تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مشورت با عاقلِ خيرخواه، خجستگى، بركت، رشد و توفيقى از سوى خداست. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821012928




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قنات قصبه گناباد - تجربه سفری آسان


واضح آرشیو وب فارسی:ایران ایزی تراول: جاهای دیدنی خراسان رضوی: قنات قصبه گناباد   قنات قصبه بزرگ‌ ترین و قدیمی‌ ترین قنات جهان مربوط به ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ سال پیش و تنها اثر پیشنهاد شده خراسان بزرگ به سازمان جهانی یونسکو برای ثبت است که در شهر گناباد در جنوب خراسان رضوی واقع شده است. قنات قصبه گناباد در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی درفهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این قنات از دو رشته اصلی به نام‌ های قصبه و دولاب تشکیل شده است. قنات قصبه به طول ۳۵ کیلومتر و ژرفای بیش از ۳۰۰ متر و چاهایی با فواصل منظم ۵۰ متری از دوره هخامنشیان به جا مانده و یک شاهکار بی‌نظیر به شمار می‌آید. قنات در مجموعه تمام رشته‌های اصلی و فرعی ۴۲۷ میرچاه دارد که از این تعداد ۱۸۲ چاه آن در رشته اصلی قصبه قرار دارد. این قنات یکی از پرآب‌ترین قنات‌های ایران است و آب آن تقریبا در تمام طول سال ثابت است.  
جاهای دیدنی خراسان رضوی قنات قصبه گناباد (۳)
  قنات قصبه گناباد در لایه‌ای از خاک حفر شده است که آب را در خود ذخیره می‌کند و ساکنان منطقه می‌توانستند در آب‌ بند و اتاقک بالای آن‌ که به چاه بالاخانه‌دار معروف است، آب را ذخیره کنند و از ذخایر زیرزمینی قنات استفاده نکنند. کانال های قسمت اولیه آن به طول ۵۰۰ متر، جهت مسیر بازدید کنندگان از داخل قنات بازگشایی شده است، اما به لحاظ استحکام بخشی آن و ایجاد اماکن رفاهی در مسیر و خارج آن نیاز به اعتباری از سوی ارگان‌ها و سازماندهی دولتی دارد. با وجود خشکسالی در منطقه، آب قنات قصبه گناباد همچنان گوارا است و با لایروبی‌های انجام گرفته آب قنات افزایش یافته است.



VN:F [1.9.16_1159]
زیبایی و جذابیت





فاصله مناسب از شهر





مسیر دسترسی مناسب





ارزش بازدید







امتیاز: 0.0 از 5 (از مجموع 0 رای داده شده)

ثبت رای













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایران ایزی تراول]
[مشاهده در: www.iraneasytravel.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن