تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817066054




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كمك‌هاي جهاني براي مبارزه با بحران مواد غذايي رييس صندوق بين‌المللي پول: تبديل زمين‌هاي كشاورزي به محصولاتي براي توليد سوخت گياهي جنايت بر ضد بشريت است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: كمك‌هاي جهاني براي مبارزه با بحران مواد غذايي رييس صندوق بين‌المللي پول: تبديل زمين‌هاي كشاورزي به محصولاتي براي توليد سوخت گياهي جنايت بر ضد بشريت است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: كشاورزي و دامپروري

علاوه بر يك ميليارد و 200 ميليون دلار كمك نقدي در سال جاري، بانك جهاني در سال آينده دو ميليارد دلار به كمك‌هاي سالانه‌ خود مي‌افزايد، اين در حالي است كه كشورهاي آفريقايي نيز بر سر يك برنامه ترويج كشاورزي به توافق رسيدند.

به گزارش ايسنا، بانك جهاني براي جلوگيري از شدت بحران مواد غذايي در جهان برنامه‌اي را تصويب كرد كه بر مبناي آن يك ميليارد و 200 ميليون دلار به كشورهايي كه بيش از ديگر كشورها از گرسنگي رنج مي‌برند، پرداخت مي‌شود.

رابرت زوئليك‌ ـ رييس بانك جهاني ـ معتقد است كه بدون اين كمك‌ها، افزايش قيمت مواد غذايي باعث خواهد شد كه تعداد فقيرترين‌هاي جهان از يك ميليارد به دو ميليارد نفر برسد.

كمك‌هاي فوري بانك جهاني، در وهله‌ نخست براي تهيه غذا در دبستان‌ها، خريد بذر و كود و ترميم سيستم‌هاي آبياري در فقيرترين كشورها درنظر گرفته‌ شده ‌است. اين در حالي است كه روز پنجشنبه‌، 29 مه (9 خرداد) 200 ميليون دلار در اختيار ليبريا، هائيتي و جيبوتي گذاشته شد و قرار است در ماه ژوئن توگو، يمن و تاجيكستان از اين كمك‌هاي فوري بهره‌مند شوند.

بانك جهاني مصمم است كه در سال آينده‌ ميلادي، كمك‌هاي خود براي پيشرفت كشاورزي در جهان را دو ميليارد دلار افزايش دهد. در حال حاضر ميزان اين كمك‌ها حدود چهار ميليارد دلار است.

زوئليك مي‌گويد: اين اقدامات براي دو ميليارد نفر در نظر گرفته شده‌اند؛ كساني كه بر اثر افزايش قيمت مواد غذايي در معرض خطر گرسنگي هستند يا از كمبود مواد غذايي رنج خواهند برد.

رييس بانك جهاني در آستانه‌ نشست سازمان خواروبار و كشاورزي ملل متحد(فائو) هشدار داد كه نجات از بحران كنوني مستلزم برنامه‌هاي دقيق است.

شركت‌كنندگان در نشست كشورهاي آفريقايي و ژاپن در يوكوهاما نيز تصميم گرفتند كه براي مبارزه با گراني روزافزون موادغذايي اقدامات گسترده‌اي انجام دهند.

در بيانيه پاياني اين نشست آمده است كه اين اقدامات مستلزم اهدا وام‌هاي كوچك به كشاورزان آفريقايي و نيز گسترش مزر‌عه‌هاي آبي اين قاره است.

ياسوا فوكودا ـ نخست‌وزير ژاپن ـ وعده داد كه كشورهاي آقريقايي مي‌توانند با كمك‌ ژاپن توليد برنج در آفريقا را در پنج سال آينده دو برابر كنند. براي اين منظور لازم است كه اقدامات مشخصي صورت گيرند؛ از جلمه پرورش انواع جديد برنج و گسترش شاليزار‌ها به ميزان 20درصد.

در اين نشست كه از 28 تا 30 مه (هشت تا 10 خرداد) در يوكوهاما برگزار شد،50 كشور آفريقايي شركت كرده بودند.

آمارهاي منتشره نشان مي‌دهد كه سال گذشته در هر پنج ثانيه، يك كودك زير 10 سال بر اثر گرسنگي جان سپرد. روزانه صدها هزار تن يا بر اثر گرسنگي يا در پي بيماري‌هاي ناشي از آن جان مي‌بازند. حدود 850 ميليون نفر در سال گذشته از سوء تغذيه رنج برده‌اند. كمبود مواد غذايي و به دنبال آن گراني كالاها به بروز ناآرامي‌ها و اعتراضات گسترده‌اي انجاميده است؛ در هائيتي، اندونزي، فيليپين، مصر، كامرون و موزامبيك، مردم به خيابان‌ها ريختند و در برخي شهرها به مغازه‌ها حمله بردند. حتي در كشورهايي مانند كانادا و ايتاليا تظاهرات گسترده‌اي عليه گراني برخي مواد غذايي مانند نان و آرد برگزار شد. بسياري از كشورها صادرات خود را محدود كردند تا از گسترش مشكلات تغديه در داخل جلوگيري كنند.

ميزان ذخيره جهاني غلات ظرف 40 سال گذشته به پايين‌ترين سطح خود رسيده است و قيمت برنج و گندم در بازار جهاني حداقل دو برابر شده است.

نخستين و مهم‌ترين عامل اين بحران را مي‌توان اين دانست كه سالانه 75 ميليون نفر به جمعيت جهان افزوده مي‌شود. توليد محصولات كشاورزي اما نه تنها متناسب با رشد جمعيت افزايش نمي‌يابند، بلكه بخش قابل توجهي از آنها نيز در اثر بلاياي طبيعي مانند طوفان و سيل از بين مي‌روند.

رشد اقتصادي در كشورهايي همچون هند و چين، قدرت خريد مردم را در اين كشورها بالا برده است. در نتيجه تقاضا در همه‌ زمينه‌ها از جمله مواد غذايي و به‌ويژه گوشت بيشتر شده است. براي توليد هر كيلو گوشت گوساله، شش كيلو ذرت لازم است. براي اين‌كه گوشت مردم تأمين شود، هر روز از مساحت زمين‌هاي كشاورزي كاسته مي‌شود و مساحت چراگاه‌ها افزايش مي‌يابد، بدون توجه به اين‌كه ارزش غذايي محصولات كشاورزي بيشتر از گوشت است.

براساس محاسبات مؤسسه‌ بين‌المللي الگوي تغذيه واشنگتن (IFPRI)، تقاضا براي گوشت تا سال 2025 دو برابر خواهد شد.

چين بايد حدود يك‌چهارم از مردم جهان را سير كند، در حالي كه اين كشور تنها هفت درصد از سطح قابل كشت زمين‌هاي جهان را در اختيار دارد. وضعيت هند هم به همين صورت است. هر دو كشور بخش اعظم مواد غذايي مورد نياز خود را وارد مي‌كنند.

افزايش بهاي نفت خام عامل ديگري است كه هزينه‌هاي توليد را بالا مي‌برد. علاوه بر آن، اين افزايش قيمت، خودروداران و خودروسازان را به سمت استفاده از سوخت‌هاي غيرفسيلي هدايت مي‌كند.

دومينيك استروس‌كان ـ رييس صندوق بين‌المللي پول ـ تبديل زمين‌هاي كشاورزي به محصولاتي كه براي توليد سوخت گياهي از آنها استفاده مي‌شوند را جنايت بر ضد بشريت مي‌داند.

براساس محاسبه‌ كارشناسان، غله‌اي كه براي توليد يك باك سوخت اتانول مورد استفاده قرار مي‌گيرد، مي‌تواند نياز غذايي يك سال يك انسان را تأمين كند.

موسسه‌ بين‌المللي الگوي تغذيه واشنگتن معتقد است كه برنامه‌ پيشنهادي نهادهاي مدافع محيط زيست، مبني بر دو برابر كردن استفاده از سوخت‌هاي گياهي تا سال 2025، خود به تنهايي قيمت مواد غذايي را 72 درصد افزايش خواهد داد.

انتهاي پيام
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 345]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن