تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826606050




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عوامل اتلاف وقت و راه های درمان آن ها


واضح آرشیو وب فارسی:عقیق: ریشه اصلی اتلاف زمان، در خصلت های فردی ما نهفته است که باید علل و عوامل آن را شناخت و برای درمان آنها گام های مؤثری برداشت.عقیق : مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه علمیه قم با بررسی عوامل اتلاف زمان و راه های درمان آن، ریشه اصلی اتلاف زمان را خصلت های فردی انسان عنوان کرده است. اهمیت زمان و عمر بر هیچ خردمندی پوشیده نیست؛ به طوری که هیچ انسان موفقی را در عالم نمی توان یافت که توفیق خود را مرهون بهره وری درست از عمر خود نداند. امام حسین علیه السلام می فرماید: «زیانکار کسی است که لحظه، لحظه عمرش را از دست بدهد». [1] ریشه اصلی اتلاف زمان در خصلت های فردی ما نهفته است که باید علل و عوامل آن را شناخت و برای درمان آنها گام های مؤثری برداشت. * برخی از عوامل اتلاف زمان 1. بی فکری و عمل زدگی نداشتن طرح کاری از مصادیق بی فکری است. به منظور دوری از این آفت باید به برنامه ریزی و اولویت بندی کارها پرداخت. در مدیریت زمان، تعیین هدف ها و اولویت های مربوط به کار از مهم ترین امور به شمار می رود، که با توجه به آن می توان از به دام افتادن در امور جزیی و غیر ضروری نجات یافت. توجه داشته باشید هر یک ساعتی که صرف برنامه ریزی مؤثر شود، در مقام اجرا، چهار ساعت زمان برایتان ذخیره می کند و نتایج بهتری هم ببار می آورد. اهمیت برنامه ریزی، مراحل و شیوه برنامه ریزی و ملاک های اولویت بندی از جمله مواردی است که افراد به آن ها آشنایی ندارند. *برداشت غلط درباره برنامه ریزی (علت بی برنامگی) اکثر افراد بر اساس برداشت های نادرستی همچون: وقت گیر پنداری برنامه ریزی، احساس موفقیت از بی برنامگی، تصور به هم خوردن همة برنامه ها به خاطر کارهای غیرمنتظره، برنامه ریزی به کار جنبه انتزاعی می بخشد و مهم ندانستن نوشتن برنامه، وقت خود را تلف می کنند. *درمان بی برنامگی اما باید دانست هیچ حافظه ای مصون از خطا نیست، با تعیین انجام دادن کارها بر اساس اولویت های برنامه و روی کاغذ آوردن برنامه های ذهنی، انجام کارها آسان می شود. 2. بی نظمی: امام علی علیه السلام می فرماید: شما و تمام فرزندان و اهل بیتم و کسانی را که نوشته من به دست آن ها می رسد را به تقوای الهی و نظم در کارها سفارش می کنم. [2] فرد نامنظم علاوه بر اتلاف زمان خود باعث اتلاف زمان دیگران نیز می شود. فرد منضبط هیچ گاه کاری را در نیمه راه رها نمی کند، بلکه اهدافی بلند بر می گزیند و با سعی و کوشش آن را به فرجام می رساند. *برخی از علل بی نظمی فقدان اهداف و برنامه صحیح، عدم پیگیری در کارها، ناتمام گذاشتن کارها پیش از کنار نهادن کارها، انجام چند کار با هم، آشفتگی و به هم ریختگی محل کار، ضعف جسمانی و خستگی و ... . *درمان بی نظمی تعیین اهداف در حوزه های اصلی و داشتن برنامه صحیح، تعیین مهلت برای کارها و برآوردهای دقیق از انجام کار، اتمام کارها و سپس پرداختن به کار بعد، پدید آوردن سیستم منسجم و تحصیل به هم پیوسته و ... . بی نظمیِ شخصی خود را به نظم وادارید تا کنترل مؤثر وظایف برایتان میسر شود. در برخورد با اطلاعات، به نحو منظم و روشمند عمل کنید و مکرّر به خود بگویید که آدمی منظم و مرتب هستید و در این راه بکوشید. یادآوری: هدف شما باید آن باشد که فکرتان را از هر چیز دیگری جز آن چه روی آن کار می کنید، پاک سازید. لوازم مهم و ضروری را همیشه به صورت منظم در دسترس قرار دهید. فضای کار و مطالعه را چنان سامان دهید که کارها با توجه به اولویت آن ها در برابرتان قرار گیرد. 3. تنبلی[3] و بی حوصلگی: امام باقر علیه السلام می فرماید: «من از کسی که در امور دنیویش تنبلی کند بیزار هستم، زیرا کسی که در امور دنیایش تنبل باشد در امور مربوط به آخرتش تنبل تر است.»[4] امام علی علیه السلام در این زمینه می فرمایند: «شاخصه تنبلی به تأخیر انداختن کار است»[5] فرد تنبل چون اهل کار نیست، حتی هدف های قابل دسترس و آسان را دست نایافتنی می بیند و به همین دلیل اوقات خود را به بطالت می گذراند. *برخی عوامل تنبلی عوامل گرایشی مانند: عدم ایجاد نگرش مثبت در خود، تمایل نداشتن به قبول زحمت، ناراحتی، ترس از شکست، افسردگی، ملالت، خجالت، احساس تقصیر و... . عوامل شناختی مانند: مطمئن نبودن دربارة مسئله و ناتوانی در درک اقدام به جا و به موقع، تفکر منفی، هدف های مبهم، اطلاعات ناکافی، تردید داشتن و ... . *درمان تنبلی علت مسامحه کاری خود را شناسایی کنید، برای خود برنامه ریزی دقیق داشته باشید، مسائل را تجزیه و تحلیل نمائید، توجه داشته باشید که انسان های موفق، تنبل نیستند و تنبلی را مانع موفقیت خود می دانند. شرایط محیط یا عوامل خارجی ابزار و مواد لازم را تهیه کنید، محل کار مناسب باشد، تنظیم فعالیت علمی، از بین بردن سرو صدا در محیط کار و فعالیت، قرار دادن دمای محل کار بین 20 تا 26 درجه، حذف عوامل حواس پرتی با مهندسی محیط، تمرکز داشتن روی یک هدف و فعالیت و پرهیز از انجام کارهای پراکنده. رفع موانع جسمانی هر روز 20-15 دقیقه ورزش کردن نکردن، تغییر حالت دادن در نشستن و راه رفتن و تنفس کردن، به حالت آرام در آمدن، 20-15 دقیقه خواب در میان روز، توجه به برنامه غذایی مخصوصاً مصرف قند، توجه به صبحانه کامل و... 4. پذیرش درخواست ها و خواهش ها: (تعارف بی جا و رودربایستی) تعارف بی جا و رودربایستی داشتن در حقیقت یک نوع دروغگویی است. وقتی فرد نمی تواند و یا نمی خواهد کاری را انجام دهد و آن کار را بپذیرد، باعث اتلاف زمان، سرمایه و تضییع حقوق دیگران خواهد شد. مرحوم مجلسی در بحارالانوار از کتاب دعوات راوندی از امیرالمؤمنین علی علیه السلام روایت کرده که فرمود: وقتی از رسول خدا (ص) چیزی را می خواستند چنانچه اراده اش بر انجام آن کار تعلق می گرفت، می فرمود: «آری» و اگر نمی خواست آن را انجام دهد سکوت می کرد و هرگز کلمه «نه» را بر زبان جاری نمی ساختند. [6] راه های درمان پذیرش درخواست ها تمایل به خشنود کردن دیگران و پذیرش هر کار جدید، زیر پا گذاشتن اولویت ها در انجام کارهاست. خود را بیش از حد ضعیف نشان ندهید و بر تلاش خود اتکا کنید. به تقاضای دیگران به دقت گوش کنید و دریابید که از شما چه چیزی هایی خواسته می شود، قبل از گفتن «بله» تا ده را بشمارید، دلایل خود را بیان کنید، اگر قصد نپذیرفتن دارید این کار را با قاطعیت و ادب انجام دهید و با پاسخ متزلزل، امید کاذب در قلب درخواست کننده ایجاد نکنید و در صورت امکان راه حل ها و جایگزین های تازه ای عرضه کنید. 5. تسویف و اهمال کاری: (کار امروز را به فردا افکندن) پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «ای ابوذر از اهمال کاری نسبت به اهداف خود برحذر باش زیرا تو امروزت را در اختیار داری نه آینده ات را». [7] تسویف منجر به سنگین تر شدن بار فرداها می شود و نگرانی از کارهای مانده و دشواری انجام آنها به مرور زمان، منجر به بیماری های عصبی و یا بی تفاوتی نسبت به امور می شود، و به دنبال آن بی نظمی و عدم تعهد نسبت به مسئولیت ها رخ می دهد؛ و از همه مهم تر فرصت ها از دست می رود. *برخی از علل و راه های درمان تسویف اعتقاد به اینکه من تحت فشار بهتر کار می کنم، یک توجیه محض است؛ برای انجام کار و مطالعه خود زمان، مشخص کنید، بر شروع کار به جای پایان آن تأکید کنید، قاطع باشید و اولویت ها را مشخص کنید. ترس از شکست دیگر عامل بوده که باید به توانایی ها و امکانات و استعداد خود توجه بیشتر نمود. وقتی که در اوج انرژی روزانة خود هستید در ابتدا کاری را که مهم تر است، انجام دهید؛ چه بسا به تعویق انداختن کاری که کنار گذاشته شده، ممکن است حیاتی تر بوده و با تأخیر آن، خسارت بزرگی متحمل شوید. 6. ناآشنایی و بی اعتمادی به توانایی ها و استعدادهای خویش این حالت منجر به عدم توانایی در تصمیم گیری و وسواس در عمل می شود. جرأت لازم برای اجرا از دست می رود. بیشتر زمانِ افرادی که دارای تصویر منفی از خود هستند به سرزنش خود می گذرد و به علت روحیه منفی در کارها، بی انگیزه بوده و به اتلاف زمان در هر کار می پردازند. فرد باید خود را با میزان توانی که دارد بپذیرد. در مقابل، آگاهی از توانایی ها و استعدادهای خود و نگرش نسبت به خود مزایای زیر را در بر دارد: اشتیاق را تحریک می کند. خلاقیت را زیاد می کند و شخصیت انسان را به نحو أحسن شکوفا می سازد. *برخی از علل و راه های درمان ناآشنایی و بی اعتمادی به توانایی ها و استعدادهای خود حقیر پنداشتن خود یکی از علل بوده و با مواردی چون: بهتر کردن پوشش، آرایش مو و ظاهر، حفظ تندرستی، تصویر ذهنی مثبت از خود داشتن و ... می توان بر آن پیروز شد. یکی دیگر از علل، پیچیده و شلوغ بودن برنامه می باشد؛ در این صورت باید مسایل را ساده کرد. (مسائل و مشکلاتی که در رابطه با اموال، اشخاص، تعهدات و.... دارید را ساده کنید). از عوامل منفی باید جدا شد (مشکلات را به خداوند واگذار کرده و خود را سرگرم کنید؛ هرکار را در زمان خود انجام دهید؛ ورزش کنید؛ زندگی را ساده تر کرده و فکر خود را روی مسائل مثبت متمرکز کنید. به دیگران کمک کنید). *فعالیت کمِ ادامه دار امام علی علیه السلام می فرماید: «کار کمی که ادامه یابد، از کار زیادی که ملال آور باشد، امید بخش تراست.»[8] پذیرفتن و پرداختن به کارهای مختلف بیش از توان منجر به بیماری های جسمی و روحی می شود. بنابراین هر کس باید توجه به توان و ظرفیت خویش قبول مسئولیت نماید. 8. خستگی فرد خسته، کارآیی کمتری خواهد داشت. خستگی مستقیماً بر میزان وقت، حوصله، خلاقیت و پشتکار و ... فرد تأثیر می گذارد. افرادی که فکر می کنند با کار ممتد و بدون استراحتِ کافی می توانند کار بیشتری انجام دهند در اشتباه هستند؛ زیرا خستگی، حالتی است که سبب کم شدن کار بدنی و فکری می شود. 9. عدم توانایی در تصمیم گیری امام علی علیه السلام می فرماید: «هر کس تصمیمش بد باشد تیرش به خودش بر می گردد». [9] قدرت و سرعت در تصمیم گیری از شاخصه های مهم برای مدیر است؛ ناتوانی در تصمیم گیری باعث اتلاف وقت خود و دیگران می شود. کسی که عادت دارد در هر موردی خود را کوچک بشمارد و در هر کاری با ضعف و بی قدرتی اظهار نظر کند، ضعیف و محجوب بار می آید. 10. رفاه زدگی آلاینده رفاه طلبی و پرداختن بی حد و اندازه به امور رفاهی، انسان را از اهداف مهم تر و والاتر باز داشته و از این طریق بسیاری از فرصت ها از دست خواهد رفت. پی نوشت: [1] . معانی الاخبار، 243. [2] . شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج17، ب47، ص50. [3] . تنبلی یعنی به تعویق انداختن انجام کاری که باید همین حالا انجام شود. (دوانس بلس، ترجمه مهدی قراچه داغی، روان شناسی تنبلی، ص 14) [4] . محمد ری شهری، میزان الحکمه، ج 8، ص 393. [5] . غرر الحکم، 4471. [6] . سید محمد حسین طباطبایی، سنن النبی، ص 70. [7] . بحار، ج77، ص 75 و الحیاة، ج 1، ص 359. [8] . نهج البلاغه، قصار الحکم، کلمه 278. [9] . غرر الحکم، 8315. مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه علمیه قم منبع:حوزه


دوشنبه ، ۱۶آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عقیق]
[مشاهده در: www.aghigh.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن