد و دگرگون کردن طرز نگرش آنان می تواند بزرگترین خدمت را به توسعه کند ؛ لذا اهمیت آموزش نیروی انسانی در توسعه جوامع پیشرفته به حدی است که رقم بالایی از بودجه خود را به امر تحقیقات اختصاص می دهند.
بسط و توسعه آموزش و پرورش در جوامع زمینه های لازم را برای تحولات اقتصادی- اجتماعی فراهم می سازد و دانتون یکی از معماران انقلاب کبیر فرانسه می گوید: «بعد از نان آموزش و پرورش نخستین نیاز ملت هاست».
البته ناگفته نماند آموزش و پرورشی می تواند موجب رشد و توسعه کشورها شود که مبتنی بر برنامه ریزی صحیح آموزش و مطابق با نیاز های توسعه جامعه باشد و از مرحله ابتدایی تا آموزش عالی اهداف مشخصی را دنبال کند در صورتی که کشور ما آموزش و پرورش به صورت یک دستگاه و کارخانه دیپلم سازی در آمده است.
متأسفانه مشکلات آموزشی در کشور ما در روستاها و مناطق محروم نمود بیشتری دارد به طوری مشاهده می شود که دانش آموزان در بسیاری از این روستاها حتی موفق به دریافت همان مدرک دیپلم نیز نمی شوند و از ادامه تحصیل باز می مانند.
روستای محمدیه از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک از جمله این روستاهاست که با وجودی که فاصله زیادی با مرکز استان ندارد ولی از سطح آموزشی بسیار پایینی برخورداراست و در حال حاضر فقط دانش آموزان در مقطع ابتدایی می توانند در مدرسه این روستا تحصیل کنند و پس از پایان این دوره باید برای ادامه تحصیل به شهر بیایند.
همین بی توجهی به مسأله آموزش بنا به گفته ساکنان این روستا و روستاهای همجوار سبب شده که روز بروز از تعداد اهالی این روستا کم شود به طوریکه از جمعیت یک هزارو 500 نفری این روستا درسال های بین 65 تا 75 امروز فقط 660 نفر در این روستا ساکن هستند که اگر همین گونه پیش برود احتمالاً در آینده ای نه چندان دور همین تعداد جمعیت کمتر نیز خواهد شد؛ البته لازم به ذکر است که همین نکته به نوعی مغایر با سیاست های دولت که پیشگیری از مهاجرت روستائیان به شهرهاست، نیز می باشد، از این رو در این گزارش تصمیم گرفتیم تا مشکلات آموزشی را از زبان اهالی این روستا پیگیر شویم.
سطح آموزش در مدارس روستایی با مدارس شهری بسیار متفاوت است
به گزارش خبرآنلاین ، خدیجه مرادی از اهالی روستای محمدیه که مادر دو دختر 21 و 8 ساله است در گفت و گو با خبرنگار ما، گفت: مقاطع متوسطه اول و دوم در این روستا وجود ندارد و آموزش در مقطع ابتدایی نیز از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است و کل پایه های تحصیلی اول تا ششم توسط دو نفر معلم آقا اداره می شود و دانش آموزان معلم ورزش و بهداشت ندارند و جای یک معلم زن در مدرسه این روستا خالیست.
وی با بیان اینکه مدرسه این روستا به یک معلم خانم نیاز دارد، بیان کرد: از آنجایی که که در مقطع ابتدایی سن دانش آموزان دختر پایین است؛ بنابراین با معلم خانم بهتر می توانند ارتباط برقرار کنند؛ لذا به دلیل این کمبودها ترجیح دادم که دخترم را در مدرسه روستا ثبت نام نکنم و آن را به مدرسه ای در شهر فرستادم هرچند که همین موضوع بسیار هزینه بر است و ماهیانه 100 هزارتومان هزینه ایاب و ذهاب فرزندم می شود.
مرادی ادامه داد: لازم به ذکر است که سطح آموزش در مدارس روستایی با مدارس شهری بسیار متفاوت است و کیفیت مطالب آموخته شده توسط دانش آموزان روستایی قابل مقایسه با دانش آموز شهری نیست و صرفاً نمره ملاک است و دانش آموزان با بنیه علمی قوی تربیت نمی شوند.
وی با بیان اینکه دانش آموزان این روستا هم با استعداد هستند و هم پشتکار کافی برای ادامه تحصیل دارند؛ ولی نبود امکانات آموزشی مناسب باعث بی انگیزگی و ترک تحصیل آن ها می شود، عنوان کرد: با وجود تمام مشکلاتی که در این روستا به دلیل عدم وجود مدرسه راهنمایی و دبیرستان برای ادامه تحصیل دختر بزرگترم متحمل شدیم؛ خوشبختانه موفق به دریافت لیسانس ریاضی از دانشگاه دولتی تفرش شد.
شهربانو قمی، یکی دیگر از اهالی روستای محمدیه و مادر سه فرزند نیز، گفت: پسرم در در کلاس اول مقطع متوسطه اول درس می خواند که با توجه به نبود مدرسه در روستا او را در مدرسه ای در شهر ثبت نام کردیم.
وی ادامه داد: درست است که هزینه ای معادل 100 هزار تومان در ماه باید برای رفت و آمد فرزندم به شهر متقبل شوم؛ ولی از زمانی که از خانه بیرون می رود تا به خانه برگردد نگران هستم تا به سلامت به خانه برگردد، از سوی دیگر وقتی در این سن کودکان به یک باره وارد محیط شهری با تفاوت های فرهنگی و اجتماعی می شوند، از نظر تربیتی دچار اختلال و تعارض می شوند.
رفت و آمد به شهر هزینه های دیگری را از نظر نوع پوشش و دیگر هزینه های جانبی بر خانواده های روستایی تحمیل می کند
او گفت: این رفت و آمد به شهر هزینه های دیگری را از نظر نوع پوشش و دیگر هزینه های جانبی بر خانواده های روستایی که اکثر آن ها از خانواده های کم درآمد هستند نیز تحمیل می کند به عنوان مثال اگر فرزند من در روستا درس بخواند با همان لباس ساده نیز می تواند به مدرسه برود؛ ولی در شهر ملزم به پوشیدن لباس فرم است.
وی افزود: مدتی در این روستا برای دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان شبکه آموزش از راه دور راه اندازی شد که این روش به هیچ عنوان کارآمد نبود و دختر بزرگترم یک سال با این شیوه درس خواند؛ ولی علی رغم تمام تلاش ها نمی توانست خود را به سطح دانش آموزان همان مقطع تحصیلی که با حضور معلم آموزش های لازم را دریافت کرده بودند برساند، بنابراین ترک تحصیل کرد.
وی گفت: شیوه آموزش از راه دور فقط برای افراد بازمانده از تحصیل که بعد از سال ها قصد ادامه تحصیل دارند خوب است؛ ولی برای دانش آموزانی که در سن دانش آموزی قررار دارند مناسب نیست.
وی اظهار کرد: به سبب کمبود امکانات در روستا من و همسرم از نعمت تحصیلات دانشگاهی محروم شدیم؛ بنابراین بسیار علاقه مند بودیم که فرزندانمان ادامه تحصیل دهند و حداقل در سطح افراد متوسط جامعه باشند؛ ولی همین مشکل دامنگیر فرزندان ما نیز شد چراکه نه روستا مدرسه داشت و نه ما پول کافی داشتیم که دخترانمان را برای ادامه تحصیل به شهر بفرستیم؛ لذا علی رغم میل باطنی مجبور به ازدواج در سن پایین شدند.
این مادر روستایی گفت: مسؤولان جامعه باید همه فرزندان این جامعه را به چشم فرزندان خود بنگرند و همانگونه که دوستدار پیشرفت فرزندان خود هستند برای سایرین نیز امکانات لازم را فراهم کنند تا همه والدین و دانش آموزان بتوانند به اهداف خود جامه عمل بپوشانند.
مردم این روستا همواره نگران آینده و تحصیل فرزندان خود هستند
هفته خانگ یکی دیگر از اهالی روستای محمدیه و مادر دو دختر نیز، گفت: بچه های روستای محمدیه نه تنها از هرگونه رفاهی محرومند و زمینه لازم برای شادی و نشاط آن ها فراهم نیست؛ بلکه از قانونی ترین و طبیعی ترین حق خود که همان تعلیم و تربیت است، نیز بهره مند نیستند.
وی ابراز کرد: مردم این روستا همواره نگران آینده و تحصیل فرزندان خود هستند و نمی دانند که جامعه برای آن ها چه شرایطی رقم خواهد زد چراکه درس خواهند و تحصیل بدون پول و امکانات رؤیایی بیش نیست به ویژه اینکه مجبور شوی در روستایی زندگی کنی که مدرسه ابتدایی آن فقط با دو معلم اداره می شود.
هفته خانگ افزود: به غیر از تعداد کمی از افراد روستا که درآمد نسبتاً خوبی دارند شغل بیشتر پدران روستایی کشاورزی و مشاغل کم درآمد است و کشاورزان عملاً از آبان ماه تا فروردین بیکار می شوند؛ بنابراین اگر دولت به دنبال این است که هزینه های تحصیل روستائیان را به دوش خانواده ها بیفکند راه درستی را در پیش نگرفته است چراکه 5 ماه از سال درآمدی ندارند و در این مدت بیشتر خانواده ها با پول یارانه زندگی می کنند؛ البته ناگفته نماند که تعدادی از خانواده ها نیز همین پول اندک را برای اقساط ماهیانه خانه های نوساز شده خود پرداخت می کنند؛ لذا به طور قطع با ادامه این روند روزبروز بر تعداد بی سوادن و کم سوادن جامعه اضافه می شود.
وی عنوان کرد: لازم به ذکر است که ماهیانه 5 هزارتومان مدرسه از دانش آموزان جهت نظافت مدرسه و سالیانه 25 هزارتومان جهت هزینه آب، برق و گاز دریافت می کند که تعدادی از خانواده حتی توانایی هزینه این مبلغ را نیز ندارند.
وی اضافه کرد: اهالی محمدیه روستای خود را دوست دارند و به طور قطع اگر امکانات آموزشی که مهم ترین مشکل روستاست، فراهم شود هیچ کدام از آن ها حاضر به مهاجرت به شهرهای اطراف نخواهند بود به ویژه آنکه این روستا از امکانات زیرساختی نظیر آب، برق، گاز،هوای سالم و تلفن برخوردار است.
اگر دولت به دنبال این است که مانع از مهاجرت روستائیان به شهرها شود باید فکر مناسبی در راستای ارائه خدامات آموزشی بهتر در پیش بگیرد
محسن مرادی، دهیار روستای محمدیه نیز در این رابطه، گفت: تعداد دانش آموزان ابتدایی در این روستا در مجموع 43 نفر است که 37 نفر از آن ها در مدرسه روستا روستا تحصیل می کنند و 6 نفر از آن ها به دلیل عدم رضایت والدین از کیفیت آموزشی مدرسه در شهر ثبت نام کرده اند و دو تبعه افغانی نیز بدون ثبت نام در مدرسه روستا مشغول به تحصیل هستند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 8 پسر و دختر برای ادامه تحصیل در مقطع متوسطه اول نیز در مدارس شهراراک ثبت نام کرده اند، افزود: به دلیل نبود مدرسه مقطع متوسطه و راهنمایی بیشتر دانش آموزان ترک تحصیل کرده اند و مشخص هم نیست که این تعدادی نیز که اکنون در مدارس شهری درس می خوانند بتوانند تا مقطع دیپلم ادامه دهند و ترک تحصیل نکنند و به جرگه بیکاران کم و سن و سال روستا نپیوندند.
مرادی عنوان کرد: متأسفانه آموزش و پرورش قوانینی دارد از جمله اینکه برای تعداد هر 20 دانش آموز فقط یک معلم به کار گرفته می شود؛ بنابراین هرچه به اداره آموزش و پرورش ناحیه دو استان مراجعه کردیم که حداقل یک معلم دیگر به روستا بفرستد موافقت نکردند و آن را عملی خلاف قانون دانستند؛ حتی برای ادامه تحصیل دانش آموزان در مقطع متوسطه بحث تجمیع دانش آموزان چند روستا را مطرح کردیم که باز هم موافقت نشد.
وی اضافه کرد: بیش از بیست سال از زمان تأسیس تنها مدرسه این روستا می گذرد و از نظر امکانات بهداشتی کاملاً در مضیقه است و سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسبی ندارد و سرویس های بهداشتی کاملاً خراب هستند.
مرادی ادامه داد: اگر به دولت به دنبال این است که مانع از مهاجرات روستائیان به شهرها شود باید فکر مناسبی در راستای ارائه خدامات آموزشی بهتر در پیش بگیرد چراکه هرچند امکاناتی همچون آب، برق، گازو تلفن در این روستا وجود دارد؛ ولی هیچ خانواده ای دوست ندارد که فرزندی بی سواد داشته باشد به ویژه اینکه اکنون داشتن حداقل تحصیلات برای هر انسانی در الویت است؛ بنابراین لازم است که امکانات لازم حداقل تا اخذ مدرک دیپلم را فراهم آورد.
وی عنوان کرد: بچه های روستایی پتانسیل های خوبی هستند که می توان از این ظرفیت ها بهترین استفاده را برای توسعه کشور داشت؛ ولی متأسفانه به دلیل مشکلات آموزشی اکثر آن ها کم سواد تربیت می شوند و آینده ای جز بیکاری برای آن ها رقم زده نمی شود.
دهیار روستای محمدیه در پایان با اشاره به اینکه مهاجرت از این روستا به دو دلیل عمده اتفاق می افتد، ابراز کرد: گروه اول خانواده هایی هستند که فرزند دانش آموزی دارند که مقطع ابتدایی را به پایان رسانده؛ لذا برای ادامه تحصیل فرزندانشان عازم شهر ها می شوند و گروه دوم افراد جوان بازمانده از تحصیلی هستند که به علت بیکاری و برای یافتن کار عازم شهرها می شوند و متأسفانه در 2 سال اخیر بیش از 16 خانوار از این روستا به شهرها مهاجرت کرده اند.
منکر نمی شویم که برای ایجاد عدالت در آموزش عمومی وزارت آموزش و پرورش باید تغییراتی را در قوانین خود ایجاد کند
پیربداغی، معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 اراک در پاسخ به این مشکلات، گفت: ارسال نیرو به هر مدرسه طبق ضوابط و قوانینی است که هر سال از سوی وزارتخانه تعیین می شود و بر اساس تعداد دانش آموزان است به طوری که در مدارس ابتدایی روستایی به ازای هر 17 نفر یک معلم تعین شده است.
وی ابراز کرد: تغییر قوانین مربوط به وزارتخانه در حوزه اختیارات ادارات آموزش و پرورش در شهرستان ها نیست و اگر قانون به درستی اجرا نشود به طور قطع مشکلاتی را برای اداره و معلمان به دنبال خواهد داشت چراکه صدور ابلاغیه حضور نیرو در هر مدرسه ای ازطریق وزارتخانه تعیین و برنامه ریزی می شود و اگر این ابلاغیه صادر نشود حقوق و مزایایی برای هیچ معلمی صادر نخواهد شد.
پیربداغی با بیان اینکه منکر نمی شویم که برای ایجاد عدالت در آموزش عمومی وزارت آموزش و پرورش باید تغییراتی را در قوانین خود ایجاد کند؛ تصریح کرد: از سوی دیگر اگر شورا و دهیاری روستا خواهان این هستند که معلم بیشتری را به روستا جذب کنند باید تدابیر و برنامه هایی داشته باشند که مانع از مهاجرت روستاییان به شهرها شوند؛ حتی دولت باید برنامه های نوینی اتخاذ کند چراکه تعداد دانش آموزان هرمنطقه با افزایش مهاجرت کاهش می یابد؛ لذا همین امر در اداره مدرسه از سوی وزارت آموزش و پرورش نیز خلل ایجاد می کند.
وی گفت: ساماندهی نیروها در آموزش و پرورش براساس امتیاز بوده و بر اساس قوانین وزارتخانه حق انتخاب با خود معلم است و عدول از این قانون امکانپذیر نیست؛ لیکن به طور قطع معلمی که سال ها در مناطق محروم تدریس کرده و زحمات و سختی های زیادی متقبل شده و از امتیاز بالایی برخوردار است دیگر به سختی می پذیرد که مجدداً در روستاها تدریس کند و اگر نیاز به تغییری در قانون هم باشد باید ازسوی دولت صورت بگیرد.
پیربداغی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل سختی رفت و آمد معلمان مرد بیشتر از معلمان زن برای تدریس در روستاها اعلام آمادگی می کنند؛ بنابراین گاهی تعداد معلمان زن در یک روستا کمتر از معلمان مرد است.
وی ابراز کرد: در خصوص پایین بودن سطح علمی دانش آموزان روستایی نسبت به دانش آموزان شهری نیز نمی توان نظریه قطعی داد؛ البته منکر نیز نمی شویم که استثنائاتی وجود داشته باشد و دانش آموزان یک مدرسه از بین دانش آموزان چند مدرسه به علل مختلف دارای سطح علمی پایینی باشند و بالعکس.
پیربداغی بیان کرد: این موضوع باید توسط گروه های آموزشی تخصصی علمی مورد بررسی قرار گیرد و اگر ضعف علمی دانش آموزان یک مدرسه توسط گروه های مذکور تأیید شد آموزش و پرورش می تواند نیروهایی را به مدارس روستا بفرستد تا با برگزاری کلاس های فوق برنامه و جبرانی، ضعف علمی دانش آموزان را جبران کند؛ البته در این خصوص نیازمند همکاری خانواده ها در جهت تأمین منابع مالی هستیم.
وی ادامه داد: اگر اهالی روستای روستای محمدیه بیان می کنند که تعداد معلمان مدرسه این روستا کم است به دلیل این است که تا کنون با پیگیری های خاصی از سوی شورا، دهیاری و دیگر مدیران این روستا مواجه نبودیم در حالیکه مراجعه کنندگان متعددی از سوی روستاهای مشهدالکوبه و میچان داشتیم.
پیربداغی ابراز کرد: در راستای رفع مشکلات مربوط به مدرسه روستای محمدیه نیز بهتر است که مدیر مدرسه جلسه ای را با حضور اولیاء دانش آموزان و مسؤولان اداره آموزش و پرورش ترتیب دهد تا تبادل نظر کنند؛ ولی قول قطعی نمی دهیم که بتوان تمامی موانع قانونی را برطرف کرد.
آموزش و پرورش یک دستگاه بزرگ با اعتبارات اندک است
دربندی، رییس اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 اراک نیز در این رابطه، گفت: مهاجرت روستاییان به شهرها صرفاً به آموزش و پرورش برنمی گردد چراکه تمایل مردم و خانواده بیشتر به سمت زندگی در شهرهای بزرگ است.
وی ادامه داد: ناگفته نماند که پس از اجرای طرح جدید6، 3،3 در نظام آموزشی آموزش و پرورش با کمبود شدید نیرو و مشکلات زیادی به ویژه در مقطع ابتدایی مواجه شد که این مشکل در رابطه با معلمان زن بیشتر است.
دربندی اظهار کرد: از سوی دیگر آموزش و پرورش یک دستگاه بزرگ با اعتبارات اندک است و میزان بودجه ها به قدری نیست که پاسخگوی مخاطبان باشد و هیچ دوره ای نبوده که این دستگاه مشکل نداشته باشد و حل این مشکلات به ویژه در مقطع کنونی زمان بر و طولانی است.
امکان اعزام معلم به روستایی که تعداد دانش آموزان آن کمتر از حد نصاب است وجود ندارد
حسینی، معاون آموزش مقطع متوسطه دوره اول اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 اراک، افزود: طبق قوانین امکان اعزام معلم به روستایی که تعداد دانش آموزان آن کمتر از حد نصاب است وجود ندارد هرچند که در برخی از روستاها مانند جیریا و گوار با آنکه تعداد دانش آموزان کمی دارد کلاس های متوسطه اول برگزار می شود.
وی بحث تجمیع دانش آموزان چند روستای همجوار را نیز راهکاری برای ایجاد مدرسه در یک منطقه دانست و ادامه داد: اکنون این طرح در تعدادی از روستاها از جمله ساروق و قاسم آباد در حال اجراست با تعداد دانش آموزانی خیلی کمتر از تراکم قانونی.
حسینی با اشاره به اینکه پایین آمدن تراکم دانش آموزی فقط مختص به روستاها نیست؛ بلکه در شهرها نیز با این مقوله مواجه هستیم، بیان کرد: ارائه خدمات خارج از قانون به مدارس در خیلی از جاها امکان پذیر نیست و باید پاسخگو باشیم؛ ولی با این وجود سعی می شود تا جایی که امکان دارد در این خصوص کوتاهی نمی کنیم؛ البته در تعدای از روستاهاکه دانش آموزان برای ادمه تحصیل در مقطع متوسطه به شهرها می آیند بخشی از هزینه های ایاب و ذهاب توسط آموزش و پرورش پرداخت می شود.
*****
با توجه به آنچه که ذکر شد به طور قطع آموزش و پرورش استان در طول این سال ها آنطور که شایسته است نتوانسته به نقش خود در استان عمل کند و قطعاً این مشکل فقط معطوف به روستای مذکور نبوده و تعداد زیادی از روستا های این استان از مشکلات این چنین رنج می برند بر اساس آنچه که اهالی روستا بیان کردند به خوبی مشخص می شود که سطح توقعات روستاییان نیز به نسبت گذشته بسیار بالا رفته است و آموزش و پرورش از این مهم عقب است از سوی دیگر جای سؤال است که چرا این نهاد در سطح کلان هنوز نتوانسته ضمن شناسایی استعداد ها، نیروهایی مرتبط با نیاز روستاها تربیت کرده و در همان روستا از آن ها استفاده کند تا هم موجب ارتقاء سطح علمی جامعه بشود و هم مانع از مهاجرات آن ها به شهرها که یکی از سیاست های مهم دولت است، بشود.اکنون کمبود معلم در این روستا مشکل اصلی است که اگر آموزش و پرورش در سال های گذشته با برنامه و هدف عمل می کرد به طور قطع می توانست با تربیت معلمان زبده از خاک همین روستا به این مشکل پایان دهد معلمانی که بومی روستا بوده و با فرهنگ و زبان اهالی روستا آشنا هستند؛ البته این نیاز در مباحث و رشته های دیگر مانند پزشکی، مهندسی و ... نیز می تواند اجرایی شود، شاید این پیشنهاد کمی آرمانی بنظر می رسد؛ ولی غیر ممکن نیست؛ البته ناگفته نماند که ایجاد حس علاقه در بین روستاییان نسبت به محل زندگی نیز نیاز به فرهنگ سازی دارد تا بیاموزند برای حفظ روستای خود و ارتقاء سطح آن از هر نظر باید تلاش کنند و تا کمبودی احساس می کنند حاضر به مهاجرت نشوند؛ بلکه دست به دست هم تمام توان خود را بکار گیرند که کمبودها و کاستی را با کمک یکدیگر جبران کنند در عین حال که به خواسته ها و مطالبات خود جامه عمل می پوشانند.

کلید واژه ها: استان مرکزی - وزارت آموزش و پرورش - مدرسه -




دوشنبه 23 آذر 1394 - 14:33:48





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن