محبوبترینها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1855777342
معایب و مزایای ازدواج فامیلی
واضح آرشیو وب فارسی:داغ نیوز: ازدواج فامیلی در بستری از روابط اجتماعی و در قالبی شکل یافته و با برخی ویژگی های فرهنگی به آن معنا بخشیده می شود. ازدواج فامیلی خوب است یا بد؟! ازدواج فامیلی در بستری از روابط اجتماعی و در قالبی شکل یافته و با برخی ویژگی های فرهنگی به آن معنا بخشیده می شود. بنابراین، برای درک چند و چون ازدواج فامیلی در ایران و نیز چرایی ازدیاد آن، باید به مداقه در عرصه روابط اجتماعی موجود در کشور و ملاحظات اجتماعی مربوط به آن، به عنوان بستر شکل دهنده و به ابعاد و ویژگی های فرهنگی که به آن معنا می بخشند، بپردازیم. به طورکلی الگوهای مختلفی در نحوه گزینش همسر در جوامع گوناگون وجود دارد. ازدواج فامیلی یا خویشاوندی گونه ای دیرپا از ازدواج است که آن را ذیل الگوی درون همسری (انتخاب همسر از درون گروه، قشر یا منطقه جغرافیایی خاص) طبقه بندی می کنند. این نوع ازدواج به سبب محدودیت در ارتباطات و کوچک بودن شبکه های اجتماعی، قدرت شبکه های خویشاوندی، حفظ محدوده خانوادگی و قبیله ای، کسب حمایت اجتماعی طایفه و قبیله، برخی ملاحظات اقتصادی مانند حفظ مال و اموال موروثی، حفظ سرمایه وکسب و پیشه پدری و همچنین برخی ملاحظات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دیگر که از جامعه ای تا جامعه دیگر متفاوت است، درگذشته رواج داشته است که با ایجاد تغییرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، افزایش ارتباطات، گسترش مناسبات اجتماعی، تنوع یابی علایق و نگرش ها بتدریج از رواج آن –البته با شدت و ضعف های متفاوت- کاسته شده است. با وجود هشدارهای پزشکی هنوز گرایش به ازدواج فامیلی در جامعه ما بالاست. علت چیست؟ اما مسأله اینجاست که با وجود تغییرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هنوز هم ازدواج فامیلی سهم مهمی در نوع همسرگزینی در جامعه ایرانی دارد که البته این امر تا حدی در کشورهای منطقه خاورمیانه، جنوب و جنوب شرقی آسیا دیده می شود. یکی از مؤلفه های مهم در این زمینه شبکه های خویشاوندی است. از دیرباز شبکه خویشاوندی نقش مهمی را در کلیت زندگی هر یک از افراد جامعه بازی می کرد که در جامعه ما با وجود تغییرات اجتماعی و فرهنگی فراوان و تسریع روزافزون آنها به علت شکل نگرفتن ساخت های قدرتمند جایگزین، هنوز هم جایگاه شبکه های خویشاوندی در بسیاری موارد و آن هم بیشتر در شهرهای کوچک و روستاها حفظ شده است که خود در حفظ جایگاه الگوی ازدواج فامیلی نقش مهمی را ایفا می کند. از سوی دیگر، با توجه به جایگاه مهم شبکه خویشاوندی در مناسبات اجتماعی بویژه در شهرهای کوچک و روستاها طبعاً ازدواج فامیلی امکان جلب حمایت اجتماعی خویشاوندان را نیز به همراه دارد. همچنین، فراوانی قابل توجه الگوی ازدواج فامیلیمی تواند ناشی از پایین بودن اعتماد اجتماعی به عنوان یکی از مهم ترین مؤلفه های سرمایه اجتماعی در جامعه باشد، چنانکه فرد در گزینش همسر به علت اعتماد بیشتر به نزدیکان از یک سو و پایین بودن اعتماد اجتماعی به سایر افرادی که در دایره همسرگزینی وی قرار می گیرند به ازدواج فامیلی یا خویشاوندی روی می آورد. در این میان، ملاحظات و مقوله هایی چون استحکام روابط خانوادگی، تقلیل مشکلات و همنوایی در تشریفات و مقدمات ازدواج در بین دو خانواده –که وجود مشکلات اقتصادی و نیز بیکاری یا درآمد پایین برخی جوانان و هزینه های سرسام آور ازدواج نقش این عامل را برجسته می سازد- استحکام بیشتر زندگی به دلیل وجود روابط اجتماعی چند وجهی، مکانیزم های حمایتی و همگونی های ارزشی-فرهنگی و کاهش امکان طلاق از جمله عواملی است که می تواند در گزینش الگوی ازدواج فامیلی بسیار مؤثر باشد. البته ملاحظات و ویژگی های فرهنگی نیز در بالا بودن درصد ازدواج فامیلی در کشور نقش دارند. چه دید فرهنگی نسبت به ازدواج فامیلی در جامعه نفوذ دارد؟ از بُعد فرهنگی، وقتی ضرب المثل ها، آداب و رسوم و باورهای عامیانه جامعه ای را مطالعه کنید، به صورت خودکار چیزهایی که در جامعه پسندیده یا ناپسند است، مشخص می شود. مثل همین که می گویند «عقد دخترعمو پسرعمو در آسمان ها بسته شده» یا در هنجارهای اجتماعی مان می بینیم، مثلاً «دختر زیبایی در فامیل وجود دارد، مادربزرگ می گوید حیف نیست ما دخترمان را به غریبه بدهیم»، یعنی به دختر مانند یک دارایی نگاه می شود. حتی در بسیاری موارد و در نگاه اول، نظر مثبت چندانی مابین دو طرف وجود ندارد، اما به علت فشارهای اعمال شده از سوی شبکه خویشاوندی و استمرار آن، ازدواج انجام می شود، یا در باوری مرسوم این اعتقاد وجود دارد «تا دختر خودمان در فامیل مانده چرا از غریبه دختر بگیریم». مقوله ای دیگر که در ازدواج فامیلیو میزان گرایش به آن قابل طرح است، مقوله قومیت است. به نحوی که بنابر پژوهش های انجام شده از هر ۵ ازدواج قوم بلوچ، ۴ ازدواج در میان فامیل و خویشاوندان صورت گرفته در حالی که به شکلی کاملاً معکوس در قوم گیلک از هر ۵ ازدواج، ۴ ازدواج در زمره ازدواج فامیلی یا خویشاوندی قرار نمی گیرد. این میزان – سهم ازدواج فامیلی- در میان قوم کرد تقریباً بینابین بوده و ۵۰ درصد ازدواج ها را ازدواج فامیلی تشکیل می دهد که این دامنه تغییر در میان اقوام خود منبعث از هنجارها و ارزش های فرهنگی موجود در هر یک از آنهاست. در واقع، مجموعه این باورها، ارزش ها و هنجارها و آداب و رسوم در راه معنابخشی به ازدواج فامیلی نقش مهمی ایفا می کنند و در موازات ملاحظات اجتماعی که ذکر شد به عنوان مکمل و تعیین کننده ای تأثیرگذار در ماندگاری این الگوی همسرگزینی عمل می کنند. حال با توجه به ملاحظات اجتماعی و نیز ابعاد فرهنگی که ذکر شد، ازدواج فامیلی با وجود هشدارهای موجود به عنوان یک الگوی همسرگزینی معمول بویژه در مناطق روستایی و شهرهای کوچک رواج دارد که تنها راه کاهش آن، آگاهی بخشی به جامعه به اشکال مختلف و البته با توجه به ملاحظات فرهنگی و اجتماعی آن است. چرا حرف مشاوران ژنتیک شنیده نمی شود؟ ازدواج اساساً امری اجتماعی است. مسأله مهم در این زمینه آن است که ازدواج فامیلیبه عنوان یک مسأله چندوجهی درنظر گرفته نمی شود، چراکه وجود یک مسأله چند وجهی، راهبردی چندوجهی را برای حل یا تقلیل آن می طلبد و یک رویکرد تک وجهی مثلاً رویکرد ژنتیک محور نمی تواند مسأله ای چند وجهی چون رواج ازدواج فامیلی که ابعاد اجتماعی و فرهنگی در آن نقش مهمی را بازی می کنند، حل کند. با وجود هشدارهای پزشکی هنوز گرایش به ازدواج فامیلی در جامعه ما بالاست. علت چیست؟ در این زمینه چه راهکارهایی وجود دارد؟ یکی از راهکارها در این زمینه آن است که مشاورهایی از همان فرهنگ تربیت شوند و با همان زبان با آنها صحبت کنند و با ارزش ها و نگرش های آن جامعه آشنا باشند. مسأله دیگر آن است که ملاحظات اجتماعی و ارزش ها و هنجارهای تقویت کننده ازدواج فامیلی در هر فرهنگ، قوم و منطقه جغرافیایی نسبت به فرهنگ یا منطقه دیگر متفاوت بوده و طبعاً نمی توان یک نسخه واحد در راه آگاهی بخشی نسبت به عواقب ازدواج فامیلی در کل کشور پیچید. به عبارتی دیگر، مشکل ما این است که در مشاوره، مسأله فرهنگ را در نظر نمی گیریم. نحوه آگاهی بخشی به جامعه درباره امتناع از ازدواج فامیلی قطعاً باید در سیستان و بلوچستان، با کرمانشاه و کردستان فرق داشته باشد. ما باید در هر قوم، منطقه جغرافیایی و خرده فرهنگی، اول بفهمیم چرا ازدواج فامیلی انجام می شود و چه موارد ارزشی و نگرشی در پشت آن وجود دارد و بعد، دنبال عادی سازی آن ارزش ها و نگرش ها و جایگزین کردن ارزش های مؤثر بر الگوی ازدواج مطلوب و آگاهانه به جای آنها باشیم. موضوع دیگر که باید در اینجا به آن اشاره کرد این است که صرف آگاهی بخشی به جامعه کافی نبوده و باید در راه ملموس کردن و درونی کردن این آگاهی ها به نحوی که به یک خودآگاهی اجتماعی تبدیل شود، حرکت کنیم، چراکه در شرایط کنونی نیز تا حدی آگاهی به عواقب ازدواج فامیلیدر جامعه وجود دارد، اما از آنجا که به یک خودآگاهی تبدیل نشده و در افراد جامعه درونی نشده است، در تأثیرگذاری بر امتناع از ازدواج فامیلی چندان مؤثر نیست که این امر نیز خود با توجه به بسترهای اجتماعی و با درنظر گرفتن ملاحظات فرهنگی امکان پذیر است. باید به این نکته نیز اشاره کرد که به موازات آگاهی بخشی نسبت به امتناع از ازدواج فامیلیبه عنوان یک هنجار منفی باید الگوی ازدواج مطلوب و آگاهانه –البته با توجه به ملاحظات فرهنگی و اجتماعی موجود- به عنوان یک هنجار جایگزین مثبت ترویج شود. به اعتقاد شما در این زمینه باید کار تیمی انجام شود؟ یک مشکل اساسی ما این است که برخلاف کشورهای دیگر در مسائل چندوجهی، تنها از بُعد پزشکی وارد می شویم و اگر علوم دیگر هم وارد می شوند با سطح پایینی از آنها روبه رو هستیم و به مسائل چندوجهی از چند زاویه نگاه نمی شود این کار یا تأثیری منفی به همراه خواهد داشت یا حداقل تأثیر مناسبی نخواهد داشت. بنابراین، نه تنها باید در این زمینه کار گروهی انجام شود بلکه بدون انجام کارگروهی نتیجه خاصی حاصل نشده یا سطحی و گذرا خواهد بود. نقش اعتقادات دینی را در این زمینه چگونه می بینید؟ بدون تردید از آنجا که دین و امور مترتب بر آن سهم مهمی از فرهنگ جامعه ما را تشکیل می دهد پس مقوله دین ظرفیتی بسیار مهم در زمینه آگاهی بخشی نسبت به ازدواج فامیلی و ترویج یا امتناع از آن دارد. در این زمینه ابتدا باید نگاه دین به ازدواج فامیلی مشخص شود. از سوی دیگر، اگر قرار باشد که امتناع از ازدواج فامیلی و تقلیل میزان آن در جامعه به سبب عواقب موجود مدنظر قرار گیرد طبعاً علمای دین می توانند با توجه به عمق داشتن باورهای مذهبی و نیز بافت های ارزشی در بطن و متن حیات اجتماعی در این زمینه بسیار تأثیرگذار باشند. شما نیز موافقید که برای کنترل معلولیت های ژنتیکی باید ازدواج فامیلی را کنترل کرد؟ این یک فرض پذیرفته شده در علم ژنتیک است که عامل نزدیک به ۵۰ درصد از معلولیت ها، ازدواج فامیلی یا خویشاوندی است. از سوی دیگر، بنابر آمارهای موجود، ازدواج های فامیلی حدود ۴۰ درصد از ازدواج ها در کشور را تشکیل می دهند. بنابراین، با کاهش میزان ازدواج فامیلی می توان از میزان معلولیت در نسل آینده جامعه کاست. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که نباید کلیت مبحث ازدواج فامیلی و ترویج یا امتناع از آن را تنها به کنترل معلولیت های ژنتیکی تقلیل داده و ملاحظات اجتماعی و هنجارهای ارزشی- فرهنگی تقویت کننده آن را نادیده گرفت و به شکلی تک بُعدی و تنها با دید ژنتیک به آن نگریست. نکته دیگر آنکه نباید به واسطه تلاش در جهت کاهش میزان ازدواج فامیلی آن را به عنوان یک امر ترس آور و بسیار منفی طرح کرد، به صورتی که مثلاً با انتخاب الگوی ازدواج فامیلی، به علت بازنمایی منفی فراوان آن، زوجین دیگر معلول شدن فرزند خود را قطعی دانسته و ضمن دلسرد شدن از زندگی، سراغ مشاوره ژنتیک و سایر راهکارهای پیشگیری از تولد فرزند معلول نرفته و به طوری دائمی در اضطراب به دنیا آمدن چنین فرزندی به زندگی خود ادامه دهند. ایران
سه شنبه ، ۱۷آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: داغ نیوز]
[مشاهده در: www.daghnewz.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]
صفحات پیشنهادی
ازدواج فامیلی خوب است یا بد؟!
ازدواج فامیلی خوب است یا بد ازدواج فامیلی در بستری از روابط اجتماعی و در قالبی شکل یافته و با برخی ویژگیهای فرهنگی به آن معنا بخشیده میشود روزنامه ایران ازدواج فامیلی در بستری از روابط اجتماعی و در قالبی شکل یافته و با برخی ویژگیهای فرهنگی به آن معنا بخشیده میشود بنابرایدردسرهای ازدواج فامیلی
سبک زندگی دردسرهای ازدواج فامیلی نزدیکی خانواده ها در ازدواج فامیلی باعث می شود هر بحرانی در زندگی مشترک شما از مرزهای خانواده تان بیرون برود و دهان به دهان بچرخد امام باقر عليه السلام گرامى ترين شما نزد خدا كسى است كه بيشتر به همسر خود احترام بگذارد به گزارشپسرفت خانوادهها در ازدواج
پسرفت خانوادهها در ازدواج رییس سابق مرکز مطالعات و تحقیقات وزارت ورزش و جوانان گفت متاسفانه والدین و جوانان بیشتر بعد اقتصادی و مادی خانواده و ازدواج را در نظر می گیرند و از بعد معنوی ازدواج که بحث مسایل فرهنگی و اجتماعی است غافل شده اند به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جاسناد ازدواج نیازمند بازنگری جدی
تابناک بخشی از مواردی که به نظر می رسد باید چه از لحاظ شکلی و چه از لحاظ محتوایی در این شروط از پیش تعیین شده مورد توجه قرار گیرد 1– مهمترین نکته پاسخ به این سوال است که این شروط در چه زمانی و بر اساس چه مصالحی و بر مبتای کدام مقتضیات اجتماعی و فرهنگی تعیین شده اند آیا پس از گذمزایای مسکن قسطی،پشت پرده دیدارپوتین در تهران وبقیه اخبار پربازدید12 آذرخبرآنلاین را اینجا ببینید
مزایای مسکن قسطی پشت پرده دیدارپوتین در تهران وبقیه اخبار پربازدید12 آذرخبرآنلاین را اینجا ببینید فرهنگ > رسانه - رییس انجمن انبوهسازان کشور درباره تاثیر طرح مسکن اقساطی روی صنعت ساختمان و مسکن توضیح داد مجتبی بیگدلی در گفتوگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره طرحاز تولید ورمی کمپوست با استفاده از وام ازدواج تا صادرات به افغانستان / روشی جالب برای ترغیب کشاورزان به استفاد
گفت و با یک کارآفرین و تولید کننده موفق از تولید ورمی کمپوست با استفاده از وام ازدواج تا صادرات به افغانستان روشی جالب برای ترغیب کشاورزان به استفاده از کود سبز تولید کننده موفق ورمی کمپوست که سالانه 2 هزار تن تولید دارد می گوید هر فارغ التحصیل کشاورزی که به من می گوید از هیپسرفت خانواده ها در ازدواج
رییس سابق مرکز مطالعات و تحقیقات وزارت ورزش و جوانان گفت متاسفانه والدین و جوانان بیشتر بعد اقتصادی و مادی خانواده و ازدواج را در نظر می گیرند و از بعد معنوی ازدواج که بحث مسایل فرهنگی و اجتماعی است غافل شده اند جوان دکتر محمدتقی حسن زاده رییس سابق مرکز مطالعات و تحقیقات وزارتجذب سرمایه گذاری خارجی مزایای بیشتری برای استان دارد
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان گفت در حال حاضر استان لرستان از نظر توسعه اقتصادی شرایط مطلوبی ندارد و تنها راهکار خروج از این وضعیت انجام سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی است به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان علی هادی چگنی اظهار داشت واقعیت این است که دولت با توجه به مشکلاچرا خانم های زیبا با مردهای بدقیافه ازدواج می کنند؟
جذابیت ظاهری شوهرها برای خانم ها اهمیت چندانی ندارد درعوض زن ها به دنبال مردهایی هستند که بتوانند به خوبی از آنها حمایت کنند به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان از آنجا که خانم ها دنبال مردی برای زندگی هستند ممکن است کسی را انتخاب کنند که از نظر ظاهری پایینتر از آنها باشمراسم ازدواج مفصل بازیکن معروف فوتبال ایران + عکس
اندیمشک جوان علیرضا نیکبخت واحدی اما با ان انگیزه خاصی که همیشه در وجودش نهفته است امید وارانه از بازگشت به سطح اول فوتبال ایران وحتی حضور در تیم ملی صحبت می کند باور کنیم آقای نیکبخت داستان چیست تو به لیگ یک هم که رفتی باز هم بحث های حاشیه ای درباره … ا ندیمشک جوان علیرض-
گوناگون
پربازدیدترینها