تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خدا رابشناسد ترس او در دلش می افتد و هر از خدا ترسان باشد نفسش از دنیا باز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806701012




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايران 150 عمليات داعش را خنثي كرده


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



ايران 150 عمليات داعش را خنثي كرده
روسيه به خوبي به اين مساله آگاهي دارد كه در صورت اقدام نظامي عليه تركيه، پاي ناتو نيز به اين جنگ باز خواهد شد و تنش بين دو كشور ممكن است به يك تنش خانمان‌برانداز بين‌المللي منجر شود.
روز نو : دكتر سيد داوود آقايي استاد روابط بين‌الملل دانشگاه تهران است. وي يكي از اساتيد مطرح روابط بين‌الملل و داراي تاليفاتي چون سياست و حكومت در عربستان سعودي، نقش و جايگاه شوراي امنيت در نظم نوين جهاني، تهران و روابط متقابل ايران و سازمان‌هاي بين‌المللي است. دكتر آقايي درباره تهديد اخير داعش درباره ايران عنوان مي‌كند: «يكي از برنامه‌هاي مهم داعش حمله تروريستي به ايران به عنوان مركز شيعه در منطقه خاورميانه بوده است. داعش از ابتداي شكل‌گيري خود تلاش‌هاي زيادي را براي نفوذ در خاك ايران انجام داد اما هيچ‌گاه به نتيجه نرسيد. در ادامه متن گفت‌وگوي «آرمان» با اين استاد برجسته علوم سياسي را از نظر مي‌گذرانيد: 


با سرنگوني جنگنده روسيه توسط ارتش تركيه تنش جديدي در منطقه خاورميانه به وجود آمده است. به نظر شما ادامه اين تنش و دامنه‌دار شدن آن چه تبعاتي براي منطقه خاورميانه و حتي جهان به وجود خواهد آورد؟


سياست‌ها و مواضع دولت اردوغان نسبت به بحران سوريه در چهار سال اخير نشان‌دهنده اين مساله است كه تركيه موفق نشده به اهداف از پيش تعيين شده خود در بحران سوريه دست پيدا كند. تركيه در ابتدا تلاش مي‌كرد با سرنگوني بشار اسد و تشكيل يك دولت نزديك به خود به اهداف سياسي و اقتصادي خود در درازمدت دست پيدا كند. با اين وجود پس از اينكه موفق نشد به هدف خود دست پيدا كند به شیوه‌های مختلف تلاش كرد در بحران سوريه كارشكني كند. تركيه همچنين به شكل‌هاي مختلف از گروه‌هاي تروريستي مستقر در سوريه مانند داعش و النصره حمايت كرد. اين وضعيت تا زماني كه ارتش روسيه وارد جنگ با داعش شد ادامه داشت. يكي از دلايل سرنگوني جنگنده روسيه توسط ارتش تركيه اين بود كه تركيه احساس مي‌كرد با ورود نيروهاي نظامي روسيه به خاك سوريه به مرور زمان روسيه دست برتر را در سوريه به دست خواهد آورد. اين در حالي است كه روسيه به خوبي قدرت نظامي و استراتژيك خود را در بحران سوريه نشان داده بود و عملكرد موفقي در بحران سوريه داشت. با اين وجود تركيه از موفقيت روسيه در سوريه نگران بود و به همين دليل به دنبال راهي مي‌گشت تا در روند موفقيت روسيه كارشكني كند. دليل دوم به عضويت تركيه در ناتو مربوط مي‌شود. در اساسنامه ناتو ذكر شده كه با حمله نظامي به خاك يكي از كشورهاي عضو ناتو بقيه كشورهاي عضو ناتو نيز مي‌توانند در حمايت از آن كشور به صورت رسمي وارد جنگ شوند و از كشوري كه مورد تجاوز قرار گرفته است حمايت كنند. دولت اردوغان نيز به خوبي به اين مساله آگاهي داشت و گمان مي‌كرد در صورت خطر براي تركيه، ناتو در حمايت از تركيه وارد جنگ با روسيه خواهد شد. اردوغان گمان مي‌كرد با بروز يك تنش منطقه‌اي كه به پشتوانه ناتو صورت مي‌گيرد موفقيت‌هاي روسيه در خاك سوريه متوقف خواهد شد و با ضعيف‌تر شدن مواضع نظامي روسيه در خاك سوريه، تركيه به اهداف از پيش تعيين شده خود دست خواهد يافت. دليل سوم اين مساله به سياست‌هاي نوعثماني‌گري تركيه و به ويژه رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهور كنوني تركيه بازمي‌گردد كه در سال‌هاي اخير به‌شدت توسط آنها دنبال شده است. تركيه تلاش مي‌كند با بيان اينكه اين كشور تنها دموكراسي غرب آسياست نوعي الگو براي ديگر كشورهاي اسلامي -كه با خلأ در الگو‌سازي مواجه هستند- به وجود بياورد. اين در حالي است كه بسياري از كشورهاي عربي حاضر نيستند ايران را به عنوان الگوي خود در دموكراسي بپذيرند و اردوغان به خوبي از اين مساله آگاهي دارد. اردوغان پس از پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري با وجود مطالبه اصلي جامعه تركيه حاضر نشد دولت ائتلافي تشكيل دهد و با تشكيل دولت غيرائتلافي تلاش كرد قدرت خود و تركيه را به كشورهاي منطقه خاورميانه ثابت كند. اگر مجموعه اين عوامل را در كنار يكديگر قرار بدهيم متوجه خواهيم شد كه دولت تركيه با اهداف خاص و از پيش تعيين شده‌اي جنگنده روسيه را سرنگون كرده است.


پوتين به تلافي اقدام تركيه در سرنگوني جنگنده روسي مجازات‌هاي سنگين اقتصادي براي تركيه اتخاذ كرده است. به نظر شما پوتين پا را از اين نيز فراتر خواهد گذاشت؟آيا اين احتمال وجود دارد كه پوتين عليه تركيه دست به اقدام نظامي بزند؟


بعيد مي‌دانم پوتين دست به اقدام نظامي عليه تركيه بزند. روسيه به خوبي به اين مساله آگاهي دارد كه در صورت اقدام نظامي عليه تركيه، پاي ناتو نيز به اين جنگ باز خواهد شد و تنش بين دو كشور ممكن است به يك تنش خانمان‌برانداز بين‌المللي منجر شود. اين در حالي است كه روسيه هنوز دلايل محكم و قابل‌استنادي از اين مساله كه تركيه به صورت تعمدي جنگنده روسيه را سرنگون كرده، ارائه نكرده است. از سوي ديگر كشور‌هاي عضو ناتو و همچنين ايالات متحده آمريكا با بي‌رغبتي نسبت به تنش نظامي درباره اين مساله موضع‌گيري كردند. به نظر مي‌رسد هيچ كدام از اعضاي ناتو حاضر نيستند به دليل سرنگوني يك جنگنده توسط يكي از هم‌پيمانان خود هزينه‌هاي گزاف يك جنگ بزرگ را بپردازند. با اين وجود در اين مساله هيچ شكي نيست كه اگر روسيه به صورت رسمي به تركيه اعلام جنگ نظامي كند اعضاي ناتو از تركيه حمايت خواهند كرد. به همين دليل روسيه علاقه‌اي به يك درگيري نظامي در منطقه ندارد و تلاش مي‌كند با سياست‌هاي اقتصادي و محدوديت‌هايي كه براي تركيه برقرار مي‌كند پاسخ مناسبي به اقدام گستاخانه تركيه بدهد. در شرايط كنوني تحريم‌هايي كه از سوي روسيه عليه تركيه صورت گرفته تا حدود زيادي تركيه را به عقب‌نشيني مجبور كرده است. اردوغان در ابتداي اين ماجرا حاضر به پذيرش اشتباه خود نبود اما با آغاز تحريم‌هاي تركيه تا حدود زيادي مواضع خود را تغيير داد و پذيرفت كه اين اتفاق از ابتدا نبايد رخ مي‌داد و از رخ دادن اين مساله اظهار تاسف كرد. سالانه در حدود 5/4 ميليون نفر گردشگر روس وارد خاك تركيه مي‌شوند و كشور تركيه از اين مساله درآمدي بالغ بر شش ميليارد دلار به دست مي‌آورد. اين در حالي است كه سالانه حجم بسيار زيادي از محصولات كشاورزي تركيه به روسيه منتقل مي‌شود و در صورتي كه روسيه از پذيرش اين محصولات خودداري كند زيان بزرگي به تجارت و كشاورزي تركيه وارد خواهد آمد. مساله مهم ديگر در اين زمينه فروش گاز روسيه به تركيه است. اگر روسيه مانند بحران اوكراين صدورگاز خود را به تركيه قطع کند يا قيمت آن را افزايش دهد مشكلات بسياري براي كشور تركيه به وجود خواهد آمد. در نتيجه روسيه با انجام اين تحريم‌ها مي‌تواند تا حدود زيادي تركيه را تحت فشار قرار دهد و تركيه را مجبور كند كه به اشتباه خود اقرار كند. به همين دليل نيازي به اقدامات نظامي عليه تركيه وجود ندارد. ضمن اينكه روسيه به خوبي از عواقب يك جنگ نظامي جديد و آثار هولناك آن در منطقه خاورميانه آگاه است.


به نظر مي‌رسد اردوغان به دليل اينكه مدت زيادي در ساختار قدرت حضور داشته به نوعي دچار توهم قدرت، خودبزرگ‌بيني و خودبرتربيني شده است. اين در حالي است كه وي همواره دغدغه نوعثماني‌گري در تركيه داشته است. به نظر شما مسيري كه اردوغان در آن گام نهاده، چه نتيجه‌اي در برخواهد داشت؟


اردوغان يك سياستمدار بلندپرواز است. وي بدون اتكا به توانمندي‌هاي تركيه و در نظر گرفتن شرايط منطقه خاورميانه مسائلي مانند نوعثماني‌گري را در عرصه منطقه و جهان مطرح مي‌كند كه نشان‌دهنده بلندپروازي و جاه‌طلبي اوست. اين در حالي است كه ساختارهاي سياسي تركيه اجازه رفتارهاي ديكتاتورمآبانه مانند آتاتورك يا رضاخان در ايران را به اردوغان نمي‌دهد. با اين وجود اردوغان علاقه عجيبي به رفتارهاي ديكتاتورمآبانه و تمركز قدرت دارد. سياست‌هاي دولت اردوغان درباره مسائل منطقه‌اي و جهاني نيز گواهي بر اين‌گونه رفتار‌هاي اردوغان است. اردوغان راهي را در پيش گرفته كه ديكتاتور‌هاي قديمي منطقه در پيش گرفته بودند. اين در حالي است كه وي اين نكته را فراموش كرده كه دوران ديكتاتورها و رژيم‌هاي استبدادي به پايان رسيده و جهان مدرن اجازه رفتارهاي ديكتاتورمآبانه را به رهبران سياسي نمي‌دهد.


داعش به صورت رسمي ايران را تهديد به عمليات تروريستي كرده است. شما چقدر اين تهديد را جدي تلقي مي‌كنيد؟به نظر شما آيا حائل امنيتي ايران در مقابل داعش موثر خواهد بود؟


اصول و مباني شكل‌گيري داعش با هدف مقابله با تشيع در منطقه خاورميانه بوده و از ابتداي شكل‌گيري اين گروه تروريستي تاكنون اين هدف دنبال مي‌شده است. در شرايط كنوني نيز يكي از اهداف بزرگ داعش ضربه زدن و آسيب رساندن به كشورهاي شيعه‌نشين مانند ايران، عراق، سوريه و حتي لبنان است. به همين دليل اگر داعش به اروپا حمله مي‌كند يا اينكه ايزدي‌ها را در عراق قتل‌عام مي‌كند همگي در حاشيه هدف اصلي آنها كه مبارزه با تشيع است صورت مي‌گيرد. يكي از برنامه‌هاي مهم داعش حمله تروريستي به ايران به عنوان مركز شيعه در منطقه خاورميانه بوده است. داعش از ابتداي شكل‌گيري خود تلاش‌هاي زيادي را براي نفوذ در خاك ايران انجام داد اما هيچ‌گاه به نتيجه مطلوب دست پيدا نكرد. مساله ديگري كه سبب جدي‌تر شدن تصميم داعش در مقابله با ايران شده است حمايت ايران از دولت عراق و سوريه و مبارزه با داعش در اين دو كشور بوده است. داعش مدت‌هاست به دنبال حمله تروريستي به ايران و ضربه زدن به ايران بوده است. به تازگي يكي از نمايندگان مجلس عنوان كرده كه دستگاه امنيتي ايران از ابتداي شكل‌گيري داعش تاكنون در حدود150عمليات تروريستي داعش عليه ايران را خنثي كرده است. اين مساله نشان مي‌دهد كه داعش براي ايران برنامه‌ريزي تروريستي انجام داده و به دنبال ضربه زدن به ايران است. با اين وجود قدرت سيستم‌هاي امنيتي و اطلاعاتي ايران مانع از اين مساله شده كه داعش بتواند به اهداف تروريستي خود در ايران دست پيدا كند. مهم‌ترين كاري كه داعش مي‌تواند در مقابل ايران انجام دهد برهم زدن نظم رواني جامعه ايران است تا به اين وسيله افكار عمومي مردم ايران را متوجه اقدامات خود كند. در نتيجه داعش تلاش مي‌كند با شايعه بمب‌گذاري يا تهديدهاي تروريستي آرامش رواني جامعه را به هم بزند.


تاكنون آمريكا، روسيه و برخي از كشورهاي اروپايي به صورت مستقيم با داعش درگير شده‌اند. آيا اين احتمال وجود دارد كه ايران نيز به صورت مستقيم وارد جنگ با داعش شود؟


بله، اين احتمال وجود دارد كه ايران در يك شرايط خاص به صورت مستقيم با داعش درگير شود. با اين وجود از اين نكته نيز نبايد غافل شد كه در شرايط كنوني داعش نسبت به گذشته و ابتداي شكل‌گيري‌اش از جنبه‌هاي مختلف و به‌ويژه از نظر نظامي ضعيف‌تر شده است. حملات كشورهاي مختلف مانند آمريكا و روسيه به مواضع داعش سبب شده كه داعش نتواند به اهداف كلان نظامي خود دست پيدا كند و مرتب در حال درجا زدن است. اين در حالي است كه بسياري از برنامه‌هاي تروريستي داعش ناكام مانده و آنها نتوانستند به اهداف خود در كشورهاي منطقه و جهان دست پيدا كنند. از سوي ديگر سياست‌هاي نظامي و امنيتي ايران به عنوان مهم‌ترين كشور هم‌جوار داعش سبب شده كه داعش هيچ روزنه‌اي براي نفوذ و گستردگي بيشتر در اختيار نداشته باشد و به همين جهت روز به روز ضعيف‌تر از گذشته شود. نكته ديگر اينكه در شرايط كنوني ماهيت گروه داعش براي همه كشورهاي منطقه و جهان آشكار شده و اغلب كشورها خود را از نظر امنيتي و نظامي براي مبارزه احتمالي با داعش آماده كرده‌اند و در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند. هنگامي كه داعش به تازگي بخش‌هايي از عراق را به تصرف خود درآورد برخي از منابع اطلاعاتي عنوان مي‌كردند كه اين گروه تروريستي تا 40 كيلومتري مرز ايران نيز پيشروي داشته است. اين در حالي است كه در شرايط كنوني داعش جرأت نزديك شدن به ايران را ندارد و از واكنش شديد ايران هراس دارد. با اين وجود اگر داعش تلاش كند به مرزهاي ايران نزديك شود يا اينكه در خاك ايران عمليات تروريستي انجام بدهد امكان درگيري مستقيم بين ايران و داعش وجود خواهد داشت. مساله‌اي كه در اين زمينه بديهي و قطعي به نظر مي‌رسد اين است كه در صورتي كه داعش تهديدي جدي براي ايران تلقي شود با واكنش بسيار جدي و كوبنده ايران مواجه خواهد شد.


در روزهاي گذشته ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه به ايران سفر كرد. مساله مهمي كه در اين سفر وجود داشت اين بود كه وي به محض پياده شدن از هواپيما و بدون شركت در مراسم رسمي استقبال به بيت رهبري رفت و با رهبر معظم انقلاب ديدار و گفت‌وگو كرد. اين ديدار بازتاب بسيار گسترده‌اي در رسانه‌هاي جهان داشت و گمانه‌زني‌هاي زيادي در اين رابطه صورت گرفت. ارزيابي شما از اين ديدار چيست؟


به دليل اينكه از ابتداي انقلاب اسلامي در ايران بسياري از قدرت‌هاي جهاني در مقابل انقلاب موضع گرفتند و دوري كردند، ايران همواره تلاش كرده با همكاري با يك قدرت بزرگ مانند روسيه موازنه را در مناسبات قدرت برقرار سازد. در سال‌هاي اخير نيز هر دو كشور ايران و روسيه مورد تحريم‌هاي كشورهاي غربي قرار گرفته‌اند كه همين مساله سبب نزديكي بيشتر ايران و روسيه به يكديگر شده است. البته نبايد از اين نكته نيز به سادگي عبور كرد كه روابط بين ايران روسيه همواره با فراز و نشيب‌هاي زيادي همراه بوده است. در سال‌هاي گذشته و به ويژه در دوران دولت محمود احمدي‌نژاد، روسيه به تمام قطعنامه‌هايي كه در سازمان ملل عليه ايران به تصويب رسيد رأي مثبت داد و در كنار آمريكا و كشورهاي اروپايي عليه ايران اقدام كرد. با اين وجود نزديكي مواضع و ديدگاه‌هاي ايران و روسيه درباره بحران سوريه باعث نزديكي بيشتر اين دو كشور در شرايط كنوني شده است. اين نزديكي حتي به ائتلاف نظامي نيز منجر شده و ما مشاهده مي‌كنيم كه برخي از مهم‌ترين عمليات‌ها در سوريه به صورت مشترك بين ايران و روسيه برگزار مي‌شود. ولاديمير پوتين در سفر اخيرش به ايران بدون حضور در مراسم رسمي استقبال به بيت رهبري رفت و با رهبر معظم انقلاب ديدار و گفت‌وگو كرد. به نظر من مهم‌ترين دليل اقدام رئيس‌جمهور روسيه در اين زمينه نزديكي بيش از اندازه ايران و روسيه در شرايط كنوني است. پوتين در ديدار خود با رهبري يك جلد قرآن به ايشان هديه كرد. اين مساله نشان‌دهنده اين است كه دولت روسيه، ايران را به عنوان قلب جهان اسلام پذيرفته و قرائتي كه جمهوري اسلامي از اسلام ارائه مي‌دهد را قبول كرده است.


آيا پوتين حامل پيام غرب به ايران براي مقابله با داعش بوده است؟


بعيد به نظر مي‌رسد چنين اتفاقي در اين ديدار رخ داده باشد. دليل اين مساله نيز اين است كه در شرايط كنوني روسيه با كشورهاي غربي و به ويژه آمريكا در زمينه جنگ با داعش اختلاف نظر دارد و از دو استراتژي متفاوت در اين زمينه استفاده مي‌كنند. به نظر من در شرايط فعلي مواضع ايران و روسيه نسبت به جنگ با داعش نسبت به مواضع روسيه و غرب بسيار به هم نزديك‌تر است. در نتيجه پوتين نمي‌توانسته حامل پيام غرب براي ايران بوده باشد.


حوادث تروريستي پاريس چه تبعاتي براي منطقه خاورميانه به همراه خواهد داشت؟ ارزيابي شما از اين مساله چيست؟


اين مساله از چند جنبه قابل تحليل و بررسي است. نكته نخست اينكه حوادث پاريس نشان داد كه منطقه نفوذ داعش تنها خاورميانه و كشورهايي مانند سوريه و عراق نيست و اقدامات تروريستي آنها ممكن است به كشورهاي اروپايي نيز كشيده شود. نكته ديگر اينكه تا به امروز كشورهاي غربي با داعش مسامحه مي‌كردند و زياد اين گروه تروريستي را جدي نمي‌گرفتند. حوادث پاريس نشان داد كه مسامحه با داعش در نهايت به ضرر كشورهاي غربي تمام خواهد شد. با اين وجود در شرايط كنوني قدرت‌هاي غربي به اين نتيجه رسيده‌اند كه نبايد با نام داعش بازي كنند و تهديدهاي اين گروه تروريستي را شوخي تلقي كنند. اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد اقدامات گروه تروريستي داعش در نهايت به تمام كشورهاي غربي آسيب خواهد زد. در شرايط كنوني بسياري از كشورهاي اروپايي از ترس حملات تروريستي داعش در وضعيت كامل امنيتي قرار گرفته‌اند، مدارس و دانشگاه‌ها در اين كشورها تعطيل شده و تجمع زياد مردم نيز ممنوع شده است. همه اين مسائل هزينه‌هاي هنگفتي را براي كشورهاي غربي به وجود مي‌آورد و ادامه اين رويكرد براي كشورهاي اروپايي كه اغلب با مشكلات اقتصادي بزرگ روبه‌رو هستند غيرقابل تحمل خواهد بود. مساله مهم ديگر اينكه در شرايط كنوني نزديك به چهارهزار نفر از اعضاي داعش تبعه كشورهاي اروپايي هستند و در صورتي كه اين افراد دوباره به كشورهاي خود بازگردند هر كدام به بمب‌هاي خطرناكي تبديل خواهند شد كه امنيت كشورهاي اروپايي را به‌شدت تهديد خواهند كرد. همه اين مسائل باعث مي‌شود كه كشورهاي غربي عزم جدي‌تري براي مقابله با داعش داشته باشند و توان بيشتري را در اين زمينه به‌کار گیرند. البته اين نكته را نيز نبايد فراموش كنيم كه عزم جدي كشورهاي غربي براي مقابله با داعش سبب نزديكي مواضع اين كشورها با كشورهايي مانند ايران و روسيه نيز خواهد شد.


ارزيابي شما از آينده داعش چيست؟اين گروه تروريستي به چه ميزان موفق خواهد شد اقدامات تروريستي خود را ادامه بدهد؟آيا اين گروه از درون به بن‌بست خواهد رسيد يا اينكه توسط نيروهاي بيروني نابود خواهد شد؟


هر دو وضعيت ممكن است براي داعش به وجود بيايد. تجريه تاريخي نشان داده كه جريان‌هاي تروريستي و افراطي همواره از درون خود با درگيري و منازعه روبه‌رو مي‌شوند. اين در حالي است كه مخالفان بيروني داعش نيز به دليل قدرتمندي زياد ممكن است عامل نابودي اين گروه تروريستي باشد. در شرايط كنوني داعش نسبت به زمان تشكيل حكومت خود بسيار ضعيف‌تر شده است. به نظر مي‌رسد در آينده‌اي نزديك قسمت‌هاي مهم سرزمين‌هاي مورد تصرف داعش نيز دوباره به دست نيروهاي مردمي و مخالف داعش خواهد افتاد و داعش ديگر داراي تمركز در رهبري و سرزمين نخواهد بود و نيروهاي اين گروه تروريستي بين سرزمين‌هاي مختلف پراكنده خواهند شد. با اين وجود اين نيروهاي پراكنده كه ممكن است در اغلب كشورهاي جهان حضور داشته باشند نوعي خطر بالقوه تروريستي به شمار مي‌روند كه ممكن است امنيت هر جامعه‌اي را به خطر بيندازد. در نتيجه خطر داعش همچنان و در كوتاه‌مدت وجود دارد اما تمركز و انسجام اين گروه به زودي از بين خواهد رفت. داعش دقيقا به سرنوشت القاعده دچار خواهد شد. القاعده نيز در ابتداي شكل‌گيري به صورت منسجم و متمركز رفتار مي‌كرد اما به مرور زمان انسجام خود را از دست داد و به بخش‌هاي كوچك‌تر و با كارايي پايين‌تر تبديل شد. با اين وجود همين گروهاي كوچك تروريستي پتانسيل تبديل شدن به گروه‌هاي تروريستي بزرگ‌تر را دارند و داعش نيز مولود يكي از همين گروه‌هاي كوچك تروريستي بود.






 




تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن