تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805089174




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چمران در دانشگاه تهران: دانشجویان راه شهدای 16 آذر که استکبارستیزی و عدم سازش بود را ادامه دهند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: چمران در دانشگاه تهران:
دانشجویان راه شهدای 16 آذر که استکبارستیزی و عدم سازش بود را ادامه دهند
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به شهادت 3 دانشجو در 16 آذر 32 گفت: ان‌شاءالله دانشجویان بتوانند راه این شهدا را که استکبارستیزی، ضد استبداد، ضد ظلم و عدم سازش بود را ادامه دهند و زنده نگه دارند.

خبرگزاری فارس: دانشجویان راه شهدای 16 آذر که استکبارستیزی و عدم سازش بود را ادامه دهند



به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس،  به مناسبت 16 آذر و گرامیداشت روز دانشجو مراسم  «سه قطره خون» امروز به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد. چمران در این مراسم با بیان اینکه 16 آذر بر مبنای یک حرکت ضد استبدادی، ضد استعماری و آزادیخواهی بود، افزود: در طول سالیان درازی که ما خودمان هم دانشجوی دانشگاه تهران بودیم، هرساله برنامه‌هایی که در 16 آذر گرفته می‌شد این مسائل مهم را به گونه‌ای یادآور می‌شدیم. چمران تاکید کرد: امیدواریم روحیه استکبارستیزی و روحیه ضد ظلم در بین ملت ما و به ویژه دانشجویان که قشر فرهیخته جامعه ما هستند همیشه به‌گونه‌ای وجود داشته باشد و در ایام 16 آذر که یادآور این مسائل است، این مسائل به خوبی بازگو شود.
وی اظهار داشت: توجه داشته باشیم که آمریکایی‌ها بعد از اینکه این سه قربانی دانشجو را در 16 آذر 32 گرفتند، زمینه نفوذشان به ایران بیشتر فراهم شد و حتی بعد از آن بود که قرار داد نفتی نیز بسته شد.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: آخرین شبی که شهید چمران می‌خواست به آمریکا برود به همراه دکتر بهادرنی‌نژاد،به امام‌زاده عبدالله شهر ری رفتند جایی که این سه دانشجو در آنجا دفن شده‌اند. چمران تاکید کرد: مزار این سه دانشجوی شهید تا پایان حکومت پهلوی مخفی بود و اینکه شهید چمران با توجه به علاقه‌ای که به این سه شهید عزیز داشتند، برای وداع به آنجا رفتند. وی گفت: ان‌شاءالله دانشجویان بتوانند راه این شهدای دانشجوی عزیز را که استکبارستیزی، ضد استبداد، ضد ظلم و عدم سازش بود را ادامه دهند و زنده نگه دارند.
چمران در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه نظر شما در مورد شعار مرگ بر آمریکا چیست و چرا بعضی از مسئولین کشور از بر زبان آوردن چنین شعاری خود داری می‌کنند، تصریح کرد: فکر نکنم در کشور شخصیتی انقلابی باشد و این شعار را به عنوان یک شعار اساسی و اصولی نپذیرفته باشد و هم چنین مقام معظم رهبری فرمودند که این شعار مبنای فکری و فلسفی دارد. ما با مردم آمریکا کاری نداریم و وقتی مرگ بر آمریکا می‌گوئیم یعنی مرگ بر استکبار، استبداد، سلطه و حتی مرگ بر یزید، یعنی از آنجا شروع می‌کنیم. وی گفت: ما با مردم آمریکا کاری نداریم و وقتی مرگ بر آمریکا می‌گوئیم یعنی مرگ بر استکبار، استبداد، سلطه و حتی مرگ بر یزید، یعنی از آنجا شروع می‌کنیم. چرا که امروزه نمودی از حکومت یزیدی را مقابل اسلام حسینی می‌بینیم. چمران افزود: اگر افرادی از بر زبان آوردن شعار « مرگ بر آمریکا» خودداری می‌کنند بعضا به خاطر مسائل دیپلماسی است و گرنه هم حضرت امام(ره) و هم مقام معظم رهبری از ته دل این فریاد را در سینه و بر زبان دارند.
وی در رابطه با این سوال که نظر شما در مورد رفتار دکتر مصدق چیست؟ گفت: دکتر محمد مصدق یک شخصیت ملی بود و یک شخصیت مبارز که سال‌ها برای ملی کردن صنعت نفت تلاش کرد و موفق هم شد. وی در تکمیل سخنانش ادامه داد: البته بلافاصله باید بگویم که مصدق در کنار آیت‌الله کاشانی موفق شد. یعنی اگر مصدق تنها بود به هیچ وجه نمی‌توانست موفق شود. و یک روحانی بزرگ مثل آیت‌الله کاشانی در کنارش بود. که ایشان هم مبارزات زیادی داشتند و با حمایت ملت فعالیت‌های خوبی هم انجام داد.
البته اشاره کنم که روزهای ملی شدن صنعت نفت هم مثل همین انقلاب اسلامی، البته نه به اندازه آن، برای مردم بسیار شیرین بود.
چمران در مورد اینکه آیا دلیل انحراف مصدق درخواست کمک او از آمریکا بود؟ تاکید کرد: مصدق یک شخصیت ملی و ملی گرا بود و نتوانست در کنار آیت‌الله کاشانی بماند. و این بزرگترین ضربه‌ای بود که ما در 28 مرداد خوردیم و این بزرگترین درس عبرتی است که ما باید از این واقعه بگیریم. وقتی با هم اختلاف داشته باشیم و راه‌های مختلفی را پیش بگیریم، به چنین جاهایی می‌انجامد.
وی افزود: مصدق درخواستی از آمریکا کرد و آمریکا به جای کمک با همان دلارهای معروف کودتا کرد و مصدق را از حکومت به زیر کشید و زندان و محاکمه و تبعید و الی آخر. و نهضت مقاومت ملی ما هم از هم پاشید. چمران تصریح کرد: آمریکا آن روزها چهره‌ای را که امروز دارد، نداشت و به‌گونه دیگری کار می‌کرد. به همین دلیل شاید مصدق از آمریکا درخواست کمک کرد. اصل انحراف مصدق به سبب همین اختلافات درونی با آیت الله کاشانی بود. مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این برنامه واقعه 16 آذر 1332 را برای دانشجویان بازخوانی کرد که این روایت با حضور و همراهی دانشجویان در محل واقعه 16 آذر 1332 همراه بود. به گزارش فارس دانشجویان امروز در این مراسم با حضور در مکان‌های مختلفی که واقعه 16 آذر رخ داد از جمله کلاس درس سه شهید دانشجوی این واقعه و محل بر زمین افتادن اجساد این شهدا یاد و خاطره این واقعه را زنده کردند.
مهدی چمران در ادامه این مراسم گفت: آخرین شعارهایی که سه شهید بزرگوار دانشجوی 16 آذر 32 می‌دادند بر بود ضد آمریکا، ضد حکومت استبداد و استکبار بود. انتهای پیام/

http://fna.ir/MQU6WF





94/09/16 - 19:55





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن