تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805584702
تاجیک: برخی اصلاحطلبان سکولار شدهاند
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تاجیک: برخی اصلاحطلبان سکولار شدهاند
رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری دولت اصلاحات گفت: بازیهای سیاسی گوناگونی در طیف اصلاحات وجود دارند و بر همین اساس برخی اصلاحطلبان به طور کامل به سمت طیف سکولار کشیده شدهاند.
فارس: محمدرضا تاجیک رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری دولت اصلاحات در گفتوگو با روزنامه «وقایع اتفاقیه» در مورد حزب و تحزب اظهار داشت: احزاب در جامعه ما به صورت غیرپایا و غیرپویا جلوه میکنند و ما به اصطلاح مقدم بر ایجاد یک رسوم فرهنگ سیاسی بالغ تلاش کردیم که بازی سیاسی از نوع حزبی را تجربه کنیم.
وی افزود: جوامع غربی نخست در فرایند پیچیده شدن تکامل و مدرن شدن فرهنگ سیاسی را شکل و این فرهنگ را نشر و رسوب دادند و در لایههای مختلف جامعه نهادینه کردند تا به صورت رفتار اولیه جوامع مدرن درآید و بعد وارد بازی سیاسی شدند.
تاجیک معتقد است که بازی سیاسی حزبی پیچیدهترین بازی است که انسان تاکنون تجربه کرده بنابراین بازی حزبی، خاص انسانهای پیچیده و خاص انسانهای جوامع پیچیده، به بلوغ رسیده و به تعبیر کانت جوامعی از نابالغی خود خارج شدهاند، است.
رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری دولت اصلاحات میگوید که جامعه ما حوصله چنین فرصتی (بازی پیچیده حزبی) را نداشته است و حوصله تاریخی جامعه ما به اصطلاح زود سرمیآید. بنابراین مقدم بر اینکه آهسته و پیوسته شاکله یک فرهنگ سیاسی بالغ و پیچیده را ایجاد کند و آهسته و پیوسته این را در لایههای مختلف جامعه نشر و رسوب دهد به تأسی و تقلید از انسانهای غربی در نسیم مدرنیته که در جامعه ما میوزد به اصطلاح میخواهد بازی حزبی را تجربه کند.
وی اصولاً این نوع بازهای حزبی را جزو طبیعت یک فرد ایرانی نمیداند و معتقد است که این انسان و این آدم برای چنین کنش پیچیدهای تربیت نشده و فرهنگ چنین کنشی را ندارد. میتوانم ادعا کنم، ادب و آداب چنین کنشی را ندارد، تجربه چنین کنشی را ندارد، بازی حزبی نه در زیست جهان او و نه در تجربه زیستی او معنا پیدا میکند. بیتردید نه در تجربه زیستی او چیزی به عنوان بازی حزبی وجود دارد و نه در زیست جهان و نه در نظم نمادین انسان ایرانی. به تعبیر لکام نظم زبانی او چیزی به نام حزب در معنای مدرن وجود دارد.
تاجیک با بیان اینکه انسان ایرانی هم به لحاظ نظری و هم به لحاظ عملی با بازی حزبی بیگانه است، گفت: دومین مسئلهای که به نظر من اتفاق میافتد، این است که ما مفهوم حزب و بازی حزبی را هم ایدئولوژیک درک میکنیم یعنی؛ بازی حزبی یک بازی دموکراتیک است.
به گفته این فعال سیاسی اصلاحطلب لازمه بازی حزبی احترامگذاشتن و به رسمیت شناختن یکدیگر و به اصطلاح مقدمه آن پذیرش تکثر است، پذیرش صداهای مختلف و پذیرش یک رقابت مسالمتآمیز میان هویتهای متفاوت است، لازمهاش پذیرش چند صدایی است، اما از آنجایی که ما این مفهومها را ایدئولوژیک درک میکنیم، بنابراین بازی حزبی ما هم چهرهای ایدئولوژیک به خود میگیرد.
وی در بخشی از این گفتوگو درابره نواصلاحطلبی که پیشتر به آن اشاره کرده بود نیز ضمن اعلام این خبر که به زودی کتاب مانیفست نواصلاحطلبی منتشر میشود به ارائه توضیحات بیشتر از این ایده پرداخت.
تاجیک گفت: در مانیفست نواصلاحطلبی من تلاش دارم که اصلاحطلبی را در«context» زمینه خودش بگنجانم و به «context» زمینه یا ظرف تاریخی اکنون بیاورم و ببینم میتوانیم تکملهای بزنیم که با نسل کنونی، نیازها و اقتضاهای زمانمان هماهنگ کنیم و بتوانیم مفاهیم جدیدتری را وارد آن کنیم، روح جدیدی به آن بدمیم و آن را به صورت یک فلسفه در عرصه کنونی جامعه خود در بیاوریم.
رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری دولت اصلاحات تصریح کرد: دغدغههای جدید من درباره نو اصلاحطلبی این است که به چه شکلی میتوانیم اصلاحطلبی را تاریخمند کنیم و یا چگونه نونو کنیم و این هم بحث من است که چون تاریخ میرود و هم الزاماتش عوض میشود این گفتمان نمیتواند بماند؛ اگر بماند با تاریخ و زمانه خودش رابطه برقرار نمیکند، گفتمان باید روح زمانه باشد.
وی در بخش دیگری از این مصاحبه با بیان اینکه حزبی که من پیشنهاد میدهم از نوع تشکیلات خوشهای است، گفت: حزب باید مطالبه محور باشدو میتواند پیرامون یک نیاز شکل بگیرد؛ این مطالبه میتواند ایجابی یا میتواند سلبی باشد.
تاجیک ادامه داد: ما اکنون در این شرایط میخواهیم چیزی را صرف کنیم یعنی ما میخواهیم که در فضای سیاست این گروه خاص وارد فضا نشود. همه ما در این مسئله که این گروه نباشد، مشترک هستیم با تمام تفاوتمان در این فضا مشترک هستیم مانند انقلاب. در انقلاب گروههای مختلف با هم گره میخورند پیرامون یک نقطه سلبی دور یک دیگر جمع میشوند. به نام شاه به نام رژیم پهلوی، ناسیونالیست، سوسیالیست، مارکسیست و مسلمان همه با هم گره میخوردند، چون چیزی برای رسیدن میان همه مشترک است، اما در تحزب پیشنهادی من همه برای رسیدن به یک هدف مشخص متحد میشوند.
این فعال سیاسی اصلاحطلب در پاسخ به این پرسش که فکر نمیکنید اصلاحطلبانی که غالباً سوسیال دموکرات هستند با قالب نواصلاحطلبی مخالفت کنند، گفت: من میپذیرم برخی از اصلاحطلبان یک نوع پیشینه سوسیال دموکراسی دارند، اما فضای اصلاحطلبی یک طیف است که به تعبیر اشتاین، بازیهای زبانی گوناگونی درون آن حکمفرما است، بعضی از این بازیهای زبانی کاملاً چهرهای مذهبی دارند و فضای مذهبی آبشخور فکریشان است.
تاجیک ادامه داد: بعضی دیگر نه کاملاً به سمت طیف سکولار کشیده شدهاند و از دین فاصله گرفتهاند و تلاش میکنند عقلانیت محض را جایگزین دین کنند و یک نوع منش لیبرالیستی اتخاذ کردهاند؛ بعضیها مانند چپ دهه اول انقلاب کماکان یک روحیه سوسیالیستی را دارند و این روحیه سوسیالیستی را با نوعی دموکراسی صیقل دادهاند و تلاش میکنند هم گرایشات عدالتمحورانه خود را در سطح اجتماعی داشته باشند و هم نظرات دموکراتیک خودشان را در عرصه سیاست با هم جمع کنند.
به گفته وی بخش اعظمی از اصلاحطلبان میخواهند اقتصاد عادلانه، توزیع ثروت عادلانه را در سطح جامعه با یک نوع دموکراسی و گرایش دینی جمع کنند. این تقسیمبندیهای فکری متفاوت در فضای اصلاحطلبی است و همین امر بازیهای زبانی گوناگون در اصلاحطلبی پدید آورده است. باید ببینیم جریان اصلاحطلبی و چیزی که به نام رهبری فکری اصلاحطلبی مطرح شده بیشتر چه گرایشی دارد. بعید میدانم تمام جریان اصلاحطلبی بخواهد خودش را در قالب سوسیال دموکراسی تعریف کند.
رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری دولت اصلاحات در پایان اظهار کرد: اصلاحطلبان تلاش دارند که تمایلات و گرایشات و اعتقادات دینی و مذهبی خود را پاس بدارند. جامعه ما یک جامعه دینی است و حداقل بخشی از جریان اصلاحطلبی معتقد است که دین از چنان غنایی برخوردار است که از جوشش آن بتوانیم برای نسل کنونی سخن داشته باشیم سبک و راهکار داشته باشیم، سیاست و روابط اجتماعی داشته باشیم و بتوانیم گفتمان جدیدی را در عرصه جامعه کنونی در بیندازیم، بنابراین این فضا نیز وجود دارد و باید ببینیم که در آینده کدام یک از این بازیهای زبانی فضای اصلاحطلبی غالب میشود. آن زمان میتوانیم درباره نو اصلاحطلبی به بحث بنشینیم.
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]
صفحات پیشنهادی
معاون سیاسی سپاه صاحبالزمان (عج): برخی مدعوین 16 آذر دانشگاهها در فتنه 78 یا 88 نقش اساسی داشتند/ اصلاحطلبا
معاون سیاسی سپاه صاحبالزمان عج برخی مدعوین 16 آذر دانشگاهها در فتنه 78 یا 88 نقش اساسی داشتند اصلاحطلبان و فرصت حیات مجدد در دولت یازدهممعاون سیاسی سپاه صاحبالزمان عج گفت در سالهای متمادی در 16 آذر دانشجویان با حضور فتنهگران در دانشگاه مخالفت میکردند اما امسال کسانیمحمدرضا تاجیک: اصلاحطلبان اگر برای مجلس برنامه ندارند نیایند/ زمانی ما دست دولت را گرفتیم؛ حالا نوبت دولت است
محمدرضا تاجیک اصلاحطلبان اگر برای مجلس برنامه ندارند نیایند زمانی ما دست دولت را گرفتیم حالا نوبت دولت است فعال سیاسی اصلاحطلب گفت ما همه امکانات خود را گذاشتیم که راه برای اینکه عدهای در یک تسابقی به پیروزی برسند هموار و فراهم شود طبیعی است که انتظاری وجود دارد که بعد ازمحمد رضا تاجیک:اصلاحطلبان اگر برای مجلس برنامه ندارند نیایند
محمد رضا تاجیک اصلاحطلبان اگر برای مجلس برنامه ندارند نیایند دوم خرداد٧٦ زمانی شکل گرفت که به گفته دکتر محمدرضا تاجیک عوامل متعدد در این بازه زمانی به هم رسیدند و این سیاست یا به تعبیر او جنبش خلق شد در این بازه حلقههای فکری هم به خلق تئوری و نظریه پرداختند آنها را مکتوب کرجهانگیری: برخی واقعیات را به موقع میگوییم
جهانگیری برخی واقعیات را به موقع میگوییم معاون اول رئیسجمهور به برخی اتهامهای هستهای وارده بر دولت یازدهم و تیم مذاکرهکننده اشاره کرد و گفت بسیاری از این اتهامات به خاطر این است که به دلیل برخی ملاحظات دولت هنوز مصلحت نمیداند خیلی از مسائل را بازگو کند خبرگزاری ایسنا مترامپ: باید اینترنت برخی مناطق قطع شود
ترامپ باید اینترنت برخی مناطق قطع شود یکی از نامزدهای جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری گفت که برای جلوگیری از گسترش تروریسم باید اینترنت در برخی مناطق قطع شود خبرگزاری تسنیم یکی از نامزدهای جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری گفت که برای جلوگیری از گسترش تروریسم ببرخی به دنبال فشار به شورای نگهبان هستند
آیتالله لاریجانی برخی به دنبال فشار به شورای نگهبان هستند نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد که در نشست با آیتالله آملی لاریجانی وی گفته است برخی به دنبال فشار به شورای نگهبان هستند به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز محمدرضا رضایی کوچی نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامعاون اول رئیسجمهور: برخی واقعیات درباره توافق هستهای را به موقع میگوییم
معاون اول رئیسجمهور برخی واقعیات درباره توافق هستهای را به موقع میگوییم معاون اول رئیسجمهور به برخی اتهامهای هستهای وارده بر دولت یازدهم و تیم مذاکرهکننده اشاره کرد و گفت بسیاری از این اتهامات به خاطر این است که به دلیل برخی ملاحظات دولت هنوز مصلحت نمیداند خیلی از مسائبرخی واقعیات را به موقع میگوییم
برخی واقعیات را به موقع میگوییم معاون اول رئیسجمهور به برخی اتهامهای هستهای وارده بر دولت یازدهم و تیم مذاکرهکننده اشاره کرد و گفت بسیاری از این اتهامات به خاطر این است که به دلیل برخی ملاحظات دولت هنوز مصلحت نمیداند خیلی از مسائل را بازگو کند کد خبر ۵۵۲۸۹۱ تاریخ انتشاربرخی واقعیات درباره توافق هستهای را به موقع میگوییم
معاون اول رئیسجمهور برخی واقعیات درباره توافق هستهای را به موقع میگوییم معاون اول رئیسجمهور به برخی اتهامهای هستهای وارده بر دولت یازدهم و تیم مذاکرهکننده اشاره کرد و گفت بسیاری از این اتهامات به خاطر این است که به دلیل برخی ملاحظات دولت هنوز مصلحت نمیداند خیلی از مسائدیدار ظریف با همتایان تاجیک و پاکستانی خود
دیدار ظریف با همتایان تاجیک و پاکستانی خودتاریخ انتشار سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲ ۵۱ وزیر امور خارجه کشورمان که عصر امروز به وقت محلی وارد اسلام آباد پایتخت پاکستان شد با وزیر امور خارجه تاجیکستان و مشاور نخست وزیر در امور خارجه پاکستان دیدار و گفتوگو کرد به گزارش فارس-
سیاسی
پربازدیدترینها