تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819847828




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيروزي نفتي غرب‌گرايان در انتخابات پارلماني ونزوئلا


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پيروزي نفتي غرب‌گرايان در انتخابات پارلماني ونزوئلا
غرب‌گرايان ديگر از تقلب صحبت نمي‌كنند!
قيمت‌هاي پايين نفت و وضعيت اقتصادي به شدت شكننده، نبود كاريزماي چاوز و تلاش مستمر مخالفان مستظهر به حمايت امريكا پارلمان را از دست حزب حاكم سوسياليست درآورد. احزاب مخالف در ونزوئلا براي اولين بار در ۱۷ سال گذشته و پس از به قدرت رسيدن هوگو چاوز، رئيس جمهور سابق اين كشور، توانستند اكثريت پارلمان را به دست بگيرند.
ساعاتي بعد از پايان رأي‌گيري روز يك‌شنبه، كميسيون انتخاباتي ونزوئلا اعلام كرد كه ائتلاف دموكراتيك متحد متشكل از احزاب مخالف دولت موفق شده است با كسب ۹۹ كرسي، حزب حاكم سوسياليست را با ۴۶ كرسي شكست دهد.  دقايقي بعد از اعلام نتايج، نيكلاس مادورو، رئيس جمهور و رهبر حزب متحد سوسياليست، اين شكست را به عنوان «نتيجه‌اي ناگوار» پذيرفت. با اين حال مادورو گفت كه حزبش همچنان از منافع شهروندان عادي ونزوئلا دفاع مي‌كند و براي پيش بردن «انقلاب بوليواري» هوگو چاوز تلاش خواهد كرد.  با وجود پيروزي ائتلاف مخالفان در پارلمان، حزب حاكم سوسياليست كه رياست جمهوري را در اختيار دارد، همچنان قدرت و اختيارات زيادي خواهد داشت. كنترل بسياري از شهرداري‌ها و شوراهاي محلي هنوز به عهده حزب حاكم است اما به گزارش بي بي سي انتظار مي‌رود مخالفان با اين پيروزي كه سال‌ها به دنبال آن بودند، تلاش خود را براي تغيير صحنه سياسي در ونزوئلا شدت ببخشند.  مشكلات اقتصادي از سويي با قيمت‌هاي پايين نفت و تحريم‏هاي امريكا تشديد شده است و از سوي ديگر همكاري ثروتمندان داخلي براي زمين زدن دولت با ايجاد كمبود مواد غذايي اساسي مانند شير، برنج، شكر، روغن و قهوه كاري كرده بود كه از مدت‌ها پيش يك «جنگ اقتصادي» عليه دولت راه بيفتد.
  
اين بار تقلب نشده!
حالا كه اپوزيسيون ونزوئلا در انتخابات مجلس اين كشور به پيروزي دست يافته است، راستگرايان ونزوئلايي شوراي ملي انتخابات اين كشور را به رسميت مي‌شناسند. اين در حالي است كه در انتخابات گذشته كه نتايج دلخواه اپوزيسيون به دست نيامده بود، عملكرد اين شورا زير سؤال برده مي‌شد و صحبت از تقلب و پيرو آن ايجاد اغتشاش در خيابان‌ها بود.
به گزارش رسانه ونزوئلايي «تله‌سور» از سال 1998 (1377) تا سال 2015، 20 انتخابات مختلف در ونزوئلا برگزار شده است و ونزوئلايي‌ها با آزادي كامل نمايندگان خود در سمت‌هاي مختلف را انتخاب كرده‌اند.  از آن سال تاكنون اپوزيسيون ونزوئلا در موقعيت‌هاي مختلفي مخالفت خود با شوراي ملي انتخابات اين كشور را نشان داده است اما در انتخابات اخير راستگرايان ونزوئلايي نتايج اعلام شده از سوي اين شورا را كه نشان از برتري آنان بر حزب حاكم داشت به راحتي پذيرفتند.  در انتخابات رياست جمهوري ششم دسامبر 1998 (15 آذر 1377) در ونزوئلا، «هوگو چاوز» با كسب 20/56 درصد آرا و با فاصله يك ميليون رأي از نزديك‌ترين رقيب خود به عنوان رياست جمهوري ونزوئلا دست يافت. اپوزيسيون ونزوئلا سخني از بروز تقلب در انتخابات رياست جمهوري به ميان نياورد چراكه انتخابات رياست جمهوري آن سال در چارچوب سيستم انتخاباتي همين گروه برگزار شد و راستگرايان ونزوئلايي پس از انتخاب «هوگو چاوز» از قدرت كنار گذاشته شدند.  در 15 دسامبر 1999 (24 آذر 1378) مجلس مؤسسان ونزوئلا قانون اساسي اين كشور را به همه‌پرسي عمومي گذاشت؛ اقدامي كه با مخالفت شديد اعضاي اپوزيسيون اين كشور مواجه شد.  انتخاب عنوان «جمهوري بوليواري ونزوئلا» يكي از موارد اصلي انتقادات راستگرايان ونزوئلايي بود. برخي از سران اپوزيسيون ونزوئلا از جمله «انريكه كاپريلس رادونسكي»، «انريكه مندوزا»، «انريكه سالاس رومر»، «لئوپالدو لوپز» و «اوسبالدو آلبارز پاز» بزرگ‌ترين مخالفان اين همه‌پرسي و تبديل قانون اساسي قديم ونزوئلا به قانون اساسي جديد بودند.  اپوزيسيون ونزوئلا در اين مورد نيز به توفيقي دست نيافت و در حالي كه تلاش مي‌كرد اين همه‌پرسي را تحريم كند، مردم ونزوئلا به پاي صندوق‌هاي رأي آمدند و 78/71 درصد آنان به گزينه «آري» رأي دادند.  در سال 2002 (1381) كودتاي صورت گرفته عليه دولت وقت ونزوئلا با شكست مواجه شد و توقف فعاليت‌هاي نفتي اين كشور اپوزيسيون را بر آن داشت كه به استناد يكي از بندهاي موجود در قانون اساسي ونزوئلا، عزل رئيس‌جمهور اين كشور را به همه‌پرسي بگذارد. در 15 آگوست 2004 (25 مرداد 1383) اين همه‌پرسي با سؤال «آيا شما با عزل رئيس‌جمهور «چاوز» موافق هستيد؟» برگزار شد و 1/56 درصد شركت‌كنندگان به گزينه «خير» و 40/64 درصد آنان نيز به گزينه «آري» رأي دادند.  هماهنگ‌كننده دموكراتيك ونزوئلا كه در آن زمان هدايت اپوزيسيون اين كشور را بر عهده داشت، نتايج اعلام شده از سوي شوراي انتخابات را به رسميت نشناخت. راستگرايان ونزوئلايي در اين رابطه ادعا كردند كه 4/59 درصد آرا در اين همه‌پرسي به نفع آنان صادر شده و اين افراد چاره‌اي به جز دفاع از رأي مردم ندارند.


منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن