تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804465997




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجتمع های تجاری درگهان، آتش زیر خاکستر – نصیر عالیخانی* | معرفی جاذبه های گردشگری ایران


واضح آرشیو وب فارسی:سیری در ایران: تاریخ خبر :1394/09/14-نیروهای امدادی از درگهان، قشم، بندر خمیر و بندرعباس به تناوب برای مهار آتش به درگهان گسیل می شوند؛ اما آتش شعله ور شده، 36 ساعت یکه تازی می کند و از دست ماموران آتش نشانی کاری بر نمی آید!
8 مرداد 1394 ساعت 9 و 30 دقیقه؛ بندرعباس، مجتمع ستاره جنوب: آتش سوزی آغاز می شود، ساختمانی 9 طبقه با بیش از 500 واحد تجاری طعمه حریق می شود، با آنکه این آتش سوزی در مرکز هرمزگان است و امکانات خدمت رسانی به نظر بیش از دیگر نقاط استان به نظر می رسد، مهار آتش سوزی تا ساعت 14 همان روز به طول می انجامد و این در حالی است که سه تن بر اثر خفگی جان خود را از دست می دهند و 27 تن دیگر روانه بیمارستان می شوند.
9 مرداد 1394 ساعت سه بامداد؛ بندرعباس، هتل هرمز: آتش سوزی آغاز می شود، هتلی پنج ستاره با استانداردهای بین المللی به آتش کشیده می شود و یک مامور آتش نشانی و یک مامور انتظامات جان می دهند تا جان 57 تن از مهمانان هتل را نجات دهند.
20 شهریور 1394 ساعت 10 صبح؛ قشم، ساختمان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم: آتش سوزی ظرف مدت کمتر از دو ساعت این ساختمان کهنه با بافتی چوبی را به تلی از خاکستر تبدیل می کند.
دوم آذر 1394 ساعت 12 ظهر؛ پشت بازار قدیم درگهان: اتصال برق 17 مغازه را طعمه حریق می کند و تلاش 70 دقیقه ای آتش نشانان فقط مانع از سرایت آتش به مغازه ها و مناطق مسکونی می شود.
این جا در جنوبی ترین نقطه از کشورمان، نقص و کمبود سیستم های اطفای حریق در مراکز تجاری و اقامتی، کمبود ایستگاه های آتش نشانی و نبود نیروی انسانی کافی برای کنترل و مدیریت بحران در مواقع اضطراری، همه و همه موجب شده جان و مال مردم و حتی مسئولان در معرض خطر جدی قرار بگیرد.
اینکه این بار شماره «125» آتش نشانی برای اعلام آتش سوزی کدام یک از واحدهای تجاری این خطه از کشورمان گرفته می شود، سوالی است که باید پاسخ آن را از مسئولانی پرسید که به رغم رویت اتفاقات ناخوشایند اخیر، هنوز اقدامات اساسی برای جبران میلیاردها تومان خسارت جانی و مالی هموطنان نکرده اند و گویی هنوز این اتفاقات را باور ندارند.
بی شک برای رسیدن به نتیجه ای واقعی باید ابتدا برای خطرناکترین شهرهای استان هرمزگان در مواقع آتش سوزی فکری کرد و در این بین درگهان، شهری در جزیره قشم که به واسطه موقعیت خاص خود 12 مجتمع تجاری و شش هزار واحد صنفی را به صورت متراکم در خود جای داده است بیش از دیگران دارای اهمیت است و باید به ویژگی های یاد شده، قابل اشتعال بودن وسایل تجاری این شهرکه بیشتر شامل پوشاک و لوازم خانگی می شود را نیز به عوامل آسیب پذیر بودن مراکز تجاری آن اضافه کرد.
چسبیدگی مجتمع های تجاری درگهان و فاصله کم آن ها که موجب شده این مراکز تجاری به یکدیگر راه داشته باشند، در بحث تجارت جزو مزیت های نسبی تلقی می شود؛ البته این در مواقعی است که هنوز اتفاق ناخوشایندی پیش نیامده است که در این صورت نه تنها مزیتی به شمار نمی رود بلکه بر گستردگی خسارت ها می افزاید و در مواقع آتش سوزی چندین مجتمع به طور یکسان در معرض خطر قرار می گیرند.
حالا باید نگاهی انداخت به سخت افزارها و نیروی انسانی موجود در درگهان تا متوجه شویم عمق فاجعه تا کجاست!
شهر درگهان با ظرفیت های تجاری یاد شده دارای یک واحد آتش نشانی با دو دستگاه خودروی سه هزار لیتری و 10 هزار و 500 لیتری است. این دو خودرو در عمل در خدمت رسانی کاری از پیش نمی برند؛ چرا که حجم آب مورد نیاز در صورت بروز آتش سوزی های گسترده فراتر از ظرفیت آنهاست.
به این موارد باید نبود شیرهای اضطراری آب آتش نشانی که به شبکه آب اصلی شهر متصل باشد و همچنین نبود آب در چند شیر نصب شده در اطراف شهر را نیز اضافه کرد که امکان کمک رسانی به واحدهای تجاری را به صفر کاهش می دهد.
اما نکته قابل تامل اینجاست که نیروی کارآمد و باتجربه نیز در این میان وجود ندارد و در عصری که آتش نشانی به عنوان یک علم دانشگاهی تدریس می شود، آتش نشانی شهر درگهان با یک کارگر شهرداری اداره می شود و نیروی قبلی نیز که دارای سوابق علمی و تجربی بود، به بندرعباس منتقل شده است.
زیرساخت های درون مجتمع های تجاری درگهان نیز جای بررسی و تامل دارد چراکه در برخی مجتمع های این شهر هنوز مراکزی دیده می شود که کپسول آتش نشانی وجود ندارد و در موارد دیگر ماهها از تاریخ انقضای کپسول های آتش نشانی گذشته است و این تجهیزات فاقد کارایی لازم هستند.
ضمن اینکه «فایر باکس» (یکی از ابزارهای مهم و مورد نیاز ساختمان ها، مجتمع های تجاری و انبارهای بزرگ برای مهار آتش و از سامانه های لازم برای طرح های ایمنی و پیشگیری است) بسیاری از مجتمع های تجاری درگهان به دلیل غیراستاندارد بودن یا زنگ زده اند و یا اینکه استاندارد بکار رفته در آن ها با استاندارد ملی وسایل آتش نشانی همخوانی ندارد و این یعنی امکان استفاده از شیلنگ های آتش نشانی در مواقع بحرانی وجود ندارد.
همچنین در بیشتر مجتمع های تجاری درگهان منبع ذخیره آب و یا پمپاژ وجود ندارد تا در صورت وقوع بحران بتوان از آن استفاده کرد.
به این همه نقص، نبود آموزش های اولیه به کارگران و نیروهای بخش انتظامات و همچنین تغییر هر ساله این نیروها را نیز باید اضافه کرد تا متوجه ابعاد ناشناخته این بحران خاموش شویم.
حال اگر نگاهی به اطراف پاساژها و مجتمع های تجاری درگهان بیندازیم، مملو از مواد پلاستیکی و مقوایی است که مستعد سوختنند و تنها یک جرقه کافی است که این انبار پر از باروت را به آتش بکشد.
این نکته را نیز باید مد نظر داشت که بیشتر مجتمع های تجاری درگهان چند طبقه هستند و این در حالیست که نردبان مناسب برای اطفای حریق در ایستگاه های آتش نشانی وجود ندارد.
با توجه به سرعت انتقال حریق، می توان به این نتیجه رسید که اگر حتی در زمان وقوع آتش سوزی، ایستگاه های دیگر همچون سوزا و قشم نیز به کمک این شهر بیایند، کاری از پیش نخواهند برد، همانطور که هشت ماه پیش کاری از پیش نبردند و حتی نیروهای بندرخمیر و بندرعباس نیز نتوانستند تاب شعله های مهیب بازار صدف را بیاورند و 36 ساعت نظاره گر سوختن این مجتمع بودند.
به تمام نکات یاد شده باید احداث مجتمع های تجاری فاقد مجوز ساخت و همچنین کوچه هایی کم عرض این شهر را نیز اضافه کرد که خدمات رسانی نیروهای آتش نشانی برای اطفای حریق را با مشکل مواجه می کند.
در پایان می توان مدیریت بحران و اهتمام ویژه نسبت به اعتمادسازی سرمایه گذاران را نیاز اصلی درگهان و قشم دانست؛ اگر چه سازمان منطقه آزاد قشم در چند ماه گذشته تلاش های ارزشمندی برای افزایش نیروی انسانی و تجهیزات آتش نشانی کرده است که نتایج به نسبت محسوسی به همراه داشته و امید است این تلاش ها زیر غبار فراموشی، آتشِ زیر خاکستر نشود!
مجتمع های تجاری درگهان، آتش زیر خاکستر نصیر عالیخانی*

مجتمع های تجاری درگهان، آتش زیر خاکستر نصیر عالیخانی*

مجتمع های تجاری درگهان، آتش زیر خاکستر نصیر عالیخانی*






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیری در ایران]
[مشاهده در: www.seeiran.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن