واضح آرشیو وب فارسی:ذاکرنیوز: موسیقی را با تعابیری مانند علم صداها، صداهایی دارای ریتم، ملودی یا آهنگ و ساخت، تعریف کرده اند. موسیقی محلی ایرانی از نظر ملودی بسیار پرمایه و یکی از غنی ترین، زیباترین و متنوع ترین ترانه های فولکوریک دنیا است. موسیقی ریشه عمیقی دارد و پیوندهای ویژه فرهنگی اقوام از خصایص بارز آن است، چنانچه اقوام منطقه با موسیقی زاده می شوند، با آن زندگی می کنند و با آن جان می سپارند. با وجود این که موسیقی مقامی خراسان شمالی به ثبت جهانی رسیده، اما به عقیده برخی کارشناسان، جایگاه ارزشمند آن پررنگ نشده است. یک کارشناس موسیقی حوزه هنری خراسان شمالی گفت: خراسان شمالی موسیقی محلی بسیار غنی دارد؛ اما حفظ این موسیقی و نوازندگان آن نیازمند معرفی است. حسین حصاری در گفت وگو با خبرنگار ذاکرنیوز منطقه خراسان شمالی اظهار کرد: لوطی ها از جمله افرادی بودند که در گذشته در موسیقی محلی استان نقش آفرینی می کردند؛ اما اکنون خبری از این افراد نیست. در گذشته، لوطی ها در مراسم شادیانه و عروسی ها داستان و قصه هایی را همراه موسیقی بیان می کردند؛ اما اکنون این رسوم از بین رفته است. او ادامه داد: تغییر در فرهنگ اجرای عروسی ها یکی از دلایل بروز این مشکل بوده است، به طوری که در گذشته عروسی ها به مدت دو یا سه روز برگزار می شد، اما اکنون به یک نصفه روز خلاصه شده است. از سوی دیگر، جایگزین شدن موسیقی الکترونیک (مانند ارگ) سبب شده تا مردم تمایل چندانی برای استفاده از این افراد و موسیقی محلی نداشته باشند. موسیقی الکترونیکی با بی تدبیری وارد عرصه شد و حال نمی توان آن را خارج کرد. همچنین در این باره، یک پژوهشگر موسیقی مقامی خراسان شمالی نیز گفت: این استان با توجه به برخورداری از قبایل و طوایف مختلف از فرهنگ موسیقیایی بسیار غنی برخوردار است که به سه بخش کرمانجی، ترکی و ترکمنی تقسیم می شود. مهدی رستمی با اشاره به این که نوازنده های محلی موسیقی مقامی این استان «بخشی» یا «عاشیق» نامیده می شوند، توضیح داد: «عاشیق ها» نوازندگان دوره گردی بودند که با استفاده از سازهایی مانند سرنا، دهل و کمانچه در فضای باز اجرا داشته اند و «بخشی ها» داستان پردازانی بودند که با بهره گیری از ساز دوتار زمینه نشاط را در مجالس فراهم می کردند. وی ادامه داد: «توره» نوع دیگر موسیقی مقامی استان است که چیزی شبیه به تئاتر خیابانی و در واقع همان نمایش بداهه صحنه ای با درون مایه طنز است و همچنین می توان از «لوطی ها» نام برد که زمینه شادی و سرور را در زمان خرمن کوبی و برداشت محصول ایجاد می کردند. این پژوهشگر همچنین از فعالان موسیقی مقامی استان از نوازندگان «قوشمه» یاد کرد. به گفته او، نقش «لوطی» در موسیقی مقامی خراسان شمالی به طور کامل از بین رفته و همچنین آیین توره و ساز کمانچه در بخش عاشیق ها از دست رفته است. رستمی با تأکید بر این که اکنون «عاشیق ها» با خطر انقراض مواجه هستند، ادامه داد: متولیان موسیقی این استان تحرک لازم را برای حفظ این موسیقی و شور و حال لازم برای مستندسازی پژوهش های مرتبط را نداشته اند. وی با اشاره به این که تا کنون گروه موسیقی مقامی خراسان شمالی در مراسم برگزارشده در سایر مناطق مقام اول را کسب کرده است، اظهار کرد: طی یکی - دو سال اخیر، با تلاش های انجام شده گروه های موسیقی مقامی خراسان شمالی توانسته اند روی صحنه بیایند و برای مردم استان کنسرت اجرا کنند. رستمی افزود: متأسفانه اکنون افرادی در قالب گروه های ارگ زنی در استان مشغول به کار هستند و این ساز را رواج می دهند. در حالی که دیگر هیچ خبری از شاگرد «سرنانواز» در خراسان شمالی نیست. انتهای پیام
یکشنبه ، ۲۲آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ذاکرنیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]