تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ واعـظـى مـؤثرتر از نصيحت نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820256528




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هدف نشست ریاض پیدا کردن جایگزین برای اسد است/ اردن هماهنگ‌کننده روابط عربستان با لندن و واشنگتن


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


هدف نشست ریاض پیدا کردن جایگزین برای اسد است/ اردن هماهنگ‌کننده روابط عربستان با لندن و واشنگتن وبلاگ > تاجیک، نصرت اله - در خصوص نشست معارضان سوری که قرار است در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار شود، سعودی‌ها به دنبال این هستند تا سرمایه‌گذاری خود را از سمت داعش به سوی نیروهای معتدل که از طریق اردن در سناریوی واشنگتن و لندن دخیل بوده‌اند، منتقل کنند.



«نصرت‌الله تاجیک» سفیر سابق ایران در اردن دراین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: آنچه که از برگزاری این نشست واضح و عیان خواهد بود، این است که این نشست به دنبال مصالحه و آشتی ملی در سوریه نخواهد بود بلکه در صدد پیدا کردن جانشین برای رئیس قانونی کشور سوریه است. به عقیده من این موضوع در حقیقت نمایان‌گر دخالت خارجی یک کشور در امورات کشور دیگر است. باید گفت این اقدام علاوه بر این‌که مشروع و مقبول نیست، بسیار گزنده و خشن ارزیابی می‌شود.
وی ادامه داد: پیدایش و ایجاد یک نقشه برای رسیدن به صلح در یک کشور و همچنین عینیت بخشیدن به خواسته‌های مردم آن کشور مانند سوریه امری مقبول به شمار می‌رود. باید توجه داشت که چیزی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر طی چهار سال گذشته در سوریه کشته و میلیون‌ها نفر آواره کشورهای دیگر شده‌اند. اما به دلیل جهت‌گیری عربستان وحتی اردن و قطر در پرونده سوریه متاسفانه نه تنها خبری از ایجاد وحدت و صلح شنیده نمی‌شود، بلکه سناریو‌های مختلفی برای سرنگونی بشار اسد در این بین طرح‌ریزی می‌شود. عربستان به دلیل اینکه یکی از عناصر مهم و اصلی در به وجود آوردن چنین بحرانی در سوریه و منطقه بوده است، نمی‌تواند ادعا کند که نقش میانجی را در این بین بازی کند. چراکه عربستان در مدت چهار سال گذشته تاکنون نقش تخریبی در سوریه بازی کرده است و وضعیت را به این حالت کشانده است.
به نظر می‌رسد که این بازی و مدل اقدام‌های مذکور به سعودی‌ها مربوط نمی‌شود. درست است که این موضوع توسط عربستان پیگیری و اجرا می‌‌شود اما حداقل این‌گونه روش و برخورد به روش انگلیسی‌ها نزدیک است و در حقیقت آنها قصد دارند از میان نیروهای مخالف اسد، روی یکی از آنها سرمایه‌گذاری کرده و یک جانشین مناسب برای اسد در نظر بگیرند. به گونه‌ای که آنها به دنبال مصالحه در سوریه نیستند بلکه بزرگ کردن یک جناح خاص را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه بشار اسد به عنوان رئیس‌جمهوری قانونی سوریه همچنان در ساختار سیاسی این کشور حضور دارد، تصریح کرد: جمع کردن مخالفان سوری به هیچ وجه در دستور کار نشست وین نبوده و باتوجه به بدبینی که به عملکرد تخریبی سعودی‌ها در سوریه وجود دارد، برگزاری نشست معارضان در عربستان کاملاً با هدفی صورت می‌پذیرد که بتوانند یک آلترناتیو و جانشینی برای اسد پیدا کنند.
وی در پاسخ به این‌که آیا نشست معارضان در ریاض چهره نشست وین و حتی نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه را تحت الشعاع قرار می‌دهد یا خیر، عنوان کرد: باید توجه داشت که نشست ریاض را نمی‌توان در چارچوب نشست وین قبول داشت و تنها به عنوان یک خط موازی با وین به حساب می‌آید. برای چرایی به وجود آمدن این خط موازی باید نگاهی به تحولات اخیر منطقه داشت. سعودی‌ها با بن‌بستی که در سیاست خارجه خود و مسائل منطقه و به خصوص در سوریه ایجاد شد، سرمایه‌گذاری خود روی داعش را کاملاً مخدوش و مردود دیدند و در حالت فعلی برای این‌که بتوانند شکست خود را پوشش بدهند، چنین حرکتی را آغاز کردند که در گذشته چنین سناریویی توسط آمریکا و انگلیس پیگیری شده بود که در اصل سرمایه‌گذاری روی نیروهای به اصطلاح معتدل مخالف بشار اسد بود.
وی درباره دلایلی که سعودی‌ها اقدام به برگزاری نشست معارضان در ریاض کرده‌اند، گفت: نتیجه وین خیلی مورد علاقه و توجه سعودی‌ها نبود و به این جهت در حالت فعلی به دنبال انشعابی هستند تا سرمایه‌گذاری خود را از سمت داعش به سوی نیروهای معتدل که از طریق اردن در سناریوی واشنگتن و لندن دخیل بوده‌اند، منتقل کنند. در حقیقت این نشست می‌خواهد جبران شکست سعودی‌ها در منطقه باشد و هم اینکه از جهت شکلی بتواند مواضع سعودی‌ها را به کمک اردن به مواضع دولت‌های غربی نزدیک کند.
تاجیک با اشاره به اهداف عربستان مبنی بر برگزاری این اجلاس تصریح کرد: هدف اصلی از اقدام سعودی‌ها در جمع کردن مخالفان سوری، در حقیقت یک سرمایه‌گذاری جدید است و حتی غربی‌ها درصدد هستند تا با این شکست برخورد کنند تا سعودی‌ها بتوانند روند جدید را به وجود بیاوردند. یکی از اهداف غرب در این روند جدید دستیابی به یک نیروی جدید است که بتواند نمایندگی سرنگونی حکومت بشار اسد را به عهده بگیرند. چراکه آنچه در الفبای غرب مشکل بود، دستیابی به چنین نیرویی بود که دلیل آن هم در محافل مطالعاتی و حتی سیاسی غربی‌ها عدم تکرار دوباره سناریوی لیبی بود. لذا با توجه به این تجربه غربی‌ها و کشورهای منطقه به دنبال نیروی جایگزین داعش در سوریه هستند و هدف اجلاس ریاض دستیابی به این مساله است.
وی در پایان گفت: باید توجه داشت که روسیه چنین اجلاسی را قبلاً در مسکو برگزار کرده بود اما تفاوت مسکو با ریاض در این است که سعودی‌ها خلاف جهت نشست وین اقدام به برگزاری اجلاس در ریاض کرده‌اند. گزارشی که دیوید کامرون هفته گذشته در مجلس بریتانیا مبنی بر حضور ۷۰ هزار مبارز غیر افراطی در سوریه داد و به نوعی تاکید کرد که می‌توان به آن‌ها کمک کرد، نشان‌دهنده این است که کشورهای عربی مخالف بشار اسد به همراه آمریکا و انگلیس به دنبال سازماندهی و هماهنگ کردن این نفرات هستند تا بتوانند آینده سوریه را بر اساس سیاست‌های خود تامین کنند. منبع: ایلنا مورخ 14.9.94



چهارشنبه 18 آذر 1394 - 09:59:36





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن