تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در انسان پاره گوشتى است كه اگر آن سالم و درست باشد، ديگر اعضاى بدنش هم با آن سا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820567399




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بزرگترين قلعه خشتي جهان ، طرح ملي شناخته شد


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: بزرگترين قلعه خشتي جهان ، طرح ملي شناخته شد
قلعه ايرج بزرگترين قلعه خشتي ايران و جهان براي تبديل شدن به قطب گردشگري طرح ملي شناخته شد.
به گزارش شبكه خبر ، مسعود حيدري كارشناس فني اداره ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري ورامين با بيان اين مطلب افزود: قرار است با ملي شدن طرح ساماندهي قلعه ايرج طرح جامع مرمت و احياي اين قلعه به عنوان بزرگترين قلعه خشتي ايران و جهان تهيه و تدوين شود.

وي با بيان اينكه قلعه ايرج با احتساب محوطه داخلي و خارجي و خندقهاي قلعه 240 هكتار وسعت دارد ، خاطر نشان كرد : با تهيه طرح جامع سند چشم اندازي براي توسعه گردشگري و معرفي ميراث فرهنگي شهرستان تهيه خواهد شد.

حيدري درباره اقدامات مرمتي كه قرار است در طرح جامع گنجانده شود ، اظهار داشت : يكي از طرح هاي ما مرمت بخش هايي از ديواره هاي قديمي ترسيم و نشان دادن آنها به بازديدكنندگان است.
به گفته اين كارشناس در سال گذشته براي مرمت و ساماندهي قلعه ايرج 29 ميليون تومان اعتبار به همت معاونت ميراث فرهنگي اختصاص داده شد.

امسال نيز قرار است حدود 200 ميليون تومان اعتبار به اين منظور در سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي وگردشگري استان تهران پيش بيني شود.

بنابراين گزارش قلعه ايرج يكي از بي نظيرترين قلعه هاي خشتي جهان است كه با ارتفاع 50 فوت با وسعت 200 هكتار در دوران ساساني (باستان شناسان بعلت نبود كاوش هاي مورد نياز ،نظر قطعي درباره قدمت آن نداده اند)ساخته شده است .

اين بناي تاريخي كه بزرگترين قلعه خشت وگل دفاعي جهان به شمار مي رود در سمت شمال جاده ارتباطي ورامين به پيشوا قرارگرفته و در 4 جهت بنا دروازهايي به منظور فراهم ساختن امكان ورود و خروج به درون اين بنا ساخته شده است.

كارشناسان و متخصصان تاريخي اين قلعه را همان قلعه ايرج ورامين مي دانند.
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 271]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن