تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804612119




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تیتر امشب/ ترکیه با بحران سازی سعی دارد موقیعت خود را تحت الشعاع قرار دهد


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: تیتر امشب/ ترکیه با بحران سازی سعی دارد موقیعت خود را تحت الشعاع قرار دهد


کارشناسان معتقدند ترکیه سعی دارد با بحران سازی در منطقه نگاهها را از سوریه به عراق منحرف کند و در انتقال نفت داعش که اکنون با محدودیت مواجه شده است کمک کند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، رفتارهای اخیر ترکیه در قبال کشورهایی چون روسیه و عراق از قبیل هدف قرار دادن جنگنده روسی  و تجاوز به  خاک عراق و اظهارات انتقادآمیز منتسب به رجب طیب اردوغان درباره ایران با حضور دکتر متقی و هادی محمدی از کارشناسان خاورمیانه در استودیوی تیتر امشب به بررسی بیشتر این موضوع پرداختیم.  
متقی کارشناس مسائل خاور میانه

ابراهیم متقی درباره پشت پرده حضور نظامیان ترکیه در عراق گفت: ترکیه تلاش دارد که موقعیت خود را در خاورمیانه از یک کشور حاشیه ای به کشور مرکزی تغییر دهد.  کشورهایی مثل ترکیه در کنار خاورمیانه قراداشتند و موقعیت آنها به گونه ای نبود که بتوانند خود را نشان دهند. ترکیه دارای ریشه های تاریخی - هویتی است . ترکیه خود را بازیگری می داند که دارای تاریخچه خدمت اسلامی است. بنابراین قه قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه در ترکیه، داشتن پایگاه مستحکم نشان می دهد که فضای سیاسی - اجتماعی ترکیه فقط مربوط به اردوغان و داود اغلو نیست بلکه مسئله جدی تر است و با بنیان های فرهنگی ترکیه همخوانی است. نگاه ترکیه در راستای گسترش قدرت است . درگیری هایی که بین ترکیه و روسیه شکل گرفته است وضعیت جدیدی نیست در جنگ های کریمه هم امپراطوری عثمانی و روسیه هم جنگ و درگیری داشته اند. ترکیه موقعیت نظامی و اقتصادی مطلوبی دارد و سعی دارد زمینه های گسترش بحران ایجاد کند و قدرت خود را گسترش دهد.
 
محمدی کارشناس مسائل خاور میانه

 محمدی نیز درباره حضور نظامیان ترکیه در خاک عراق گفت: ترکیه بهترین جا برای تثبیت قدرت خود را عراق در نظر گرفته است. ترکیه تصمیم گرفته است حضور خود در شمال عراق را  گسترش دهد و شکست خود از جانب روسیه را جبران کند. ترکیه سعی  دارد با ترفندهای رسانه ای موقعیت خود را در عراق گسترش دهد. او در ادامه افزود:  دولت عراق چه در سطح جهانی که در شورای امنیت این موضوع را عنوان کرد ، چه در رابطه با امریکا و اینکه در رابطه با ترکیه هم مناسباتی دارد عراق گزینه های مختلفی دارد.
 
لاسجردی کارشناس مسائل خاور میانه

حسن لاسجردی کارشناس خاورمیانه نیز در ارتباط تلفنی درباره حضور نظامیان ترکیه در عراق گفت: ترکیه در دوران های گذشته هم بخش هایی از شمال عراق را تصرف کرد.ترکیه این بخش ها را بخشی از سرزمین مادری خود می داند . امپراطوری عثمانی در سال 1919 تقسیم شد و ترکها می گویند که شمال عراق باید با ترکیه همخوانی داشته باشد، بنابراین ترکها می خواهند تصاعد بحران را در دستور کار خود قرار دهند که هم در رابطه با عراق و هم درابطه با ایران و سوریه بحران را گسترش دهند . ترکیه می داند که ایران در رابطه با امنیت عراق نقش مهمی دارد و با ورود به عراق و برهم زدن امنیت این کشور نقش ایران نیز بیشتر می شود.  لاسجردی در ادامه افزود: در درگیری سوریه و ترکیه، درگیری روسیه و ترکیه، درگیری عراق و ترکیه واقعیت امر این است که شرایط طوری نیست که بخواهند با ترکیه درگیر شوند. ترکیه سعی دارد بحران را گسترش دهد تا موضع خود را با داعش و انتقال نفت سوریه را تحت الشعاع قرار دهد.

محمدی درباره حضور نیروهای خارجی در عراق ونیزموضع بارزانی  در این باره  گفت: بارزانی در شرایط تنش قرار دارد. بارزانی سعی دارد وضعیت داخلی خود را در مورد حکومت مرکزی در قبال اقلیم بهبود بخشد.  او در ادمه افزود: آنچه در سطح رفتار ترکیه و بارزانی و اقداماتی که ترکیه در شمال عراق دنبال می  کند این است که ترکیه می گوید سعی دارد بخشی از توان خود را گسترش دهد. اردوغان نیز درباره منطقه امن در شمال سوریه به صراحت اعلام کردکه در حال گسترش نفوذ خود در شمال سوریه و عراق است چون این مناطق را به نوعی ارثیه خود می داند. فشاری که از طرف غرب به سوریه وارد شده است امکان انتقال نفت داعش را محدود کرده است بنابراین حضور نظامیان ترکیه یکی از دلایلش این است که نفت داعش  به راحتی منتقل شود و نگاهها از سوریه به عراق معطوف شود.

او در ادامه افزود: ترکیه در روابط پنهانی با امریکا به دنبال تجزیه عراق و سوریه است و سفر بارزانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان و سفر امروز بارزانی به ترکیه نیز بخشی از این پروژه است.
 
لاسجردی درباره اینکه آیا روسیه نیز تصمیم خواهد گرفت در عراق حضور داشته باشد گفت: بعد از اینکه روس ها وارد سوریه شدند بحث ورود روسیه به خاک عراق مطرح شد که دولت عراق اعلام کرد نیازی به حضور روسیه ندارد. چون دولت ترکیه نگاهی به منطقه و بحران دارد با بحران سازی سعی دارد که نگاهها را از سوریه منحرف کند. روس ها نیز آرایش های نظامی مختلفی نسبت به حضور ترکها در عراق گرفته اند. روسیه نیروهایی را در مرز ارمنستان مستقر کرده است همچنین تجهیزات موشکی نیز در این مرزها مستقر کرده است ولی ترکیه می خواهد با بحران سازی، بازیگران منطقه را تغییر دهد. ترکها برای جلوگیری از شکست خود با جلو توجهات می خواهند فضا را طوری زمینه سازی کنند که نگاهها از سوریه به سمت عراق منحرف شود تا به اهداف خود برسند.

متقی گفت: بعد از اینکه اوباما اعلام کرد ترکیه متحد امریکاست، زمینه برای تحرک ترکها بوجود آمد. ترکیه اگرچه نقش بیشتری گرفته است اما اردوغان فردی ماجراجوست که سعی دارد قدرت را گسترش دهد و به نظر می رسد که زمینه پیوستن  ترکیه به اتحادیه اروپا با مشکل مواجه کند.

 محمدی هم درباره آینده روابط ترکیه و عراق گفت: اولتیماتوم دولت عراق به ترکیه در خوشبینانه ترین وضعیت هم به سمت شرایط عادی پیش نمی رود. آنچه الان با هماهنگی امریکا و توسط ترکیه صورت می گیرد تحمیل اراده به نوعی به همسایگان است. عراق اگر با خروج و کاهش نیروهای نظامی ترکیه مواجه نشود شرایط منطقه ای پیچیده تر خواهد شد. او در ادامه درباره حضور نیروهای پ.ک.ک هم گفت: گروههای پ.ک.ک در حاشیه مرزهای ایران حضور دارند . علی رغم پاسخ های نرم آقای روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مقامات ترکیه می بینیم که آنها گستاخ تر شده اند  و از آنجایی که ایران بازیگر اساسی در عراق و سوریه است ترکها با فشار بیشتری سعی  دارند معادله باخته به تروریسم را به کارت برنده سیاسی و پلتیکی تبدیل کند و به  امتیازات انرزی دست یابد.      


چهار شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن