واضح آرشیو وب فارسی:ناب نیوز: به گزارش ناب نیوز به نقل از “مهندسان ایران “ ؛ برای شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام در تقویم دو روز هفت و بیست و هشت صفر ذکرشده است هم چنین در شبکه های اجتماعی یک شبهه با این مضمون که روز تولد ناصر الدین شاه ۶ صفر بوده به این خاطر شهادت امام حسن مجتبی به ۲۸ صفر منتقل شده است لذا بر آن شدیم تا صحت و سقم این مطالب را از کارشناسان مربوط بپرسیم. علی دسترنج کارشناس علوم قرآنی در گفتگو با ” مهندسان ایران “ در رابطه با شبهه تاریخ شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام اظهار داشت : هفتم صفر روز میلاد امام موسی کاظم (ع) و بنا بر نقلی شهادت امام حسن مجتبی (ع) نیز می باشد . وی افزود: در روز۲۸ صفر بنا بر قولی شهادت پیامبر اسلام(ص) و امام حسن مجتبی(ع) می باشد از قدیم اینطور قرار داد کرده بودند که روز ۷ صفر میلاد امام موسی کاظم و روز ۲۸ صفر را شهادت امام حسن مجتبی (ع) برگزار کنند . دسترنج توضیح داد:اخیرا بعضی ها که مشخص نیست بر اساس سلیقه و ذوق یا چیز دیگری پا فشاری دارند روز ۷ صفر شهادت امام حسن (ع) را برگزار کنند و دلیلی که می اورند این است که تمام ماه صفر را عزاداری کنیم و ولادتی نداشته باشیم که این حرف قابل قبولی نمی باشدچراکه نباید تشکک ایجاد کرد. وی ادامه داد: کسانیکه قائل به برگزاری شهادت امام حسن مجتبی(ع) در روز ۷ صفر هستند می خواهند یک روز مستقل برای امام حسن (ع) عزاداری شود و یک روز جداگانه اختصاص به امام پیدا کند چراکه ۲۸ صفر مصادف با رحلت پیامبر(ص) می باشد و شهادت امام حسن علیه السلام تحت الشعاع این مناسبت قرار می گیرند که این امور ذوقی است چراکه وقتی یک مناسبت بین مردم جا افتاده است نیازی به برهم زدن آن نیست زیرا باعث اختلاف و دو دسته گی می شود و حتی اشعاری هم که در ابن باب سروده شده اند ۲۸ صفر شهادت امام حسن مجتبی(ع) را تایید می کند. این کارشناس علوم قرآنی گفت:نقل قول ها درباره ولادت و شهادت های ائمه زیاد می باشد که قول قوی تر را انتخاب و قول ضعیف را رها می کردند که تغییر دادن این مناسبات کار درستی نمی باشد . وی در رابطه با قول قوی تر روز شهادت امام مجتبی (ع) بیان کرد : از نظر تاریخی احتمالا روز ۷ صفر اقوی است یا اینکه ۷ و ۲۸ صفر هر دو روایت قوی است . برای اینکه از نظر تاریخی دقیقا این مسائل مشخص شوند با یک کارشناس تاریخی ارتباط برقرار کردیم . حجت الاسلام خالقی کارشناس تاریخ اسلام در رابطه با شبهه تولد ناصرالدین شاه در روز ششم صفر و انتقال روز شهادت کریم اهل بیت از ۷ صفر به ۲۸ صفر اظهار داشت: سایت شیعه نیوز این مساله را مطرح کرده است که مشهور است در زمان صفویه چون تشیع مذهب رسمی شده بود، با مشورت علما برای اینکه اعلام عزا و تعطیل رسمی کنند، ارتحال پیامبر(صلی الله علیه وآله)، امام حسن(علیه السلام) و امام رضا(علیه السلام) را در در آخر ماه صفر جمع کردند تا هم عزاداری شکوه مند تری برگزار شود و هم از تعدد تعطیلی جلوگیری شود و این باعث شد که سایر شیعیان به خصوص شیعیان عراق مخالفت خود را با این تقویم اعلام کنند. وی بیان کرد: همچنین مشهور است که تا پیش از سلطنت ناصر الدین شاه این مسئله جدی گرفته نمی شد تا اینکه به جهت تولد وی در ششم صفر و بنا به برگزاری این جشن ، شهادت را به ۲۸ صفر که قول ضعیف تر بود منتقل و آن را تقویت کرد. وی ابراز کرد: این سایت اقرار کرده است که شیخ مفید و شیخ طوسی روز شهادت حضرت را ۲۸ صفر می دانند و برخی مثل شیخ طبرسی و ابن شهرآشوب مازندرانی این روز را تایید کرده اند و از علمای گذشته نام می برد از جمله شیخ کفعمی در کتاب مصباح ۷ صفر روز پنج شنبه شهادت حضرت بوده است و شهید اول هم در کتاب دروس روز ۷ ماه صفر را تایید می کند . حجت الاسلام خالقی ادامه داد: در کتاب “وصول الاخبار الی وصول الاخیار” که نویسنده آن مرحوم شیخ حسین معروف به والد شیخ بهایی بوده است ۷ صفر را روز شهادت امام حسن (ع) ذکر می کند . وی تاکید کرد : یکی از علمای معاصر آیت الله سید محسن امین جبل آملی در کتاب اعیان الشیعه ج ۲ آورده است که امام موسی کاظم (ع) در ابواء که مکانی بین مکه و مدینه است در روز یکشنبه ۷ صفر بدنیا آمده اند وی از علمای بزرگ شیعه است ۷ صفر را ولادت امام ذکر می کنند . این کارشناس تاریخ اسلام عنوان کرد : نسبت به شهادت کریم اهل بیت سه قول موجود می باشد یکی ۷ صفر که شیخ کفعمی و شهید اول آن را تایید می کنند و قول دیگر ۲۸ ماه صفر که دو شیخ طایفه امامیه شیخ مفید و شیخ طوسی ۲۸ ماه صفر را روز شهادت بیان کرده اند. وی خاطر نشان کرد: شیخ کلینی صاحب کتاب کافی روز آخر ماه صفر را روز شهادت حضرت می داند و از آنچه که گفته شد قدر متیقن آنست که حضرت در ماه صفر شهید شده اندچراکه روایات در این زمینه بسیار اند .
پنجشنبه ، ۱۹آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ناب نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]