واضح آرشیو وب فارسی:موبنا: این روزها شاید بیش از همیشه از رمال، کف بین، د عانویس، جن گیر و بخت گشا می شنویم؛ هستند افراد ی که برای حل مشکلات خود د ست به د امان فال و د عا و ... می شوند تا شاید د ر زمان کم به هد ف خود برسند . شیروان یاری: د ر این میان افراد ی سود جو با سوءاستفاد ه از کم اطلاعی افراد د رگیر مشکلات به کسب سود های هنگفت می پرد ازند .آنها با فروش انواع طلسم ها وعد ه مرتفع شد ن مشکلات را می د هند و امید های واهی ایجاد می کنند . گاهی حتی این ساد گی تا جایی پیش می رود که افراد مراجعه کنند ه خود را د ر معرض تعرض شیاد ان بخت گشا و آیند ه نگر قرار می د هند و بعد د ست به د امان قانون می شوند . این افراد سود جو مستقیما کانون خانواد ه و باورهای مرد م را هد ف گرفته اند .همچنین جرایم متعد د د یگری مانند سوءاستفاد ه جنسی، کلاهبرد اری و سرقت نیز توسط رمالان رخ می د هد و پروند ه های بسیاری د ر این زمینه د ر محاکم قضایی مخصوصا د ر کلان شهرها تشکیل شد ه است. گزارش پیش رو به استناد تحقیق وپژوهش د وجامعه شناس د انشگاه کرد ستان تهیه شد ه است که نشان می د هد خانه های رمالی د ر متن و بطن شهر سنند ج چنان ریشه د وانید ه که رویای شیرین زنان این شهر ارد لان نشین را د ر کف فنجان های قهوه تلخ قورت می د هد وبرکف د ستان د ختران ناامید ؛ رنگ امید واهی پاشید ه می شود . امید قاد رزاد ه، د انشیار گروه جامعه شناسی د انشگاه کرد ستان وفاطمه غلامی، کارشناس ارشد جامعه شناسی این د انشگاه که د ر این پژوهش به تحلیل تجربه های زنان سنند جی از فالگیری پرد اخته اند ، هشد ار می د هند که مراکز فالگیری د ر کنار کارکرد های مشکل گشا وفراغتی، به مکانی برای پاتوق زنان مبد ل شد ه است. این د و پژوهشگر د ر این مقاله با استفاد ه از روش کیفی وتکنیک مشاهد ه ومصاحبه به بررسی تجربه ود رک زنان از د ونوع فالگیری، فال «قهوه» و«کف بینی» د ر سطح شهر سنند ج پرد اخته اند . این د وجامعه شناس برای تحلیل این پد ید ه از آسیب های عیان وپنهان اجتماعی، ۲۵ مرکز فالگیری را شناسایی کرد ه اند که از این تعد اد به ۱۲ مرکز مراجعه وبه گفت وگو با زنان مشارکت کنند ه د ر سن ۲۱ تا ۳۸ سال پرد اخته اند . به گفته فاطمه غلامی، کارشناس ارشد جامعه شناسی با توجه به پنهان کاری وغیرقانونی بود ن فعالیت رمالان، آمار د قیقی از تعد اد مراکز فالگیری د ر شهر سنند ج د ر د سترس نیست. این جامعه شناس به استناد یافته های پژوهش خود ، د ر خصوص سطح سواد زنان مورد مصاحبه می گوید :۱۳ د رصد از زنان مشارکت کنند ه د ر فرآیند این مقاله تحقیقی زیرد یپلم،۲۶د رصد د یپلم وفوق د یپلم،۴۰د رصد لیسانس و۲۰د رصد فوق لیسانس هستند . او از گرایش زنان تحصیلکرد ه سنند جی به فالگیری ابراز ناخرسند ی کرد وافزود :گرایش کثیر زنان تحصیلکرد ه به فالگیری نشان د هند ه وجود موانعی بر سر راه تبد یل پذیری سرمایه فرهنگی به سرمایه های اجتماعی واقتصاد ی است. این پژوهشگر معتقد است، باوجود اقبال زنان به تحصیلات وکسب صلاحیت ها وتوانایی های فکری برکمیت وکیفیت مناسبات وروابط اجتماعی زنان سنند جی افزود ه نشد ه است. به گفته این جامعه شناس،« د رشهر سنند ج به د لیل مرد انه بود ن ساختار اشتغال،تبد یل سرمایه های فرهنگی زنان به سرمایه های اقتصاد ی آسان نیست واین مسئله د شواری هایی را فراروی تحرک اجتماعی زنان وبهره گیری از ظرفیت ها وقابلیت های زنان برخورد ار از سرمایه فرهنگی به وجود آورد ه است.» فالگیری یک کنش اجتماعی به گفته این محقق،فالگیری پد ید ه ای محلی ومختص به ایران نیست، بلکه ماهیتی جهانی- محلی به خود گرفته است وبه همین د لیل باید این پد ید ه را د ربستر تحولات مد رنیته وفرآیند های فرهنگی- جهانی تحلیل کرد . فاطمه غلامی بااشاره به اینکه فالگیری یک کنش است که معنای آن د ر بستر اجتماعی و فرهنگی شکل می گیرد ؛افزود :شواهد مید انی گویای آن است که فالگیری جنبه جنسیتی به خود گرفته است ومتاسفانه زنان رغبت بیشتری به این پد ید ه د ارند . به عقید ه وی، امروزه فالگیری وطالع بینی نه تنها به حوزه های سنتی افراد ، بلکه به حوزه های نوین زند گی هم رسوخ کرد ه ود ر زیر نقاب به ظاهر فرد گرایی جامعه نوین، اشتیاق گسترد ه نسبت به پد ید ه های اسرارآمیز، افزایش یافته است. این جامعه شناس می گوید : گرایش زنان به بخت گشایی، آیند ه نگری، رهایی از روزمرگی،کسب حمایت های اجتماعی، مشکل گشایی وفراغتی شد ن فالگیری ازد لایل روی آوری زنان سنند جی به پد ید ه رمالی است. مد رن شد ن فالگیری به گفته غلامی، اماکن فالگیری امروزه مد رن شد ه وشکل مطب پزشکان به خود گرفته است؛ گرفتن وقت قبلی، هماهنگی با فالگیر، اتاق انتظار و وجود منشی د ر مراکز فالگیری از نشانه های مد رن شد ن حرفه رمالی است. وی با اشاره به تحصیلات روانشناسی شماری از رمالان افزود :« روان کاوانه شد ن فالگیری از د یگر ابعاد مد رن شد ن رمالی است؛ تاجایی که برخی از زنان مراجعه کنند ه معتقد ند که فالگیران از حس ششم برخورد ارند .» به گفته وی، از منظر زنان مورد مصاحبه، فالگیری نوعی سرگرمی، پرکرد ن اوقات فراغت، لذت گرایی و رهایی از قید و بند های زند گی عاد ی است تا جایی که برخی از زنان برای د ستیابی به خواسته ها ورفع موانع پیش رو د ر زند گی، از فالگیر می خواهند برای آنان د عا بنویسد ؛ د عایی که مهر ومحبت ایجاد کند واز این طریق توجه همسر را جلب کند . پیامد های فالگیری به گفته این جامعه شناس، بنا به اذعان زنان مورد مصاحبه، زنان با مراجعه به فالگیر به زند گی امید وارمی شوند هرچند این امید واری موقتی ومقطعی است؛ اما د ر کاستن استرس واضطراب آنان موثر بود ه است. غلامی با اشاره به ند امت شماری از زنان اسیر شیاد ی رمالان افزود : زنان ضمن اذعان به کارکرد آرامش بخشی مقطعی فالگیری، بلافاصله بعد از خروج از مراکز فالگیری برای هد ر د اد ن پول، بی فاید ه بود ن د عانویسی وتوصیه های صوری فالگیر، پشیمان می شوند . وی تخلیه روانی، احساس ند امت وافسون زد گی زند گی را از آثار وپیامد های فالگیری برشمرد وگفت:زند گی زنانی که به رمالان مراجعه می کنند د چار افسون زد گی شد ه است. به عقید ه وی، مقوله فشار اجتماعی، فقد ان حمایت اجتماعی، کلیشه های جنسیتی، روزمرگی، آیند ه نگری، افسون زد گی زند گی زنانه، د لالت های مشکل گشایانه وفراغتی فالگیری وتبد یل شد ن مراکز فالگیری به پاتوق زنانه بیانگر این است که زنان د ر حال تجربه زیست جهان ، د شوار وپیچید ه وناامنی هستند که گید نز ازآن با عنوان «ناامنی هستی شناختی» یاد می کند . وی افزود : برمبنای اظهارات زنان مورد مصاحبه، فالگیری به جز آرامش مقطعی وامید واری نسبت به آیند ه تاثیر چند انی د ر تحول زند گی آنان ند اشته است وتنها یک مسکن مقطعی به شمار می رود که با افسون زد ه ساختن زند گی وفرد ی کرد ن مسائل پیش روی زنان ، امکان کنشگری واثرگذاری د ر تغییر مناسبات اجتماعی را از زنان می گیرد . خلاهای قانونی زمینه ساز رشد رمالی براساس این گزارش، البته با نگاهی به قوانین متوجه می شویم که د ر قانون مجازات اسلامی عناوین مجرمانه تحت عنوان رمالی، د عانویسی و فالگیری وجود ند ارد ، اما قانون تشد ید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس مصوب ۱۳۶۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام با وجود مواد ۵۸۸ به بعد قانون مجازات د ر خصوص کلاهبرد اری همچنان به قوت خود ش باقی است. با استناد به قانون تشد ید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس، ماد ه یک این قانون می گوید که هر کس از راه حیله، تقلب و .... مرد م را فریب بد هد یا به امور غیر واقع امید وار کند یا از حواد ث و پیش آمد های غیر واقع بترساند طبق این قانون کسی که از راه حیله و تقلب مرد م را به امید ها و اتفاقات واهی فریب د هد و یا مسائل و حواد ثی را پیش بینی کند ، کلاهبرد اری است و وسایل به کار گرفته از سوی آنها وسایل متقلبانه است. مجازات قانونی جرم رمالی و فالگیری رمالی و فالگیری از جمله جرایمی است که از ۶۶ سال پیش به وضوح د ر قوانین کیفری کشور از آن سخن به میان آمد ه اگرچه مجازات آن د ر طول د وره های مختلف با تغییراتی همراه بود ه است. البته مطابق قانون مصوب سال ۱۳۲۴، هرگونه اقد ام به رمالی، جن گیری و فالگیری جرم محسوب می شود و مطابق بند ۱۸ ماد ه ۳ آیین نامه همین قانون، فرد یا افراد ی که از طریق رمالی و پیشگویی د ر منزل یا مغازه اقد ام به فریب مرد م کنند و این کار را به عنوان کسب و پیشه خود قرارد هند مرتکب جرم شد ه و قانون برای این افراد مجازات یک تا ۷ سال حبس و جزای نقد ی را پیش بینی کرد ه است. ۱۷۹/
یکشنبه ، ۲۲آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: موبنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]