تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه خوبى‏ها با عقل شناخته مى‏شوند و كسى كه عقل ندارد، دين ندارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804771302




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش سفید در برابر یک دهه اتهام‌زنی‌های سیاه/ چهارمین گامِ اجرای برجام در انتظارِ جلسه حکام


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: گزارش سفید در برابر یک دهه اتهام‌زنی‌های سیاه/ چهارمین گامِ اجرای برجام در انتظارِ جلسه حکام
یک گزارش سفید بر پایان یک دهه سیاهی در ارتباط با پرونده فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، اکنون ماشین تحریم،های غرب را به روزهای واپسین خود نزدیک‌تر کرده است.


خدیجه غبیشاوی، یک دهه تحریم، تهدید، چالش، حملات سایبری و بن‌بست در مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران پشت سر گذاشته شد و امروز با برداشته شدن چهارمین گام برای اجرایی شدن برجام همه در انتظار لغو تحریم‌ها هستند.

مهمترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در چند سال اخیر چهارشنبه گذشته منتشر و در اختیار شورای حکام آژآنس قرار داده شد تا چهارمین گام در مسیر اجرایی شدن توافق هسته ای میان ایران و غرب پس از امضای متن برجام، تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، تصویب توافق در نهادهای قانون گذاری در تهران، واشنگتن و اتحادیه اروپا برداشته شود.

عباس عراقچی، معاون ظریف و رئیس کمیته برجام در وزارت امور خارجه اولین کسی بود که به گزارش آژانس واکنش نشان داد و در سخنانی با بیان اینکه همه اقدامات در زمینه مسایل گذشته به طور کامل به سرانجام رسیده و موضوع "پی ام دی" پشت سر گذاشته شده است، گفت: آژانس در گزاش خود بر همکاری کامل ایران با آژانس بر طبق نقش راه تاکید کرده است.

اکنون طی دو هفته آینده این آژانس بین المللی انرژی اتمی و گروه کشورهای 1+5 هستند که باید گام مهم بعدی را برداشته و بر طبق بند 14 برجام قطعنامه‌ای را با هدف بستن موضوع به شورای حکام ارائه کنند و شورای حکام نیز نسبت به تصویب این قطعنامه و بستن پرونده اقدام کند تا به گفته عراقچی اکنون که بی‌اعتباری ادعاهای گذشته به اثبات رسیده و صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران بر همگان آشکار شده است، طرف‌های مقابل نیز باید به تعهدات خود از جمله بستن موضوع به اصطلاح "پی ام دی" عمل کنند.

بر این اساس با تصویب قطعنامه پیشنهادی گروه 1+5 برای بستن موضوع پی ام دی در جلسه 24 آذر شورای حکام ، مسیر نهایی برای اجرای برجام گشوده خواهد شد و این تحریم های غرب علیه ایران خواهد بود که در مسیر لغو و یا تعلیق حرکت خواهند کرد.

گزارش نهایی آژانس، سفید، سیاه، خاکستری؟

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به واسطه موضوعات مربوط به برنامه هسته ای ایران در سال های دور و عدم وجود شفافیت درباره جوانب آن تاکید می کند که این گزارش نه سفید است و نه خاکستری. این در حالی است که مخالفان این گزارش معتقدند جنبه های خاکستری آن بیشتر است و موافقان بر سفید بودن این گزارش تاکید دارند.

با این وجود آنچه اهمیت دارد هموار شدن مسیر برای حل و فصل نهایی آنچه به گذشته برنامه هسته ای ایران ارتباط دارد آن هم برای اجرای برجام برای مختومه شدن همه ابهامات در این زمینه است. اینکه ایران از زمان امضای توافق ژنو تاکنون بر اساس نقشه راه قدم برداشته است و به تعهدات خود در این زمینه پایبند بوده است. علاوه بر آن در گزارش آژانس تمامی اتهامات از جمله وجود چرخه سوخت اعلام نشده در ایران، فعالیت‌های مرتبط با ساخت سلاح هسته‌ای رد شده و ادعای انجام انفجارات آزمایشی در سایت مریوان نیز تکذیب می شود.

تحریم‌ها، در نقطه پایان...

تحریم های غرب علیه ایران و موضوع لغو و برداشته شدن آنها یکی از مهمترین و چالشی ترین بخش های برجام هستند، بخش هایی که به قوت بیشرین وقت تیم های مذاکره کننده هسته ای ایران و غرب را با توجه به حساسیت آن به خود اختصاص داد تا چارچوبی قابل قبول برای برداشته شدن آنها تعبیه شود. اکنون قطعنامه های لغو و یا تعلیق تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران تصویب و برای اجرایی شدن در انتظار قطعنامه آژانس هستند.

ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان با اشاره به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، گفت: هیچ نگرانی درباره فعالیت‌های ایران در ارتباط با تسلیحات هسته‌ای یا فعالیت‌هایی در چرخه سوخت، در چارچوب توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5‌ وجود ندارد.

وزیر انرژی آمریکا افزود: ما متعهد به لغو تحریم‌های مرتبط هسته‌ای ایران هستیم. من تاکید می‌کنم که تحریم‌های هسته‌ای و نه تحریم‌هایی که در ارتباط با دیگر مسائل است، در ماه ژانویه زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهداتش را تایید کند، برداشته خواهد شد. واضح است که این تعهدات سخت و البته ضروری هستند.

در همین رابطه، رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز پنج‌شنبه گفت:‌ معاون مدیرکل آژانس تاکید کرده است که از نظر آژانس، نقشه راه پایان یافته و هیچ نیازی به اقدامات جدید و یک نقشه راه دوم وجود ندارد.








۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن