تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهشت را درى است كه ريّان ناميده مى شود از آن در، جز روزه داران وارد نشوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816936272




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حضور خودرو سازهاي چيني در ايران پررنگ‌تر مي‌شودليفان و بني به ايران مي‌آيند


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: حضور خودرو سازهاي چيني در ايران پررنگ‌تر مي‌شودليفان و بني به ايران مي‌آيند
گروه خودرو – شركت‌هاي مطرح خودروساز در چين همزمان با روند رو به رشد بازار خودرو در اين كشور به دنبال پايگاه‌هاي صادراتي به خصوص در كشورهاي در حال توسعه هستند.


هر چند هم‌اكنون به يمن رشد اعجاب‌انگيز اقتصادي در اين كشور خودروسازها نيز از لحاظ فناوري و عرضه خودرو كه برخي نيز مطابق با سليقه چيني‌ها تعريف شده، گام‌هاي بلند جهاني شدن را برداشته‌اند، اما اين خودروسازها تنها به بازار داخلي اكتفا نكرده بلكه همگام با خودروسازهاي مطرح دنيا به دنبال سهم خواهي از بازارهاي بكر، به خصوص در كشورهاي در حال توسعه هستند.
در حال حاضر با توجه به افزايش سطح درآمد شهروندان چيني تقاضاي خودرو به ويژه در شهرهاي بزرگ اين كشور فزوني يافته، اين در حالي است كه خودروسازها با در نظر گرفتن جمعيت خواهان خودرو در اين كشور كه تمايل به تملك خودروي وطني دارند نگاه به خارج از مرزهاي چين را در اولويت قرار داده‌اند.
حال از ديد بسياري از خودروسازهاي بزرگ، از جمله چيني‌ها بازار خودروي ايران بازاري بكر و دست نخورده است.
چرا كه در اين كشور تنها يك خودروساز فرانسوي يعني پژو فعاليت داشته و اين كشور به دليل انحصار خودروسازهاي داخلي از جوينت ونچر با ديگر خودروسازهاي بزرگ دنيا محروم است.
هر چند به دليل شرايط خاص ايران و مسائل مربوط به امنيت سرمايه‌گذاري، خودروسازها نيز تمايل چنداني به سرمايه‌گذاري كلان در اين كشور ندارند و بيشتر تمايل به واردات خودرو به صورت CBU است.
خودروسازهاي چين با علم به شرايط بازار خودروي ايران به تدريج وارد ميدان شده و خواهان سهمي حتي ناچيز از اين بازار انحصاري هستند.
ورود اولين خودروساز چيني به ايران همزمان با MVM شركت چري بود كه با توجه به مصرف سوخت اندك آن مورد استقبال شهروندان ايراني قرار گرفت. اين خوردوساز دولتي كه هم‌اكنون بخش وسيعي از بازار خودروي چين را در اختيار دارد، پروژه ورود دو محصول A15 و S21 را اين بار با شركت ايران‌خودرو دنبال مي‌كند.
S21 كه به خودروي ارزان‌قيمت در ايران معروفيت يافته به دليل مخالفت برخي از مسوولان صنعتي كشور فعلا معلق مانده اما A15 همچنان در شركت سناباد خودرو دنبال مي‌شود. حضور شركت‌ چري در ايران با مخالفت‌هاي بسياري از سوي مسوولان صنعتي كشور رو‌به‌رو شد و ادامه پروژه S21 اين شركت با ايران‌خودرو هم‌اكنون در وضعيت نامعلومي قرار دارد.
اما به‌رغم اظهارنظرهاي كارشناسي و غيركارشناسي برخي از مسوولان مبني بر حضور خودروسازهاي چيني در ايران، اين بار خبر ديگري از مشاركت يك شركت خودروساز چيني با خودروساز خصوصي داخلي به گوش مي‌رسد.
روز گذشته رويترزاعلام كرد كه يكي از شركت‌هاي خودروساز چين قصد دارد از سال آينده يكي از محصولاتش به نام BENNI را در ايران توليد كند. شركت خودروسازي «چونگينگ چانگان» در اين رابطه اعلام كرد كه از سال آينده خودروهاي ساخت خود را در ايران مونتاژ ‌مي‌كند. خودروي مذكور، خودرويي كامپكت (متوسط) بوده كه در چين و براي مصرف داخلي اين كشور طراحي شده است. از قرار معلوم چونگينگ چانگان با مشاركت شركت بنيان توسعه پارس (زيرمجموعه بن‌رو) توليد مي‌شود.
خودروي «BENNI» هم‌اكنون در چين 7هزار دلار قيمت داشته و بهاي صادراتي آن نيز 5هزار دلار تخمين زده مي‌شود. يكي از كارشناسان خودرو به خبرنگار ما مي‌گويد كه اگر BENNI به صورت CBU وارد ايران شود حدودا 18ميليون تومان قيمت داشته و اگر به صورت جوينت ونچر توليد شود حدود 14 تا 13ميليون تومان قيمت خواهد داشت. هم‌اكنون شركت چونگينگ چانگان با شركت‌هاي فوردموتورز آمريكا، مزدا و سوزوكي ژاپن همكاري دارد.
از سويي ديگر شركت كرمان‌خودرو پس از توليد MVM و همكاري با چري قصد دارد كه خودروي ليفان را وارد كند.شركت ليفان يكي ديگر از خودروسازهاي چيني است كه پيش از خودروساز شدن در زمينه توليد دوچرخه و موتورسيكلت فعاليت مي‌كرده است. شركت ليفان سومين خودروساز چيني است كه در ايران حضور يافته است. با حضور خودروسازهاي چيني در ايران به طرح ديدگاه‌هاي يكي از كارشناسان در اين زمينه پرداخته‌ايم كه در ذيل مي‌آيد:

بازار پرجاذبه ايران
فريد زاوه، كارشناس خودرو در زمينه ورود محصولات چيني به بازار ايران مي‌گويد: چه بخواهيم و چه نخواهيم چيني‌ها همان طور كه به ساير بازارهاي دنيا نفوذ كرده‌اند به بازار داخلي ما نيز مي‌آيند و اين موضوعي اجتناب‌ناپذير است و از آنجا كه بازار ما بسيار بزرگ بوده و سالي حداقل 10درصد نيز رشد مي‌كند، بنابراين ورود خودروسازان چيني به آن بسيار محتمل به نظر مي‌رسد.
وي با اشاره به اينكه سودزا بودن بازار خودرو كشور، جاذبه‌اي مهم براي خودروسازان چيني به حساب مي‌آيد، تصريح مي‌كند: نكته مهم در اين زمينه استراتژي خودروسازان و وزارت صنايع است كه چگونه بتوانند خود را با ورود چيني‌ها به بازار كشور هماهنگ كرده و تصميمي درست و منطقي بگيرند.
اظهارات زاوه در شرايطي است كه وزير صنايع و معادن بارها مخالف خود را در قبال خودروهاي چيني و ورود آنها به بازار ايران اعلام كرده و به همين واسطه هم بود كه پروژه توليد محصول S21 چري و قرارداد اين شركت چيني با ايران‌خودرو، به حالت تعليق درآمد. محرابيان بارها تاكيد كرد تا زماني كه بر صندلي وزارت صنايع تكيه زده است نمي‌گذارد بازار خودروي ايران به ارزاني و راحت در اختيار چيني‌ها قرار گيرد و به تبع آن خودروسازان داخلي نيز بايد همه عزم و جزم خود را براي توليد خودروي ملي به كار گيرند چرا كه به ظاهر خودروهاي خارجي به خصوص چيني در تفكرات وي جايي ندارد.
اين مواضع محرابيان در حالي است كه هم اكنون پارس خودرو به عنوان سومين و قديمي‌ترين خودروساز كشور انبوهي از محصولات خارجي را در خطوط توليد خود مونتاژ مي‌كند و چيني‌ها نيز پيش‌تر جاي پايي را در بازار داخل، به واسطه توليد خودروهاي ون و همچنين خودروي كوچك و كم مصرف MVM براي خود باز كرده‌اند كه اتفاقا حداقل در مورد MVM توانسته‌اند با اقبال نسبتا خوب مشتريان داخلي مواجه شده و به همين دليل چيني‌ها از ورودشان به بازار ايران ناراضي نيستند.
نمونه‌اي به نام MVM
اما يكي از موضوعاتي كه با شنيدن نام محصولات چيني به ذهن خطور مي‌كند، بحث كيفيت آنها است.
به اعتقاد برخي كارشناسان هم‌‌اكنون كه ديد چندان مثبتي روي اين محصولات و به طور خاص، خودروي چيني در ميان برخي مسوولان و مشتريان داخلي وجود ندارد، در نگاه اول حضور پررنگ خودروسازان چيني در ايران نااميدانه و ناموفق جلوه مي‌دهد.
زاوه در اين زمينه مي‌گويد: افرادي كه چين ده سال پيش را ديده‌اند، تصوري از يك كشور فقير را از آن در ذهن دارند در حالي كه همين چهارسال پيش چين به سطح صنعتي و اقتصادي متوسط ولي بي‌هويت رسيد و هم اكنون نيز پيشرفته و حتي صاحب برند محسوب مي‌شود.
بنابراين چندان نمي‌توان روي بي‌كيفيت بودن محصولات به خصوص خودروهاي چيني مانور داد وي مي‌افزايد: در حال حاضر همين خودرو MVM با تيراژ اندكي كه در ايران دارد، توانسته است مشتريان نسبتا زيادي را براي خود دست و پا كند و مطمئن باشيد اگر تيراژ توليد بالا بود، مسلما مشتريان داخلي، MVM را به عنوان خودرويي ارزان قيمت به خودرويي مانند پرايد و امثال آن ترجيح مي‌‌دادند. اظهارات زاوه در حالي است كه MVM به عنوان خودروي ارزان‌قيمت (حدود 7ميليون تومان) داراي امكانات خوبي است. بنابراين بسيار طبيعي جلوه مي‌كند كه مشتريان ايراني MVM را به برخي توليدات داخلي ترجيح دهند. زاوه با اشاره به اينكه مشتريان ايراني از ظاهر خودروهاي داخلي خسته شده و به دنبال استفاده از محصولات خارجي هستند تاكيد مي‌كند: ورود خودرويي چيني مانند MVM فكر درصدي از مشتريان داخلي را درخصوص محصول ارزان‌قيمت تغيير داد به نحوي كه آنها متوجه شدند يك خودروي شش هفت‌ميليوني نيز مي‌تواند امكانات رفاهي نظير ترمز ABS و فرمان هيدروليك داشته باشد، امكاناتي كه با نصب آنها روي محصولي مانند پرايد حداقل 5/1ميليون تومان به قيمت خودرو اضافه مي‌شود.

تهديد يا فرصت
اما موضوع بسيار مهم در زمينه حضور پررنگ خودروسازان چيني در بازار ايران، كمك يا عدم كمك به توسعه صنعت خودرو كشور است. درواقع جداي از آنكه خودروهاي چيني توانايي جذب مشتريان داخلي را دارند يا خير، موضوع مهم‌تر اين است كه به چه ميزان با حضور فن‌آوري چيني در صنعت خودروسازي ما اين صنعت رشد كرده و توسعه مي‌‌يابد و يا اصلا توسعه و رشدي از اين حضور حاصل خواهد شد؟ زاوه در اين باره تصريح مي‌كند: حضور هر خودروساز خارجي در ايران مي‌تواند تهديد يا فرصتي براي اين صنعت تلقي شود و درواقع بستگي دارد كه چگونه آن را هضم كرده و چه برخوردي در قبالش انجام دهيم.
اين كارشناس خودرو با اشاره به اينكه هر تهديدي مي‌تواند فرصتي باشد و هر فرصتي نيز تهديد، اظهار مي‌كند: با شرايط فعلي و جو دولتي كه در صنعت خودرو كشور حكمفرما است، حضور پررنگ چيني‌ها در بازار خودروي كشور تهديد به حساب مي‌آيد و نمي‌تواند به توسعه اين صنعت كمك كند كه البته مي‌توان با كار كارشناسي و تغيير رويه و تفكر فعلي آن رابه يك فرصت تبديل كرد.
زاوه مي‌افزايد: اگر با شرايط حال حاضر بخواهيم اين حضور را ارزيابي كنيم. تنها يك نتيجه عايد صنعت خودرو خواهد شد و آن نيز، افزايش نارضايتي مشتريان از خوروهاي توليد داخل است. اين گفته زاوه در حالي است كه به اعتقاد برخي ديگر از كارشناسان، ورود خودروهاي خارجي اعم از چيني و غيرچيني مي‌تواند خودروسازان داخلي را به رقابت واداشته و اندكي آنها را در توليد محصولات با كيفيت‌تر و به روزتر تكان دهد.هر چند كه زاوه معتقد است تنها زماني مي‌توان به رقابت پذيرشدن خودروسازان داخلي با ورود محصولات خارجي به بازار كشور اميدوار بود كه وزارت صنايع آنها را در تصميم‌گيري‌هايشان آزاد بگذارد.
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن