محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830216731
رحلت یا شهادت پیامبر(ص)، کدام یک واقعیت دارد؟
واضح آرشیو وب فارسی:وارث: دلایل بسیاری در کتاب های روایی و تاریخی، اعم از شیعه و اهل سنت وجود دارد که شهادت ناشی از مسمومیت پیامبر اکرم(ص) را تأیید می نماید و در ادامه گزارش آن ها را بررسی خواهیم کرد.وارث : دلایل بسیاری از کتاب های روایی و تاریخی؛ اعم از شیعه و اهل سنت وجود دارد که شهادت ناشی از مسمومیت پیامبر اکرم(ص) را تأیید می نماید، اما به این نکته نیز باید توجه داشت که اگر شهادت را همانند آنچه قرآن کریم بیان فرموده؛ به معنای کشته شدن در راه خدا و رسول تعریف نماییم، بدیهی است که مقام و منزلت شخصی "پیامبر" که کشته شدن در راه اطاعت او شهادت است، به مراتب بالاتر از مقام شهیدان خواهد بود، هرچند که آن مرد الاهی با مرگ طبیعی از دنیا رحلت نموده باشند . 1. آیا دلیل قابل اعتمادی از کتب شیعه و اهل سنت، مبنی بر شهادت پیامبر اکرم (ص) می توان یافت، علاوه بر آن، کیفیت شهادت ایشان چگونه بوده است؟ 2. آیا بر فرض این که پیامبر(ص) به شهادت نرسیده باشند، این موضوع از ارج و قرب ایشان نزد پروردگار خواهد کاست؟ ! در ارتباط با بخش اول، باید گفت که دلایل بسیاری وجود دارد که شهادت ناشی از مسمومیت پیامبر(ص) را تأیید می نمایند. این دلایل و روایات، از تواتر معنوی برخوردارند؛ یعنی هرچند که الفاظ و توصیفات آنها کاملاً با یکدیگر مشابه نیستند، اما از مجموع آنها، می توان موضوع مورد بحث را ثابت نمود. اکنون به تعدادی از این روایات با استناد به منابع فریقین اشاره می نماییم . الف. کتاب های شیعه روایت اول: امام صادق(ع) می فرمایند: از آن جا که پیامبر اسلام(ص)، ذراع(سر دست) گوسفند، را دوست می داشتند، یک زن یهودی با اطلاع از این موضوع ایشان را با این بخش از گوسفند مسموم نمودند.[1] در این روایت، به مسمومیت پیامبر(ص) تصریح شده، اما در آن اشاره ای نشده است که آیا ایشان بر اثر این سم به شهادت رسیدند یا خیر؟ روایت دوم: امام صادق(ع) فرمودند: پیامبر اکرم(ص) در جریان جنگ خیبر مسموم شده و هنگام رحلتشان بیان فرمودند که لقمه ای که آن روز در خیبر تناول نمودم، اکنون اعضای بدنم را نابود نموده است و هیچ پیامبر و جانشین پیامبری نیست، مگر این که با شهادت از دنیا می رود.[2] در این روایت، علاوه بر تصریح به مسموم شدن رسول خدا(ص) و شهادت ایشان در پی مسمومیت، به اصلی کلی نیز اشاره می شود که مرگ تمام پیامبران و اوصیا با شهادت بوده و هیچ کدام، با مرگ طبیعی از دنیا نمی روند! روایات دیگری نیز وجود دارد که این اصل کلی را تقویت می نماید.[3] بسیاری از دانشمندان شیعه، با استفاده از این اصل کلی، نیازی به جست وجوی مورد به مورد را در ارتباط با چگونگی شهادت هر کدام از معصومان(ع) احساس نمی کنند.[4] بر این اساس، هر چند دلیل متقنی بر شهادت پیامبر(ص) نیز ارائه نشود، باز هم می توان معتقد بود که رحلت ایشان طبیعی نبوده است ! ب. کتاب های اهل سنت تنها شیعیان نیستند که معتقد به شهادت پیامبر اسلام(ص) هستند، بلکه روایات فراوانی در صحاح و دیگر کتاب های اهل سنت وجود دارد که همین موضوع را تأیید می نماید که به عنوان نمونه، به دو مورد آن اشاره می شود . روایت اول: در معتبرترین کتاب اهل سنت، نقل شده است؛ پیامبر(ص) در بیماری منجر به رحلتشان، خطاب به همسرشان عائشه فرمودند: من همواره درد ناشی از غذای مسمومی را که در خیبر تناول نموده ام، در بدنم احساس می کردم و اکنون گویا وقت آن فرا رسیده که آن سم، مرا از پای درآورد.[5] همین موضوع در سنن دارمی نیز بیان شده است. علاوه بر این که در این کتاب، به شهادت برخی از یاران پیامبر(ص)، بر اثر تناول همان غذای مسموم نیز اشاره شده است.[6 ] روایت دوم: احمد بن حنبل در مسند خود، ماجرایی را بیان می نماید که طی آن، بانویی به نام ام مبشر که فرزندش به دلیل خوردن غذای مسموم در کنار پیامبر(ص)، به شهادت رسیده بود؛ در ایام بیماری ایشان به عیادتشان آمده و اظهار داشتند که من احتمال قوی می دهم که بیماری شما ناشی از همان غذای مسمومی باشد که فرزندم نیز به همین دلیل به شهادت رسید! پیامبر(ص) در پاسخ فرمودند که من نیز دلیلی به غیر از مسمومیت، برای بیماری خویش نمی بینم و گویا نزدیک است که مرا از پای در آورد.[7] مرحوم مجلسی نیز با نقل روایتی؛ تقریبا مشابه با این روایت بیان نموده که به همین دلیل است که مسلمانان اعتقاد دارند، علاوه بر فضیلت نبوت که به پیامبر(ص) هدیه شده، ایشان به فوز شهادت نیز نائل آمده اند.[8 ] روایت سوم: محمد بن سعد؛ از قدیمی ترین مورخان مسلمان ماجرای مسمومیت پیامبر اکرم(ص) را این گونه نقل می نماید : هنگامی که پیامبر(ص)، خیبر را فتح نموده و اوضاع به حالت عادی برگشت، زنی یهودی به نام زینب که برادر زادۀ مرحب بود که در جنگ خیبر کشته شد، از دیگران پرسش می نمود که پیامبر(ص) کدام بخش از گوسفند را بیشتر دوست می دارد؟ و پاسخ شنید که سر دست آن را. سپس آن زن، گوسفندی را ذبح و تکه تکه نمود و بعد از مشورت با یهودیان در مورد انواع سم ها، سمی که تمام آنان معتقد بودند، کسی از آن جان سالم به در نمی برد را، انتخاب نموده و اعضای گوسفند و بیشتر از همه جا، سردست ها را مسموم نمود. هنگامی که آفتاب غروب نموده و پیامبر نماز مغرب را به جماعت اقامه فرموده و در حال برگشت بودند، آن زن یهودی را دیدند که همچنان نشسته است! پیامبر(ص) دلیل آن را پرسیدند و او جواب داد که هدیه ای برایتان آوردم! پیامبر با قبول هدیه، به همراه یارانش بر سر سفره نشسته و مشغول تناول غذا شدند ... بعد از مدتی، پیامبر(ص) فرمودند که دست نگه دارید! گویا این گوسفند مسموم است! مؤلف کتاب، سپس نتیجه می گیرد که شهادت پیامبر به همین دلیل بوده است.[9] بدین ترتیب، از مجموع روایات نقل شده در کتب شیعه و اهل سنت، می توان نظریۀ شهادت ناشی از مسمومیت پیامبر(ص) را تقویت نمود که در قریب به اتفاق این روایات، زمان مسمومیت ایشان، هم زمان با جنگ خیبر و توسط زنی یهودی بیان شده است . البته برخی نقل های ضعیف دیگری نیز وجود دارد که کیفیت شهادت پیامبر(ص) و عامل شهادت ایشان را به گونه ای دیگر توصیف می نماید که اثری از این دسته روایات در کتب معتبر وجود نداشته و به همین دلیل، نمی توان بدان ها استناد نمود . اما با این وجود، باید گفت موضوع شهادت پیامبر(ص)، از اصول دین و یا بدیهیات آن نبوده که ایمان و اعتقاد بدان، واجب و لازم بوده و انکار آن، موجب خروج از دین شود و به همین دلیل نیز، تعداد اندکی از مسلمانان، در شهادت پیامبر تردید نموده و رحلت ایشان را ناشی از عاملی طبیعی؛ مانند بیماری ذات الجنب (سینه پهلو) و یا تب شدید دانسته اند،[10] با این که خود پیامبر تأکید نموده بود که من به برخی از این بیماری ها هرگز مبتلا نخواهم شد![11 ] اما در هر صورت؛ چه این مرد بزرگ الاهی به شهادت رسیده باشند، و چه با مرگ طبیعی از دنیا رفته باشند، باید بدانیم که مقام ایشان، بسیار بالاتر و برتر از شهدای دیگر است؛ زیرا خداوند در قرآن کریم، اولاً: جایگاه پیامبران را بالاتر از شهدا بیان کرده است،[12] ثانیاً: شهیدان به دلیل این که در راه خدا و با پیروی از رسول او، جان خود را از دست داده اند. نزد خداوند قرب و منزلت کسب می کنند؛ بدیهی است که اگر خداوند، شهدا را به دلیل پیروی از پیامبران، شایسته رحمت و ثواب بی نهایت بداند، باید خود پیامبران از مقامی بسیار والاتر و برتر برخوردار باشند. بنابراین پیامبر ما -آن مرادی که تمام زندگی خود را وقف تلاش در راه خدا نموده تا حدی که مریدان او چنین منزلتی در درگاه الاهی پیدا کردند- نه تنها از آن منزلت بی نصیب نیست، بلکه از مقامی بسیار والاتر و برتر برخوردار است . /1102101308 پی نوشت : [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 6، ص 315، ح 3، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1365 ش . [2]. محمد بن حسن بن فروخ صفار، بصائر الدرجات، ج 1، ص 503، کتابخانه آیت الله مرعشی، قم، 1404 ق . [3]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 27، ص 216، ح 18 و ج 44، ص 271، روایت 4، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1404 ق . [4]. همان، ج 27، ص 209، ح 7 . [5]. صحیح بخاری، ج 5، ص 137، دار الفکر، بیروت، 1401 ق . [6]. سنن دارمی، ج 1، ص 33، مطبعة الاعتدال، دمشق . [7]. مسند احمد بن حنبل، ج 6، ص 18، دار صادر، بیروت . [8]. بحار الانوار، ج 21، ص 7 . [9]. محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج 2، ص 202 – 201، دار صادر، بیروت . [10]. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغة، ج 10، ص 266، کتابخانه آیت الله مرعشی، قم، 1404 ق . [11]. همان، ج 13، ص 31؛ کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 8، ص 193، ح 229 . [12]. «وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً»، نساء، 69. ر. ک: ترجمه المیزان، ج 4، ص 652؛ تفسیر نمونه، ج 3، ص 460.
دوشنبه ، ۱۶آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: وارث]
[مشاهده در: www.vareth.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]
صفحات پیشنهادی
سخنرانی سیدعلی خمینی به مناسبت روز رحلت پیامبر اکرم (ص)
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab ir وانک لعلی خلق عظیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم هیئت ایثارگران غمبارترین روز تاریخ را تسلیت گفته و به همین مناسبت اقامه عزا مینماید زمان چهارشنبه 18 آذرماه ساعت 19 30الی 21 30 مکان میدان توحید خ پرچم کانون توحید باسخنراناماکن تاریخی استان کرمان در سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) تعطیل است
مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی کرمان اماکن تاریخی استان کرمان در سالروز رحلت پیامبر اکرم ص تعطیل است شناسهٔ خبر 2993423 - دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۸ استانها > کرمان کرمان - مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت اماکن تاریخی فرهنگی و گردشگری امیزبانان اربعین از کدام کشورها هستند؟
به گزارش موعود به نقل از ایسنا بیشترین تمرکز هیأت ها و موکب ها در شهر کربلا است که طبق اعلام فرماندهی عملیات امنیت کربلا تعداد آنها به هفت هزار و ۶۰ هیأت رسیده است بیشتر این موکب ها توسط عشیره ها و خانواده های عراقی اداره می شود در کنار کشور میزبان ایران نیز با ۲۷ موکب در شهحبیب ترکاشوند کدام جاذبه می تواند چنین اجتماعی را گرد هم بیاورد
حبیب ترکاشوندکدام جاذبه می تواند چنین اجتماعی را گرد هم بیاوردمیشنوی صدا را این زمزمه جانسوز حبیبی یا حسین جابر است که اینک بعد از 1376 سال در گوش زمان پیچیده و این پرچم سرخ حسینی است که با جاذبهاش دلها را از چهارگوشه عالم به سوی خود میکشاند گروه سیاسی ـ حبیب ترکاشوند باز همکدام جاذبه می تواند چنین اجتماعی را گرد هم بیاورد
http fna ir I78T29 کپی آدرس مورد نظر کپی شد حبیب ترکاشوند کدام جاذبه می تواند چنین اجتماعی را گرد هم بیاورد می شنوی صدا را این زمزمه جانسوز حبیبی یا حسین جابر است که اینک بعد از 1376 http fna ir I78T29 کپی آدرس مورد نظر کپی شد حبیب ترکاشوند کدام جاذبه می تواند چنین اجتمسالروز شهادت میرزاکوچک خان جنگلی
یونس استادسرایی مشهور به میرزا کوچک خان جنگلی ۱۲۵۷ – ۱۱ آذر ۱۳۰۰ هجری خورشیدی مبارز انقلاب مشروطه و رهبر جنبش جنگل بود که در اعتراض به نقض تمامیت ارضی و استقلال ایران از سوی بیگانگان بعد از مشروطه قیام کرد میرزا همراه با تنها یار وفادارش گائوک آلمانی معروف به هوشنگ جهت رفتن بکدامیک از نمایندگان مجلس نهم در دوره بعد حضور خواهند داشت؟
کدامیک از نمایندگان مجلس نهم در دوره بعد حضور خواهند داشت نظرات متفاوتی در رابطه با حضور مجدد نمایندگان مجلس نهم در دوره بعدی ارائه شده که هر کدام در جای خودش نیاز به تامل دارد حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان- مجلس نهم در حال سپری کردن روزهای پایانی خودویژگی های ایمان راستین از نگاه پیامبر اکرم
سخنران بعثه مقام معظم رهبری در کربلا در جمع عزادارن و زائران اباعبدالله الحسین علیه السلام در سرداب علقمی به تبیین ویژگی های ایمان راستین از نگاه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پرداخت عقیق حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود وزیری در مراسم عزاداری بعثه مقام معظم رهبری که با حضور پركدام پوست، كدام مرطوب كننده؟
پاككنندهها و مرطوب كنندهها از مهمترین محصولات پوستی به ویژه برای پوستهای خشك هستند پاككنندهها و مرطوب كنندهها از مهمترین محصولات پوستی به ویژه برای پوستهای خشك هستند یك مرطوب كننده خوب علاوه بر حفظ رطوبت لایه خارجی پوست اپیدرم سبب رطوبت بخشی از لایههای درونیامام جمعه چرام: فرهنگ ایثار و شهادت عاملی در جهت تقویت باورها و ارزشهای انقلابی و اسلامی است
امام جمعه چرام فرهنگ ایثار و شهادت عاملی در جهت تقویت باورها و ارزشهای انقلابی و اسلامی استامام جمعه چرام گفت فرهنگ ایثار و شهادت عاملی در جهت تقویت باورها و ارزشهای انقلابی و اسلامی است که باید در جهت ترویج و گسترش آن قدم برداریم به گزارش خبرگزاری فارس از لنده حجتالاس-
گوناگون
پربازدیدترینها