واضح آرشیو وب فارسی:ایرانا: به گزارش ایرانا،عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی گفت: امام رضا(ع) جامعه شیعه را احیا کردند و وقتی به شهادت رسیدند وجود پاکشان مایه برکات و حیات برای شیعیان بود. همان گونه که دیگر ملل و تمدن ها مایه حیات را نهرها، رودها و کوه ها می دانند در ایران امام رضا(ع) مایه حیات و برکت هستند. حجت الاسلام سجاد ایزددهی، پژوهشگر دینی و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، با اشاره به برکات وجودی امام رضا(ع) برای شیعیان اظهار کرد: امام رضا(ع) در میان ائمه ما ویژگی ممتازی دارند و آن این است که اگر کسانی امامت ایشان را پذیرفته باشند به عنوان شیعه دوازده امامی محسوب می شوند. ممکن است که شیعه اسماعیلی، واقفی، زیدی و قرائت های دیگری که از شیعه هست، وجود داشته باشد اما شیعه دوازده امامی از همه آن ها برتری دارد و کسی که امام رضا(ع) را به عنوان امام پذیرفته، قطعا دوازده امامی است. این پژوهشگر دینی و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، با اشاره به برکت و ثواب فراوان زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: در روایت ها زیارت حرم پاک امام رضا(ع) بسیار تاکید و توصیه شده است حتی بعضی از روایات، زیارت امام رضا(ع) را معادل زیارت امام حسین(ع) و چه بسا برتر دانسته اند. حجت الاسلام ایزددهی ابراز کرد: در روایات این گونه آمده است که اگر به امام رضا(ع) باور و اعتقاد داشته باشید و به حرم مطهر ایشان بروید، موجب خواهد شد که شیعه دوزاده امامی در میان مردم بسط و گسترش پیدا کند، لذا زیارت حرم مطهر ایشان بسیار توصیه شده و ثواب و پاداش دارد. این پژوهشگر دینی ادامه داد: امام رضا(ع) در زمان خودشان گرچه با زور و اجبار به منطقه مرو و خراسان آمدند اما آن چیزی که باعث شد مامون (حاکم وقت) امام رضا(ع) را به مرو بیاورد این بود که فضای موجود ایران در آن زمان، تمایلات زیادی به امام و شیعه گری داشتند، لذا زمانی که با قوم بنی امیه مقابله می شود، سپاه زیادی از ایران به سردمداری ابومسلم می آیند که قصد و هدف این سپاه حمایت از امام رضا(ع) بوده، تا آرمان ها و گفته های اهل بیت(ع) را ترویج کنند. وی یادآور شد: البته در آن دوران، بستری فراهم شد تا حاکمان به وسیله این موضوع که مردم به امام(ع) علاقه بسیاری دارند، آنان را به سوی خود جذب کنند؛ زیرا زمانی که مامون با برادر خویش «امین» مبارزه می کرد، قصد داشت بستر را برای حاکمیت سیاسی خودش فراهم کند. از این رو تلاش می کرد نظر و دیدگاه امام رضا(ع) را به سوی خود جلب کند و ایشان را به مرو دعوت کرد و امام رضا(ع) به مرو (خراسان) عزیمت کردند. وی افزود: مامون امام رضا(ع) را جانشین خود قرار داد تا اینکه به مردم ایران و خراسان القا کند حاکمیت وقت به امام رضا(ع) علاقه مند است و طرفدار شیعیان است. امام رضا(ع) در ایران آدم های مختلفی را تربیت کردند و کانون های دینی و علمی را در ایران ایجاد کردند تا شیعه در آن دوران تقویت شود. به عنوان مثال، شیعیان در شهر قم با امام (ع) ارتباط زیادی داشتند و با ایجاد کانون های حدیث و نقل روایات باعث گستردش مذهب شیعه شدند. وی افزود: هزاران عالم آن دوران از امام(ع) دعوت کرده بودند تا به سوی خراسان بیایند. زمانی که امام با چنین فضایی روبه رو شدند و اقبال مردم را دیدند، شیعه را در حوزه های مختلف تقویت کردند. به عنوان مثال، جلسات متعددی برای مباحثات، مذاکرات، مناظرات گروه های علمی ایجاد کردند و شیعه را نسبت به سایر مذاهب دیگر بسط و گسترش دادند. همچنین ایشان بحث آداب و روش زندگی و سبک زندگی مبتنی بر آموزش شیعه را به مردم توصیه می کردند و آموزش می دادند. مردم داری و نوع رفتار با مردم را به شیعیان ارائه می دادند. این پژوهشگر دینی تصریح کرد: امام(ع) در دوران خودشان برکات زیادی برای جامعه اسلامی داشتند و جامعه شیعه را زنده و احیا کردند و وقتی به شهادت رسیدند وجود پاک و منزه ایشان مایه برکات و حیات برای شیعیان بود. همان گونه که دیگر ملل و تمدن ها مایه حیات را نهرها، رودها و کوه ها می دانند در ایران امام رضا(ع) مایه حیات و برکت فراوان هستند. وی با اشاره به تعبیر امام خمینی(ره) درخصوص خراسان که پایتخت معنوی ما محسوب می شود، گفت: خراسان رضوی با وجود حرم معنوی و پاک امام رضا(ع) برکات و پاداش فراوانی برای شیعیان دارد و از آنجا مبانی دینی و مذهبی شیعه، منتشر شد و توسعه پیدا کرد. لذا جامعه شیعی ایران با وجود مقدس امام رضا(ع)، معنا می شود. ان شاءالله که منطق و فکر این جامعه شیعی در ایران هم رنگ و بوی ایشان را بگیرد و بر این مبنا ادامه پیدا کند.
چهارشنبه ، ۱۸آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]