واضح آرشیو وب فارسی:شارا: بحث در مورد طراحی حرفه ای هویت بصری شبکه های تلویزیونی داخلی سال گذشته پس از تغییر ریاست سازمان صدا و سیما مطرح شد و از همان زمان زمزمه هایی مبنی بر تغییرات عمده در شبکه های مختلف سیما به گوش می رسید.بحث در مورد طراحی حرفه ای هویت بصری شبکه های تلویزیونی داخلی سال گذشته پس از تغییر ریاست سازمان صدا و سیما مطرح شد و از همان زمان زمزمه هایی مبنی بر تغییرات عمده در شبکه های مختلف سیما به گوش می رسید. با توجه به پتانسیل های موجود در بخش خصوصی، مدیران شبکه های مختلف برای دستیابی به بهترین نتیجه با شرکت ها و تیم های مختلف خارج از سازمان وارد مذاکره شدند. در این میان «شبکه ی سه سیما» از رقبای هم رده اش پیشی گرفت و فعالیت جدی برای طراحی بسته ی هویت بصری اش را از آذر ۹۳ آغاز کرد. در میان پروپوزال های رسیده، طرح پیشنهادی «استودیو پروانه آبی» مورد توجه مدیران شبکه قرار گرفت و کار به آن ها سپرده شد. «استودیو پروانه آبی» -که طراحی هویت بصری جدید PRESS TV را نیز در کارنامه ی خود دارد- آتلیه ای نوپاست که تمرکز خود را روی گرافیک شبکه های تلویزیونی گذاشته و حدود ۲ سال است در این زمینه با یک تیم حرفه ای گرافیک و موشن گرافیک فعالیت می کند. ظاهرا طراحان این آتلیه قبل از هرچیز سراغ نماد ۲۲ ساله ی شبکه ی سه -لوگوی معروف نارنجی رنگ- رفته اند و دستی به سر و گوشش کشیده اند. لوگوی جدید که در واقع بازطراحی لوگوی قبلی شبکه است، از نظر فرم و ترکیب بهینه شده و از نظر تکنیکال برای استفاده به عنوان لوگوی تلویزیونی اصولی تر شده است؛ از ایستایی بیشتری برخوردار و فرم قرینه ی آن چشم نوازتر شده است؛ گرچه در نگاه اول تغییر خاصی در آن نمی بینیم اما در مقایسه با طرح قدیمی، تغییرات کم ولی به جایی کرده است. قسمتی از دفترچه ی هویت بصری شبکه ی سه درباره ی بازطراحی لوگو: تغییرات به این جا ختم نمی شود، سه رنگ ثابت برای ظاهر جدید شبکه ی سه انتخاب شده اند: زرد، فیروزه ای و ارغوانی. در تمامی مواد گرافیکی که در شبکه پخش می شود با این سه رنگ در زمینه ی سفید مواجهیم. فضایی شارپ و شاد که در شبکه های داخلی کمتر شاهد آن بوده ایم. ظاهرا این رنگ بندی با شعار «شبکه ی سه، شبکه ی جوان» قصد دارد مخاطبین عمده ی این شبکه را راضی نگه دارد. در گرافیک جدید شبکه با تکرار فرم هایی همچون دایره، نوارهای تشکیل دهنده ی لوگو و نمادهایی از جنس کاغذ -گاه به شکل لایه های کاغذی و گاه به سبک کاردستی های اوریگامی- مواجهیم که با تکرار رنگ های سه گانه ی انتخاب شده، سعی می کنند به پوسته ی شبکه فرم واحد و یگانه ای ببخشند. برای متون استفاده شده در شبکه هم قلم اختصاصی طراحی شده که آن هم از فرم دایره تبعیت می کند، قلمی که نه چندان نا آشنا ولی خاص شبکه است و از خوانایی نسبتا خوبی نیز به عنوان فونت تلویزیونی برخوردار است و بیشتر از فرم فونت های مدرن فارسی و عربی تبعیت می کند. موشن گرافیک های جذاب در فضاهای مینیمال، چاشنی های جدید شبکه ی سه هستند، فرم هایی که از دل صفحات کاغذی به پرواز در می آیند و پرنده ها و ماهی های کاغذی معلق در فضای سفید استودیویی که در نگاه اول عجیب می آیند جایگزین تصاویر مناظر طبیعی و گل و بلبل برای پر کردن فضای خالی بین برنامه ها شده اند. اخبار شبانگاهی و خبر ورزشی شبکه سه نیز از این پوست اندازی بی نصیب نمانده اند؛ لوگو و تیتراژ آن ها تغییر کرده است، از فرم کلی شبکه پیروی می کنند و یک دست شدن آن ها با دیگر عناصر شبکه، آن را از بی نظمی و بلاتکلیفی بیرون آورده است. این تغییرات عمده در گرافیک یک شبکه ی داخلی را -که برای اولین بار در ایران انجام می شود- می توان نشانه ای از رویکردی جدید در صدا و سیما و سرآغاز حرکت به سمت حرفه ای تر شدن شبکه های داخلی دانست؛ مجموعه هایی که سعی می کنند در رقابت با شبکه های ماهواره ای خود را بالاتر بکشند و برای مخاطبین سخت گیر امروزی حرفی برای گفتن داشته باشند. منبع: مجله رنگ http://www.imarketor.com
شنبه ، ۲۱آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شارا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]