تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى‏ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى‏ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819827726




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مخالفت ایران با طرح تقسیم عراق


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: مخالفت ایران با طرح تقسیم عراق


سفیر ایران در بغداد تاکید کرد، جمهوری اسلامی ایران با طرح تقسیم عراق که از سوی کشورهای غربی مطرح می شود به شدت مخالف است و ملت عراق هیچگونه تقسیم را با هر عنوانی نمی پذیرد و تنها ملت عراق است که برای این کشور تصمیم می گیرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، حسن دانایی فر در مصاحبه با روزنامه عراقی «الصباح الجدید»، ضمن ابراز تشکر جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت عراق به مناسبت استقبال گرم از زائران اربعین امام حسین علیه السلام گفت: این مناسبت فرصتی است برای نشان دادن برادری حقیقی که بین دو ملت ایران و عراق وجود دارد.
احمد العابد خبرنگار روزنامه الصباح الجدید از دانایی فر در زمینه موضع ایران در خصوص اصلاحات مورد نظر حیدر العبادی نخست وزیر عراق پرسید، وی پاسخ داد: بطور یقین، اصلاحات اقدام بسیار خوبی در همه جوامع است و هر گونه عملیات منجر به اصلاحات باعث استقرار و ثبات دولت و جامعه می شود، و پیشرفتهای ملتها و جوامع در ارتباط مستقیم با اصلاحات قرار دارد، زیرا محرک اصلی پیشرفت به سمت جلو به شمار می رود و ما به عنوان کشور همسایه عراق دیدگاه مثبتی به این اصلاحات داریم و از دولت عراق در زمینه گامهایی که برای اصلاحات بر می دارد حمایت می کنیم و آمادگی داریم تجربه های خود را در زمینه اصلاحات به این کشور منتقل کنیم.
احمد العابد در ادامه پرسید: «اما گفته می شود جمهوری اسلامی جریانی را بر جریان دیگر ترجیح می دهد؟» دانایی فر پاسخ داد: ما با همه جریانهای عراقی روابط خوبی داریم چه سنی باشند چه شیعه و چه عرب باشند و چه کُرد. با همه روابط خوبی داریم، اما طبیعی است که در این بین، میزان روابط  متفاوت باشد البته ما روابط خود را با هر جریانی حفظ می کنیم و اگر جریانی نیز از ما دور شود و خود را از ما دور نگهدارد ما به آن نیز احترام می گذاریم و مخالفت نمی کنیم، اما تاکید می کنیم که خود را در یک فاصله از همه قرار می دهیم.
خبرنگار الصباح الجدید در ادامه پرسید: «آیا به رغم اینکه برخی از شیعیان معتقدند دولت حیدر العبادی نمی تواند به خوبی در عراق مدیریت کند شما باز هم از وی حمایت می کنید؟ دانایی فر گفت: البته این مسئله ای داخلی است و ما نمی توانیم در این مسائل داخلی دخالت کنیم. در همه کشورهای دنیا دیدگاههای مثبت و یا منفی درباره دولت آن کشور وجود دارد و ما به عنوان کشوری همسایه، روابط تاریخی و برادرانه خوبی با کشورعراق داریم و نمی توانیم در امور داخلی این کشور دخالت کنیم و اینگونه مسائل را به ملت عراق می سپاریم.
احمد العابد در ادامه از سفیر ایران در عراق پرسید: «با توجه به این که در آستانه برداشتن تحریمهای غرب علیه ایران قرار داریم آیا این کشورهمکاری اقتصادی بیشتری با عراق خواهد داشت به ویژه اینکه عراق در برهه اخیر شاهد شرایط اقتصادی بی ثباتی بوده است؟» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سئوال گفت: ایران قبل از برداشته شدن تحریمها نیز روابط اقتصادی خوبی با عراق داشته است. به طوری که ما 1200 کیلو وات برق به عراق صادر می کنیم ( عدد 1200 کیلو وات مربوط به متن مصاحبه است) و این مسئله به پنج سال پیش بر می گردد و ما تا رفع نیازهای عراق به انرژی برق به همکاری خود ادامه می دهیم. در زمینه محصولات نفتی نیز همه امکانات خود را در اختیار عراق قرار دادیم و ما اولین کشوری هستیم که کارخانه مونتاژ خودرو را در عراق تاسیس کردیم. در حالی که هیچ کشوری از جهان چنین کاری نکرده است، زیرا ترس از اوضاع امنیتی عراق دارند اما ما از هیچ شرایطی ترسی نداریم و به رغم همه مشکلات موجود برای حمایت از اقتصاد عراق اقدام کردیم. ما به اقتصاد عراق با دید مثبت و سازنده می نگریم و حمایت کننده از اقتصاد عراق باقی خواهیم ماند و بطور حتم و یقین پس از برداشتن تحریمها این همکاری اقتصادی افزایش خواهد یافت.
خبرنگار الصباح الجدید در ادامه سئوال کرد: «حمایت ایران از عراق در مبارزه با تروریسم قابل انکار نیست آیا ایران حمایتهای خود را از ارتش عراق افزایش خواهد داد؟» دانایی فر در پاسخ به این سئوال نیز گفت: ما به هرگونه درخواستی که دولت عراق در زمینه حمایت نظامی از ما کرده است پاسخ مثبت دادیم و هیچگاه حمایتهای نظامی خود را از عراق در زمینه های آموزش نظامی و اعزام مشاوران نظامی و حتی حمایت تجهیزاتی کنار نمی گذاریم.
احمد العابد همچنین پرسید: «ائتلاف چهارجانبه ای بین کشورهای عراق و ایران و روسیه و سوریه وجود دارد چالشهای پیش روی این ائتلاف چیست. به ویژه اینکه احتمال دارد منطقه در برابر جنگ جهانی سوم قرار بگیرد؟» دانایی فر پاسخ داد: البته در حال حاضر نمی توان به آن ائتلاف اطلاق کرد زیرا در حال حاضر کمیته مشترک همکاری برای تبادل اطلاعات وجود دارد. اما با توجه به  شرایطی که در منطقه در آینده نزدیک ایجاد خواهد شد شاید این کمیته به ائتلاف تبدیل شود، و البته مهمترین مسئله مبارزه با داعش است. در مقابل ائتلافی از چهل کشور برای مبارزه با داعش تشکیل شد، اما هیچ جدیتی در زمینه مبارزه با داعش ندیدیم ، و ما نه تنها در این زمینه شک داریم بلکه شواهدی نیز وجود دارد، که این ائتلاف در زمینه مبارزه با داعش جدی نیست.
خبرنگار الصباح الجدید همچنین سئوال کرد: «برخی جنگ و درگیری موجود در منطقه را درگیری طایفه ای و فرقه ای بر می شمرند نظر شما چیست؟» حسن دانایی فر پاسخ داد: ما این مطلب را تایید نمی کنیم؛ آیا حوادث لیبی درگیری طایفه ای بین اهل سنت و شیعه است؟ آیا درگیریهای سوریه جنگ سنی و شیعه است؟ آیا حوادث مصر و تونس جنگی طایفه ای است؟ یقینا نیست، و آیا جنگ داعش علیه کُردها به دلیل شیعه بودن آنهاست؟ بطور حتم و یقین نیست.
زیرا کردها مسلمانانی اهل سنت هستند و بیشترین قربانیان جنایتهای داعش و جبهه النصره اهل سنت هستند. هم اکنون نیز شهرها و مناطق اهل سنت در حال ویران شدن به دست داعش و جبهه النصره و گروههای افراطی است، غربی ها با استفاده از اصطلاح جنگ فرقه گرایانه، اهدافی را دنبال می کنند آنها آنطور که ادعا می کنند می خواهند توازنی بین شیعیان و اهل سنت برقرار کنند، اما واقعیت این است که شیعیان و اهل سنت نیازی به این توازن ندارند، زیرا هر جریانی مناطق متعلق به خود را دارد و بطور مسالمت آمیز در کنار هم زندگی می کنند ما هم اکنون از این مرحله گذشته ایم و شاهد ایجاد اسلام تندرو و افراطی هستیم، آیا عملیات تروریستی که در پاریس و یا آمریکا به اجرا درآمد به دست اهل سنت یا شیعیان صورت گرفت؟ عامل این جنایتها افراط گرایانی وابسته به داعش هستند که هیچ ارتباطی با اسلام چه شیعه و چه سنی ندارند، و حتی حوادثی که در برخی مناطق غربی چین و یا در قفقاز و چچن وجود دارد مشکل سنی و شیعه نیست بلکه مشکل افراط گرایی است که هیچ ارتباطی با شریعت و دین حضرت محمد (ص) ندارد، اما کسانی می خواهند این درگیریها را به شیعه و سنی نسبت دهند تا دیگران را به توهم بیندازند.
خبرنگار در ادامه پرسید:«اما برخی کشورهای سنی مذهب به بهانه ترس از گسترش نفوذ ایران در منطقه از این جریانهای افراطی حمایت می کنند؟» دانایی فر گفت: این مطلبی است که قبلا به آن پاسخ داده شد و مثالهایی که زدم  خود پاسخی به این سئوال است آیا آنطور که ادعا می کنند گسترش نفوذ ترکیه در خاک عراق ارتباطی با ایران دارد؟
احمد العابد در ادامه مصاحبه سئوال کرد:«نظر دولت ایران در زمینه تجاوز نیروهای ترکیه به خاک عراق چیست؟» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در پاسخ به این سئوال تصریح کرد: جمهوری اسلامی سه اصل دارد، اصل اول یکپارچگی و حاکمیت عراق است و ما با هر چیزی که آن را تهدید کند مخالفیم. اصل دوم ثبات عراق و ایجاد امنیت در همه خاک این کشور است، و البته این مسئله به نفع کشورهای مجاور از جمله جمهوری اسلامی ایران است ، اما اصل  سوم پیشرفت و رشد اقتصادی عراق است زیرا به اقتصاد و پیشرفت ما نیز کمک می کند . پس ایران بر این سه اصل پایبند است، بنابراین ورود هر نیروی مسلح خارجی از کشوری به کشور دیگر هیچگونه توجیه قانع کننده ای ندارد.
خبرنگار الصباح الجدید همچنین پرسید: «هم اکنون سخن در زمینه تقسیم عراق بطور آشکارا و علنی مطرح می شود، نظر شما در این زمینه چیست؟»
دانایی فر پاسخ داد: من معتقدم ملت عراق هیچگونه طرحی را در زمینه تقسیم کشورش نمی پذیرد حال این تقسیم با هر عنوانی مطرح شود. مسئولان عراقی نیز تقسیم کشور را نمی پذیرند، و مراجع عالیقدر نیز همین نظر را دارند، بنابراین این مسائل ناشی از افکاری غربی است. اما غرب تصمیم گیرنده نیست زیرا ملت عراق خود سرنوشت خود را تعیین می کند و ما به عنوان کشور همسایه با هر گونه تقسیم مخالفت می کنیم.
احمد العابد در پایان مصاحبه پرسید:« آیا افقی برای امضای توافقنامه همکاری نظامی و یا توافقنامه دفاع مشترک بین عراق و ایران وجود دارد؟» سفیر ایران درعراق پاسخ داد: برخی مسائل در این زمینه مطرح شده است و ما امیدواریم این بحثها پیشرفت داشته باشد و ما پیش بینی می کنیم این مسئله در سریعترین زمان ممکن اتفاق بیفتد، اگر این توافق حاصل شود خوب است و اگر هم حاصل نشود مانعی برای ادامه همکاری بین دو کشور وجود ندارد.
 


دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن