تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بهترين علم آن است كه مفيد باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821193059




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفیر جدید عربستان معرفی شده/سیاست ایران گفت و گو با همسایگان است


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
جابر انصاری سفیر جدید عربستان معرفی شده/سیاست ایران گفت و گو با همسایگان است

جابر انصاری؛
سفیر جدید عربستان معرفی شده/سیاست ایران گفت و گو با همسایگان است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفیر جدید عربستان معرفی شده است و روند قانونی خود را در ایران طی می کند که اطلاع رسانی خواهد شد.



به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، حسین جابر انصاری این مطلب را روز دوشنبه در نخستین نشست خبری خود پس از انتصاب به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد.
وی در پاسخ به سوالی درباره مصاحبه قشقاوی معاون وزیر امور خارجه درباره آغاز گفت و گوهای ایران و عربستان در خصوص مسایل ملی و منطقه ای گفت: سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران بر اساس گفت و گو با همسایگان بنا نهاده شده است و این سیاست ادامه پیدا خواهد کرد.
وی اظهار داشت: عربستان یکی از همسایگان بزرگ جمهوری اسلامی ایران است. به نظر می رسد ظرفیت های مهمی برای تغییر فضای موجود است و اگر دولت عربستان اراده قطعی داشته باشد زمینه های تغییر فضای فعلی فراهم خواهد شد.   **لغو یادداشت تفاهم ایران و آرژانتین درباره آمیا رسما اعلام نشده است
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره یادداشت تفاهم ایران و آرژانتین نسبت به موضوع آمیا نیز گفت: این یادداشت تفاهم به درخواست دولت آرژانتین امضا شد و جمهوری اسلامی ایران برای نشان دادن حسن نیت خود با این درخواست موافقت کرد و حاصل آن یادداشت تفاهم بود.
جابری انصاری افزود: آن چه اتفاق افتاده در مسیر روند قانونی داخل کشور آرژانتین است و تاکنون لغو این یادداشت تفاهم به جمهوری اسلامی ایران رسما اعلام نشده، طبیعی است که اگر رسما اعلام شود اقدامات لازم انجام خواهد شد.   **احتمال لغو تحریم ها در نیمه دیماه سال جاری
خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید اگر نشست فردای شورای حکام پرونده پی.ام.دی را مختومه اعلام کند پیش بینی شما از این که دو طرف رسما اجرای تعهدات و موضوع لغو تحریم ها را کلید بزنند از محدوده زمانی لغو تحریم ها چیست؟
جابر انصاری اظهار کرد: اگر روند توافق ها مابین دو طرف نهایی و اجرایی شود در بازه زمانی نیمه دی ماه روند اجرایی توافقات در ارتباط با تحریم ها و مسایل دیگر آغاز و انجام می شود.
وی ادامه داد: امید است با مجموعه اقدام ها و توافق های صورت گرفته و آنچه پیش بینی می شود که در اجلاس شورای حکام آژانس و مراحل مقدماتی انجام شود، به زودی شاهد آغاز اجرای توافق هسته ای باشیم.   **اقدامات وزارت امور خارجه درباره نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب
جابر انصاری درباره اقدام های وزارت خارجه پیرامون نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان غرب نیز گفت: همزمان با انتشار پیام دوم رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب، مجموعه اقدام ها و هماهنگ هایی توسط وزارت امور خارجه برای انتشار درست این پیام در سطح جهان انجام و کارگروه هایی در سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران بر اساس هماهنگی که در مرکز وزارت با نمایندگی ها انجام شد شکل گرفت.
وی افزود: در نخستین گام اضافه بر ترجمه هایی که همزمان با انتشار پیام انجام شده بود، به 17 زبان محلی جهان هم توسط سفارتخانه های ایران ترجمه شد تا زمینه های انعکاس گسترده تر پیام فراهم شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: مجموعه ای از تحرکات، اقدام ها و هماهنگی ها در چارچوب دیپلماسی عمومی هم برای پیگیری، طرح و بازنشر ایده ها و فضای کلی پیام در کشورهای مختلف جهان در حال هماهنگی و اجراست که به مرور گزارش آن در اختیار افکار عمومی قرار می گیرد.     ** انتقال اورانیوم به روسیه
خبرنگاری درباره انتقال اورانیوم غنی شده ایران به روسیه پرسید و گفت اخیرا مطرح شده که این اورانیوم قرار است به قزاقستان متتقل و در بانک سوخت آنجا ذخیره شود.
جابرانصاری پاسخ داد: وارد جزییات نمی شوم اما آنچه اتفاق می افتد جزیی از توافقات بین ایران و 1+5 است. ترتیباتی که بین ایران و روسیه انجام و تواقق شده در حال پیگیری و اجراست. مراحل آغازین آن شروع شده و امیدواریم در جدول زمانی توافق شده بین دو کشور و ایران و 1+5 این توافق نهایی شود. هم اکنون گام هایی که باید توسط طرفین برداشته شود در مسیر اجرا است.
وی ادامه داد: این روند، در زمان توافق شده از آغاز سال میلادی یعنی کمتر از سه هفته مسیر نهایی خود را طی خواهد کرد.     **مستشاری نظامی ایران در سوریه ادامه می یابد
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص مسایل سوریه هم گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران مورد بحران سوریه از ابتدا روشن و مبتنی بر چند اصل اساسی بوده که یکی از آنها مخالفت با استفاده ابزاری از تروریسم برای تحقق اهداف سیاسی در چارچوب اختلاف های داخلی یک کشور است.
جابر انصاری افزود: این سیاست روشنی است که استمرار می یابد در این چارچوب تاکنون بر اساس درخواست دولت سوریه کمک ها و حضور مستشاری نظامی انجام شده و این روند هم ادامه پیدا می کند و چنین درخواستی از ایران برای اعزام نیروی نظامی برای سرکوب آشوبگران صورت نگرفته و اگر درخواست شود در زمان خود بر اساس اصول و چارچوب های سیاست خارجی ایران بررسی و پاسخ مقتضی داده خواهد شد.
انصاری در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره نشست معارضه سوری در عربستان اظهارداشت: مجموعه ای از جلسات و نشست های معارضه در حال برگزاری است .علاوه بر نشست ریاض اجلاسی هم در شهر حسکه در داخل سوریه با حضور بخش هایی معارضه برگزار شد. همچنین اجلاسی در دمشق برگزار شد و اجلاس دیگری در پاریس در حال برگزاری است.
وی افزود: نشست های دیگری در نقاط دیگر در حال برگزاری است . هدف این نشست ها مشخص کردن هیات معارضه سوری است و این مقدمه سازی برای گفت و گوی طرفین درگیر یعنی دولت سوریه و گروه های معارضه است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: دولت سوریه آدرس مشخص دارد و کسی نباید دنبال آن بگردد. یکی از ابعاد پیچیدگی بحران سوریه این است که معارضه جریان منسجمی نیست .تعدد گروه ها و رقابت بین آنها گاهی بیش از اختلافات آنها با دولت سوریه است و هدف این نشست ها این است که مابین معارضه اتفاق نظر فراهم شود و هیات آنها در گفت و گوها مشخص شود.
وی با بیان این که ما درباره هر کدام از آنها اظهارنظر مستقیم نمی کنیم گفت: آنچه از دید جمهوری اسلامی مشخص است باید مابین گروه های مسالمت جوی معارضه که خواهان تغییر و اصلاح در سیاست سوریه هستند با گروه های تروریستی که ابزار ترور به شکل گسترده برای تحقق اهداف خود استفاده می کنند تمایز قائل شد و مرز بین اینها نباید کنار برود چرا که در این صورت عملا مفهوم معارضه مسالمت جو را نفی می کند.
وی تصریح کرد: دولت سوریه با کسانی که کاری جز فعالیت های تروریست ندارند امکان توافق ندارد و این نکته اساسی است . نکته دوم این که تنوع طیف های سیاسی معارضه سوریه باید مورد توجه واقع شود و برگزار کنندگان این نشست ها نباید دنبال تحمیل سیاست ها خود بر معارضه باشند و به معارضه شکل خاصی بدهند و یا گروه هایی را بر گروه های دیگر ترجیح دهند.
به گفته جابر انصاری تنها عنصر تمایز بخش بین گروه ها موضع مشخص آنها درباره تروریسم است و غیر از این تمام گروه های مسالمت جو که ادعا می کنند نماینده بخشی از مردم سوریه هستند می توانند در این پروسه مشارکت کنند.     **ایران از ابتدا راه حل بحران سوریه را نظامی ندانسته است
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نشست نیویورک درخصوص سوریه نیز گفت: روند گفت و گوهای سیاسی سوریه که دو دور آن در وین برگزار و دور سوم بناست در نیویورک برگزار شود در حال طی شدن است؛ جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر این باور بوده که حل بحران سویه راه حل نظامی ندارد و خروج از آن از مجرای توافق سیاسی سوری - سوری خواهد گذشت.
جابر انصاری افزود: نقشی که کشورهای منطقه، جهان و کشورهای موثر در تحولات می توانند ایفا کنند این است که تسهیل کننده این توافق و راه حل سیاسی برای خروج از این بحران پیچیده و چند لایه باشند.
وی ادامه داد: ایده کلی مسیری که در وین آغاز شده پذیرش این موضوع و نقش آفرینی قدرت های منطقه و بین المللی برای وصول به مرحله ای است که طرفین سوری - سوری، دولت سوریه و معارضه قانونی که تروریسم را نفی می کند، گفت و گوهایی را برای حصول به توافق سیاسی و خروج از بحران جاری انجام دهند.
این مقام دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: این گفت وگو ها با فراز و نشیب در حال طی شدن است و برگزاری اجلاس نیویورک و موفقیت آن منوط به این است که در زمینه دو موضوع اساسی مشخص شدن گروه های تروریستی و همینطور گروه های معارض مسالمت جوی سوری و هیات های مذاکراتی، توافق اساسی بین شرکت کنندگان این نشست ایجاد شود.
جابرانصاری تصریح کرد: بنابراین هم تاریخ، هم موفقیت و هم سطح حضور ایران در اجلاس نیویورک منوط به فراهم شدن این مقدمات است.
وی اضافه کرد: اگر در زمینه این مقدمات توافق و مسیر منطقی طی شود مسیری که مبنی بر اجماع سازی بین کشورهای مهم، موثر و توافق خود سوری ها باشد، می تواند مقدمه حصول یک راه حل مسالمت آمیز باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اگر این مقدمات به طور صحیح طی شود، زمینه برای پایان این بحران انسانی و سیاسی گسترده که تاثیر جدی در ناامنی و بی ثباتی خاورمیانه، غرب آسیا و جهان دارد؛ فراهم می شود.   **عربستان درباره فاجعه منا مسئولیت حقوقی و انسانی را بپذیرد
وی درباره ماجرای منا و کمیته حقیقت یاب نیز گفت: این فاجعه، فاجعه انسانی بزرگ بود، متاسفانه با نحوه مواجهه نامناسب با آن، ابعاد آن بسیار پیچیده تر و تبدیل به یک مساله بزرگ با ابعاد سیاسی هم شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در فصل حج و با حضور گسترده حجاج احتمال وقوع فجایع انسانی وجود دارد و در سال های گذشته هم این اتفاق ها در برخی دوره ها و سال های برگزاری حج اتفاق افتاد.
جابر انصاری ادامه داد: آنچه فاجعه منا را به بحران و شبه بحران تبدیل کرد و در افکار عمومی ایران به یک مانع و عایق بزرگی در برابر هر گونه روابط و همکاری ها در سطح منطقه ای تبدیل شد، نحوه مواجهه غیرمنطقی و سوء مدیریتی که در تعامل با این بحران انجام شد، بود که به هر حال ابعاد انسانی مساله را پیچیده تر و ابعاد سیاسی آن را بیشتر کرد و غلظت آن را افزایش داد.
وی اضافه کرد: سیاست ما در پیگیری موضوع واضح است، دولت عربستان به عنوان دولت میزبان مناسک حج به طور طبیعی مسئولیت حقوقی و جنبه های مختلف میزبانی را عهده دار است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: وقتی در فصل حج و در سرزمین عربستان چنین فاجعه ای با ابعاد گسترده اتفاق می افتد به طور طبیعی آنچه اهمیت دارد تعامل سیاسی و مدیریت درست بحران در گام اول و در گام دوم پذیرفتن مسئولیت های حقوقی و انسانی این فاجعه بزرگ است.
جابر انصاری خاطرنشان کرد: در چارچوب روابط و کانال های رابطه ای بین دو کشور و ظرفیت های بین المللی و منطقه ای در حال پیگیری موضوع هستیم و امید است با توافقی که با عربستان ایجاد می شود و تعامل منطقی که دولت عربستان با موضوع خواهد کرد، جنبه های حقوقی، انسانی و مسئولیت های دولت عربستان به طور مشخص به نتیجه برسد و کاهش دهنده جنبه ای از جنبه های آلام و خانوادهای قربانیان این حادثه و ملت بزرگ ایران باشد.     **مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا با روح توافق هسته ای در تعارض است
به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا درباره محدودیت سفر ایرانیان به آمریکا گفت: این مصوبه هنوز مراحل قانونی خود را کامل نکرده است و از دید جمهوری اسلامی ایران مصوبه ای است که از جنبه های مختلف دچار مشکل است.
جابر انصاری افزود: این مصوبه هم با قوانین تجارت آزاد بین المللی در تناقض است و هم با اصول اساسی حقوق بشر تناقض اساسی دارد چرا مجازات جمعی اتباع یک یا چند ملت را هدف می گیرد.
وی با تاکید بر این که این مصوبه با بدیهی ترین اصول حقوق بشر متناقض است، تصریح کرد: مصوبه اخیر با روح توافقات هسته ای هم به نحوی در تعارض است البته جنبه های دقیق حقوقی آن توسط وزارت خارجه در حال بررسی است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: اگر صراحت تناقض این مصوبه با برجام قطعی شود، وزارت خارجه به روند بررسی های آن در چارچوب توافقات اهتمام خواهد داشت اما حتی اگر ثابت نشود، آنچه مسلم است این که این مصوبه در طی مراحل قانونی بعدی آن در ایالات متحده آمریکا پیام منفی به جمهوری اسلامی و ملت بزرگی است که مخالفت های گسترده ای هم در ایران و هم اتباع ایران در خارج با این مصوبه صورت گرفته است.
جابر انصاری ادامه داد: امیدواریم با توجه دولت و قانونگذاران آمریکایی ادامه مسیر این مصوبه طی نشود و اگر طی شد، گواه دیگری بر سیاست های یکجانبه و تناقض آمیز آمریکا خواهد بود.
وی اضافه کرد: ادعای ایالات متحده آمریکا در این مصوبه برخورد با تروریسم است در حالی که جمهوری اسلامی ایران و اتباع آن بیشترین هزینه را در مقابله با تروریسم پرداخت کرده اند و این مصوبه اتباع ایران را هدف گرفته است.     **تلاش شد تا اتفاقات جمهوری آذربایجان در قالب یک حادثه مدیریت شود نه یک روند
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری پیرامون حوادث روی داده در جمهوری آذربایجان و اقدامات وزارت امور خارجه در قبال این حوادث اظهار داشت: یک هفته قبل از اربعین تحولاتی در یکی از مناطق آذربایجان رخ داد، جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه از همان آغاز برای کنترل ابعاد این مساله و عدم خروج آن از یک حادثه به یک روند برخورد با بخش هایی از جامعه آذربایجان، تلاش های خود را آغاز کرد.
جابرانصاری گفت: رایزنی هایی با دولت آذربایجان انجام شد که این رایزنی ها به طور نسبی موفقیت آمیز بود و باعث شد این اتفاقات در قالب یک حادثه مدیریت شود نه یک روند.
وی با بیان این که امیدواریم این مسیر با موفقیت پیش برود و ما خواهان آرامش و ثبات در دولت های همسایه هستیم، افزود: باید زمینه های همبستگی ملی مابین اجزای جوامع تقویت شود و روابط دولت ها و ملت ها در مسیر طبیعی خود طی شود.     **ابراز تاسف از حوادث نیجریه
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون حوادث نیجریه اظهار داشت: اتفاقات حوادث نیجریه طی دو روز گذشته واقعا باعث اسباب تاسف شدید جمهوری اسلامی ایران است. دولت نیجریه یک دولت بزرگ در قاره آفریقا و عضو سازمان تعاون اسلامی است.
جابرانصاری ادامه داد: همکاری خوبی بین ایران و نیجریه وجود دارد که شاهد آن حضور رئیس جمهوری نیجریه در اجلاس اوپک گازی در ایران بود.
وی گفت: امیدواریم این حادثه تاسف بار مسیر دولت و ملت نیجریه را که با تروریسم و افراط گرایی مواجه است، منحرف نکند و در جهت همبستگی داخلی پیش برود و ما هم از ارتباطات خود با دولت نیجریه استفاده می کنیم تا این حادثه تاسف بار مدیریت شود و مشکلات بیشتری ایجاد نشود.     **امکان گفت و گو در صورت اراده قطعی آمریکا در اجرای توافق هسته ای
این مقام وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اظهارات غلامعلی خوشرو نماینده ایران در سازمان ملل متحد مبنی بر امکان همکاری ایران و ایالات متحده آمریکا اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد چارچوب گفت وگوی هسته ای واضح است که این سیاست از زبان عالی ترین مقامات جمهوری اسلامی ایران بیان شده است.
جابر انصاری اضافه کرد: در گفت وگوهای هسته ای فقط بر موضوع هسته ای و ادعاهای طرف مقابل متمرکز بود و هیچگاه هیات ایرانی از چارچوب این سیاست رسمی تخطی نکرده است و تاکنون هم این روند ادامه دارد. آنچه آقای سفیر مطرح کرد ه اند قبلا هم از زبان عالی ترین مقامات بیان شده است.
وی خاطرنشان کرد: موفقیت و اجرای کامل توافق هسته ای می تواند افق هایی را در زمینه های دیگر باز کند و این منوط به سیاست آمریکاست که ما تاکنون علائمی از آمریکا مشاهده نکردیم. اگر ایالات متحده اراده قطعی برای روند موفق توافق هسته ای نشان دهد، در آینده ممکن است زمینه برای گفت وگوهای دیگر فراهم شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: این مساله تا امروز به عنوان یک ایده مطرح بوده و نه برنامه عملیاتی است و بخش عمده آن هم منوط به رفتارهای ایالات متحده آمریکا است. آنچه در مصوبه اخیر کنگره آمریکا دیدیم چنین علائمی به ما نمی دهد.     **دخالتی در امور داخلی بحرین نداریم
جابر انصاری همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون احضار کاردار جمهوری اسلامی ایران در بحرین اظهارداشت: مساله بحرین یک مساله عمیق و گسترده داخلی بین بخش وسیعی از جامعه بحرین و دولت بحرین است.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به اقتضای همسایگی هیچ تمایلی به تشدید بحران ها در کشورهای همسایه خود ندارد و سیاست ما از ابتدا روشن بوده و این سیاست تشویق دولت بحرین و معارضه سیاسی برای گفت و گوها و حصول توافق سیاسی بوده است که تامین کننده حقوق اساسی اقشار مختلف ملت بحرین است.
سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد: ما هیچ دخالتی بر امور داخلی بحرین نداریم و مساله بحرین یک مساله داخلی مابین بخش های مهمی از مردم و دولت این کشور است؛ ما نه فقط دخالت نداریم بلکه تشویق کننده حصول توافق هستیم.
جابرانصاری خاطرنشان کرد: موفقیت این سیاست منوط به اتخاذ تصمیم دولت بحرین و آمادگی این کشور برای گفت و گو و توافق با فرزندان ملت خویش و گروه های عمده سیاسی است که انتقادات گسترده و درخواست هایی برای حقوق پایه خود دارند.
وی گفت: امیدواریم زمینه چنین توافقی با اتخاذ تصمیم شجاعانه مبتنی بر واقعیت از سوی سیاست مداران دولت همسایه بحرین فراهم شد./ایرنا     135



۲۳/۰۹/۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن