واضح آرشیو وب فارسی:قدس آنلاین: معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان رضوی گفت: امام رضا(ع) برای مقابله با دشمنان، عباسیان و به ویژه فرقه های انحرافی یک استراتژی سه وجهی را در دستور کار قرار داده بودند.به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، عصر و دوره زمانی زندگانی بابرکت امام رضا (ع) هم زمان شد با خلافت سه خلیفه عباسی؛ هارون الرشید، امین و مامون، خلفایی که هر کدام با سیاست ویژه ای قصد کم رنگ کردن نقش امامت و ولایت را داشتند. پس از شهادت امام کاظم (ع) و به قدرت رسیدن مامون مسئله فرقه های انحرافی و هم چنین فرقه هایی هم چون واقفیه که بر اثر دنیاطلبی و سوء استفاده های برخی شیعیان دور افتاده از ولایت امام هشتم(ع) به وجود آمد، شرایط ویژه تاریخی را رقم زد تا عصر امام هشتم(ع) شیعیان از حیث وجود گروه ها و فرقه های خودساخته کمی متفاوت تر با دوره زندگی هفت امام (ع) دیگر شیعیان شود. نگاه به عصر تاریخی امام رضا (ع) و وجود فرقه های متعددی که حضرت با آن ها مواجه شدند ما را بر آن داشت تا در دومین مصاحبه ویژه نامه شهادت امام هشتم شیعیان با «حجت الاسلام مجتبی مهدوی» مسئول فرهنگی و تبلیغ حوزه علمیه خراسان رضوی و مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی مشهد به گفت و گو بنشینیم. تسنیم: لطفا در ارتباط با شاخصه های اصلی گفتمان فرهنگی امام هشتم شیعیان توضیحاتی ارائه کنید و این که رویکرد فرهنگی آن حضرت را چگونه می توان توصیف کرد؟ مهدوی: امام رضا(ع) فعالیت های خودشان را در این جهاد فرهنگی با حضور در مسجد النبی(ص) و پاسخ به سوالات مردم و در زمان حیات امام کاظم (ع) انجام می دادند. در سال های 179 تا 183 هجری قمری که امام کاظم (ع) توسط هارون الرشید به زندان منتقل شدند، فعالیت های امام رضا (ع) بیشتر شد و حضرت واسطه بین امام کاظم (ع) و مردم نیز بودند به نحوی که به واسطه ایشان در دسترس نبودن امام کاظم (ع) هم تا حدودی جبران شد ضمن اینکه توصیه امام کاظم (ع) به امام هشتم (ع) هم این بود که به گونه ای عمل کنند که یک حرکت آرام و به قول امروزی ها با سیاست جنگ نرم فعالیت ها انجام شود و فضای تقابل عملی ایجاد نشود تا از آسیب به حضرت و هم چنین قطع رابطه شان با مردم توسط عباسیان جلوگیری شود. تسنیم: دوره امام رضا(ع) مقارن با ظهور و بروز فرقه های انحرافی نیز بود، رویکرد حضرت در مقابله با این فرقه ها چگونه بود؟ مهدوی: در جامعه اسلامی آن زمان حاکمان به دنبال این بودند تا فکر مردم را از طاغوتی بودن حکومت عباسیان دور شود بنابراین شروع کردند به فرقه سازی هایی که مردم به جای درگیر شدن با اصل خلافت عباسی به سمت فرقه های ساختگی بروند. در آن زمان مسئله غلات و واقفیه به وجود آمد و حتی یهودی ها و مسیحیان نیز فعالیت های خودشان را داشتند و فعالیت های فرهنگی خودشان را پیگیر بودند و مردم هم درگیر این مسائل بودند، مسئله طاغوتی بودن حکومت عباسیان در سایه سیاست از بین بردن اتحاد مسلمانان قرار گرفته بود. عباسیان دنبال این بودند تا وحدت بین مردم شکل نگیرد و هر کدام به دنبال حزب و جریان خودشان باشند و وحدت امت اسلامی بوجود نیاید و مسلمانان را فرقه فرقه کنند تا مبادا با وحدت بین مسلمانان حکومت طاغوتی عباسیان با مشکلی روبرو شود. در زمان حکومت عباسیان جعل حدیث و همچنین مدح خلفای عباسی در قالب شعر های آن چنانی، از رونق زیادی برخوردار بود. تسنیم: در این دوره همچنین شاهد ورود و حضور غیرمسلمانان و تا حدودی ترجمه کتب نیز هستیم، این قبیل مسائل چه تاثیری در جامعه آن عصر داشت؟ مهدوی: ورود و نفوذ فرهنگی غیر مسلمانی مانند هندو ها و یونانیان از طریق ترجمه متون و کتاب های آنها در ایران و در سرزمین های اسلامی به گونه ای بود که برخی مولفه های رفتاری و یا عقیدتی آنها سبب ایجاد تعارض در جامعه اسلامی می شد. در واقع نفوذی که انجام می شد در قالب یک مسئله کاملا فرهنگی و فکری بود که گاهی با مسائل اسلامی و فرهنگی در تعارض بود و سبب می شد تا در برخی از عقاید مسلمانان تردید ها و اشکالاتی بوجود بیاید که این هم یکی از مسائل مهم عصر حضرت رضا (ع) بود. نکته ای که ما باید از این جریان و مسئله تاریخی استفاده کنیم این است که باید خیلی مراقب باشیم تا از پرداختن به امور غیر ضروری که شاید وحدت اسلامی و جامعه را از بین ببرد اجتناب کنیم. وی با بیان اینکه مسئله نفاق در دو قالب نفاق سیاسی و اجتماعی از جانب منافقان مطرح می شود، اظهار می کند: در نفاق سیاسی منافق به دنبال این است تا پیوند بین رهبر جامعه اسلامی و عامه مردم را از بین ببرد و با قطع این ارتباط به اهداف فرهنگی خود برسد. وقتی رهبر و امام جامعه اسلامی از فصل الخطاب بودنش افتاد، از آن جایگاه امامت خودش تنزل داده شد و جایگاهش شکسته شد قاعدتا دشمن ضربه های بعدی را خیلی راحت تر وارد خواهد کرد. این یکی از اتفاقاتی بود که در عصر هارون و مامون می افتاد و آن ها تلاش می کردند جایگاه امام هشتم (ع) در بین مردم را تنزل بدهند. تسنیم: رویکرد اصلی امام هشتم شیعیان در قبال این اتفاقات و نفاق افکنی و هم چنین مقابله با مسائل خاص عصر عباسی چه بود؟ مهدوی: ابتدا باید در مورد آثار نفاق اجتماعی گفت در نفاق اجتماعی دشمنان به دنبال دامن زدن به اختلاف بین مردم و جامعه اسلامی هستند تا با ایجاد اختلاف در جامعه اسلامی مانع وحدت آن ها شوند و در واقع دشمن در این نوع نفاق تلاش می کند تا گفتمان وحدت بین جامعه اسلامی را از بین ببرد. نگاه به سیره امام هشتم (ع) و نحوه مقابله امام رضا (ع) با تفرقه افکنی ها و فرقه های انحرافی که توسط هارون والرشید و مامون ایجاد می شد، می تواند چراغ راه ما در جامعه کنونی باشد. حضرت رضا (ع) در مقابل تحریف هایی که انجام می شد سه نبرد و سه نوع تقابل را در مواجه با خلافت عباسی نسبت به جریان های انحرافی که قصد داشتند جریان اصلی اسلامی و تشیع را از بین ببرند انجام می دادند. حضرت اعلام کردند شیعیان حق دادن زکات به دستگاه خلافت را ندارند یعنی حضرت تاکید داشتند که زکات نباید به یک دستگاه طاغوتی پرداخت شود. در آن عصر، جریان طاغوت این گونه تعریف می شود و در حال حاضر هم طاغوت یعنی آمریکا، اسرائیل و انگلیس راس جریان استکبار محسوب می شوند؛ می بینیم در سیره مقام معظم رهبری نیز تاکید بر عدم ارتباط با آمریکا، نخریدن اجناس آمریکایی و اقتصاد مقاومتی مطرح می شود. مسئول فرهنگی و تبلیغ حوزه علمیه خراسان رضوی با اشاره به نحوه مقابله امام هشتم (ع) اولین نبرد با جریان های انحرافی را مسئله تقویت نکردن اقتصادی آن ها می داند و بیان می کند: نکته دوم هم نشین نشدن با افرادی است که به دنبال انتشار جریان های انحرافی هستند. حضرت واقف بودند که نشستن با اهل فتنه و انحراف ممکن است سبب نفوذ برخی افکار آن ها شود و به سبب این رفت و آمد ها برخی گفتمان های آن ها بر عده ای تاثیر بگذارد همچنان که آن گونه که تاریخ نشان می دهد این تاثیر منفی بر عده ای از مسلمانان وارد و آن ها را از ادامه مسیر حق بازداشت بنابراین طرد و در انزوا قرار دادن منحرفان یکی دیگر از شیوه های امام رضا (ع) برای مقابله با جریان های انحرافی بود. نبرد عقیدتی و اعتقادی مسئله دیگری بود که حضرت با جدیت آن را دنبال می کردند و بهترین بهره برداری و الگو پذیری که ما می توانیم در عصر حاضر داشته باشیم گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمان حاکمیت الله و از بین بردن حاکمیت طاغوتی و بردگی است. ترویج گفتمان اسلامی و شیعیان که مبتنی بر عدالت و ستیز با ظلم است را باید دنبال کنیم یعنی باید در سه عرصه اقتصادی، اجتماعی و عقیدتی کار کنیم تا بتوانیم با درس گیری در مسیر اهل بیت (ع) به ویژه امام هشتم (ع) گام برداریم. تسنیم: امروز نیز هم چون عصر امام رضا(ع) شاهد فعالیت فرقه های انحرافی هستیم، این حرکات را چگونه ارزیابی می کنید و چه تشابهاتی با حرکات آن زمان دارند؟ مهدوی: اگر نگاه موشکافانه ای به جریان هایی هم چون جریان شیرازی ها، بهائیان، وهابیت با این نگاه تکفیریشان بیندازیم می بینیم همه این ها به دنبال شکاف بین امت اسلامی است. اینکه مقام معظم رهبری مسئله وحدت را به عنوان یک استراتژی بیان می کنند این در واقع به خاطر وجود جریان های تفرقه افکنی است که توسط انگلستان، آمریکا و دشمنان امت اسلامی بوجود آمده است که از همان سیاست قدیمی سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن روباه پیر پیروی می کند و می توان دید که در همین راستا پایگاه جریان تفرقه انداز شیرازی در کشور انگلستان دائر می شود. وقتی آمریکا توسط سازمان سیا می آید 900 میلیون دلار سرمایه گذاری می کند تا شیعه را بشناسند و پس از صرف هزاران ساعت مطالعه و تحقیق در نهایت می گویند؛ بهترین سیاست برای از بین بردن شیعیان و مسلمانان این است تا درون این ها فرقه های مختلف ایجاد کنیم و تفرقه بیندازیم تا این ها خودشان یکدیگر را از بین ببرند. دشمنان امت اسلامی و ملت ایران حتی از قیام عاشورا و امام حسین (ع) نیز غافل نشده و تلاش می کنند تا با ایجاد شبکه های مختلف، در قیام عاشورا نیز تحریف و دروغ های تاریخی وارد کنند و با تحلیلی سطحی از قیام عاشورا شیعیان را هم به جان یکدیگر بیندازند.
شنبه ، ۱۴آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قدس آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]