واضح آرشیو وب فارسی:قدس آنلاین: می گویند، کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس و ایتالیا سال هاست که یک چنین گروهی را تشکیل داده اند و فیلم های ویژه ای را هم در این گروه به نمایش در می آورند، اما آنچه که متمایز کننده گروه هنر و تجربه سینمای ایران با گروه های خارجی است، در واقع ندانم کاری، بی هدفی و آشفتگی هنر و تجربه سینمای ماست. «گروه هنر و تجربه» به تقلید از نوع خارجی اش در ایران شکل گرفت تا فیلم هایی را که هرسال تولید می شوند، ولی به هردلیل امکان نمایش بر پرده سینما ندارند، دراین گروه ویژه به نمایش در بیاورند، اما متأسفانه بیشتر مدیران فعلی سینمای کشورسنخیتی با هنرسینما ندارند و دارای تخصص شایسته ای در حوزه سینما و مدیریت فرهنگی نیستند و این حرکت را هم بسیار نسنجیده و ناپخته در سینمای ایران به جریان در آورده اند. از همین رو از همان آغاز تشکیل این گروه تاکنون، به جای اینکه به تحول سینمای ایران و همچنین ارتقای کمی و کیفی تولیدات سینمایی و رشد و توانایی فیلمسازان کمک کند، مانعی بر سر راه سینماگران علاقه مند و جوان و حرفه ای های هنر هفتم، شده است. در توضیح این مطلب باید گفت، وقتی چنین گروهی درجهان تشکیل می شود؛ دارای تعریف و هدف است، اما مدیران سینمایی ما، نه از این گروه تعریفی ارایه کرده اند و نه هدفی برای این گروه مشخص کرده اند و به همین دلیل است که ما در این گروه شاهد اکران هرگونه فیلمی هستیم. هم فیلم هایی که توسط فیلمسازان جوان برای نخستین بار ساخته شده اند و بیشترشان، از نظر تکنیکی اشکال هایی دارند و هم فیلم هایی از حرفه ای های این هنر در این گروه سینمایی به نمایش درآمده اند. وقتی چنین گروهی در مناطق دیگر دنیا ایجاد می شود، هدف آن نمایش توانایی ها و تجاربی است که فیلمسازان جهان در زمینه فرم و محتوا موفق به کسب و تبلورآن شده اند. در واقع به گروهی هنر و تجربه می گویند که بتواند حرفه ای جدید را به روایت سینما بگوید؛ اما در کشور ما هنر و تجربه به این معنی است که هرکسی مجاز است دوربین به دست بگیرد و فیلم بسازد و تجربه هم یعنی همین! متأسفانه در کشور ما و بخصوص در این گروه، فیلم تجربی را با آثار تجربی حرفه ای اشتباه گرفته اند و تشخیص ندادن همین قضیه موجب شده که آشفته بازاری در این گروه به وجود بیاید. از طرفی شاهد هستیم فیلمسازانی که در این گروه فعالیت می کنند، نگاهشان به سمت سینمای هالیوود است و همین فیلم هاست که در این گروه مورد حمایت قرار گرفته، اکران می شوند. این روند نادرست موجب شده است روند فیلمسازی در نزد سینماگران ما رو به انحراف برود، زیرا که نگاه این است که هر کس خواست فیلم خوبی بسازد که در جهان مطرح شود؛ باید فیلمش کپی برداری از فیلم های هالیوودی باشد. این تفکر، انحراف بزرگی است که این گروه دربرابرسینمای ایران قرار داده است. در مجموع گروه هنر و تجربه که باید در خدمت سینمای ایران باشد، سد راه حرکت رو به رشد سینما شده است و آنچه در این گروه ارایه می شود، نه تنها سنخیتی با فرهنگ جامعه و باورهای سینماگران ملی ما ندارد بلکه تبلیغی برای سینمای روشنفکری است که با فرهنگ مردم ما بیگانه است و مخاطب و خواستار این نوع آثار کسانی هستند که چشمشان به دنبال ضعف های جامعه است و نه قدرت و توانایی ملت ما؛ و مسؤولان سینمایی، بدون توجه به این معضل همچنان براشتباه خود پافشاری می کنند، بدون اینکه خودشان هم بدانند از این گروه چه می خواهند.
شنبه ، ۱۴آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قدس آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]